پژو سیتروئن یا پژو؟!
پژو در گذر زمان - از آسیاب قهوه، ورشکستگی تا خرید بزرگان!
شرکت پژو و سیتروئن در سال 2015 پس از 3 سال تحریم به بازار ایران باز گشتند. به مناسبت این بازگشت پرونده‌ای برای این شرکت و محصولاتش در ایران را شروع کرده‌ایم و در آغاز به چگونگی شکل‌گیری آن خواهیم پرداخت.

1606683296_1_0.gif

تاسیس

شرکت پژو در سال 1810 توسط امیل پژو، جهت ساخت آسیاب‌های قهوه در شهر سوشو فرانسه تاسیس شد. در سال 1830 آغاز به تولید دوچرخه نمود و از سال 1842 تولید آسیاب‌های قهوه، نمک و فلفل را آغاز کرد.

آغاز به ساخت خودرو

شاید از خود بپرسید پس خودرو در کجای کار قرار دارد؟ باید عرض کنم که تا جنگ جهانی اول خودرو به عنوان کالایی لوکس محسوب می‌شد و هنوز تولید آن برای عموم آغاز نشده بود. پس از امیل پژو، پسرش آرماند پژو جانشین وی شده و به زودی به صنعت نوپای خودرو علاقه‌مند شد. وی در سال 1889 با همکاری گوتلیب دایلمر اولین اتومبیل پژو را طراحی و چهار عدد از آن را به تولید رساند. پیش‌رانه این خودرو موتور بخار بود. از بخت بد آرماند پژو در سال 1890 تولید خودرو با موتور بخار در فرانسه ممنوع شد و پژو تصمیم به استفاده از موتورهای سوختی شرکت پنهارد که تحت لیسانس دایملر ساخته شده بود گرفت. پژو از این خودرو در سال 1892 تعداد 29 خودرو، در سال 1894 تعداد 40 خودرو، در سال 1895 تعداد 72 خودرو، در سال 1898 تعداد 156 خودرو و در سال 1899 تعداد 3000 خودرو ساخت.

نو آوری‌ها

پژو نخستین شرکتی بود که تایرهای لاستیکی را بر روی خودروهای خود نصب کرد و در سال 1895 تایرهای بادی را بر روی خودروهای خود قرار داد. در سال 1896 پس از ساخت اولین موتور خود بدون کمک گوتلیب دایملر توانست قوه محرکه خودرو را از زیر خودرو به درون کاپوت انتقال دهد و پس از آن خودرو به معنای امروزی آن شکل گرفت.
اولین موتور درون سوز شرکت پژو 6 کیلووات(حدود 8 اسب بخار) قدرت داشت و به صورت افقی در عقب خودرو قرار می‌گرفت در پژو تیپ 15 نصب شد. پیشرفت‌های بعدی این شرکت انتقال موتور به جلو خودرو و ایجاد رینگ برای خودرو بود.
قبل از سال 1907 کلیه خودروها به وسیله موتورهای تک سیلندر به حرکت درمی‌آمدند؛ در این سال پژو اولین موتور 6 سیلندر را به نمایش گذاشت.

در سال 1933 این شرکت مدل پژو 402 رار روانه بازار کرد که اولین مدل کروک در بازار بود

عدم خلاقیت در نام‌گذاری!!!

بسیاری از ما فکر می‌کنیم برخلاف نام گذاری با مسمای خودرو توسط دیگر شرکت‌های خودرو سازی مثل همین شرکت‌های وطنی عزیز (رانا، سمند، دنا و...) شرکت پژو با تعیین یک عدد خود را از شر تعبیرات و تفسیرات مختلف خلاص کرده و بدون هیچ‌گونه دلیل عددی را به جای نام خودرو اختصاص داده؛ اما باید بدانید این نام گذاری به دلیل علاقه بیش از حد آرماند پژو به ریاضیات صورت گرفته!!!
شرکت پژو در نام‌گذاری مدل‌هایش از فرمول XOY استفاده می‌کند؛ X برای نشان دادن سایز و Y برای سال تولید خودرو بکار می‌رود. صفر میانی در طراحی اولیه اختصاص به محل قرارگیری هندل ماشن داشت که در طی زمان حذف شده و تبدیل به صفر شد.  
این رویه نام‌گذاری در سال 1929 و با عرضه پژو 201 آغاز شد. تمامی مدل‌های پژو از 101 تا 909 این شرکت به عنوان نام‌های مختص پژو ثبت شده‌اند. برای مثال پورشه در سال 1963 در آغاز خودرو خود را پورشه 901 نام گذاری کرده بود ولی با شکایت شرکت پژو نامش را به پورشه911 تغییر داد.
نکته: سایز خودرو پژو نسبت به عدد تقریبن از همان آغاز رعایت نشد!!! برای مثال طبق فرمول شرکت پژو خودرو پژو 405 باید اتاق کوچکتری نسبت به پژو 605 داشته باشد در حالی که اکثر افراد از حتی فاصله نزدیک ممکن است این دو خودرو رو از یکدیگر تشخیص ندهند.

استقلال از دیگر گروه‌های پژو

در سال 1898 آرماند پژو تصمیم گرفت برای تشکیل شرکت خود از پژو جدا شود تا تمرکز بیشتری روی تولید وسیله نقلیه داشته باشد. وی در سال 1901 تواست با تولید موتوری با حجم 653 سی‌سی و قدرت 5 اسب بخار که دارای یک سیلندر بود برنده مسابقات بهترین مدل سال شود. وی در سال 1903 و پس از آنکه تقریبن نیمی از خودروهای فرانسه را تولید می‌کرد، تصمیم به ساخت موتور سیکلت گرفت.

پژو در گذر جنگ

ما ایرانیان نیز طعم جنگ را چشیده‌ایم؛ بین سال‌های 1914 تا 1918 با شعله‌ور شدن جنگ جهانی اول در اروپا پژو برای بقا به تولید خودروهای نظامی گوناگون پرداخت؛ از دوچرخه تا تانک‌های بزرگ!!!

پس از جنگ جهانی اول خودرو به وسیله‌ای همه‌گیر بدل گشته و از تشریفاتی بودن خارج شد.
در سال 1926 واحد دوچرخه از شرکت مادر جدا شد و سایکل پژو را تشکیل داد.
در سال 1928 مدل "183" تولید شد. سال 1929 سالی بود که روش نام‌گذاری امروزی خودرو پژو شکل گرفت (اندازه سمت راست نشانه نسل خودرو و اندازه عدد سمت چپ نشانه حجم کابین خودروست، برای مثال 208 نسل 8 خودرو و حجم کابین آن 2 است، یا در 405، خودرو به نسل 5 تعلق داشته و حجم اتاق آن 4 است)  و اولین خودرو نام‌گذاری شده با این روش پژو 201 نام داشت.
بعد از شروع جنگ جهانی دوم پژو مجبور به تولید کامیون و ون برای جنگ شد

پژو پس از جنگ جهانی دوم

پژو در سال 1948 تولید دوباره خود را با پژو 203 آغاز کرد و پس از آن، با شروع به همکاری با شرکت طراحی ایتالیایی پنین‌فارینا، پژو 504 را روانه بازار کرد.
در سال 1958 فروش محصولات در ایتالیا آغاز شد و همکاری با شرکت‌های رنو و ولوو افزایش یافت.
در سال 1974 پژو 30 درصد از سهام سیتروئن را خریداری کرده و در سال 1975 این شرکت را تصاحب کرد. پس از اعتراض طرفداران سیتروئن این دو شرکت با ادغام در یکدیگر نام پژو سیتروئن را برگزیدند تا بتوانند همزمان با حفظ برند هر دو شرکت از تحقیقات فنی و تکنولوژی همدیگر نیز بهره‌مند شوند.
در سال 1978 شرکت پژوسیتروئن واحد اروپایی کرایسلر را پس از رسیدن به آستانه ورشکستگی تصاحب کرد. این شرکت برای پژوسیتروئن بسیار زیان‌ده بود و شرکت پژوسیتروئن برای نجات آن برند تالبوت را در سال 1980 احیا کرد.
این سرمایه گذاری‌ها باعث آسیب مالی شدید برای شرکت پژو شد اما در سال 1983 مدل موفق پژو 205 توانست بسیاری از این هزینه‌ها را پوشش دهد.

پژوسیتروئن در سال 1998 تا 2000 تامین موتورهای مسابقات فرمول یک را عهده‌دار شد

همکاری با جنرال موتورز، تحریم ایران

در 29 فوریه 2012، پژو سیتروئن اتحاد خود با جنرال موتورز آمریکا را به طور رسمی اعلام کرد که براساس آن جنرال موتورز پس از خانواده پژو با تصاحب 7 درصد از سهام این شرکت دومین سهام دار عمده پژو‌‌‌سیتروئن شد. این اتحاد برای صرفه‌جویی سالانه دو میلیارد دلار از طریق به اشتراک گذاری پلت‌فرم ایجاد شد. طی این اتحاد، جنرال موتورز تصمیم به استفاده گسترده از پلت‌فرم‎‌های شرکت پژوسیتروئن برای خودروهای اوپل و واکسول گرفت که همین امر پیش‌زمینه خرید اوپل و واکسول را توسط پژوسیتروئن در سال 2017 ایجاد کرد. این اتحاد در سال 2014 از بین رفت. از تبعات این اتحاد برای پژو‌سیتروئن خروج کامل پژوسیتروئن از ایران بود که با تشدید تحریم‌ها علیه ایران در سال 2012 روی‌ داد

پژو سیتروئن فرانسه یا پژوسیتروئن چین!!!

در سال 2014 شرکت خودرو سازی دانگ‌فنگ که به تولید و مونتاژ محصولات پژوسیتروئن در چین می‌پرداخت اعلام کرد قصد خرید 13 درصد از سهام پژوسیتروئن را دارد. پس از آن شرکت دانگ‌فنگ و دولت فرانسه برای نجات شرکت پژوسیتروئن از خطر ورشکستگی هر یک به میزان 13.68 درصد از سهام شرکت پژوسیتروئن را خریداری کرده و سهم خانواده پژو را به 13.68 درصد کاهش دادند.

  

پژوسیتروئن، افق‌های روشن در دنیای کنونی

پژوسیتروئن در سال 2015 و پس از سه سال ضرردهی با کمک سهام‌داران جدید خود به سود دهی رسید و در سال 2016 شروع به ادامه دادن نقشه‌های بلندپروازانه خود در سال‌های گذشته کرد. این شرکت در اوایل سال 2016 اعلام کرد با استفاده از فناوری اپلیکیشن موبایل اقدام به راه‌اندازی یک شرکت کرایه اوتومبیل به مانند اوبر یا اسنپ در آمریکای شمالی خواهد کرد و با استفاده از آن، تا سال 2020 فروش گسترده خودرو در بازار آمریکای شمالی را آغاز خواهد کرد.

در 10 فوریه 2017 شرکت پژوسیتروئن اعلام کرد قصد خرید شرکت هندوستان موتورز را داراست تا پس از 12 سال غیبت از سال 2018 شروع به تولید و فروش محصولات پژو سیتروئن در این کشور کند.
در 14 فوریه 2017 پژوسیتروئن خبر مذاکرات با جنرال موتورز برای خرید برندهای اوپل و واکسول را رسانه‌ای کرد. این مذاکرات به حدی محرمانه بود که حتی مدیر خودروسازی اوپل نیز از اعلام آن حیرت زده شد.
در 17 فوریه 2017 پژوسیتروئن از پیشنهاد خود به پروتون هولدینگ برای خرید این شرکت خبر داد

پژو سیتروئن در ایران پس از تحریم

پس از تفاهم ایران با 6 قدرت جهانی برسر برنامه هسته‌ای ایران موسوم به برجام در سال 2015، ماه‌ها مذاکره بین مدیران ایران‌خودرو و پژوسیتروئن انجام شد و در نتیجه در سال 2016 شرکت مشترک جوینت ونچر ایکاپ که در ایران با نام ایکاپ شناخته می‌شود یا سهم 50 درصد ایران‌خودرو و پژوسیتروئن در تهران تاسیس و پژو بعد از خروج از بازار ایران در سال 2012 با سرمایه‌گذاری 12 میلیون یورویی در سال 2016 به ایران بازگشت.
همچنین با مذاکرات جداگانه سیتروئن و سایپا در همین دوره، بخشی از کارخانه سایپا در کاشان با سرمایه‌گذاری سیتروئن برای تولید محصولات سیتروئن در اختیار این شرکت قرار گرفت.

قبل از آغاز این مذاکرات پژوسیتروئن با تاسیس نمایندگی مستقیم دی‌اس (شرکت زیر مجموعه پژوسیتروئن) در تهران، بطور مستقل وارد بازار ایران شد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟