هوش مصنوعی در کنتور برق شما
کنتورهای هوشمند از شما چه می‌دانند؟
یک کنتور هوشمند معمولی اطلاعات مفیدی را در مورد میزان مصرف روزانه، ساعتی، یا حتی دقیقه‎ای انرژی را در اختیار شرکت‎های تامین کننده انرژی قرار می‎دهد. این اطلاعات به دست اندرکاران سیستم تولید و توزیع برق کمک می‎کند تا میزان تقاضا را مدیریت و تامین کرده یا در مواقع لزوم طرح‎های تشویقی برای مصرف کمتر اعمال کند.

1606683296_1_0.gif

سیستم‎های یادگیری ماشینی با به‎کارگیری این داده‎ها می‎توانند اطلاعات دیگری در مورد میزان مصرف انرژی خانگی را در اختیارتان قرار دهند. آنها می‎توانند حضور یا عدم حضور شما در خانه را اطلاع دهند. این همان چیزی است که محققان دانشگاه کالیفرنیا، مینگ جین، روکسی جیا و کوستاز اسپانوس به آن دست پيدا کرده‎اند. جین می‎گوید این اطلاعات برای شرکت‎های تامین کننده و خدمات دهنده انرژی نیز مفید هستند. آنها می‎توانند تنها در زمان‎هایی که شما در خانه هستید و آمادگی آن را دارید کارهای تعمیر و نگهداری لازم را انجام دهند.

مطلب پیشنهادی

گجت خانه هوشمند با اشتباه خود جان افراد یک خانواده را نجات داد
اسپیکرهای خانه هوشمند همیشه هم بد نیستند

اما تنها این کنتورهای هوشمند نیستند که به این اطلاعات دسترسی دارند، داده‎های به دست آمده به طور بی‎سیم منتقل می‎شوند و در طول مسیر حرکت خود نیز لزوما کدگذاری نخواهند شد. جین می‎گوید: «اگر شما به عنوان یک تبلیغ کننده بدانید که یک فرد در خانه است می‎توانید برای آگهی خود تماس تلفنی برقرار کنید. و اگر دیگران بدانند که کسی در خانه نیست، ممکن است از این اطلاعات برای وارد شدن غیر مجاز به خانه و دیگر اقدامات خرابکارانه استفاده کنند.»

در یک مصاحبه مطبوعاتی جین و همکارانش توضیح دادند که سیستم‎های یادگیری ماشینی می‎توانند به گونه‎ای تعلیم ببینند تا بدون دریافت هیچ گونه اطلاعات اولیه از صاحب خانه وضعیت حضور یا عدم حضور ساکنین را تشخیص دهند.

مطلب پیشنهادی

با یک دکمه تمام خانه هوشمند را کنترل کنید!

    او می‎گوید: «شما تنها به یک کنتور هوشمند نیاز دارید که در طول زمان  فعال باشد و همچنین یک فرضه اولیه که الگوهای حضور در ساختمان‎های مختلف را مشخص کند. برای مثال، ساختمان‎های تجاری معمولا در طول روز شلوغ و در شب خالی هستند و برعکس ساختمان‎های مسکونی بیشتر شب‎ها رفت و آمد در آن جریان دارد.» با استفاده از این فرضیه الگوريتم‎های یادگیری ماشینی قادر به تفکیک جزئیات مفصل‎تری از نحوه مصرف انرژی در خانه‎های که سکنه در آن حضور دارند هستند.

این که چطور می‎توان هم داده‎های مربوط به وضعیت حضور در خانه‎ها را از افراد غیرمجاز مخفی نگه داشت و هم از این اطلاعات برای مدیریت نحوه مصرف انرژی توسط شبکه‎های توزیع استفاده کرد در مرحله بعدی این تحقيق قرار دارد. جین می‎گوید: «در حال حاضر، کنتورها اطلاعات دقیقی در مورد میزان مصرف انرژی ارسال می‎کنند. برای محافظت از حریم خصوصی شما می‎توانید به نوعی با ایجاد نویز این داده‎ها را برای افراد خرابکارغیر قابل دسترس کنید. ما در حال حاضر مشغول بررسی اندازه مناسب برای اضافه کردن نویز هستیم تا علاوه بر این که وضعیت حضور در خانه را غیر قابل ردگیری می‎کند همچنان بتواند به شرکت آب و برق این امکان را بدهد تا اطلاعات مورد نیاز خود را از این داده‎ها به دست آورند.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟