نگاه ویژه اپل به یک بازار چند تریلیون دلاری
رمزگشایی از پروژه سری اپل: چیزی بسیار فراتر از یک خودران!
طی سال‌های اخیر شایعات زیادی در خصوص تلاش اپل برای تولید خودرو و ورود به بازار این صنعت بوده است. ولی اکنون به نظر می‌رسد که آن‌ها به دنبال بازاری بسیار بزرگ‌تر از بازار خودرو هستند. بازاری که می‌تواند تریلیون‌ها دلار برای آن‌ها منفعت داشته باشد.

1606683296_1_0.gif

رفتار اپل در خصوص پروژه سری و مخفیانه "اپل کار" بسیار عجیب و غیرعادی است. این شرکت در ابتدا حدود هزار نفر نیروی جدید برای کار روی یک برنامه محرمانه به‌نام "پروژه تایتان" استخدام کرد. برنامه‌ای که به گمان خیلی‌ها توسعه خودروی اپل بود ولی اواخر سال 2016 بود که اپل عذر صدها نفر از آن‌ها را خواست. به‌گفته ناظران و کارشناسان این مسئله یکی از آزمایش‌های دوره‌ای اپل بود: آن‌ها ابتدا به بررسی مراحل و روند تولید خودرو پرداختند و دست آخر از این کار منصرف شدند.

مطلب پیشنهادی

اپل مصمم است اسپیکر مبتنی بر سیری را تولید کند

با این‌حال، «سم شید» از تیم بیزنس اینسایدر اخیرا یک دفتر کار محرمانه را در برلین کشف کرده که منابع مطلع می‌گویند تمام کاری که این‌جا انجام می‌شود، در خصوص حمل‌ونقل است. مهندسان مشغول به کار در این دفتر همگی از شرکت‌های خودروساز استخدام شده‌اند و برخی از آن‌ها در حال کار  روی پروژه‌های مپینگ هستند. حالا این سئوال پیش می‌آید که: بالاخره اپل روی ساخت خودرو کار می‌کند یا نه؟

«استیون میلونوویچ»، تحلیل‌گر یوبی‌اس به‌تازگی میزبان «هوراس دِدیو» از Asymco,com و «نیل سابارت» از AboveAvalon.com بود. وی از آن‌ها خواست تا نظرشان را در خصوص اتفاقاتی که در پروژه تایتان رخ می‌دهد بازگو کنند. آن‌ها به 4 مورد اشاره کردند:

- حمل‌‌ونقل: این صنعت بازار بسیار بزرگ‌تری نسبت به IT یا سلامت و درمان دارد. اپل در هر دوی این صنایع به اندازه کافی فعال است.

- بحث مالکیت خودرو با ظهور پدیده‌ای به نام رانندگی خودران معنا و مفهوم خود را از دست می‌دهد.

- این شرکت در حال به‌دست آوردن تخصص و خبرگی در زمینه فناوری‌های سنسور، رانندگی و مپینگ است.

- در کل، به‌نظر می‌رسد که پروژه تایتان یک پلتفرم حمل‌ونقل است. این پروژه تنها به خودرو مربوط نیست بلکه همه این تجربه را در برمی‌گیرد.

بازار صنعت خودرو یک بازار 5 تریلیون دلاری تخمین زده می‌شود و این بر اهمیت این موضوع می‌افزاید. اپل کار اگر می‌خواهد به رشدش ادامه دهد فقط می‌تواند وارد بازارهای فوق‌العاده بزرگ شود. اپل به‌قدری بزرگ است که آن بازارها باید میلیاردها دلار ظرفیت داشته باشند. در غیر این‌صورت ورود اپل به آن‌ها بی‌معنی است. (به‌طور مثال، اپل واچ بزرگ‌ترین دستگاه پوشیدنی دنیا است ولی اپل هنوز حرکت خاصی در مورد آن انجام نداده است.)

نکته کلیدی دیگری که در این‌جا مطرح می‌‍شود، نوع نگاه اپل به پلتفرم حمل‌ونقل است: کلِ تجربه. کمی به این موضوع فکر کنید. اگر خودروهای آینده نیازی به راننده نداشته باشند، پس وقتی داخل آن‌ها می‌نشینیم چه کارهایی خواهیم کرد؟ قاعدتا به یک نوع تفریح و سرگرمی، ارتباطات یا اپ‌هایی که ما را به کار بگیرند نیاز خواهیم داشت. کاری که اپل در دستگاه‌های دیگرش انجام داده است. خودرویی که ساخته می‌شود به اطلاعات ناوبری، وای‌فای، ارتباط باند پهن و شاید سیستم‌عامل مخصوص خودش نیاز داشته باشد. ولی اپل این‌ها را همین حالا دارد.

در کنار همه مواردی که در بالا گفته شد، یک شایعه دیگر را هم باید در نظر داشت: اپل مشغول توسعه یک اسپیکر هوشمند با نمایشگر است که مردم می‌توانند داخل خانه‌های خود استفاده کنند. جالب این‌جا است که اپل همین حالا هم این کار را می‌کند: نام آن آیپد است و از سیری بهره می‌برد. اگر این فرصت پیش آمده تا داخل آشپزخانه منزل یک وسیله جدا داشته باشیم که بتوانیم زمان آشپزی سر آن فریاد بزنیم، اپل فقط چند گام تا رسیدن به آن فاصله دارد. شاید اپل هوم‌کیت در حال بذرافشانی برای ورود چنین محصولی است.

شاید دور از ذهن نباشد که بگوییم آیپد، اسپیکر هوشمند و هوم‌کیت به‌عنوان یک محصول کلی می‌تواند خودرو را کنترل کند و اینترفیسی شبیه به iOS در اختیار سرنشینان قرار دهد تا با آن ارتباط برقرار کنند. خیلی بعید به‌نظر می‌رسد که اپل این فضای به‌وجود آمده را به همین راحتی از دست بدهد.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟