تحلیلی بر رویکرد جدید مایکروسافت در ارتباط با ویندوز 10 اس
نگاهی به ویژگی‌ها و امکانات سیستم‌عامل ویندوز 10 اس
همان‌گونه که در اخبار خوانده‌اید، مایکروسافت یک هفته پیش از سیستم‌عامل جدیدی موسوم به ویندوز 10 اس رونمایی کرد. این سیستم‌عامل که برای اهداف آموزشی عرضه شده است، در نظر دارد با Chrome OS و Chromebook به مقابله بپردازد. ویندوز 10 اس نیز به مانند Chrome OS به صورت قفل شده عرضه شده است. این حرف بدان معنا است که سیستم‌عامل فوق تنها از طریق فروشگاه ویندوز در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. اما سوال اصلی این است که چه عاملی باعث خواهد شد تا این سیستم‌عامل نزد کاربران محبوب شود؟

1606683296_1_0.gif

تنها برنامه‌های کاربردی فروشگاه ویندوز می‌توانند روی ویندوز 10 اس اجرا شوند

شاید یکی از بارزترین ویژگی‌های ویندوز 10 اس در ارتباط با نوع برنامه‌های کاربردی است که قادر هستند روی این سیستم‌عامل اجرا شوند. طراحی سیستم‌عامل فوق به گونه‌ای است که تنها برنامه‌هایی که از فروشگاه ویندوز دانلود می‌شوند، را اجرا می‌کند. در نتیجه کاربران این توانایی را ندارند تا یکسری از نرم‌افزارهای کاربردی محبوب همچون فوتوشاپ را روی این سیستم‌عامل اجرا کنند، به واسطه آن‌که در فروشگاه ویندوز میزبانی نمی‌شوند. با این حال، مایکروسافت به طراحان و شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزار اجازه داده‌ است تا برنامه‌های کاربردی خود را به فروشگاه ویندوز اضافه کنند. اما تعداد محدودی از توسعه‌دهندگان شخصی این شانس را خواهند داشت تا برنامه‌های کاربردی خود را روی فروشگاه ویندوز قرار دهند. در همین حال سخن‌گوی مایکروسافت گفته است که این شرکت به زودی بسته کامل برنامه‌های آفیس را به فروشگاه ویندوز اضافه خواهد کرد. Spotify نیز گفته است که در اولین زمان ممکن برنامه‌های کاربردی مرتبط با استریم موزیک را به فروشگاه ویندوز اضافه خواهد کرد. تام وارنر نویسنده سایت ورج در مقاله‌ای نوشته است: «مایکروسافت برای آن‌که بتواند مخاطبان بیشتری را جذب سیستم‌عامل جدید خود کند، نیاز دارد تا برنامه‌های کاربردی همچون آی‌تیونز، کروم و فوتوشاپ را به فروشگاه خود اضافه کند. این‌کار باعث می‌شود تا کاربران بیشتری جذب این سیستم‌عامل شوند.»

کارایی و امنیت این سیستم‌عامل ارتقا پیدا کرده است

مایکروسافت می‌گوید: «دو فاکتور امنیت و کارایی در سیستم‌عامل ویندوز 10 اس به دقت مورد توجه قرار گرفته‌اند. با توجه به این‌که سیستم‌عامل فوق تنها نرم‌افزارهایی که از فروشگاه ویندوز استور دانلود می‌شوند را اجرا می‌کند، در نتیجه امکان اجرای برنامه‌های غیرکاربردی از میان رفته و به این شکل بدافزارها این شانس را نخواهند داشت تا به شکلی که سامانه‌های کامپیوتری را آلوده می‌سازند، به درون این سیستم‌عامل وارد شوند. همچنین مکانیزم ورود به این سیستم‌عامل نیز تغییر پیدا کرده است. این تغییر باعث شده است تا کاربران به شکل سریع‌تری به این سیستم‌عامل وارد شوند. در نتیجه این سیستم‌عامل گزینه مناسبی برای مراکز آموزشی منجمله مدارس به شمار می‌رود.»

با توجه به تغییرات اعمال شده در ارتباط با ویندوز 10 اس و همچنین به‌کارگیری مرورگر مایکروسافت اج انتظار می‌رود، عمر باتری دستگاه‌های همراه افزایش پیدا کند. مایکروسافت گفته است: «ما در زمان طراحی این سیستم‌عامل به دقت فاکتور باتری را مورد توجه قرار داده‌ایم. به واسطه آن‌که در نظر داشتیم به دانش‌آموزان این توانایی را بدهیم تا یک روز کامل از لپ‌تاپ خود استفاده کنند.»

مرورگر پیش‌فرض و تنظیمات جست‌وجویی که قفل شده‌اند

مایکروسافت از مرورگرهایی که در فروشگاه ویندوز قرار دارند، پشتیبانی می‌کند. با این وجود، کاربران ویندوز 10 اس این توانایی را ندارند تا مرورگر پیش‌فرض خود را تغییر دهند. در نتیجه در زمان کلیک کردن روی پیوندهای مختلفی که ممکن است در برنامه‌های کاربردی قرار داشته باشند، پیوند‌ها همیشه درون مایکروسافت اج باز خواهند شد.

این رویکرد مایکروسافت مشابه با سیاستی است که گوگل در ارتباط با Chrome OS اتخاذ کرده است. گوگل نیز تنها به شما اجازه می‌دهد از کروم به عنوان مرورگر پیش‌فرض خود استفاده کنید. در زمان جست‌وجو نیز کاربران تنها به موتور جست‌وگر بینگ دسترسی خواهند داشت. این حرف به معنای این است که امکان جست‌وجو در نوارآدرس و جست‌وجوی خودکار در موتور جست‌وجوگر گوگل امکان‌پذیر نیست. اگر نیاز داشته باشید تا جست‌وجویی را انجام دهید،  باید صفحه مربوط به Google.com را باز کرده و بعد جست‌وجوی خود را انجام دهید.

ویندوز 10 اس شبیه به ویندوز 10 کار می‌کند

ویندوز 10 اس نسخه‌ای متفاوت از ویندوز 10 نیست. به‌طوری که حتا به لحاظ بصری نیز شبیه به ویندوز 10 است. مایکروسافت گفته است تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی همچون اچ‌پی و ایسر از فصل تابستان می‌توانند کامپیوترهای مبتنی بر این سیستم‌عامل را به فروش برسانند. همچنین مدارس و مراکز آموزشی نیز قادر خواهند بود به شکل رایگانی از ویندوز 10 پرو به ویندوز 10 اس سوییچ کنند.

امکان ارتقا ویندوز 10 اس به ویندوز 10 پرو امکان‌پذیر است

مایکروسافت گفته است کاربران این سیستم‌عامل با پرداخت 49 دلار قادر خواهند بود سیستم‌عامل خود را به ویندوز 10 پرو ارتقا دهند. در نتیجه به برنامه‌های کاربردی بیشتری دسترسی خواهند داشت. همچنین دارندگان سرفیس‌ها نیز تا پایان سال جاری میلادی قادر خواهند بود سیستم‌عامل دستگاه خود را به‌طور رایگان به ویندوز 10 پرو ارتقا دهند.

ویندوز 10 اس همان Windows RT 2.0 نیست؟

مشخصات و ویژگی‌های ویندوز 10 اس این شائبه را به وجود آورده است که ما با یک ویندوز آرتی یا حتا نسخه‌ای شبیه به ویندوز 8.1 تجهیز شده به بینگ روبرو هستیم. با این وجود ویندوز 10 اس در ارتباط با یکسری فاکتورهای کلیدی تفاوت‌هایی با دو نمونه یاد شده دارد. هدف مایکروسافت از عرضه این سیستم‌عامل مراکز آموزشی و به ویژه مدارس و نه دارندگان تبلت‌ها بوده است. همچنین تنها برنامه‌هایی که در فروشگاه ویندوز قرار دارند روی این سیستم‌عامل اجرا می‌شوند. همچنین مایکروسافت گزینه‌ای برای ارتقا به ویندوز 10 پرو در نظر گرفته است. در حالی که کاربران ویندوز آر‌تی چنین گزینه‌ای در اختیار نداشتند. با این حال کاربران ممکن است کمی دچار سردرگمی شوند که آیا بهتر است لپ‌تاپ ارزان‌قیمت تجهیز شده به این سیستم‌عامل را خریداری کنند یا خیر؟ لپ‌تاپی که ممکن است در زمینه اجرای برنامه‌های دسکتاپی که در فروشگاه ویندوز قرار ندارند با محدودیت‌هایی روبرو شوند.  

چه عاملی باعث شد تا مایکروسافت ویندوز 10 اس را طراحی کند؟

کاملا مشخص است که این رویکرد مایکروسافت در ارتباط با ویندوز 10 اس به شکل برنامه‌ریزی شده به مرحله اجرا در آمده است. به واسطه آن‌که با تمامی تبلیغاتی که در زمان عرضه ویندوز 10  انجام شد، بازهم مایکروسافت در زمینه پلتفرم یونیورسال ویندوز 10 موسوم به UWP موفق نبود. به ویژه آن‌که حتا این رویکرد نیز نتوانست سهم ویندوزفون را در بازار بیشتر کند. اما سیاستی که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌های کاربردی را به فروشگاه ویندوز وارد کنند نه تنها به مایکروسافت اجازه می‌دهد بر چرخه تجاری ویندوز کنترل داشته باشد،  بلکه به توسعه‌دهندگان نیز اجازه می‌دهد سودی را از این راه به دست آورده و حتا بزرگانی همچون گوگل را نیز مجبور سازد تا برنامه‌های خود را به فروشگاه ویندوز وارد کنند. این‌گونه به نظر می‌رسد که مایکروسافت به دنبال آن است تا سیاستی مشابه با آن‌چه اپل در ارتباط با نصب و اجرای برنامه‌ها روی دستگاه‌های خود در پیش گرفته است را در آینده به مرحله اجرا در آورد. سیاستی که ویندوز 10 اس اولین گام آزمایشی آن به شمار می‌رود. 

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟