پیش‌بینی روندهای فرهنگی تاثیرگذار بر مشاغل
ویروس کرونا چگونه مشاغل آینده را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد؟
ویروس کرونا دست‌کم تا پایان سال جاری مهمان ما است، اما ممکن است تاثیرات آن محدود به چند ماه آتی نباشد و برخی تغییرات به شکل ماندگار باقی بمانند. گاهی اوقات خوش بین ماندن و حفظ سلامت روان کاری دشوار (اگر صادق باشیم باید بگوییم بسیار دشوار) است. سوال‌های بی‌شماری بدون پاسخ هستند: آینده آبستن چه حوادثی است، ما چه چیزهایی را خواهیم آموخت، زندگی چگونه تغییر خواهد کرد و هنجارهای جدید کدامند؟

1606683296_1_0.gif

 بدون شک در بسیاری از جنبه‌های زندگی از خانواده و اجتماع گرفته تا کار و نحوه معاشرت اجتماعی، تغییراتی را تجربه می‌کنیم. در حالی که نگران شرایط بدتری هستیم، اما اگر بدانیم شرکتی که در آن کار می‌کنیم چه کارهایی برای‌مان انجام خواهد داد، چگونه با دیگران کار خواهیم کرد، محیط کار و فناوری چه تغییراتی خواهند کرد، چگونه شرکت رویکردهای کلی خود را تغییر خواهد داد و چگونه از فرصت‌های شغلی استفاده خواهیم کرد، جنبه‌های مثبت آینده آشکار می‌شوند. می‌توانیم به شما بگوییم آینده روشن است و برای اثبات ادعای خود 5 پیش‌بینی شاخص در نظر گرفته‌ایم که در ادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم. 

شرکت چه کارهایی برای شما انجام می‌دهد

افزایش حمایت کارفرمایان از کارکنان

بسیاری از کارفرمایان به دلیل بحران ویروس کرونا، سیستم‌های پشتیبانی از کارمندان را گسترش داده‌اند و به احتمال زیاد این برنامه‌ در آینده نیز ادامه خواهد داشت. شرکت‌ها موظف هستند سلامت کارمندان را مدنظر قرار دهند که البته محدود به سلامت فیزیکی نمی‌شود و سلامت روان و احساسات را شامل می‌شود. در زمان همه‌گیری، مراکز بهداشتی کوچکی در برخی شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ مستقر شدند که وظیفه آن‌ها انجام برخی معاینات بالینی و انجام آزمایش‌های اولیه است. همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد تا شرکت‌ها آگاه شوند که سطح مشارکت کارمندان در موضوعات مختلف تا چه اندازه به پیش‌برد اهداف تجاری کمک می‌کند. به همین دلیل انتظار می‌رود در آینده به شکل جامع‌تر و کامل‌تری از کارمندان حمایت شود.

حمایت از سلامت روانی کارمندان

گوشه‌گیری و انزوا عامل اصلی افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات مهم سلامت ذهن است. نیاز به فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی این معضل را تشدید می‌کند. تا پیش از شیوع کرونا، سلامت روان آن‌طور که باید و شاید مورد توجه قرار نمی‌گرفت، اما با افزایش احتمال ابتلای افراد به بیماری‌های روانی، اهمیت این موضوع بر سازمان‌ها آشکار شد. برخی از سازمان‌ها برای حل این مشکل یکسری مشوق‌ها و مزایای شغلی برای کارمندان در نظر گرفتند تا نشان دهند تا چه اندازه برای سلامت روان کارمندان ارزش قائل هستند.

بهبود مدیریت و رهبری

مدیریت در دوران بحران بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می‌کند و مشخص است کدام رفتارهای مدیریتی کارآمدتر و کدامیک سوء مدیریت هستند. در سخت‌ترین زمان‌ها، مدیران لایق سعی می‌کنند به شکل تاثیرگذاری با دیگران ارتباط برقرار کنند، آرامش خود را حفظ کنند، استوار باقی بمانند، حس همدلی خود را نشان ‌دهند، دوراندیش باشند و اقدامات قاطع و مناسب انجام دهند. در دوران بحران‌های سخت عملکرد مدیران محک خورده و توان‌مندی‌های آن‌ها به اثبات می‌رسد. در شرایط عادی، مدیران می‌توانند با رویکردهای نه چندان موثر بازهم شرکت را مدیریت کنند، اما زمانی که شرایط بحرانی می‌شود، شخصیت واقعی آنان آشکار می‌شود. شاید برخی مدیران بی‌کفایت بتوانند عملکرد ضعیف خود را پنهان کنند، اما در زمان‌های سخت است که اقدامات موثر باعث پیشرفت و تداوم کارها می‌شود. در این شرایط، افراد ضعیف به سرعت حذف می‌شوند و افرادی که قادر نیستند خود را با شرایط فعلی هماهنگ کنند جای خود را به افراد شایسته‌تر می‌دهند. مدیران لایق مورد تقدیر قرار می‌گیرند و خط‌مشی‌های اتخاذ شده از سوی آن‌ها به عنوان دستورالعملی به رسمیت شناخته می‌شود.

افزایش تمرکز روی فرهنگ سازمانی

همانند مدیریت، فرهنگ نقش مهمی در موفقیت یک سازمان دارد. اگر فرهنگ، "روش انجام کارها" یا "آنچه که مردم دور از نگاه یا نظارت دیگران انجام می‌دهند" باشد، بنابراین عامل تعیین‌کننده‌ای در هدایت عملکردها یا تصمیم‌گیری مدیران و کارمندان دارد. انتظار می‌رود آگاهی شرکت‌ها درباره اهمیت فرهنگ به عنوان زمینه‌ای برای عملکرد و مشارکت کارکنان افزایش پیدا کند و تمرکز خود را روی نظارت، مدیریت و اصلاح فرهنگ معطوف کنند.

نحوه انجام کارها با مشارکت دیگران

بهبود سطح تعامل و همکاری با همکاران

تعامل با همکاران روند انجام پروژه‌ها را تسریع می‌کند و اجازه نمی‌دهد دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌ها به موقعیت شغلی فردی و جایگاه یک شرکت لطمه وارد کنند. دوران سختی را سپری می‌کنیم و اگر بتوانیم با کنار هم بودن از این برهه زمانی عبور کنیم، به‌طور حتم به سطح جدیدی از تعاملات تیمی می‌رسیم. شما پس از دورکاری یا مرخصی و بازگشت به محل کار از دیدن همکاران هیجان‌زده می‌شوید و ارتباط پایدارتری با همکاران خود برقرار می‌کنید تا بتوانید بر شرایط بحرانی غلبه کنید. این حس تعامل در آینده بازهم بهبود پیدا می‌کند، زیرا کار اساساً یک پدیده اجتماعی است، به همین دلیل در آینده، همکاران ما جایگاه مهمی در تجربه کاری ما خواهند داشت.

تنوع بیشتری در انجام کارها به وجود می‌آید

 رویکرد سنتی کار کردن ممکن است برای افرادی که توانایی‌های فیزیکی، ذهنی و اجتماعی دارند، چندان جالب نباشد، اما کار از خانه راه‌های مشارکت بیشتری در اختیار افراد قرار می‌دهد. شرکت‌ها متوجه می‌شوند که افراد با توانایی‌های متفاوت می‌توانند در انجام کارها نقش سازنده‌ای ایفا کنند. به همین دلیل است که مشاهده می‌کنیم شرکت‌ها چرخش کامل و هوشمندانه‌ای در خط‌مشی‌های کاری اعمال کرده‌اند و با تحلیل توان‌مندی‌های افراد وظایف مشخصی را به آن‌ها محول می‌کنند.

حس همدلی میان مدیران و کارمندان بیش از گذشته می‌شود

بعد از یک قرنطینه طولانی در خانه زمانی که دوباره به محل کار باز می‌گردید، مدیران و همکاران احترام بیشتری برای درخواست‌ها و نیازهای کاری شما قائل می‌شوند. آن‌ها عمیقاً درک خواهند کرد که چه مهارت‌ها و خصوصیاتی در شما باعث شده تا بتوانید در زندگی شخصی خود نظم و هماهنگی را به وجود بیاورید. به‌علاوه، نوع قدردانی آن‌ها از خانواده شما که نقش کلیدی در زندگی و رضایتمندی شما دارند، متفاوت خواهد بود.

محیط کار و فناوری

کار انعطاف‌پذیرتر خواهد شد

تا پیش از بحران کرونا، خیلی از شرکت‌ها نسبت به دورکاری کارمندان مقاومت می‌کردند، اما این آزمون غیر منتظره جهانی کار- از- خانه، شرکت‌ها را وادار کرد آن‌را به عنوان یک گزینه مشروع و قانونی بپذیرند. شرکت‌ها برای تسهیل کار سیار (نوعی شیوه کاری که به یک مکان فیزیکی وابسته نیست و کارمندان بسته به فناوری که آن‌ها را  به سرویس‌ها و شبکه‌های مورد نیاز متصل می‌کند، کار خود را انجام می‌دهند) سیستم‌های فناوری بیشتری را به کار می‌گیرند. تیم‌ها می‌دانند که چگونه از راه دور با یکدیگر همکاری کنند و رهبران توانایی مدیریتی خود را بر اساس پیامدها و اهداف را بهبود می‌بخشند. شرکت‌ها با دورکاری افراد بیشتری موافقت می‌کنند و انتخاب‌ها و انعطاف‌پذیری بیشتری را در اختیار کارمندان قرار می‌دهند تا در هر کجا که می‌توانند کارشان را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. نمونه بارز در این زمینه توییتر است.

دفتر کار بهتر و مجهزتر خواهد شد

وقتی کارمندان به محل کار باز گردند، کارفرمایان مجبورند در مورد رویکردهای گذشته خود در خصوص محل کار تجدید نظر کنند. شرکت‌ها باید تکنیک‌های پیشرفته نظافتی، فاصله‌گذاری بیشتر و فراهم کردن فضایی برای تمرکز، همکاری، یادگیری و معاشرت را در نظر بگیرند. به‌علاوه، تمام چیزهایی که کار در خانه را برای کارمندان لذت‌بخش می‌کند، مثل در نظر گرفتن مکان‌هایی راحت برای استراحت در بین جلسات کاری یا شخصی‌سازی از جمله مطالبات جدید در ادارات هستند.

با فناوری‌های نوین راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کنید

مهم نیست در گذشته تا چه اندازه کار با فناوری برایتان راحت بوده، به احتمال زیاد بعد از بحران فعلی کرونا، مهارت‌تان نسبت به قبل بیشتر هم می‌شود. استفاده از سیستم‌ها و فناوری‌‌های جدید با هدف انجام کارها به شیوه‌ای نوین نگرانی‌ها از بابت خرابی پلتفرم‌ها را برطرف می‌کند. اگر در گذشته پلتفرم‌ها به دلیل اضافه بار ناگهان از کار می‌ایستاند، در آینده زیرساخت‌های ابرمحور این مشکل را برطرف خواهند کرد. به‌علاوه، شرکت ممکن است زیرساخت‌های خود را ارتقاء دهد و رابط‌های کاربری جذاب‌تری را ارائه کند تا کار با فناوری‌ها آسان‌تر از گذشته شود.

رویکرد شرکت‌ها

سرعت افزایش و کاغذ بازی کاهش پیدا می‌کند

با رشد و بلوغ شرکت‌ها، برخی فرآیندها و آیین‌نامه‌ها دست‌خوش تغییر می‌شوند که بیانگر نوعی استانداردسازی است. انجام یک چنین کارهایی ضروری است، اما سرعت پیشرفت را آهسته و کاغذبازی را افزایش می‌دهد. شیوع ویروس کرونا باعث شد بسیای از شرکت‌ها سیستم‌های غیرضروری را کاهش داده یا حذف کنند تا روند انجام کارها ساده‌تر و پاسخگویی سریع‌تر شود. علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌ها و مدیران عامل مجبور شدند برای افزایش سرعت تصمیم‌گیری‌ها تفویض اختیار کنند که توانمندی کارمندان در انجام کارها را به همراه دارد. مهم نیست فرد در کدام بخش یک سازمان مشغول به کار است، امکان پاسخگویی سریع نتیجه مثبتی در آینده خواهد داشت. اگر کارآیی‌ها و توانمندسازی را افزایش دهیم، به‌طور حتم در آینده از تنگناهای تصمیم‌گیری و کارهای فاقد ارزش افزوده رها می‌شویم.

نوآوری شکوفا می‌شود

راهکارهای خلاقانه اغلب در مواجه با بزرگ‌ترین محدودیت‌ها شکوفا می‌شوند. چالش‌های کنونی ما در دوران شیوع ویروس کرونا باعث شده روند انجام کارهای عادی با اختلال روبرو شود. سختی‌ها و چالش‌ها باعث می‌شوند به دنبال تفکر سیستماتیک باشیم و برای رسیدن به هدف به یکایک مولفه‌های مرتبط با یک مسئله دقت کنیم. شرکت‌ها به اهمیت نوآوری آگاه شده‌اند و در آینده شرایطی را فراهم می‌کنند تا نوآوری‌ها، خلاقیت‌ها و توانایی‌های فردی به منصه ظهور برسند.  

شرکت‌ها همکاری موثرتری با یکدیگر خواهند داشت

شرکت‌هایی که در جهان قبل از کرونا با هم رقابت می‌کردند، در دوران فعلی و پساکرونا به سمت همکاری با یکدیگر سوق پیدا می‌کنند. رستوران‌هایی که تا پیش از این به‌طور سنتی در حال رقابت بودند، حالا دست به دست هم داده‌اند تا به افراد نیازمند غذا اهدا کنند یا سازمان‌های تولیدی که سعی دارند با مشارکت یکدیگر، برای کارگران از کار بیکار شده شغلی فراهم کنند، نشان می‌دهند در آینده شرکت‌ها تعامل بیشتری با یکدیگر خواهند داشت. نمونه‌هایی از شرکت‌های رقیب هم وجود دارد که در شرایط فعلی اطلاعات مهندسی را برای تولید تجهیزات مهم پزشکی به‌اشتراک گذاشته‌اند. گرچه غیرواقعی به نظر می‌رسد که شرکت‌ها بخواهند اطلاعات محصولات آینده خود را با دیگران به‌اشتراک قرار دهند، اما حس مسئولیت‌پذیری آن‌ها نسبت به جامعه افزایش پیدا کرده و این روند در آینده ادامه خواهد داشت.

فرصت‌های بی بدیلی برای مشارکت

فرصت‌های شغلی احیا می‌شوند

نرخ بیکاری تقریباً همیشه روند تصاعدی دارد و پیش‌بینی شده  با وضعیت فعلی تا 32 درصد هم افزایش یابد، شاید این نقطه غیر واقعی به نظر برسد، اما موقعیت‌هایی که منجر به وضع موجود می‌شوند، می‌توانند در نهایت برای پیشرفت شغلی ایده‌آل باشند. در چنین شرایطی، شرکت‌ها مجبورند مشاغل مهم را دوباره ارزیابی کنند، بازتعریف جدیدی از مسئولیت‌ها داشته باشند و مرزهای جدیدی را برای کارهای کلیدی تعریف کنند. با چنین تغییرات اساسی در مشاغل و شیوه طراحی آن‌ها، فرصت‌های شغلی فراوان به وجود خواهد آمد. شاید امروز به مرخصی اجباری رفته باشید، اما زمانی که اقتصاد دوباره به وضعیت سابق برگردد، نیاز مبرم به کسانی خواهد بود که پویا و فعال باشند، وارد عمل ‌شوند، انگیزه را چاشنی تلاش ‌کنند تا شرکت را به موفقیت برسانند. این فرصت‌های شغلی ممکن است در سازمان‌ها به وجود آید یا در قالب اقتصاد گیگ خود را نشان دهند. فرصت‌هایی که در آن متخصصان برند خودشان هستند و هر جایی که لازم است به شکل کارمند یا پیمانکار مشغول به کار می‌شوند.

وقتی کسب و کاری نوپا باشد، روحیه کارآفرینی‌تان تلنگر می‌خورد

وقتی ویروس کرونا در نهایت فروکش کند، کسب‌و‌کارها با سرعت به دنبال رسیدن به جایگاه و ارزش خود هستند، به جریان تولید محصولات خود نیروی دوباره می‌دهند و به سرعت کارها را پیگیری می‌کنند. به این ترتیب، حتی معتبرترین و با تجربه‌ترین سازمان‌ها هم همانند شرکت‌های خواهند شد. به همین دلیل، شرکت‌ها نیاز به تفکرات خلاقانه و ایده‌های سریع و نبوغ و مهارت دارند تا بتوانند درک درستی از موقعیت داشته باشند و اتفاقات خوب را رقم بزنند. این نوع فرهنگ، فرصت‌هایی برای مشاغل جدید و توسعه شغلی ایجاد می‌کنند. در حال حاضر، شاید دیدن نور انتهای تونل یا احساس خوش‌بینی برای آینده دشوار باشد، اما با وجود کشمکش‌ها و چالش‌هایی که امروز با آن روبرو هستیم، به‌طور حتم فردای بهتری در انتظار ما خواهد بود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟