زندگی‌نامه‌نویس داوینچی رازهای خلاقیت جابز و داوینچی را می‌شکافد
استیو جابز و لئوناردو داوینچی با کدام ترفند بهترین ایده‌های خود را پیاده کردند
«والتر ایساکسون» در کتاب تازه خود که بیوگرافی جدیدی از لئوناردو داوینچی است چندین بار از بنیان‌گذار فقید اپل، استیو جابز، نام برده است. به‌عقیده وی، این دو نابغه خلاق مشترکات زیادی با یکدیگر دارند که پیاده‌سازی آن‌ها موجد نوآوری‌هایی بود که دنیا را تغییر دادند.

1606683296_1_0.gif

استیو جابز یک‌بار به‌این مسئله اشاره کرد که راز موفقیت اپل تلاقی بین فناوری و هنرهای لیبرال است. یکی از بارزترین نمونه‌های این تلاقی در مکینتاش قابل مشاهده است. جابز برای ساخت این محصول تاریخی یک تیم از موسیقی‌دانان، شاعران، هنرپیشه‌ها، جانورشناسان و تاریخ‌دانان تشکیل داد. همه این افراد با علم کامپیوتر آشنایی داشتند.

جابز نبوغ زیادی در ساخت محصولات نوآورانه داشت زیرا قادر بود به‌خوبی ایده‌های شاخه‌های مختلف را به یکدیگر متصل کند. در کتاب 620 صفحه‌ای ایساکسون درباره داوینچی شاهد همین روش هستیم. به‌عنوان مثال، اثر مشهور مونا لیزا "نقطه اوج زندگی است که همواره تلاش می‌کرده تا بتواند هنر و طبیعت را به‌هم گره بزند." داوینچی در شاخه‌های علوم ریاضیات، فیزیک نور، سایه، جنبش، مهندسی و آناتومی مطالعه کرد تا سرانجام موفق به خلق مونا لیزا شد. علاوه بر این، وی برای ترسیم لبخند مرموز مونا لیزا روغن‌های جدید و شیوه‌های جدید نقاشی را ابداع کرد.

به‌گفته ایساکسون، داوینچی کنجکاوی بی‌نظیری داشت و بدون خستگی از یک موضوع به‌موضوع دیگر می‌پرید. اگر نسبت به‌یک موضوع علاقه پیدا می‌کرد از قلب‌اش پیروی می‌کرد بدون این‌که بداند این علاقه وی را به‌کجا خواهد برد یا این‌که چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد.

استیو جابز هم در زندگی خود تصمیمات مشابهی گرفت. به‌عنوان مثال، وی علاقه عجیبی به خوش‌نویسی داشت و به‌همین دلیل به‌کالج رفت. بدون این‌که بداند طی چند سال آینده از آن برای ساختن اولین کامپیوتر دنیا با فونت و تایپوگرافی زیبا استفاده خواهد کرد. جابز این کار را "متصل کردن نقطه‌ها" نامید.

والتر ایساکسون، نویسنده بیوگرافی جدید درباره لئوناردو داوینچی

جالب این‌که بعد از خواندن کتاب ایساکسون متوجه می‌شویم که داوینچی قهرمان جابز بوده است. در واقع، اسلاید اپل که علائم خیابانی در آن در زمینه هنرهای لیبرال و فناوری با یکدیگر تلاقی پیدا می‌کنند مستقیما از این نقاش الهام گرفته شده است. ایساکسون می‌نویسد: "جابز زیبایی هنر و مهندسی را با هم دید و توانایی وی در ترکیب این دو با هم باعث شد تا وی تبدیل به‌یک نابغه شود."

ایساکسون با نوشتن کتاب درباره جابز و داوینچی متوجه شد که کنار هم قرار دادن ایده‌های گوناگون از شاخه‌های مختلف اساسی‌ترین اصل در رها کردن قوه خلاقیت است. هر دوی آن‌ها متوجه شدند که "هنر یک علم است و علم یک هنر". 

ایساکسون می‌گوید وقتی در حال نوشتن کتاب درباره استیو جابز بودم با یکی از روان‌شناسان دانشگاه هاروارد مصاحبه کردم. وی به‌من گفت که ارتباط دادن ایده‌های گوناگون از شاخه‌های مختلف در واقع راز خلاق بودن است.

مطلب پیشنهادی

گوگل اپل را نخرید!
خبری که دو دقیقه ماند و سهام اپل را دو دلار بالا برد

بر اساس تحقیقات سه ساله هاروارد، نخستین مهارتی که نوآوران را از افراد غیرخلاق جدا می‌کند "ارتباط دادن" است. یعنی این‌که بتوانید پرسش‌ها، مشکلات و ایده‌های به‌ظاهر نامرتبط را به یکدیگر ارتباط دهید و آن‌ها را برای مشکلی که با آن روبرو هستید به‌کار بگیرید. به‌گفته محققان، متأسفانه تعداد بسیار کمی از افراد هستند که با استفاده از تجارب گوناگون خود می‌توانند ارتباطات قدرت‌مندی را به‌وجود آورند.

شاید بارزترین آن‌ها کارآفرینانی هستند که از منطقه امن خود خارج می‌شوند و دائما به‌دنبال ایده‌ها و موضوعات تازه هستند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟