15/05/1402 - 14:20
آشنایی با راه‌کارهای افزایش امنیت شبکه در سیسکو
امنیت شبکه، بخش بسیار حیاتی تمامی سازمان‌هایی تلقی می‌شود که شبکه‌های رایانه، قسمت مهمی از فعالیت‌های آن‌ها را تشکیل می‌دهند. امنیت شبکه اهمیت بسیار بالایی دارد به‌نحوی‌که سبب حفظ اطلاعات نسبت به دسترسی افراد غیرمجاز، سرقت و اصلاح می‌شود. سیسکو راهکارهای متعددی را برای افزایش امنیت شبکه در اختیار قرار می‌دهد. در این مقاله، قصد داریم در مورد آموزش امنیت شبکه و همچنین آموزش سیسکو بیشتر صحبت کنیم. پس تا پایان برای مشاهده راهکارهای امنیت شبکه، همراه ما باشید.

1606683296_1_0.gif

1. فایروال

فایروال، یک سیستم امنیت شبکه است که ترافیک ورودی و خروجی شبکه را بر اساس قوانین امنیتی از پیش تعیین شده، پایش و کنترل می‌کند. سیسکو چندین راهکار فایروال شامل ائتلاف امنیتی تطبیقی (ASA) و فایروال نسل بعد (NGFW) را ارائه می‌کند. این فایروال‌ها قابلیت‌های پیشرفته‌ای را جهت محافظت از شبکه در برابر تهدیدات و جلوگیری از نفوذ، ارائه می‌کنند. توجه به فایروال‌ها در آموزش سیسکو ضروری است.

فایروال ASA، بازرسی پاکت را ارائه می‌کند به‌نحوی‌که توانایی ارزیابی هر پاکت را در یک اتصال داشته و می‌تواند تعلق آن به یک سشن خاص را تعیین کند. این ویژگی تضمین می‌کند که صرفاً ترافیک تائید شده، در شبکه مجاز است. NGFW، این مرحله را با پدیداری و کنترل برنامه، بیشتر از گذشته فراهم می‌کند و مدیر می‌تواند برنامه‌هایی را شناسایی و کنترل کند که برای دسترسی به شبکه، مجاز هستند. لازم است تا به فایروال‌ها در دوره های آموزشی امنیت شبکه، بیشتر توجه کرد.

2. شبکه خصوصی مجازی (VPN)

یک VPN، یک اتصال امن بین دو شبکه در اینترنت است. این اتصال موجب می‌شود کاربران دور، به شبکه سازمان به‌صورت امن از تمامی نقاط جهان، متصل شوند. سیسکو چندین راهکار VPN شامل AnyConnect VPN و Site-to-Site VPN را ارائه می‌کند.

راهکار AnyConnect VPN دسترسی امنی را از راه دور به شبکه سازمان برای کاربران دور مهیا می‌کند. این راهکار، توانایی رمزنگاری کلیه داده‌های انتقالی میان دستگاه کاربر و شبکه سازمان را دارد و می‌توان اطمینان یافت که محافظت از اطلاعات حساس به‌خوبی انجام می‌شود. از طرفی در Site-to-Site VPN، ارتباط امنی بین دو شبکه در اینترنت مهیا می‌شود. این راهکار برای سازمان‌هایی که در چندین نقطه قرار دارند و باید به‌طور ایمن به یکدیگر متصل شوند، ایده آل است.

3. موتور خدمات هویت (ISE)

ISE، یک راهکار کنترل دسترسی شبکه است که قابلیت مدیریت خط‌مشی مرکزی و محوری را دارد. این راهکار، موجب می‌شود تا مدیر، خط‌مشی‌هایی را تعریف کند که افراد واجد دسترسی و منابع مجاز را تعیین کند. همچنین ISE، پدیداری و کنترل آنی را برای کلیه دستگاه‌های متصل به شبکه، مهیا می‌کند. ISE از چندین روش احراز هویت مانند 802.1X، بای‌پس احراز هویت MAC (MAB) و احراز هویت وب استفاده می‌کند. این روش‌ها، امکان دسترسی دستگاه‌های معتبر را به شبکه فراهم می‌کنند. می‌توان در فرآیند آموزش امنیت شبکه، به ISE نیز توجه ویژه‌ای داشت.

4. حفاظت در برابر بدافزار پیشرفته (AMP)

AMP، راهکار حفاظت جامع در برابر بدافزار است که قابلیت تشخیص و محافظت آنی در برابر تهدیدات را دارد. این راهکار از ترکیبی از تحلیل رفتاری و مبتنی بر امضا جهت شناسایی و مسدود کردن بدافزار پیش از بروز آسیب به شبکه، استفاده می‌کند.

AMP قابلیت پایش مستمر کل ترافیک شبکه مانند ایمیل، وب و انتقال فایل‌ها را دارد. همچنین این راهکار، امنیت مطلوبی را جهت تشخیص و مسدود کردن تهدیدات گذشته که به شبکه وارد شده‌اند، فراهم می‌کند. می‌توان از AMP در فضای داخل سازمان یا در فضای ابری با توجه به نیازهای سازمان استفاده کرد. یکی از بخش‌های دوره آموزشی cisco، بررسی جزئیات AMP است.

5. دروازه ایمیل امن (SEG)

SEG راهکاری است که محافظت پیشرفته‌ای از تهدیدات را برای ایمیل فراهم می‌کند. این راهکار از نفوذ اسپم‌ها، فیشینگ و دیگر تهدیدات ایمیلی محافظت می‌کند. SEG از چندین تکنیک شامل فیلترینگ محتوا، فیلترینگ URL و تحلیل شهرت جهت شناسایی و انسداد ایمیل‌های مخرب، استفاده می‌کند.

همچنین SEG قابلیت‌های پیشگیری از فقدان داده (DLP) را ارائه می‌کند که طی آن مدیر می‌تواند از خروج اطلاعات حساس از طریق ایمیل، جلوگیری کند. می‌توان از SEG چه به‌صورت ابری یا درمان سازمانی استفاده کرد.

آموزش امنیت شبکه

سازمان‌ها باید آموزش امنیت شبکه را سرلوحه آموزش به کارکنان خود قرار دهند. این آموزش باید شامل موضوعاتی مانند مدیریت گذرواژه، آگاهی از فیشینگ و رویکردهای جستجوی امن باشد. سازمان‌ها با آموزش کارکنان در مورد بهترین رویه‌های امنیت شبکه می‌توانند ریسک خطای انسانی را کاهش دهند که این امر سبب جلوگیری از نشت داده‌ها و رخنه امنیتی می‌شود. به‌طورکلی، بهره‌مندی از رویکردی جامع برای امنیت شبکه با احتساب راهکارهای فناوری و اجزاء آموزش امنیت شبکه به کارکنان برای محافظت از اطلاعات حساس یک سازمان، اهمیت بالایی دارد.

آموزش سیسکو

یکی از راه‌های آموزش امنیت شبکه، آموزش سیسکو است. سیسکو گواهی‌ها و دوره‌های زیادی را پیرامون امنیت شبکه شامل گواهی CCNA (امنیت شبکه سیسکو) و گواهی امنیت حرفه‌ای شبکه سیسکو (CCNP) ارائه می‌کند. این گواهی‌ها موضوعاتی همچون اصول امنیت شبکه، فناوری‌های VPN و فناوری‌های فایروال را در برمی‌گیرند.

همچنین سیسکو دوره‌های آموزشی مناسبی را در حوزه فناوری‌های امنیتی نظیر فایروپاور سیسکو و موتور خدمات هویت سیسکو (ISE) ارائه می‌کند. این دوره‌ها تجربیات مطلوبی را برای فناوری و آموزش بهترین رویکردهای اجرایی جهت پیکربندی و مدیریت شبکه ارائه می‌کنند. ازاین‌رو، توجه به آموزش سیسکو در بخش‌های مختلف یک سازمان که با شبکه و رایانه سروکار دارند، اهمیت ویژه‌ای دارد.

کلام آخر

در این مقاله، تلاش شد تا بررسی دقیقی در مورد روش‌های آموزش امنیت شبکه و آموزش سیسکو ارائه شود. بدون تردید، نمی‌توان نقش قابل‌توجه امنیت را در ارتقای خدمات شبکه منکر شد. می‌توان از پیشرفته‌ترین راهکارها برای امنیت شبکه و عدم درز اطلاعات حساس شرکت‌ها و سازمان‌ها بهره برد. سیسکو قابلیت ارائه راهکارهای متعددی را برای سازمان‌ها دارد و می‌تواند سبب تضمین یکپارچگی و اطمینان لازم نسبت به جلوگیری از فعالیت هرگونه بدافزار جهت نفوذ و جذب اطلاعات مهم یک شرکت یا سازمان شود.

ایسوس

نظر شما چیست؟