نگاهی به مادربورد ASUS ROG Z370 Maximus X Formula
شرکت ایسوس به‌تازگی مادربورد ASUS ROG Maximus X Apex را عرضه کرده‌است که ترکیبی از زیبایی خیرکننده و کارایی کم‌نظیر بود. اما قیمت بالای این محصول، باعث شد که بسیاری از کاربران توان خرید این محصول را نداشته باشند.
مدل ASUS ROG Z370 Maximus X Formula برای همین دسته از کاربران عرضه شده که با همان سیاق طراحی و کارایی قابل توجهی عرضه شده و قیمت پایین‌تری دارد.

1606683296_1_0.gif

طراحی

اگرچه مدل Formula کمی از نظر امکانات پایین‌تر از مدل Apex قرار می‌گیرد، اما این مدل نیز مشخصات جالب توجهی دارد. طراحی این مادربورد نقطه دلچسبی بین طراحی Sabertooth و پوشش محافظ IO است که در برخی مدل‌ها شاهد آن بودیم. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به چند waterblock داخلی، یک صفحه پشتی فولادی و پوشش محافظ اشاره کرد. ایسوس با ترکیب فن و جریان آب سعی کرده هر گونه نگرانی درباره حرارت تولیدشده را رفع کند، به اضافه این‌که اسلات‌های M.2 نیز دارای پخش‌کننده حرارت هستند.
علاوه بر امکانات خنک‌کننده، در این محصول شاهد چندین هدر USB 3.0، Intel LAN، اسلات‌های PCI Express با فناوری Safeslot و نورپردازی RGB نیز هستیم. شرکت ایسوس یکی از اولین سازنده‌های مادربورد بود که در محصولات خود از نورپردازی RGB استفاده کرد و این ویژگی در ASUS ROG Z370 Maximus X Formula به پیشرفته‌ترین حالت خود رسیده‌است.

کارایی

ASUS ROG Z370 Maximus X Formula در تست اورکلاکینگ این امکان را به‌راحتی فراهم کرد و Core i7 8700K را از 3.7 گیگاهرتز به 5 گیگاهرتز رساند.
در ادامه نگاهی خواهیم داشت به چند تست دیگر که با استفاده از سیستمی انجام شده که مشخصات آن در جدول 1 قابل مشاهده است.


جدول 1

آنچه در تست SiSoft Sandra جلب توجه می‌کند، رتبه بالای Formula در حالت اورکلاک و رتبه پایین آن در حالت عادی است. این نتیجه در شکل 1 قابل مشاهده است. این موضوع دقیقاً در تست Blender نیز به‌چشم می‌خورد (شکل 2). در زمینه تبدیل و پخش ویدیو با نرم‌افزار HEVC اما در حالت اورکلاک هم شاهد افت رتبه هستیم (شکل 3). در زمینه تست گیمینگ، Formula بهتر ظاهر شد و در حالت عادی از ته جدول به رتبه بالاتری رسید و در حالت اورکلاک هم کارایی در سطح مدل Hero داشت (شکل 4).

شکل 1


شکل 2


شکل 3


شکل 4

نتیجه‌گیری

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، مدل Formula‌ با این هدف عرضه شده که امکاناتی مشابه Apex با قیمتی پایین‌تر ارایه دهد. بنابراین، اگر دنبال یک مدل مادربورد با امکانات قابل توجه در رده متوسط رو به بالا هستید، می‌توانید این مدل را خریداری کنید و با انجام اورکلاکینگ، به کارایی در سطح رده‌بالا برسید. دلیل عمده این موضوع که اورکلاکینگ را به شما پیشنهاد می‌کنیم، رتبه پایین این مدل در حالت عادی بود که البته دلیل این امر هم برای ما مشخص نبود. البته این رتبه فاصله زیادی از رقبا نداشت، اما با وجود کارایی کم‌نظیر Apex‌ و Hero، انتظار ما از Formula در حالت عادی (اورکلاک نشده) بیش از این‌ّها بود. جدای از کارایی، ASUS ROG Z370 Maximus X Formula طراحی زیبا، امکانات متعدد و خنک‌کنندگی بسیار خوبی دارد.

ایسوس

نظر شما چیست؟