انقلاب در طراحی نسل 6
با میان‌رده‌های جدید موتورولا آشنا شوید: خانواده موتو جی6
هرچند موتورولا حالا در مالکیت شرکت لنوو قرار دارد؛ اما برندی زنده است و به قولی هنوز نفس می‌کشد. در چهل و پنجمین سالگرد تولید اولین گوشی موبایل توسط موتورلا، این شرکت از دو سری گوشی هوشمند میان‌رده جدید رونمایی کرد. ما میان‌رده‌های موتورلا را با خانواده‌های E و G می‌شناسیم و در این مطلب هم به بررسی نسل ششم سری محبوب‌تر یعنی G خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

1606683296_1_0.gif

نسل ششم گوشی‌های میانرده موتورولا یعنی خانواده Moto G6 به زودی روانه بازار خواهد شد. از آن‌جا که محصولات پیشین موتورلا هم به بازار ایران وارد می‌شدند، می‌توان حدس زد که طی چند ماه آینده شاهد حضور این گوشی‌ها در بازار ایران خواهیم بود. سری G6 از سه گوشی تشکیل شده است: گوشی Moto G6 Play نسخه ارزان‌تر است و طبیعتا امکانات کمتری هم دارد. نسخه پایه همان Moto G6 است و نسخه Moto G6 Plus که نسخه پیشرفته‌تر و البته گران‌تری است. برای بررسی این گوشی‌ها تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

طراحی

هر سه گوشی مورد بحث ما از الفبای طراحی مشابه بهره می‌برند. هرچند طراحی این گوشی‌ها نسبت به خانواده Moto G5 دستخوش تغییرات زیادی شده است؛ اما هنوز هم می‌توان رد پا و امضای طراحی همیشگی موتورلا را در آن دید. بر خلاف نسل قبلی که در بدنه آن‌ها از آلومینیوم استفاده شده بود، در نسل ششم شاهد استفاده از شیشه هستیم. شیشه به کار رفته در بدنه این گوشی‌ها چندان لیز نیست، اما همچنان اثر انگشت و گرد و غبار را به خود جذب می‌کند. این شیشه که بر روی صفحه نمایش گوشی هم به کار گرفته شده، از نوع گوریا گلس 3 است و در برابر خط و خش مقاومت خوبی دارد. جدا از مقاومت، می‌توانید از تماشای بازی نور در پشت بدنه هم لذت ببرید. 

هیچ یک از این سه گوشی کاملا ضد آب نیستند، اما موتورولا مدعی است که در تماس روزمره با آب، مانند باران و غیره، مشکلی متوجه گوشی شما نخواهد بود.

صفحه نمایش

صفحه نمایش کشیده امروزه تبدیل به یک ضرورت در دنیای گوشی‌های هوشمند شده است. طراحان خانواده Moto G6 هم این قضیه را فراموش نکرده‌اند و ضمن استفاده نمایشگرهایی با نسبت طول به عرض 18 به 9، حاشیه نمایشگر را هم تا حد زیادی کاهش داده‌اند؛ به طوری که شاهد نسبت نمایشگر به سطح جلویی تقریبی 75 درصدی هستیم. زیاد نیست، اما وقتی به این مسئله توجه داشته باشید که کلید Home و حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر جا گرفته‌اند، این درصد نه چندان بالا تا حد زیادی توجیه می‌شود. هر سه گوشی دارای نمایشگرهایی با پنل LCD هستند، اما رزولوشن موتو جی 6 پلاس و موتو جی 6 دارای رزولوشن Full HD و تراکم پیکسلی و نمایشگر موتو جی 6 پلی دارای رزولوشن HD است. اندازه نمایشگر موتو جی 6 پلاس 5.9 اینچ است و تراکم پیکسلی آن 409 پیکسل بر هر اینچ است؛ این مقدار برای موتو جی 6 با نمایشگر 5.7 اینچی به 424 و برای موتو جی 6 پلی به خاطر رزولوشن کمترش به 282 پیکسل بر هر اینچ می‌رسد. هر سه گوشی دارای نمایشگرهایی با روشنایی کافی و رنگ‌بندی طبیعی و زنده هستند.

دوربین

موتو جی 6 و موتو جی 6 پلاس در بخش عکاسی کاملا مشابه هم هستند: هر دو از دوربین دوگانه‌ای بهره می‌برند که سنسور اصلی آن دارای دقت 12 مگاپیکسلی و گشودگی دریچه f/1.8 است. سنسور دوم که وظیفه ایجاد افکت بوکه و زیبا کردن عکس را بر عهده دارد، 5 مگاپیکسلی بوده و دارای f/2.2 است. از سایر مزایای استفاده از دوربین دوگانه روی این گوشی، تسریع مکانیزم تشخیص سوژه است. تصاویر گرفته شده با این گوشی‌ها کاملا رضایتبخش است و رنگ و جزئیات در آن‌ها با دقت بالایی ثبت می‌شوند. در طرف دیگر، موتو جی 6 پلی با یک دوربین 1 مگاپیکسلی معمولی قرار دارد که نه امکانات خاصی ارائه می‌دهد و نه کیفیت عکس چندان بالایی دارد؛ اما برای مصارف روزمره، کاملا کافی است و انتظارات معمول شما را برآورده می‌کند. در بخش سلفی هم هر سه گوشی از یک سنسور 8 مگاپیکسلی با f/2.2 و فلش بهره می‌برند و سلفی‌های بسیار خوبی ثبت می‌کنند. 

در بین این سه گوشی، تنها نسخه پلاس است که توانایی ضبط ویدیوی 4K دارد و دو نسخه دیگر تنها می‌توانند با کیفیت Full HD ویدیو ضبط کنند.

سخت افزار

هر کدام از این گوشی‌ها دارای یک تراشه متفاوت است و هر کدام از این تراشه‌ها با دو میزان رم و حافظه داخلی  روانه بازار می‌شوند تا در واقع شاهد شش نسخه گوشی از خانواده موتو جی 6 هستیم. 

موتو جی 6 پلی در نسخه پایه دارای 16 گیگابایت حافظه داخلی و 2 گیگابایت حافظه رم است که مطمئنا نمی‌تواند پاسخگوی مناسبی برای اجرای تعداد زیادی اپ باشد. نسخه گران‌تر که دارای 32 گیگابایت حافظه داخلی و 3 گیگابایت رم است را می‌توان یک گزینه مناسب برای کاربران حرفه‌ای تر قلمداد کرد. تراشه به کار رفته روی هر دو نسخه، تراشه میان‌رده رو به پایین Snapdragon 430 است که توان پردازش تا 1.4 گیگاهرتز را دارد. هرچند با این گوشی نمی‌توانید بازی سنگینی اجرا کنید؛ اما برای انجام امور روزمره و وب‌گردی با هیچ مشکلی روبرو نخواهید بود. 

موتو جی 6 در نسخه پایه دارای 3 گیگابایت رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی بوده و نسخه گران‌تر دارای 64 گیگابایت حافظه داخلی و 4 گیگابایت رم است. هر دوی این نسخه‌ها با اتکا به تراشه Snapdragon 450 و قدرت پردازش 1.8 گیگاهرتزی آن به خوبی از پس انجام امور روزمره و اجرای بازی‌های سبک و نیمه‌سنگین برمی‌آیند.

و اما موتو جی 6 پلاس با داشتن تراشه اسنپدراگون 630 به خوبی حساب خودش را از سایر نسخه‌های خانواده موتو جی 6 جدا کرده است. این تراشه 8 هسته‌ای توانایی پردازش تا 2.2 گیگاهرتز را دارد و بازی‌های سنگین را هم به راحتی اجرا می‌کند. نسخه پایه موتو جی 6 پلاس دارای 4 گیگابایت رم است و این مقدار برای نسخه گران‌تر آن به 6 گیگابایت می‌رسد که برای یک گوشی میان‌رده، فوق العاده است. گزینه‌های حافظه داخلی هم برای موتو جی 6 پلاس عبارتند از 64 و 128 گیگابایت. عالی نیست؟

لازم به ذکر است که هر سه این گوشی‌ها از کارت حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کنند.

باتری

تا به اینجای کار، نسخه پلی موتو جی 6 از سایر نسخه‌ها ضعیف‌تر عمل کرده بود؛ اما در بخش باتری، ورق به طور کلی به نفع موتو جی 6 پلی برمی‌گردد. موتو جی 6 با داشتن یک باتری 3000 و موتو جی 6 پلاس با داشتن یک باتری 3200 میلی آمپر ساعتی می‌توانند برای یک روز استفاده معمولی همراه شما باشند؛ اما موتو جی 6 پلی با داشتن نمایشگر HD و یک باتری 4000 میلی آمپر ساعتی، می‌تواند اطمینان خاطر بسیار بیشتری به شما بدهد و حتی برای دو روز استفاده عادی هم همراه شما باشد. خوشبختانه به لطف داشتن فناوری شارژ سریع، هیچ یک از این سه گوشی‌ برای پر شدن وقت چندانی از شما نخواهند گرفت.

ارزش خرید

تصمیم گیری در این باره سخت نیست؛ اما باید منتظر ورود این گوشی‌ها به بازار ایران بمانیم. با قیمت‌های عجیب و غریبی که به تبع قیمت ارز و طرح رجیستری در بازار می‌شنویم، هیچ بعید نیست که این گوشی‌ها را هم با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت جهانی آن‌ها ببینیم. به هر حال، اگر با قیمت جهانی محاسبه کنیم، 200 دلار برای موتو جی 6 پلی کاملا منصفانه است و آن را در ردیف گوشی‌هایی مانند آنر 7X قرار می‌دهد؛ اما نداشتن دوربین دوگانه، ما را بر آن می‌دارد که موتو جی 6 پلی را به شما توصیه نکنیم. موتو جی 6 با قیمت 250 دلار چیزی کمتر از آنر 9 لایت  و نوکیا X6 ندارد و تصمیم گیری بین آن‌ها بسیار سخت است؛ اما به نظر ما از نظر طراحی و کارایی، گزینه نوکیا در این بین انتخاب بهتری است. موتو جی 6 پلاس هم یک گزینه عالی است که در مقابل میت 10 لایت قرار می‌گیرد؛ اما به خاطر قدرت پردازش بیشتر، ما محصول موتورلا را پیشنهاد می‌کنیم.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟