راهنمای خرید: بازار میان‌رده‌ها در تسخیر هوآوی
آیا هوآوی نووا 3e ارزش خرید دارد؟
به روال هر ساله، هوآوی نسخه ارزان‌تری از گوشی‌های پرچم‌دار خود را با پسوند lite روانه بازار کرده است. پس از درخشش گوشی هوآوی P20 و P20 Pro ، نسخه ارزان‌تراین گوشی‌ها هم با نام P20 lite به بازار عرضه شد. البته این گوشی در بازارهای مختلف دارای نام‌های متفاوتی است و سهم ایران از این نام‌ها، Huawei Nova 3e شده است.

1606683296_1_0.gif

با نگاهی اجمالی به بازار میان‌رده‌ها را می‌توان به آسانی دریافت که هوآوی یک جریان انقلابی را در میان گوشی‌های میان‌رده ایجاد کرده است. در این رده بازار، تا پیش از این شاهد معرفی گوشی‌هایی معمولی بودیم، اما این هوآوی بود که با معرفی میت 10 لایت، نشان داد که می‌توان سریع‌تر از انتظارات به سمت آینده حرکت کرد. تفاوت میت 10 لایت با سایر میان‌رده‌ها چه بود؟ داشتن نمایشگر کشیده و دوربین دوگانه، با قیمتی بسیار پایین‌تر از پرچمداران. این پایان راه نبود. هوآوی به یک مدل اکتفا نکرد و به مرور، پی اسمارت، آنر 7X و آنر 9 لایت را روانه بازار ایران کرد. اطمینان داشته باشید که این هم پایان راه نیست. هوآوی مدل‌های ارزان‌تری از این گوشی‌ها را هم معرفی کرده است که احتمالا به مرور وارد ایران خواهند شد. 

در این مطلب قصد داریم به گران‌ترین میان‌رده هوآوی از خانواده بپردازیم. این شما و این Nova 3e. همراه شبکه باشید.

طراحی

احتمالا اصلی‌ترین دلیل گران‌تر بودن نووا 3e نسبت به سایر میان‌رده‌های نسل جدید هوآوی، همین تغییرات ظاهری باشد. بدنه خوش‌ساخت و خوش‌تراش این گوشی با طراحی چند لایه، نور را روی سطح خود میلغزاند و جلوه‌ای فوق العاده به این گوشی داده است. از طرف دیگر، این گوشی بر خلاف سایر برادران و عموزاده‌های خود، دارای بریدگی بالای نمایشگر است تا ظاهرش بیش از هر گوشی میانرده دیگری شبیه به پرچمداران باشد. بدنه شیشه مانند نووا 3e طوری تراش خورده است که احساس استحکام را به خوبی به دست کاربر منتقل کند؛ اما با این وجود، جذب بالای اثر انگشت و استعداد بالا در خط و خش شدن، باعث شده است کاربر نتواند از ظاهر فوق العاده این گوشی با اطمینان خاطر لذت ببرد و احتمالا بسیاری از کاربران این شکوه و جمال را زیر یک قاب مخفی خواهند کرد.

دسترسی به دکمه‌های جانبی این گوشی کار آسانی است و با توجه به ابعاد مناسب این گوشی، از لحاظ خوشدستی هم می‌توان نووا 3e را یک گزینه عالی تلقی کرد.

صفحه نمایش

نمایشگر نووا 3e حاشیه کمتری نسبت به سایر محصولات میانرده هوآوی دارد و از این منظر می‌توان آن را یک گزینه متمایز دانست. این نمایشگر 80 درصد سطح جلویی گوشی را به خود اختصاص داده است و بر پایه یک پنل IPS LCD ساخته شده است. رزولوشن این صفحه نمایش Full HD+ است؛ اما با توجه به کشیده‌تر بودن نووا 3e نسبت به گوشی‌هایی مثل میت 10 لایت، چند ردیف پیکسلی بیشتر برای آن در نظر گرفته شده است که تفاوت محسوسی در تصویر نهایی ایجاد نمی‌کند و تراکم پیکسلی 432 پیکسل بر هر اینچ را نثار چشمان کاربر خواهد کرد. این نمایشگر 5.84 اینچی با نسبت 19 به 9 طراحی شده است که نشان می‌دهد این گوشی کمی از P Smart کشیده‌تر است.

نمایش جزئیات در نمایشگر این گوشی با دقت بالایی صورت می‌گیرد و روشنایی و رنگ‌بندی آن هم در این رده قیمتی قابل قبول است؛ اما نمی‌توانیم آن را در حضور محصولات هم‌رده سامسونگ، نووا 3eرا بهترین گزینه از لحاظ نمایش تصاویر بدانیم.

دوربین

گوشی هوآوی نووا 3e همانند میان‌رده‌های جدید هوآوی دارای دوربین دوگانه است. سنسور اصلی دوربین این گوشی دارای دقت 16 مگاپیکسلی است و در کنار آن هم یک سنسور 2 مگاپیکسلی قرار گرفته است که وظیفه ایجاد افکت بوکه را به عهده دارد. با اسفاده از این سنسورها، می‌توانید پس‌زمینه سوژه را تار کنید و عکس‌هایی هنری بگیرید. دوربین سلفی این گوشی هم از یک سنسور 16 مگاپیکسلی بهره می‌برد و می‌تواند در شرایط نوری مناسب، سلفی‌های بسیار خوبی از شما به ثبت برساند. هر دو دوربین این گوشی می‌توانند ویدیوهای Full HD با سرعت 30 فریم بر ثانیه به ثبت برسانند که یک استاندارد برای این رده قیمتی به شمار می‌آید؛ اما بهترین کیفیت موجود نیست و باید بدانید پیش از این، گوشی‌های ارزان‌تری مثل شیائومی Mi A1 کیفیت 4K را به این رده قیمتی آورده‌اند. 

با وجود این که این گوشی می‌تواند عکس‌های بسیار خوبی ثبت کند، اما نباید از آن انتظار عملکردی در حد گوشی‌های پرچمدار داشته باشیم. این گزاره وقتی بیش از هر وقت دیگری احساس می‌شود که بخواهید در یک محیط تاریک با نووا 3e عکاسی کنید. نویز زیاد و عکس‌های تار، شما را تا حد زیادی ناامید خواهد کرد. 

سخت افزار

مثل میت 10 لایت، پی اسمارت، آنر 9 لایت و آنر 7X، این گوشی هم از تراشه Kirin 659 بهره می‌برد. با این حساب، انتظار ما این بود که این تراشه 8 هسته‌ای که قابلیت کلاک کردن تا 2.36 گیگاهرتز را دارد، عملکردی مشابه سایر میانرده‌های هوآوی به ثبت برساند؛ اما حقیقت به گونه دیگری رقم خورد. 

نووا 3e دارای4 گیگابایت رم است که روی کاغذ باید به آن آزادی عمل کافی برای اجرای همزمان چندین اپ سبک و سنگین را بدهد. این اتفاق در عمل هم صورت می‌گیرد و می‌توانید چندین اپ را به صورت همزمان و بدون هیچ مشکلی اجرا کنید. حتی در زمینه بازی هم می‌توانید روی نووا 3e برای اجرای بازی‌های سبک، نیمه‌ سنگین و حتی سنگین (با کاهش جزئیات واندکی افت فریم) حساب کنید؛ اما آزمون‌های فنی این گوشی نشان می‌دهند که به دلیلی نامعلوم، قدرت پردازشی نووا 3e پایین‌تر از گوشی ارزانی مانند P Smart است. در حالی که هر دو گوشی از یک تراشه و یک یستم عامل بهره می‌برند، این مسئله تا حدی باعث تعجب ما شده است؛ اما جای نگرانی نیست و این آزمون‌ها در عمل تفاوت فاحشی میان این گوشی و سایر میان‌رده‌های هوآوی نشان نمی‌دهند. 

حافظه داخلی نووا 3e 32 یا 64 گیگابایت است و در بازار چین نسخه 128 گیگابایتی آن هم پیدا می‌شود. در کنار این مقدار حافظه داخلی، می‌توانید از یک کارت حافظه هم برای ارتقای آن استفاده کنید؛ اما در این صورت باید قید استفاده از سیمکارت دوم را بزنید.

باتری

استفاده از یک باتری 3000 میلی آمپر ساعتی روی نووا 3e باعث شده است این گوشی یک گزینه مناسب برای یک روز استفاده سبک و نیمه سنگین باشد. اما بیایید صادق باشیم، باید ظرفیت باتری این گوشی بیشتر از این حرف‌ها می‌بود. قصد نداریم شما را نسبت به این گوشی دلسرد کنیم؛ باتری این گوشی آنقدرها هم بد نیست؛ اما مثلا اگر ظرفیت آن 3300 میلی آمپر ساعت بود، خیلی بهتر می‌شد. 

از طرف دیگر، خوشبختانه نقطه ضعف سایر میان‌رده‌های نسل جدید هوآوی در این گوشی دیده نمی‌شود و نووا 3e از فناوری شارژ سریع هم پشتیبانی می‌کند. پر شدن باتری این گوشی به حدود 2 ساعت زمان نیاز دارد و در 90 دقیقه، حدود 85 درصد آن پر می‌شود که نسبت به P Smart و Mate 10 lite بسیار رضایتبخش است.

نرم افزار

روی نووا 3e از آخرین نسخه حال حاضر اندروید (اوریو) استفاده شده است و این سیستم عامل تحت رابط کاربری EMUI 8.0 در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. امکانات شخصی سازی این سیستم عامل بسیار زیاد است و طراحی مناسب رابط کاربری در این گوشی باعث شده است دسترسی به بخش‌های مختلف آن به راحتی ممکن باشد. یکی از بزرگترین مزایای این گوشی نسبت به سایر هم‌رده‌هایش، امکان باز کردن گوشی با تکیه به فناوری تشخیص چهره است. هوآوی مدعی است که تشخیص چهره در این گوشی با سرعتی بالاتر از آیفون X صورت می‌گیرد. البته ما نمی‌توانیم این ادعا را تایید کنیم؛ اما می‌توانیم به شما اطمینان بدهیم که باز شدن گوشی با استفاده از قابلیت تشخیص چهره در این گوشی با سرعت بالایی صورت می‌گیرد. به هر روی، باز شدن نووا 3e با استفاده از تشخیص چهره نیازمند این است که کاربر در ابتدا صفحه نمایش را روشن کند و این مسئله خود نیازمند صرف اندکی زمان است. البته از تنظیمات گوشی می‌توانید گزینه‌ای را فعال کنید که به محض برداشتن گوشی، صفحه نمایش خود به خود روشن شود؛ منتها این کار باعث می‌شود در بسیاری از اوقات گوشی به خاطر جابجا شدن روشن شود و این مسئله باعث افزایش مصرف باتری خواهد شد.

نتیجه گیری

گران شدن گوشی در ایران باعث شده است نتیجه گیری در ارتباط با ارزش خرید گوشی‌ها سخت‌تر از هر وقتی شده باشد. تا پیش از این، P Smart با قیمتی در حدود 950 هزار تومان در اختیار خریداران بود و حالا این رقم به چیزی حدود 1.3 میلیون تومان رسیده است. با در نظر گرفتن قیمت تقریبا 1.8 میلیون تومانی نووا 3e، توصیه به خرید آن به افرادی که ظاهر گوشی برایشان اهمیت چندانی ندارد، کار درستی نیست. هوآوی میت 10 لایت حدود 300 هزار تومان ارزان‌تر است و امکانات مشابهی دارد. آنر 7X را هم نباید فراموش کرد. اما برای کسی که ظاهر گوشی در کنار امکانات مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است، صرف هزینه بیشتر کاملا منطقی به نظر می‌رسد. پیشنهاد ما این است که اگر قصد خرید این گوشی را دارید و ساعات نسبتا زیادی از روز را در بیرون از خانه و اداره سپری می‌کنید، حتما برای خرید یک پاوربانک هم اقدام کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟