دانش ما برای نسل‎های آینده به یادگار خواهد ماند
دیسک شیشه‎ای که 360 ترابایت اطلاعات را 13.8 میلیارد سال ذخیره می‌کند
تخمین زده می‎شود که امروزه انسان‎ها در هر روز معادل ظرفیت 10 میلیون دیسک بلو-ری داده تولید می‎کنند و تمام این صفر و یک‎ها باید جایی ذخیره شوند. حالا به نظر می‎رسد محققانی در بریتانیا راه حلی برای آن پيدا کرده‎اند: یک دیسک ذخیره داده دیجیتال 5 بعدی (5D) که می‎تواند 360 ترابایت داده را برای مدت 13.8 میلیارد سال در خود ذخیره کند.

برای ساخت این دیسک داده، محققان دانشگاه ساوتهمپتون از یک فرآیند به نام نوشتار لیزری فمتوثانیه (واحد زمان معادل با 10 به توان 15- ثانیه یا یک میلیونیوم یک میلیاردم یک ثانیه) استفاده کرده‎اند که با استفاده از یک لیزر مافوق سریع که پالس‎های کوتاه و قوی نور را توليد می‎کند، دیسک‎های کوچک شیشه‎ای را ایجاد می‎کنند. این پالس‎ها می‎توانند داده‎ها را در سه لایه از نقطه‎های نانوساختار که با فاصله 5 میکرومتر (معادل 0.005 میلی متر) از یکدیگر قرار دارند، بنویسند.

حالا این اصطلاح پنج بعدی از کجا ناشی می‎شود؟ ابتدا در لایه‎ها یک موقعیت سه بعدی از هر نقطه وجود دارد و ابعاد اضافی نشان دهنده اندازه و جهت هر نقطه است. این نانوساختارها توسط یک فناوری ایجاد شده‎اند که می‎تواند با استفاده از یک میکروسکوپ الکترونیکی به صورت پشت سرهم با یک پلارایزر (یک فیلتر که طراحی شده تا قطبیت‎های خاصی از نور را مسدود کند) خوانده شود.

گروه سازنده این دیسک‎های 5 بعدی می‎گوید این دیسک‎ها می‎توانند بیشتر از همه برای موسساتی که با مقادیر عظیمی‎ از داده‎های آرشیو شده سر و کار دارند مفید باشد، موسساتی مثل کتابخانه‎ها، موزه‎ها و هر کجایی که سوابق به طور گسترده نگهداری می‎شوند. یکی از این محققان به نام پیتر کازانسکی می‎گوید: «تصور این که ما موفق به ساخت یک فناوری برای نگهداری از اسناد و اطلاعات و حفظ آن برای نسل‎های آینده شده‎ایم، بسیار هیجان‌انگیز است. این فناوری می‎تواند آخرین شواهد از تمدن ما را حفظ کند. شواهدی که نشان می‎دهد همه آنچه ما آموخته‎ایم هرگز فراموش نخواهند شد.»

این محققان حاصل تلاش خود را در کنفرانس انجمن بین‌المللی مهندسی اپتیکال سانفرانسيسكو به نمایش گذاشته‎اند و بعد از آن، آنها امیدوارند بتوانند متخصصانی در این صنعت را پیدا کنند تا با مشارکت آنها این فناوری در آینده به بهره‌برداری و به مرحله‎ای برسد که بتوان از آن در محصولات تجاری استفاده کرد.

این رسانه ذخیره‌سازی به افتخار حافظه کریستالی فیلم‎های سوپرمن «Superman memory crystal» لقب گرفته است. چرا که نه تنها قادر است حجم خیره‌کننده‎ای از داده را در خود ذخيره‌سازی کند، بلکه می‎تواند تا دمای 1000 درجه سانتی گراد از خود مقاومت نشان دهد.

اگرچه اين فناوری برای اولین بار در سال 2013 به نمایش گذاشته شد، اما در حال حاضر می‎تواند داده‎های بسیار بیشتری را ذخيره‌سازی کند. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟