CES 2016: شارژر بی‌سیمی که از فاصله ده متری اسمارت‌فون‌ها را شارژ می‌کند
در نمایش‌گاه امسال CES شرکت OSSIA از شارژر شگفت‌انگیزی رونمایی کرد، که توانایی شارژ بی‌سیم اسمارت‌فون‌ها را از فاصله سی فوتی دارد. Cota یک سیلندر یک‌پارچه روشن است که توانایی شارژ بی‌سیم دستگاه‌ها را دارد. ایده به کار رفته در این دستگاه ساده اما وسوسه‌انگیز است. شما تلنگری به Cota می‌زنید و دستگاهی که باید شارژ شود را در محدوده تحت پوشش این دستگاه قرار داده و cota به‌طور باور نکردنی شروع به شارژ دستگاه شما می‌کند. اگر آینده‌ای را تصور می‌کنید که در آن نیازی به حضور پدهای مخصوص یا شارژ کننده‌های دیواری نیست، در نتیجه باید در انتظار شارژرهای Cota باشید.

1606683296_1_0.gif

فناوری به کار رفته در این شارژر ساده است. Cota از صدها گیرنده و فرستنده امواج با آنتن‌های رادیویی RF که امواجی با طول موج 2.8 گیگاهرتز تا 100 هرتز را فراتر از محدوده بلوتوث و وای‌فای ارسال می‌کنند پوشیده شده است. آناس آلفارا رییس بخش مالکیت معنوی Ossia درباره این محصول گفته است: «نسل بعدی شارژ‌هایی که مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد، چهار مرتبه قدرتمندتر از نمونه‌های موجود در بازار توانایی ارسال امواج رادیویی را خواهد داشت.» البته روشی که این دستگاه بر پایه آن اقدام به شارژ دستگاه‌‌ها می‌کند و باعث انتقال شارژ بی‌سیم مابین فرستنده و گیرنده می‌شود، تقریبا مختص شرکت Ossia است. زمانی که دستگاهی نیازمند شارژ مجدد است، گیرنده یک بسته اطلاعاتی که شامل میزان شارژ فعلی دستگاه است را برای Cota ارسال می‌کند. Cota در ادامه انرژی مورد نیاز دستگاه را جهت‌دهی کرده و در یک مسیر مستقیم بر مبنای مختصاتی که از دستگاه دریافت کرده است ارسال می‌کند، البته این تکنیک در مورد شارژ چند دستگاه به‌طور همزمان نیز قابل پیاده‌سازی است.

آن‌گونه که آلفارا در این‌باره گفته است: «تیم طراحی کننده موفق شده‌اند نزدیک به 32 دستگاه را به‌طور همزمان با استفاده از این روش شارژ کنند.» اما سؤال اصلی این است که دقیقا چگونه پریز‌های برق توانایی ارسال نیروی AC را در هوا دارند؟ این‌کار از طریق یک‌سری تبدیل‌ها انجام می‌شود. بعد از آن‌که فرستنده و گیرنده یک درخواست شارژ را ارسال و دریافت‌ می‌کنند، Cota یک پالس اولیه RF که توسط اشیایی همچون دیوارها یا اسباب و وسایل منزل ضعیف شده است را در مسیر شی مورد نظر ارسال می‌کند. زمانی که بخشی از سیگنال توسط گیرنده دریافت ‌شود، انعکاس آن‌را به سمت Cota ارسال می‌کند. ( شبیه به الگویی که رادارها برای شناسایی هواپیماها از آن استفاده می‌کنند.) با استفاده از این روش یک مسیر نامریی برای انتقال انرژی ایجاد شده و به صورت مداوم و پایدار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه سیگنال‌های رادیویی به صورت متناوب ابتدا تبدیل شده و سپس برای دریافت کننده تعیین شده ارسال می‌شوند. به گفته آلفارا هر دستگاه DC توانایی دریافت این امواج را دارد. البته لازم به توضیح است شارژر Cota در این زمینه دارای محدودیت‌هایی است.

در شرایط ایده‌آل امواج RF حداکثر به فاصله 30 فوتی ارسال می‌شوند. همچنین اگر هر شی همچون شلوار جین در مسیر این انتقال قرار گیرند، فرآیند ارسال بلافاصله متوقف می‌شود. Ossia در نظر دارد این محدودیت را از میان بردارد. در کنار موانعی که در مسیر انتقال انرژی وجود دارد، مشکل دوم در ارتباط با جذب سیگنال است که در مقایسه با مشکل اول حل آن ساده‌تر است. Cota برای آن‌که در انرژی صرفه‌جویی کرده و مانع از هدر رفت انرژی در مسیرهای مختلف شود، بر پایه اولین مسیر انتقالی که مابین گیرنده و دریافت کننده به وجود آمده است، عمل می‌کند. اگر ارسال کننده امواج RF هیچ شی را در مسیر مستقیم و صاف Cota دریافت نکند، عمل ارسال انرژی متوقف می‌شود. این هوشمندی باعث می‌شود تا محصول ساخته شده توسط Ossia در مقایسه با شارژکننده‌های دیواری معمولی صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

اگر چه ایستگاه شارژ کننده به 300 تا 500 وات نیرو نیاز دارد، اما نحوه توزیع انرژی آن به‌گونه‌ای است که در طول یک روز انرژی قابل توجهی را در خود ذخیره‌سازی می‌کند. ضعف دیگری که محصول Ossia دارد در ارتباط با محدودیت‌هایی است که از سوی FCC اعمال شده است. FCC برای آن‌که سلامت انسان‌ها در معرض خطر قرار نگیرد، محدودیتی در زمینه انتقال انرژی بی سیم در نظر گرفته است. به‌طوری که انتقال قدرت در دستگاه Cota یک پنجم تا یک سوم سرعت شارژی است که امروزه  درگاه‌های USB از آن استفاده می‌کنند. اما Ossia بر این باور است که با توجه به ابعاد گسترده استفاده از مکانیزم‌های بی‌سیم، بعید به نظر می‌رسد این موضوع مشکل خاصی برای انسان‌ها به وجود آورد.

Ossia در زمینه تجاری‌سازی این محصول خود راه طولانی در پیش دارد. این شرکت باید همکاری گسترده‌ای با شرکای تجاری خود در این زمینه داشته باشد. به‌طوری که سازندگان بزرگ، تراشه‌های گیرنده و فرستنده این شرکت را به‌طور یک‌پارچه در محصولات خود قرار دهند. این‌کار با مشارکت XPNDBLS، Molex و شرکت‌ ژاپنی KDDI که در زمینه تجهیزات الکترونیکی فعالیت می‌کنند، امکان‌پذیر است. در حال حاضر Ossia با این شرکت‌ها قرارداده‌هایی را به امضاء رسانده است. Ossia در نمایش‌گاه امسال CES همچنین از دو محصول دیگر رونمایی کرد. شارژ کننده بی‌سیم باتری‌های AA و شارژکننده بی‌سیم آی‌فون‌ها دو محصول دیگری بودند که این شرکت در جریان CES امسال از آن‌ها رونمایی کرد.

در مجموع تمرکز اصلی این شرکت در ارتباط با کاهش هزینه‌ فناوری‌های زیربنایی و افزایش قابلیت‌های نرم‌افزاری همچون اولویت‌بندی و اختصاصی کردن شارژ برای دستگاه‌های خاص قرار دارد. Ossia در نظر دارد کیت توسعه این فناوری را تا اواخر سال جاری میلادی، عرضه کند، اما این شرکت اعلام کرده است برای آن‌که به کارگیری این فناوری مقرون به صرفه باشد؛ حداقل به پنج سال زمان نیاز است به‌طوری که سازگاری بالا و شارژ سریع را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد. فناوری طراحی شده توسط Ossia در حوزه‌های مختلفی همچون هشداردهنده‌های دود، اشیا هوشمند، ساعت‌های هوشمند، مسواک‌های برقی و دوربین‌های دیجیتال قابل استفاده است. در حالی که امروزه سازندگان اسمارت‌فون‌ها به دنبال طراحی باتری‌های کوچک‌تر اما در مقابل پردازنده‌های بزرگ‌تر یا حس‌گرهای اضافی‌تر برای تلفن‌های همراه هستند، در مقطع فعلی شاید اختراع Ossia چندان مورد توجه این شرکت‌ها قرار نگیرد، اما بدون شک با توجه به برنامه‌های بلندپروازانه‌ Ossia در پنج سال آینده دستگاه شارژ بی‌سیم این شرکت یکی از محصولات رؤیایی بازار به شمار خواهد رفت که توانایی شارژ بی‌سیم بسیاری از وسایل را خواهد داشت. این شرکت تاکنون پنج اختراع و چهار نسل از Cota را عرضه کرده است، همین موضوع نشان می‌دهد که Ossia در آینده یکی از سازندگان اصلی دستگاه‌های شارژ بی‌سیم در جهان خواهد بود. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟