رهایی از مشکلات شارژ باتری به دست محققان اوکراینی
این روتر می‎تواند تلفن شما را هر جای اتاق شارژ کند
مدت زمان انرژی تامین شده توسط باتری همچنان معضل شماره یک تلفن‎های هوشمند است. پیدا کردن پریز برق و باز کردن گره‎های کابل شارژ هم که به یکی از کارهای روزانه ما تبدیل شده است. راهکارهای شارژ بی‎سیم هم که هنوز نیامده با شکست مواجه شده‎اند، زیرا شما همچنان باید صفحه سیستم شارژ را همیشه همراه داشته باشید و به پریز برق متصل كنيد، و از طرفی استفاده از تلفن هوشمند زمانی که روی یکی از این صفحه‎ها مشغول شارژ شدن است کار چندان راحتی نیست. اما چه می‎شد اگر شارژ بی‎سیم شبیه وای‎فای کار می‎کرد؟ چه می‎شد اگر شما می‎توانستید با ورود به دفتر کار، رستوران یا خانه‎ای که مجهز به یک روتر تامین انرژی بود به طور خودکار دستگاه خود را شارژ کنید؟ با وجود چنین فناوری شما حتی لازم نبود دستگاه خود را از جیب یا کیف‎تان خارج می‎کردید. این همان چشم‌اندازی است که شرکت TechNovator با محصول XE جدید خود به دنبال تحقق آن است.

1606683296_1_0.gif

در سیستم XE، بدنه اصلی یا همان پاور روتر به یک پریز برق وصل خواهد شد و شما با یک قاب مخصوص تلفن که نقش گیرنده را ایفا می‎کند سیستم شارژ بی‎سیم واقعی را تجربه خواهید کرد. در ابتدا این شرکت قصد دارد در زمان عرضه این محصول (ماه نوامبر) در سایت کیک استارتر قاب‎های گیرنده را برای آی‎فون 6 و 6 پلاس ارائه کند.

مطلب پیشنهادی: بهترین و قوی‌ترین شارژر لپ‌تاپ دنیا معرفی شد!

این سیستم چگونه کار می‎کند؟

قاعده کلی کار بر مبنای رزونانس میدان‎های الکترومغناطیسی است. تاریخچه استفاده از رزونانس القایی به سال 1894 و توسط نیکولا تسکلا برمی‎گردد و از آن زمان تا کنون انواع مختلفی از روش‎ها برای انتقال بی‎سیم انرژی مورد آزمايش و استفاده قرار گرفته است. انرژی الکتریکی به طور بی‎سیم بین دو کویل انتقال که در حالت رزونانس عمل می‎کنند منتقل می‎شود. اصول کار در این روش شبیه به گیرنده امواج رادیویی، ارتباط داده موبایل و وای‎فای است، و تنها تفاوت آن در فرکانس است.

مدیرعامل TechNovator، ایوان چوبا، یک روش را بر مبنای همین اصول توسعه داده است و با همکاری یک گروه هشت نفره در لهستان و اوکراین یک نمونه کاربردی از این محصول را توليد کرده است. دیجیتال ترندز طی یک گفتگوی تصویری اختصاصی با چوبا در اوکراین، نگاهی به نحوه عملکرد نمونه اولیه دستگاه شارژ XE انداخته است. این نمونه اولیه شامل یک سری مدار و سیم‎های درهم و برهم بود که بعد از روشن شدن انرژی برق را تا فاصله تقریبا سه متری در یک اتاق به یک پانل کوچک‎تر که با سیم به یک تلفن قدیمی‎ ال‎جی متصل شده بود ارسال می‎کرد. بعد از چند ثانیه، صفحه نمایش این تلفن پیغام باتری در حال شارژ را به نمایش گذاشت.

بعد از آماده شدن و عرضه این محصول به بازار، شما یک پایه شارژ و یک قاب تلفن را دریافت خواهید کرد. شما همچنین اپلیکیشن مخصوص XE را نیز باید دانلود كنيد که به شما اين امكان را می‎دهد تا سطح باتری یا زمان مشخصی از روز را که می‎خواهید سیستم شروع به شارژ کردن کند را تنظیم کنید. همچنین شما از این اپلیکیشن برای مشخص کردن اینکه قصد دارید به کدام دستگاه XE (اگر بیش از یک دستگاه داشته باشید) متصل شويد نیز می‎توانید استفاده کنید. تعیین حق اولويت برای دستگاه‎های مختلف و تنظیم سرعت شارژ نیز از جمله امکانات دیگری است که در این اپلیکیشن تعبیه شده است. توصیه شده است زمانی که در حال کار با تلفن هستید سرعت شارژ را روی حداقل تنظیم کنید.

این روش در مقايسه با شیوه‎های قدیمی‎ چگونه عمل می‎کند؟

سهولت بیشتر در استفاده از شیوه شارژ بی‎سیم با فاصله منوط به پرداخت هزینه بیشتر است. XE به نسبت سیستم‎های سنتی شارژ سیمی‎ یا صفحات شارژ بی‎سیم Qi برق بیشتری مصرف می‎کند. شعاع تحت پوشش این سیستم تقريبا 5 متر تعیین شده است، اما هر چه بیشتر شما از پایه اصلی شارژر فاصله داشته باشید، مدت زمان شارژ شدن نیز بیشتر می‎شود. در حالت کلی سرعت شارژ شدن کندتر می‎شود، اما چوبا می‎گوید یک تلفن سطح متوسط با فاصله‎ای 1.5 تا 2 متری از شارژر، بعد از حدود چهار ساعت کاملا شارژ می‎شود.

در این فناوری برای شارژ کردن دستگاه نیازی به دید مستقیم نیست، اما دیوارهای ضخيم و موانع بتنی در نحوه شارژ شدن تاثیر خواهند گذاشت. یکی از مزایای اصلی سیستم XE این است که می‎تواند بدون کاهش سرعت چهار دستگاه را به طور همزمان شارژ کند، و شارژ همزمان دستگاه‎های بیشتر با سرعت کمتری انجام خواهد شد.

آیا این روش امن است؟

در ظاهر به نظر می‎رسد پرتاب الکتریسیته در هوا ممکن است با خطراتی همراه باشد، اما چوبا توضیح داد که XE در فرکانس‎هایی کار می‎کند که از بدو تولد ما را احاطه كرده است. TechNovator از تجهيزات تخصصی برای اندازه‌گیری بسیار دقیق فرکانس، چگالی، جریان انرژی و سایر عوامل در آزمایشگاه خود استفاده کرده است و مراحل متعددی را پشت سر گذاشته تا اطمینان حاصل کند که این فناوری از امنیت کافی برخوردار باشد. او همچنین اشاره کرد که آنها ظرف یک سال گذشته بدون هیچ‌گونه استفاده از صفحات و دستگاه‎های محافظ روی نمونه اولیه XE کار کرده‎اند و در این مدت هیچ نشانه‎ای از مشکلات سلامتی یا عوامل نگران کننده را مشاهده نکرده‎اند. (البته این سخنان نمی‎تواند برای جلب اطمینان عمومی‎ کافی باشد)

آیا زمان شارژ بی‎سیم واقعی فرا رسیده است؟

بازیگران دیگری نیز وجود دارند که در این حوزه مشغول فعالیت هستند، که از بارزترین آنها می‎توان Energous و Ossia را نام برد. اما تاکنون هیچکس یک محصول مصرفی واقعی را ارائه نکرده است.

TechNovator قرار است XE را به صورت یک مجموعه شامل پایه اصلی شارژر و یک قاب مخصوص آی‎فون عرضه کند، اما در صورتی که این پروژه با موفقیت روبرو شود، قصد دارد به سرعت محدوده تحت پوشش خود را افزایش دهد. پانل گیرنده 3 میلی‌متر ضخامت دارد، در نتیجه می‎توان آن را به راحتی درون انواع مختلفی از قاب‎های تلفن همراه جاسازی کرد. در آینده نیز این احتمال وجود دارد که با دریافت مجوز از تولید كنندگان این گیرنده به طور مستقیم داخل خود دستگاه‎ها تعبیه شود. در صورت تحقق چنین کاری می‎توان در انتظار انقلابی در عرصه شارژ و تامین انرژی دستگاه‎های موبایل از تلفن‎های هوشمند و تبلت‎ها تا لپتاپ‎ها و دستگاه‎های پوشیدنی بود.

هنوز قیمت نهایی این دستگاه مشخص نشده است، اما احتمالا شما برای به دست آوردن یک پایه شارژ و یک قاب گیرنده برای تلفن خود باید حداقل 200 دلار هزینه کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟