سالی پر رونق برای عاشقان دنیای نرم‌افزار
پردرآمدترین شغل‌های دنیای نرم‌افزار در سال 1400
فناوری اطلاعات به یکی از ارکان مهم جوامع بشری تبدیل شده و انجام برخی کارهای روزمره را ساده کرده است. آیا می‌دانید چه افرادی فناوری‌ها و خدمات کاربردی مختلف را طراحی می‌کنند تا بتوانیم به شکل ساده‌ای از آن‌ها استفاده کنیم؟ این قهرمانان ناآشنا توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای کاربردی هستند. توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای کاربردی در تعامل با مهندسان سخت‌افزار، نرم‌افزارهایی طراحی می‌کنند تا مصرف‌کنندگان بتوانند با سهولت بیشتری از تجهیزات الکترونیکی استفاده کنند. توسعه‌دهندگان، نرم‌افزارهای کاربردی را برای کنترل و کار با کامپیوترها، تلفن‌های همراه، تجهیزات پوشیدنی و تجهیزات صنعتی طراحی می‌کنند تا امکان تعامل با این تجهیزات فراهم شود.

1606683296_1_0.gif

چرا توسعه نرم‌افزارهای کاربردی کار جذابی است؟

توسعه نرم‌افزارهای کاربردی شبیه به خلق یک اثر هنری است که می‌توان نشانه‌هایی از خلاقیت را در آن مشاهده کرد. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به روش‌های مختلفی قادر به نشان دادن نبوغ و خلاقیت خود هستند. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در زمان طراحی یک برنامه کاربردی به فکر آن  هستند تا مشکلی را برطرف کنند که همین موضوع باعث می‌شود به دنبال راه‌حل‌های خلاقانه‌ای برای آن مشکل باشند. علاوه بر این، توسعه نرم‌افزار در گروه مشاغلی قرار می‌گیرد که کمترین استرس را دارد. بنابرین، اگر دنبال شغلی هستید که استرس‌زا نباشد، بهتر است به سراغ توسعه نرم‌افزارهای کاربردی بروید، به ویژه اگر توسعه‌دهنده مستقلی هستید که از طریق ساخت و فروش نرم‌افزارهای کاربردی امرار معاش می‌کند. اصلی‌ترین و مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود مردم به سمت توسعه نرم‌افزارهای کاربردی بروند بحث مالی است. به‌طور معمول، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار برای ساخت نرم‌افزارهای کاربردی دستمزد خوبی دریافت می‌کنند. این دستمزد می‌تواند از طریق فروش نرم‌افزارهای کاربردی یا از طریق عقد قراردادهایی باشد که در آن دستمزد ساعتی دریافت می‌شود. اگر به سایت‌های کاریابی مراجعه کنید مشاهده می‌کنید که بیشترین میزان تقاضا در صنعت فناوری برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار است. فناوری با سرعت زیادی در حال پیشرفت است، به‌همین دلیل همیشه برای حرفه‌ای‌های این حوزه فرصت‌های شغلی وجود دارد. 

موسسه Robert Half Technology در راهنمای حقوق و دستمزد 2021 به این نکته اشاره دارد که مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی (یادگیری ماشین، هوش تجاری)، معماری ابری، امنیت سایبری، تحلیل داده‌ها، طراحی بانک‌ های اطلاعاتی، طراحی نرم‌ افزارهای کاربردی  (وب، بانک‌‌های اطلاعاتی و موبایل)، مهندسی شبکه، هلپ‌دسک و مدیریت سامانه‌ها از محبوب‌ترین مشاغل سال جدید هستند. از مهم‌ترین و پرتقاضاترین مهارت‌های حوزه فناوری‌اطلاعات در سال 2021 می‌توان به متدولوژی‌های اسکرام و چابک، آنگولار، سی شارپ، ASP.NET،  محاسبات ابری (سرویس‌های وب آمازون، مایکروسافت آژور و گوگل کلاود)، Golang، جاوا، جاوااسکریپت، کاتلین، لینوکس، پی‌اچ‌پی، پایتون، ReactJS و React Native، روبی، اس‌کیو‌ال، مجازی‌سازی و واقعیت مجازی و افزوده، اشاره کرد. 

اکنون که تا حدودی با مزایای شغل برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزارهای کاربردی آشنا شدیم، وقت آن رسیده تا به معرفی پردرآمدترین مشاغل دنیای نرم‌افزار در سال 2021 آشنا شویم.

مهندس بزرگ داده‌ها

کسب‌وکارها به‌افرادی نیاز دارند که بتوانند حجم انبوهی از داده‌های خام را به اطلاعات قابل فهم برای تعیین استراتژی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها تبدیل کنند. به‌طور میانگین، یک مهندس بزرگ داده‌ها 166 هزار دلار در سال دستمزد دارد. مهندسان بزرگ داده‌ها برای انجام فعالیت‌های خود به سیستمی قوی برای پردازش اطلاعات، دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی سازمانی و تعامل با بخش‌هایی از سازمان که اطلاعات مهمی را تولید می‌کنند نیاز دارند. در بیشتر موارد این افراد مدرک علوم کامپیوتر دارند، اما در زمینه ریاضیات و کار با پایگاه‌های داده کاملا متبحر هستند. 

مهندس دِوآپس

مهندسان دِوآپس پل ارتباطی بین کدنویسی و مهندسی هستند. حقوق این متخصصان به‌طور میانگین 120 هزار دلار در سال است و برای افزایش بهره‌وری شرکت‌ها سیستم‌های مختلف فناوری‌اطلاعات را توسعه و بهبود می‌دهند. مهندسان دِوآپس برای انجام فعالیت‌های کاری باید در زمینه زبان‌های برنامه‌نویسی، مهندسی نرم‌افزار، سیستم‌های امنیتی، تحلیل فنی و حل مشکلات مهارت داشته باشند. 

مدیر امنیت سیستم‌های اطلاعاتی

در حال حاضر، کارفرمایان بیشتر از هر زمان دیگری به متخصصان ماهر در حوزه امنیت فناوری اطلاعات احتیاج دارند تا بتوانند داده‌های حساس و سیستم‌های خود را امن نگه دارند. مدیران امنیت سامانه‌های اطلاعاتی پیش‌زمینه فنی قدرتمندی در خصوص امنیت سیستم‌ها و شبکه دارند و این توانایی را دارند تا تیم‌های مربوطه را مدیریت کنند. در بیشتر موارد یک مدیر امنیت سامانه‌های اطلاعاتی مجبور است برای حل مشکلات راه‌حل‌های خلاقانه‌ای ارائه کند و بتواند به بهترین شکل با سایر اعضا تیم در تعامل باشد.

مدیران امنیتی باید درباره روندهای جدید امنیتی و دستاوردهای جدید این حوزه اطلاعات به‌روز داشته باشند تا بتوانند به سرعت به تهدیدات بالقوه پاسخ دهند. میانگین حقوق مدیران امنیت سیستم‌های اطلاعاتی 149 هزار دلار در سال است.

توسعه‌دهنده اپلیکیشن‌های موبایل

اگر به برنامه‌های کاربردی روی گوشی و تبلت خود نگاه کنید، متوجه شوید  چرا تقاضا برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن موبایل زیاد است. تمامی کسب‌وکارهای بزرگ و استارت‌آپ‌ها برای عرضه محصولات و خدمات خود در کنار وب‌سایت از برنامه‌های بومی طراحی شده برای اندروید و iOS استفاده می‌کنند. بر همین اساس به دنبال توسعه‌دهندگان مجربی هستند که تجربه کدنویسی با زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب نظیر جاوا، سوئیفت، کاتلین و کار با چهارچوب‌های بزرگ موبایل را دارند. علاوه بر این، برخی سازمان‌ها از توسعه‌دهندگان موبایل انتظار دارند در ارتباط با چهارچوب‌های برنامه‌نویسی وب نظیر ری‌اکت، فلسک و نمونه‌های مشابه دانش کافی داشته باشند. میانگین حقوق توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل 135 هزار و 750 دلار در سال است.

معمار اپلیکیشن‌ها

این گروه از متخصصان که میانگین حقوق آن‌ها 144 هزار دلار در سال است، چهارچوب کلی بخش‌های اصلی اپلیکیشن‌ها که شامل رابط کاربری، زیرساخت و میان‌افزار است را طراحی می‌کنند. در کنار قابلیت‌های فنی قدرتمند، معماران اپلیکیشن‌ها باید برای انجام بهتر کارها به شکل تیمی کار کنند، توانایی خوبی در مدیریت تیم‌ها داشته باشند و در زمینه تدوین نقشه راه و برنامه‌ریزی مجرب باشند. معمار اپلیکیشن یکی از پردرآمدترین موقعیت‌های شغلی حوزه فناوری‌اطلاعات است، زیرا همه شرکت‌های بزرگ به دنبال بهبود عملکرد برنامه‌های کاربردی یا ساخت نرم‌افزارهای جدید هستند. 

معمار داده

این گروه از متخصصان مسئولیت پیاده‌سازی فرآیندهای پیچیده‌ای را عهده‌دار هستند که مشخص می‌کند چگونه داده‌ها درون انباره‌های داده‌ها و بانک‌های اطلاعاتی ذخیره‌سازی شوند. داده‌هایی که در نهایت در جهت اخذ تصمیمات استراتژیک کسب‌وکار از آن‌ها استفاده شود. به بیان ساده‌تر، معماران داده خط‌مشی‌های تجاری را به مدل‌ها، الگوریتم‌ها و طرح‌هایی تبدیل می‌کنند تا مدیران بانک‌های اطلاعاتی بتوانند بر مبنای این طرح‌ها داده‌ها را به شکل ساخت‌یافته‌ای درون بانک‌های اطلاعاتی ذخیره‌سازی کنند و به شکل بهینه از فضای ذخیره‌سازی درون‌سازمانی یا ابری استفاده کنند. علاوه بر این، وظیفه تامین امنیت بانک‌های اطلاعاتی بر عهده معماران داده‌ها است. به‌طور میانگین حقوق معماران داده 145 هزار دلار در سال است. 

مدیر پایگاه داده

مدیران پایگاه داده مسئولیت نگه‌داری و پشتیبانی از بانک‌های اطلاعاتی را عهده‌دار هستند و به تحلیل‌گران داده‌ها کمک می‌کنند با سهولت بیشتری به داده‌ها دسترسی پیدا کنند. به‌طور متوسط میانگین حقوق یک مدیر پایگاه داده 137 هزار دلار در سال است. امروزه کمتر سازمان یا شرکت بزرگی را پیدا می‌کنید که بتواند بدون وجود یک مدیر پایگاه داده‌ها حجم گسترده تراکنش‌های مالی را مدیریت کند. بنابراین مدیر بانک‌های اطلاعاتی از مشاغل پر تقاضای سال جدید است. مدیران بانک‌های اطلاعاتی علاوه بر مهارت و دانش زیاد در ارتباط با مدیریت سامانه‌های مدیریت بانک‌های اطلاعاتی باید مهارت خوبی در برنامه‌ریزی‌های استراتژیک داشته باشند. 

تحلیل‌گر امنیت داده

این متخصصان مسئولیت تامین امنیت سامانه‌های منفرد و تحت شبکه را بر عهده دارند. این افراد با نظارت بر عملکرد دیوارهای آتش، فناوری‌های رمزنگار و پروتکل‌هایی که برای انتقال ایمن داده‌ها استفاده می‌شوند به شرکت‌ها تضمین می‌دهند که هکرها نمی‌توانند به راحتی اطلاعات سازمانی را شنود کنند. یک تحلیل‌گر داده‌ها برای انجام درست وظایف خود باید بتواند از ابزارهای در دسترس به خوبی استفاده کند، اطلاعات دریافتی از سامانه‌های پیشگیری از نفوذ را تحلیل کند، توانایی حل مسئله و ارائه راه‌حل‌های نوین را داشته باشد و با مهندسان شبکه در جهت شناسایی و حفظ آسیب‌پذیری‌ها در تعامل باشد. به‌طور متوسط میانگین حقوق یک تحلیل‌گر امنیت داده‌ها 134 هزار دلار در سال است.

دانشمند علم داده

متخصصان علم داده با استفاده از محاسبات آماری سعی می‌کنند به مدل‌سازی داده‌های پیچیده‌ای بپردازند که از منابع مختلف دریافت می‌شوند. به‌طور متوسط میانگین حقوق دانشمند علم داده 129 هزار دلار در سال است. دانشمندان علم داده‌ها علاوه بر تخصص در آمار، ریاضیات و علوم کامپیوتر باید داده‌ها را به نحوی تحلیل کنند که امکان به‌کارگیری آن‌ها در تصمیمات کلان فراهم باشد. به‌طور معمول دانشمندان علم داده‌ها دانش کافی در ارتباط با پایتون، جاوا، آر و یادگیری ماشین  دارند. 

معمار شبکه و ابر 

معماران شبکه و ابر با مهارت‌های فنی فوق‌العاده‌ای که در زمینه حل مشکلات دارند به سازمان‌ها در پیاده‌سازی پروژه‌های پیچیده‌ای که گاهی اوقات تلفیقی از شبکه‌های سنتی و ابر است کمک می‌کنند. معماران شبکه و ابر با شناسایی گلوگاه‌ها، مشکلات را شناسایی می‌کنند و راه‌حلی برای آن‌ها ارائه می‌کنند تا عملکرد سرویس‌های تحت شبکه بهبود پیدا کرده و منابع به شکل درستی استفاده شوند. به‌طور معمول، سازمان‌ها مهندسان ابر و شبکه‌ با سابقه کار چند ساله را استخدام می‌کنند. میانگین حقوق یک معمار شبکه/ابر 146 هزار دلار در سال است.

مهندس شبکه/ابر

مهندسان شبکه/ابر به‌ دلیل این‌که مسئول پیاده‌سازی، نگهداری و پشتیبانی روزانه از سرویس‌های شبکه و کلاود هستند در زمینه مفاهیم بنیادین شبکه‌های سیمی و بی‌سیم، پروتکل‌های شبکه و تجهیزات سخت‌افزاری دانش فنی زیادی دارند. به‌طور معمول، سازمان‌ها به دنبال جذب مهندسانی هستند که پیش‌زمینه قوی در زمینه پروتکل‌ها، امنیت، سرورها، سوییچ‌ها و متدولوژی‌های شبکه دارند. افرادی که بتوانند با تحلیل مشکلات راه‌حل‌های کارآمدی ارائه کنند. بر همین اساس بیشتر به دنبال جذب متخصصانی هستند که مدارک مهمی نظیر CCNA، CCNP یا CCIE را در کارنامه خود دارند. میانگین حقوق مهندسان شبکه/ابر 115 هزار و 250 دلار در سال است.

توسعه‌دهنده ارشد وب

توسعه‌دهنده ارشد وب ضمن شناسایی نیازهای کسب‌وکار و توسعه برنامه‌های وب‌محور متناسب با اهداف تجاری، سعی می‌کند برنامه‌های وب‌محوری طراحی کند که عملکرد خوبی داشته باشد. علاوه بر این توسعه‌دهندگان ارشد وب به مدیران سایت‌ها، توسعه‌دهندگان فرانت‌اند و بک‌اند مشاوره‌های فنی می‌دهند تا سیستمی یکپارچه پیاده‌سازی شود. به‌طور معمول توسعه‌دهندگان ارشد وب باید در ارتباط با زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی، روبی و کار با انواع سیستم‌های مدیریت محتوا دانش فنی قابل قبولی داشته باشند. نیازی به گفتن نیست که این افراد شناخت دقیقی در ارتباط با فناوری‌هایی دارند که توسط توسعه‌دهندگان فرانت‌اند و بک‌اند استفاده می‌شوند. توسعه‌دهندگان وب به تجربه کار چند ساله نیاز دارند تا به عنوان توسعه‌دهنده ارشد وب توسط سازمان‌ها استخدام شوند. میانگین حقوق توسعه‌دهنده ارشد وب 124 هزار دلار در سال است.

مهندس قابلیت اطمینان سایت

مهندس قابلیت اطمینان سایت عملکرد برنامه‌ها را بررسی می‌کند تا اطمینان حاصل کند برنامه‌های نوشته شده منابع را بیهوده هدر نمی‌دهند و عملکرد دقیقی دارند. علاوه بر این به سازمان‌ها اطمینان می‌دهند کدها به شکل بهینه‌ای نوشته شده‌اند. این مهندسان در صورت لزوم کدهایی که ضعیف نوشته شده‌اند را ویرایش می‌کنند تا مشکلات نرم‌افزارهای وب‌محور برطرف شود. بر همین اساس دانش کافی در ارتباط با برنامه‌نویسی دارند. به‌طور میانگین حقوق این مهندسان 123 هزار دلار در سال است. اغلب اوقات، مهندسان قابلیت اطمینان سایت با تیم‌های نرم‌افزاری در تعامل هستند یا پس از اتمام کار خروجی تیم را ارزیابی می‌کنند.

 مهندس سیستم

مهندسان سیستم‌ وظیفه نگهداری و پشتیبانی از زیرساخت فنی شرکت که شامل نرم‌افزار و سخت‌افزار می‌شود را ‌عهده‌دار هستند. هر زمان سامانه‌ای دچار مشکل می‌شود این افراد به عیب‌یابی و پیکربندی سامانه‌ها می‌پردازند. بر همین اساس مهندسان سیستم باید در زمینه سخت‌افزارها و مباحث اولیه رشته الکترونیک دانش کافی داشته باشند تا بتوانند مشکلات سامانه‌ها را شناسایی کنند. به‌طور میانگین حقوق مهندسان سیستم‌ها 107 هزار دلار در سال است.

مهندس نرم‌افزار

مهندس نرم‌افزار جنبه‌های فنی و مهندسی نرم‌افزارها را مشخص می‌کند. به همین دلیل است که بازار کار مهندسان نرم‌افزار همواره داغ است. مهندسان نرم‌افزار باید اطلاعات کافی در ارتباط با سیستم‌های اطلاعاتی داشته باشند و حداقل بر یک زبان برنامه‌نویسی و فناوری‌های مرتبط با آن تسلط کافی داشته باشند. به‌طور معمول مهندسان نرم‌افزار فارغ‌التحصیل یکی از شاخه‌های علوم کامپیوتر هستند. میانگین حقوق مهندسان نرم‌افزار 123 هزار دلار در سال است

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟