پیش‌بینی‌های مدیران اجرایی IT در مورد دواپس در سال 2019
 دِوآپس در سال 2019 به کجا می‌رود؟
کلمه DevOps تقریبا 10 سال پیش توسط «پاتریک دبوآ» ابداع شد. واژه‌ای که امروزه نه تنها به یکی از مهم‌ترین راهکارهای دنیای فناوری اطلاعات تبدیل‌شده، بلکه دستمزد بالایی را نیز عاید متخصصان این حوزه می‌کند. راهکاری که به تیم‌های توسعه نرم‌افزار و عملیات IT اجازه می‌دهد به بهترین شکل با یکدیگر تعامل داشته باشند. رویکردی که در نهایت بهبود فرایندهای تحویل مستمر نرم‌افزار و خدمات را به همراه دارد. با توجه به نقش کلیدی دواپس در حوزه فناوری اطلاعات تصمیم گرفتیم در این مقاله به پیش‌بینی‌های مدیران اجرایی IT در ارتباط با وضعیت دواپس در سال 2019 نگاهی داشته باشیم.

این مطلب یکی از مقالات پرونده ویژه«دواپس چیست؟ و مهندس دواپس کیست؟» شماره 211 ماهنامه شبکه است. علاقه‌مندان می‌توانند کل این پرونده ویژه را از روی سایت شبکه دانلود کنند.


اهل فن برای دواپس در سال 2019 چه آینده‌ای پیش‌بینی‌ می‌کنند؟

جاستین چارنس، مدیر محصول و یادگیری ماشین شرکت اوراکل می‌گوید: «با توجه به رشد چشمگیر به‌کارگیری هوش مصنوعی، تیم‌هایی که در زمینه تحلیل داده‌ها و علم داده به فعالیت اشتغال دارند بیشتر به دنبال استخدام متخصصان دواپس خواهند بود. شرکت‌هایی که از این نیروها استفاده کرده‌اند شاهد افزایش بهره‌وری و بازدهی کسب‌وکار خود بوده‌اند. به همین دلیل، پیش‌بینی می‌کنیم در سال 2019 با توجه به افزایش اپلیکیشن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، تیم‌های فعال در حوزه تحلیل داده‌ها و علم داده‌ها به دنبال بهترین متخصصان دواپس باشند که بتوانند جریان‌های کاری آن‌ها را به بهترین شکل مدیریت کنند.»
پیتر زاتیسف، مدیرعامل شرکت Percona می‌گوید: «سازمان‌ها و شرکت‌ها سال‌ها است که از بانک‌های اطلاعاتی سنتی به‌عنوان زیرساخت‌های اصلی کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند. اما این رویکرد دستخوش تغییر شده و ما به‌وضوح شاهد این تغییر هستیم. حکمرانی بیشتر سرویس‌های ابری مانند AWS، مایکروسافت آژور و گوگل کلاود به همراه استفاده از فناوری‌هایی مانند کوبرنتیس و مدل فارغ از سرور بر این ادعا صحه می‌گذارند. شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ همچنان ترکیبی از ابزارهای مدیریت پیکربندی و کانتینرها را به‌کار خواهند گرفت تا در نهایت بتوانند مدیریت زیرساخت را به‌طور کامل خودکارسازی کنند. همین مسئله باعث می‌شود تا نقش مدیر بانک اطلاعاتی (DBA) از مدیریت زیرساخت به سمت به‌کارگیری استراتژیک برنامه‌ها تغییر پیدا کند.» 
کیث کاچلر، مدیر مهندسی شرکت SolarWinds Cloud می‌گوید: «در محیط‌های دواپس امروزی، متخصصان حرفه‌ای دواپس ، افرادی که در پیاده‌سازی روش‌های پیچیده به‌منظور مدیریت و عملیاتی کردن کانتینرها تبحر بالایی دارند، در حال کار روی ساده‌سازی و بهینه‌سازی استراتژی‌ها و مدل‌هایی هستند که در نهایت بتوانند راهکار خود را به‌صورت تابع/عملکرد در قالب سرویس (Function As A Service) ارائه کنند. بر این باورم که در سال آینده میلادی شاهد عمیق‌تر و پیشرفته‌تر شدن فناوری‌ها خواهیم بود. پیشرفت‌هایی که بخش عمده آن‌ها حول محور کانتینرها و محاسبات فارغ از سرور رقم خواهد خورد. همین مسئله باعث می‌شود تا متخصصان دواپس مجبور شوند برای استفاده بهتر و هوشمندانه‌تر از منابع تصمیم‌های دشوار و متفاوتی را اتخاذ کنند. آینده متخصصان دواپس به استفاده درست از عملکرد در قالب سرویس (Function As A Service) و محاسبات فارغ از سرور در ارتباط با محیط‌های عملیاتی و استفاده درست از منابع بستگی خواهد داشت. در طرف مقابل شرکت‌هایی که درک درستی از فواید و مضرات اجرای تعداد زیادی FaaS نداشته باشند، هزینه‌های بیشتری را متحمل خواهند شد.» سعید سید، مدیر طراحی تجربه کاربری و توسعه‌دهنده شرکت HPE Chief Design می‌گوید: «خودکارسازی نقش کلیدی خواهد داشت. خودکارسازی در ارتباط با مدیریت چرخه عمر و استقرار هرچه سریع‌تر سرویس‌های درون‌سازمانی و ترکیبی به تیم‌ها اجازه می‌دهد، هزینه‌های عملیاتی کردن سرویس‌ها را در مقایسه با ابر عمومی به میزان قابل‌توجهی کاهش دهند. این موضوع به‌ویژه در ارتباط با مدیریت محیط‌های ابر ترکیبی کاملا حائز اهمیت است. دانش سازمان‌ها در ارتباط با مزایای کلاود بیشتر شده است. اما هنوز بسیاری از سازمان‌ها در آغاز راهند و موفق نشده‌اند به آنچه پیش‌ از این پیش‌بینی کرده بودند، دست پیدا کنند. کما این‌که کوبرنتیس همچنان قدرتمندترین ابزاری است که در زمینه اجرا و مدیریت کانتینرها روی گروهی از سرورها در یک یا چند مرکز داده در اختیار شما قرار دارد. داکر و کوبرنتیس دو فناوری مهمی هستند ‌که در پیشبرد اهدافی که دواپس در ارتباط با خودکارسازی نوید داده، کمک فراوانی می‌کنند. در نتیجه، سال 2019 شاهد ارائه پیشنهادهای جالب‌توجهی در ارتباط با خودکارسازی هرچه بهتر فرایندها خواهیم بود.» 

مطلب پیشنهادی

کانتینرها چه هستند و چرا به آن‌ها نیاز داریم؟


میگوئل والدز فائورا، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران شرکت Bonitasoft می‌گوید: «به‌کارگیری الگوی تحویل مستمر (Continuous Delivery) و استفاده از فناوری‌های مرتبط با کانتینرها (همچون داکر و کوبرنتیس) در سازمان‌های بزرگ، به‌طور فزاینده‌ای افزایش استفاده از میکروسرویس‌ها و زیرساخت‌های چند-ابری را به همراه خواهد داشت. سازمان‌هایی که استراتژی راهبردی آن‌ها بر پایه زیرساخت‌های تغییرناپذیر و فناوری‌هایی برای مدیریت سرویس‌ها و گسترش نرم‌افزارهای متمرکز است از توسعه مستمر کاملا خودکار استقبال خواهند کرد و در نتیجه زنجیره کامل یکپارچگی پیوسته (Continuous Integration)، تحویل مستمر
(Continuous Delivery) و گسترش پیوسته مبتنی بر اتوپایلوت (Continuous Deployment On Autopilot) را کنار خواهند گذاشت. در نتیجه سال 2019 میلادی شاهد گسترش بهتر و دقیق‌تر رویکردهای مبتنی بر تحویل پیوسته خواهیم بود.»
مارک کرفی، مدیر استراتژی شرکت CA Veracode می‌گوید: «تقریبا 30 درصد رخنه‌های شناسایی‌شده در ارتباط با آسیب‌پذیری‌هایی هستند که در لایه کاربردی قرار دارد. به همین دلیل، سازمان‌ها و شرکت‌ها از فرایند توسعه نرم‌افزار پخته‌تر و امن‌تر استفاده خواهند کرد. یکی از بهترین راه‌ها برای ایمن کردن کامل برنامه‌های کاربردی توجه به مقوله امنیت از همان ابتدای چرخه حیات توسعه نرم‌افزار است. اما این کار تنها از طریق همکاری نزدیک تیم‌های امنیت و توسعه امکان‌پذیر خواهد بود. دواپس نقش بسیار مهمی را در یکپارچه‌سازی امنیتی ایفا می‌کند. توجه به مباحث امنیتی از همان ابتدای چرخه توسعه نرم‌افزار باعث می‌شود تا تیم‌های توسعه بتوانند کدهای ایمن را در کوتاه‌ترین زمان ارائه کنند، به دلیل این‌که دواپس آن‌ها را ملزم می‌کند تا آزمایش کدها را به شکل مستمر انجام دهند. این رویکرد درست نقطه مقابل الگویی است که بسیاری از تیم‌ها بر مبنای آن عمل می‌کنند و یک نرم‌افزار را در مراحل پایانی تولید به لحاظ مباحث امنیتی آزمایش می‌کنند. مزیت دیگر این رویکرد صرفه‌جویی در زمان شناسایی و برطرف کردن رخنه‌ها است.»
تیم اوسترمن، سرپرست ارشد راهکارهای بازاریابی شرکت BMC Software می‌گوید: «متخصصان دواپس ثابت کرده‌اند، در دنیای امروز که دگرگونی‌های دیجیتالی کسب‌وکار با سرعت زیادی رخ می‌دهد، نقش کلیدی و حساسی را می‌توانند ایفا ‌کنند. اما بخش تولید، ناحیه‌ای است که تیم‌های دواپس همچنان در آن با مشکل روبه‌رو هستند، چرا؟ زیرا بخش تولید هنوز بیش از اندازه دستی و سنتی است و برای حل این مشکل بخش تولید باید یک تغییر جدی پیدا کند. به همین دلیل معتقدم، سال 2019 میلادی شاهد شکل‌گیری مفهومی به نام «شغل‌ها به‌عنوان کد» (Jobs-As-Code) خواهیم بود. مفهومی که به یکی از جریان‌های اصلی چرخه عمر تحویل نرم‌افزار در حوزه فرانت‌اند افزوده خواهد شد. استفاده از این رویکرد ساده و قدرتمند در خودکارسازی کدنویسی در کنار منطق کسب‌وکار، زیرساخت با کد و سپس اجرای آن‌ها در طول زنجیره CI/CD به تیم‌های دواپس کمک می‌کند تا سرعت فاز تولید را افزایش دهند. علاوه براین، سال 2019 شاهد ‌خواهیم بود که رهبری بازار در زمینه ارائه ابزارهایی در این حوزه به چند شرکت اصلی محدود خواهد شد که دلیل آن بسیار ساده است: تیم‌های دواپس انتخاب را دوست دارند و با توجه به پیشرفت و بلوغ ابزارها، آن‌ها متوجه می‌شوند هر ابزاری مفید نبوده و ابزارهایی را جست‌وجو خواهند کرد که بالاترین قابلیت را با انعطاف‌پذیری کامل در اختیارشان قرار دهند. در نتیجه، شرکت‌های فعال در این زمینه سود قابل‌توجهی به دست خواهند آورد.» 
بِرَد میکلی، مدیر ارشد واحد Developer Business شرکت Rad Hat می‌گوید: «بدون شک، متخصصان آینده دواپس تفاوت‌های زیادی با همتایان خود در گذشته خواهند داشت. کانتینرها به مولفه‌ای کلیدی در اجرای برنامه‌ها تبدیل می‌شوند. در کنار کانتینرها، ما با مقوله دیگری به نام Serverless Function که معنای تحت‌اللفظی آن تابع به‌عنوان سرویس است، سروکار خواهیم داشت. مقوله‌ای که در تعامل با میکروسرویس‌ها، یک معماری کاربردی انعطاف‌پذیر و قدرتمند را به وجود خواهند آورد. تغییراتی که در این مدت رخ می‌دهد باعث می‌شود تا تغییر در ابزارهای DevOps و جریان‌های کاری اجتناب‌ناپذیر شود. توسعه‌دهندگان دیگر به نصب ابزارها یا نوشتن کد در ماشین‌های محلی تمایلی نخواهند داشت. در نتیجه، محیط‌های توسعه یکپارچه مبتنی بر وب که از طریق SaaS عرضه می‌شوند، به‌پیش‌فرض جدید تبدیل می‌شوند.»
سایمون گالبریث، مدیرعامل شرکت Redgate Software می‌گوید: «گزارش سال جاری موسسه DORA با عنوان Accelerate State of DevOps نشان داد که توسعه بانک‌های اطلاعاتی برای اولین‌بار به یک مفهوم فنی کلیدی تبدیل شده که قادر است کارایی دواپس را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد. این گزارش نشان می‌دهد، تیم‌هایی که تحویل مداوم را به‌خوبی انجام می‌دهند، به‌خوبی می‌توانند از ابزارهای کنترل نسخه به‌منظور رصد و کنترل کردن تغییرات اعمال‌شده روی پایگاه داده و مدیریت آن استفاده کنند. درست به همان شکلی که ما از ابزارهای کنترل نسخه در ارتباط با تغییراتی که روی نرم‌افزارهای کاربردی به وجود می‌آید، استفاده می‌کنیم. علاوه بر این، یکپارچه‌سازی توسعه پایگاه داده در تعامل با تحویل نرم‌افزار باعث افزایش کارایی و عملکرد می‌شود؛ به دلیل این‌که اعمال تغییرات روی بانک‌ اطلاعاتی سرعت فرایندها را کاهش نداده و در زمان استقرار(نصب نرم‌افزارها) باعث بروز مشکلات مختلف نمی‌شود. علاوه بر این، به میزان قابل‌توجهی، مشکلات مربوط به نشتی اطلاعات و نقص‌های داده‌ای را کاهش می‌دهد. خوشبختانه، رویکرد به کار گرفته‌شده از سوی تیم‌های دواپس در ارتباط با دنبال کردن تغییرات می‌تواند به‌محافظت از اطلاعات قابل‌شناسایی شخصی در سرتاسر فرایند توسعه پایگاه داده کمک کند.»
جواهر مالهوترا، مدیر ارشد مهندسی شرکت HackerRank می‌گوید: «دنیای CI/CD توسط کانتینرها و فناوری‌هایی که برای مدیریت کانتینرها به کار گرفته می‌شوند، به‌لرزش درآمده است. در سال 2019، سیستم‌های مدیریت پیکربندی مانند Chef ، Puppet و Ansible به‌طور عمده توسط ابزارهایی همچون Docker ، Kubernetes و Helm Charts جایگزین می‌شوند. ابزار Docker فواید بسیاری برای اپلیکیشن‌ها به همراه خواهد داشت، درحالی‌که Kubernetes برای مدیریت بهتر و دقیق‌تر کانتینرهای بزرگ ضروری خواهد بود. اگر این کار به‌درستی انجام شود، ابزار مدیریت کانتینرها می‌تواند پیچیدگی کار با زیرساخت‌ها را ساده‌سازی کند. مهندسان DevOps باید خودشان را با این زنجیره ابزارهای جدید تطبیق دهند.»
دیو اسمیت، قائم مقام مهندسی شرکت DigitalOcean می‌گوید: «در سال جاری شاهد به‌کارگیری Kubernetes توسط شرکت‌ها در اندازه‌های مختلف بودیم که از کانتینرها برای اجرای اپلیکیشن‌های بومی ابری استفاده کردند. اما در سال 2019 شاهد آغاز جایگزینی بسیاری از ابزارهای رایج در حوزه دواپس خواهیم بود. این مسئله یک تغییر و دگرگونی اساسی در دنیای DevOps به وجود می‌آورد. با توجه به این‌که صنعت به‌سوی چارچوب‌های استاندارد شده برای مدیریت نرم‌افزار پیش می‌رود، میزان کار مورد نیاز برای پیکربندی و برپایی چارچوب‌های نرم‌افزاری به سمت کمینه شدن متمایل خواهد شد و در نتیجه DevOpsهای حرفه‌ای زمان بیشتری برای تمرکز روی نوآوری‌های کارآمد خواهند داشت و درعین‌حال با نیروی بیشتری بر چالش مدیریت کلاسترهای کاربردی بزرگ و پیچیده متمرکز خواهند شد.» 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟