AMP چیست و چرا باعث بهبود ترافیک سایت می‌شود؟
AMP یکی از نام‌های شناخته شده دنیای دیجیتال و طراحی وب‌سایت‌ها است که متخصصان سئو به خوبی در مورد آن اطلاع دارند. در چند وقت اخیر به‌کارگیری این فناوری توسط طراحان وب‌سایت‌ها زیاد شده، زیرا آمارها به خوبی این نکته را خاطر نشان می‌کنند که 40 درصد کاربران برای بارگذاری یک صفحه بیش از3 ثانیه به انتظار نمی‌نشینند. در سویی دیگر، بازدیدکنندگان، 53 از صفحات موبایلی که بارگذاری آن‌ها به‌طول بیانجامد را ترک می‌کنند.

1606683296_1_0.gif

AMP چیست؟

Accelerated Mobile Page که در اصطلاح رایج به آن صفحات موبایلی شتاب یافته می‌گویند، پروژه‌ای است که گوگل و توییتر به‌طور مشترک روی آن کار کردند تا صفحات موبایلی سریعی ایجاد شود. به بیان‌ ساده‌تری باید بگوییم فناوری فوق به شما اجازه می‌دهد تا صفحات وب‌سایت‌ها را سریع‌تر بارگذاری کنید. گوگل پروژه مذکور را در سال 2015 میلادی و با هدف رقابت با دسترسی سریع به مقالات فیس‌بوک و اپل‌نیوز پیاده‌سازی کرد. زیرساخت فوق به اندازه‌ای سبک و روان طراحی شده که اجازه می‌دهد وب‌سایت‌ها به سرعت بارگذاری شوند. بر همین اساس ابزاری برای بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها است.

پروژه AMP یک چهارچوب است که از فناوری‌های موجود در وب ساخته شده ‌است. این پروژه به توسعه‌دهندگان وب کمک می‌کند صفحات اچ‌تی‌ام‌ال با حجم کم ایجاد کنند، این کدها به راحتی در صفحات موبایل بارگذاری ‌شوند. رویکردی که اجازه داده سرعت بارگذاری صفحات تا ۴ برابر سریع‌تر از حالت عادی شود. AMP از ۴ بخش AMP WEBSITE، AMP STORIES، AMP ADS و AMP EMAIL تشکیل شده است. هر کدام از این بخش‌ها وظیفه خاص خود را دارند که می‌تواند به تنهایی بخش مربوط به خود را توسعه دهد. به‌طور مثال، AMP سایت ظرفیت زیادی دارد که به سایت‌های خبری و فروشگاهی اضافه می‌شود و باعث ساخت صفحات جدیدی خواهد شد که محتوای یکسانی با صفحات سایت دارد، اما این صفحات تولید شده خلاصه ای از محتوای هر صفحه است که از تجملات و افکت‌های اضافی جلوگیری شده‌است و همین موضوع باعث بالا رفتن سرعت و نمایش بهتر در نتایج گوگل می‌شود. AMP نوع محتوای جدید است که وب سایت‌ها می‌توانند محتواهای سریالی خود را تحت قالب اسلایدهای استوری به نمایش بگذارند.

از مزیت‌های این محتوا می‌توان به سرعت بالای نمایش اسلایدها و شیوه و قالب نمایش اسلایدها اشاره کرده که به خاطر افکت‌های زیبا و گرافیکی کاربر جذب شده و با دیدن عکس و ویدئو در زمینه اسلاید و متن‌های کوتاه شده روی اسلایدها از خبر و محتوای استوری‌ها با خبر می‌شود.

مزایای به‌کارگیری استفاده از AMP ‌چیست؟

اکنون که با پلتفرم مذکور آشنا شدید، وقت آن رسیده تا مزایای بالقوه آن‌را بررسی کنیم. همان‌گونه که اطلاع دارید ارتباط مستقیمی میان سرعت سایت، میزان بازدید از صفحه و رتبه‌بندی سایت در موتور جست‌وجو وجود دارد. به همین دلیل هرچه زمان بارگذاری یک صفحه کم باشد، کاربر صفحات بیشتری از سایت را مشاهده می‌کند و نرخ پرش تا حد زیادی کم می‌شود. از مهم‌ترین مزایای AMP به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

سرعت بارگذاری را افزایش می‌دهد: واقعیت این است که هیچ کاربری راغب نیست در سایتی که سرعت پایینی دارد به جست‌وجو بپردازد. به بیان دقیق‌تر، حتا اگر بهترین مطالب را روی سایت قرار داده باشید، کاربران تحمل کمی دارند که به انتظار بنشینند تا صفحه‌ای بارگذاری شود. کند بودن سایت تامثیر منفی روی نرخ تبدیل کسب‌وکار می‌گذارد. AMP با بهبود سرعت بارگذاری سایت در گوشی و تبلت کاربران بیشتری را جذب سایت می‌کند.

عملکرد خود در موبایل را بهبود دهید: گوگل صفحات AMP را در قالب نتایج ارگانیک دسته‌بندی می‌کند. این صفحات با یک علامت به شکل صاعقه مشخص می‌شود. طبیعی است هرچه وب‌سایت بیشتر جلب توجه کند، نرخ کلیک بیشتری را جذب می‌کند.

رتبه‌بندی سایت را بهبود می‌بخشد: گوگل در چند سال گذشته سرعت بارگذاری سایت در دستگاه‌های همراه را به عنوان یکی از فاکتورهای مهم رتبه‌بندی سایت‌ها در نظر گرفته است و به همین دلیل ارتباط نزدیکی میان رتبه‌بندی سایت و نرخ تبدیل وجود دارد. هرچه کاربر از سایت و سرعت آن بیشتر راضی باشد، احتمال این‌که در سایت ثبت‌نام کند یا محصولی را خریداری کند بیشتر می‌شود.

تبلیغات به شکل گسترش‌پذیر و انعطاف‌پذیرتری نشان داده می‌شوند: در بیشتر موارد، هدف از راه‌اندازی یک وب‌سای، کسب درآمد از طریق تبلیغات است. بدون تردید سایت‌های مختلفی را مشاهده کرده‌اید که انواع مختلفی از تبلیغات را در ابعاد و شکل‌های مختلف نشان می‌دهند. حال تصور کنید چنین مشکلی در صفحه موبایل داشته باشید که شرایط را بیش از اندازه سخت می‌کند و کاربر به دلیل صرفه‌جویی در منابعی نظیر باتری به سرعت سایت را ترک می‌کند. AMP مشکل مذکور را برطرف کرده است و قادر است با به توسعه‌دهندگان اجازه دهد صفحات بهینه شده با این زیرساخت، نمایش تبلیغات را به حداقل برسانند یا نمایش را به گونه‌ای تغییر دهند که هماهنگ با نیاز کاربران باشد.

نحوه تعامل سایت با کاربر را به سادگی ردیابی کنید: این‌که ترافیک سایت را به شمت صفحات موبایل هدایت کنید، ایده خیلی خوبی است، اما باید کار بیشتری انجام دهید. باید مشخص کنید کاربر از چه کانالی به سایت ورود پیدا کرده، چه صفحاتی را بازدید کرده، چه مدت زمانی در سایت حضور داشته و به بیان دقیق‌تر فعالیت‌های کاربر را صد کنید. AMP ابزاری برای انجام چنین کارهایی در اختیارتان قرار می‌دهد که در حقیقت یک ابزار تحلیل داده‌ها است. ابزار فوق ه شما اجزاه می‌دهد نرخ کلیک، نرخ تبدیل، تعداد بازدیدکننده‌ها، بازدید‌کننده‌های جدید و قدیمی و اطلاعات ارزشمند دیگری را به دست آورید.

چه ایراداتی بر AMP وارد است؟

این پروژه به دلیل تلاش جهت گسترش دامنه نفوذ گوگل در اینترنت و تحمیل ایده خود برای چگونگی طراحی صفحات وب و کسب درآمد از آن‌ها و نیز برای محدود کردن ناشران در بوم‌سازگان گوگل به‌طور گسترده توسط بسیاری از فعالان صنعت فناوری اطلاعات مورد نقد قرار گرفته است. علاوه بر این، AMP به عنوان بخشی از تلاش گوگل برای از رده خارج کردن آدرس‌های اینترنتی اعلام شده است. به این ترتیب، کاربران نمی‌توانند به سرعت تشخیص دهند آیا در حال دیدن صفحه وب در وب آزاد هستند یا یک صفحه موبایلی پرشتاب که روی زیرساخت‌های گوگل میزبانی می‌شوند این محتوا را نشان داده است. جوشوا بنتون، مدیری آزمایشگاه خبرنگاری نیمن در دانشگاه هاروارد معتقد است: «این‌گونه احساس می‌شود که AMP، نسخه گوگل‌ساخته وب است. ما، از دنیایی که می‌توانستید هر چیزی روی وبگاه خود بگذارید در حال حرکت به سمت دنیایی هستیم که نمی‌توانید چنین کنید، زیرا گوگل چنین می‌گوید». رومن ترسوما، نماینده اسپانیایی پارلمان اروپا می‌گوید: «AMP مثالی است از افزایش فعالیت‌های ضد رقابتی گوگل تحت مقررات رقابت».

عملکرد AMP چگونه است؟

پروژه AMP از سه بخش اصلی زیر ساخته شده است:

AMP HTML: هماند اچ‌تی‌ام‌ال استاندارد است که ویژگی‌های خاص AMP  را به شکل واحد جمع‌آوری کرده است. بیشتر تگ‌هایی که دارد شبیه به تگ‌های استاندارد HTML بوده، اما برخی تگ‌های ویرایش شده‌اند تا با مولفه‌های AMP هماهنگ بانشد. این عناصر خاص به دنبال آن هستند تا به توسعه‌دهندگان اطمینان دهند به‌ارگیری الگوهای متداول برای کاربر پیچیده و سخت نیست.

AMP Java Script: جاواسکریپت در AMP عملکرد متفاوتی دارد. این زیرساخت کتابخانه جاوااسکریپت خاص خود را دارد و اجازه نمی‌دهد کدهای غیرضروری جاوااسکریپت اجرا شوند. فیلتر کردن همین کدهای به ظاهر نه چندان مهم و کم کردن تعداد آن‌ها سرعت صفحات موبایلی را زیاد می‌کند. البته ویژگی فوق برای توسعه‌دهندگان محدودیت‌هایی نیز دارد.

Google AMP Cache: یک شبکه تحویل مبتنی بر پروکسی است که برای توزیع اسناد معتبر AMP از آن استفاده می‌شود. هنگام به‌کارگیری این کش، اسناد مربوطه با تمام فایل‌های جاوااسکریپت و عکس‌ها از منبعی بارگذاری می‌شوند تا عملکرد بهتری در ارتباط با نگارش دوم پروتکل HTTP حاصل شود. در کنار حافظ کش، یک مکانیزم اعتبارسنجی نیز وجود دارد که تایید می‌کند یک صفحه بدون وابستگی به منابع خارجی کار می‌کند یا خیر.

برای آن‌که بتوان از AMP در ارتباط با وب‌سایتی که با استفاده از وردپرس ایجاد شده استفاده کنید باید ابتدا پلاگین موردنظر را در سایت نصب کنید (به‌طور مثال WPForms) و در ادامه آن‌را فعال کنید. پس از فعال‌سازی به بخش Appearance بروید و بررسی کنید که صفحه وب در موبایل چگونه نشان داده می‌شود. در مرحله بعد باید تایید AMP را به دست آورید. به بیان دقیق‌تر، برای نمایش صفحه در نتایج موتور جست‌وجو باید ابتدا آن‌ها را اعتبارسنجی کنید تا اطمینان حصال کنید صفحه AMP ما معتبر است. برای این منظور باید افزونه AMP را برای مرورگر کروم یا اپرا دانلود و نصب کنید تا علامتی مشابه علامت AMP را در گوشه سمت راست بالای مرورگر خود مشاهده کنید. افزونه فوق با ورود به هر صفحه به‌طور خودکار آن‌را بررسی می‌کند و بسته به شرایط تغییر رنگ می‌دهد. رنگ قرمز بیان‌گر این موضوع است که صفحه معتبر نیست و رنگ سبز به معنای معتبر بودن صفحه است. در مواردی که صفحه‌ای AMP نباشد، اما با کد  <link rel="amphtml" href="..."> امکان تغییر آن وجود داشته باشد آیکون افزونه آبی رنگ می‌شود. همچنین برای اعتبارسنجی AMP می‌توان به آدرس  /https://validator.ampproject.org مراجعه کرد. رابط فوق خطاهای درون خطی به وجود آمده را همراه با کدهیا HTML نشان می‌دهد و قابلیت تعاملی نیز دارد. یعنی هرگونه تغییری در HTML باعث می‌شود تا کدها دومرتبه ارزیابی شوند.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟