محیط‌های توسعه یکپارچه مناسب برای پایتون
پایتون یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره، پویای سطح بالا و تفسیر شده است که از رویکرد برنامه‌نویسی‌ شی‌گرا برای توسعه برنامه‌ها پشتیبانی می‌کند. یادگیری آن ساده و آسان است و بسیاری از ساختارهای سطح بالای داده‌ای را ارائه می‌کند. یادگیری زبان برنامه‌نویسی پایتون ساده بوده اما در مقابل قدرت زیادی در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد تا برنامه‌های مختلفی را با پایتون توسعه دهند. ترکیب نحوی و dynamic typing پایتون همراه با ماهیت تفسیری آن باعث شده تا پایتون برای اسکریپت‌نویسی و توسعه سریع برنامه‌ها گزینه ایده‌آلی باشد.

1606683296_1_0.gif

پایتون از چند الگوی برنامه‌نویسی از جمله شی‌گرایی، دستوری، تابعی و روالی پشتیبانی می‌کند. به همین دلیل پایتون قرار است تنها در حوزه خاصی نظیر برنامه‌نویسی وب استفاده شود و به همین دلیل است که به عنوان زبان برنامه‌نویسی چند منظوره شناخته می‌شود، زیرا می‌تواند در ارتباط با وب، سازمانی، 3D CAD و غیره استفاده شود. در پایتون نیازی نیست تا نوع داده‌ای را همراه با تعریف متغیر استفاده کنید، زیرا نوع‌دهی در پایتون پویا است و بنابراین اگر بنویسید a=10 به معنای آن است که یک مقدار صحیح را به یک متغیر صحیح اختصاص داده‌اید. پایتون روند توسعه و اشکال‌زدایی را تسریع می‌بخشد، زیرا هیچ مرحله تلفیقی در توسعه پایتون وجود ندارد و به همین دلیل چرخه ویرایش-تست و اشکال‌زدایی سریع است.

آشنایی با محبوب ترین محیط های توسعه یکپارچه مخصوص پایتون

محیط توسعه یکپارچه (IDE) سرنام Integrated Development Environment به عنوان ابزاری برای برنامه‌نویسی تعریف می‌شود که به شما کمک می‌کند روند ویرایش، کامپایل، آزمایش و ... را در یک SDLC انجام دهید. به این صورت توسعه‌دهنده می‌تواند کدها را نوشته، اجرا کرده و اشکال‌زدایی کند. رویکرد فوق به ویژه در زمان توسعه نرم‌افزارها و زمانی که از چند ابزار برای توسعه و آزمایش نرم‌افزارها استفاده می‌شود، مفید است. از مهم‌ترین محیط‌های توسعه یکپارچه ارائه شده برای پایتون به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

PyCharm

PyCharm توسط شرکت Jet Brains ساخته شده و یک ابزار چند سکویی است که به‌طور اختصاصی برای پایتون طراحی شده است. PyCharm یکی از پرکاربردترین محیط‌های توسعه یکپارچه است و به دو شکل پولی و منبع باز در دسترس قرار دارد. ابزار فوق قابلیت‌های لازم برای انجام فعالیت‌های عادی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. PyCharm یک محیط توسعه یکپارچه کامل برای پایتون است که مجموعه‌ای غنی از ویژگی‌ها مانند تکمیل کد خودکار، ناوبری سریع پروژه، بررسی و اصلاح سریع خطا، پشتیبانی از توسعه از راه دور، دسترسی به پایگاه داده، دسترس‌پذیری و غیره را ارائه می‌کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این محیط توسعه یکپارچه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پیمایش هوشمند کدها

• برجسته‌سازی خطاها

• اشکال‌زدایی قدرتمند

• پشتیبانی از چهارچوب‌های توسعه  وب مخصوص پایتون و آنگولار جی‌اس و جاوااسکریپت

Spyder

Spyder یک ابزار منبع باز است که در بازار محیط‌های توسعه یکپارچه نامی شناخته شده است و ابزاری قدرتمند در ارتباط با علم داده‌ها است. نام کامل این ابزار Spyder Scientific Python Development Environment است. این ابزار سیستم‌عامل‌های مهم نظیر لینوکس، ویندوز و MacOS X پشتیبانی می‌کند. مجموعه‌ای از ویژگی‌های کاربردی نظیر ویرایشگر کد محلی، نمایشگر اسناد، کاوشگر متغیر، کنسول یکپارچه و غیره را فراهم می‌کند و علاوه بر این از تعدادی از ماژول‌های علمی بزرگ نظیر NumPy ، SciPy و غیره نیز پشتیبانی می‌کند. از مهم‌تین ویژگی‌های این ابزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• برجسته‌سازی ترکیب نحوی مناسب و تکمیل خودکار کدها

• ادغام‌سازی کامل با کنسول IPython

• ارائه یک ویرایشگر چند زبانه و حالت تکمیل کد خودکار که عملکرد خوبی دارد

PyDev

PyDev یکی دیگر از محیط‌های توسعه یکپارچه پایتون است که در اصل یک پلاگین خارجی برای Eclipse است. PyDev انتخاب اصلی توسعه‌دهندگان پایتون است که از دنیای جاوا به سمت پایتون می‌آیند و علاوه بر این به عنوان یک مفسر پایتون خوب نیز شاخته می‌شود.  Pydev ویژگی‌های شاخصی دارد که از آن جمله باید به یکپارچه‌سازی جنگو، تکمیل خودکار کدها، تورفتگی هوشمند و تورفتگی بلوک و غیره اشاره کرد. علاوه بر این امکانات زیر را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد:

• پارامترهای قوی مانند بازسازی (refactoring)، اشکال‌زدایی، تجزیه و تحلیل کدها و تابع پوششی کدها (code coverage function)

• ابزار فوق از محیط‌های مجازی، Mypy و قالب‌ساز سیاه پشتیبانی می‌کند.

• علاوه بر این از ادغام PyLint، اشکال‌زدایی از راه دور‌، یکپارچه‌سازی تست واحد و غیره نیز پشتیبانی می‌کند.

Atom

Atom توسط گیت‌هاب توسعه داده شده و در ابتدا به عنوان یک ابزار منبع باز و چندسکویی کار خود را آغاز کرد. اتم بر مبنای چهارچوب الکترون که چندسکویی دسکتاپ Node.js را ارائه می‌کند و به‌طور کلی به‌نام 21st century شناخته می‌شود طراحی شده است. از ویژگی‌های شاخص این ابزار باید به موارد زیر اشاره کرد:

• تجم‌سازی نتایج روی اتم بدون آن‌که هیچ پنجره اضافی باز شود.

• وجود افزونه‌ای به‌نام "Markdown Preview Plus" که به شکل از پیش ساخته شده وجود دارد و از ویرایش و تجسم‌سازی فایل‌های Markdown پشتیبانی می‌کند.

Wing

Wing این به عنوان یک محیط توسعه یکپارچه چند سکویی شناخته می‌شود که ویژگی‌های لازم برای توسعه حرفه‌ای را ارائه می‌کند. نسخه شخصی آن رایگان است و نسخه حرفه‌ای به مدت 30 روز به شکل آزمایشی در دسترس توسعه‌دهندگان قرار دارد. ارائه ویژگی تکمیل خودکار، برجسته سازی ترکیب نحو‌، تورفتگی‌ها و اشکال‌زدایی از قابلیت‌های این محیط توسعه یکپارچه هستند. از امکانات ارائه شده توسط این محیط توسعه یکپارچه به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

• قابلیت سفارشی‌سازی و داشتن افزونه‌های قدرتمند.

• از توسعه از راه دور و توسعه آزمون محور و آزمون واحد پشتیبانی می‌کند.

Jupyter Notebook

Jupyter یکی از پرکاربردترین ویرایشگرهای دفترچه یاداشت مخصوص IPython است که به شکل گسترده در ارتباط با علم داده‌ها استفاده می‌شود. جوپیتر نوت‌بوک یک برنامه وب است که مبتنی بر ساختار سرویس‌دهنده سرویس‌گیرنده است و به شما امکان می‌دهد اسناد نوت‌بوک را ایجاد و دستکاری کنید. ابزار فوق از ویژگی تفسیری زبان پایتون به بهترین شکل استفاده می‌کند. از مهم‌ترین امکانات ارائه شده توسط ابزار فوق به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

• پشتیبانی از markdowns

• ایجاد و ویرایش آسان کدها

• ایده‌آل برای مبتدیان در علم داده

Thonny

محیط توسعه یکپارچه Thonny  ابزار دیگری است که برای یادگیری، برنامه‌نویسی و تدریس مناسب است. ابزار فوق توسط دانشگاه تارتو طراحی شده و از تکمیل کد پشتیبانی کرده و خطاهای ترکیب نحوی را برجسته می‌کند. از مهم‌ترین امکانات ارائه شده توسط ابزار فوق به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

• رفع اشکال ساده

• پشتیبانی از برجسته‌سازی خطاها و تکمیل خودکار کدها

Rodeo

Rodeo یکی دیگر از محیط‌های توسعه یکپارچه محبوب طراحی شده برای پایتون است که بیشتر در ارتباط با پروژه‌های علوم داده مانند دریافت داده‌ها و اطلاعات از منابع مختلف استفاده می‌شود. ابزار فوق از ویژگی چندسکویی پشتیبانی می‌کند و علاوه بر این ویژگی تکمیل خودکار کدها را ارائه می‌کند. از امکانات ارائه شده توسط این ابزار به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

• به توابع اجازه می‌دهد فرآیند مقایسه داده‌ها، تعامل، رسم و بازرسی داده‌ها را انجام دهند.

• تکمیل خودکار کدها، برجسته‌کننده ترکیب نحو، ناوبری پرونده‌های تصویری و....

Microsoft Visual Studio

Microsoft Visual Studio یک ویرایشگر کد منبع باز است که برای توسعه و رفع اشکال جدیدترین پروژه‌های وب و ابر مناسب است. ابزار فوق بازار داخلی و افزونه‌های خاص خود را دارد که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد از درون برنامه افزونه‌های موردنیاز را دانلود و از آن‌ها استفاده کنند. از مهم‌ترین امکانات ارائه شده توسط ابزار فوق به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

• پشتیبانی از کدنویسی پایتون در Visual studio

• به دو صورت پولی و رایگان موجود است.

Eric Python

Eric Python یک ویرایشگر است که در خود Python توسعه یافته است و می‌تواند برای کارهای حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای استفاده شود. از مهم‌ترین امکانات ارائه شده توسط ابزار فوق به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

• ارائه پنجره لایه‌بندی پیکربندی، ویرایشگر و کد منبع

• قابلیت مدیریت پیشرفته پروژه، کنترل نسخه

• اشکال‌زدای داخلی و پشتیبانی از مدیریت کار

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟