هدیه کرونا به توسعه‌دهندگان: دسترسی رایگان به قابلیت‌های مهم گیت‌هاب
گیت‌هاب معروف‌ترین شبکه اجتماعی ویژه توسعه‌دهندگان به تازگی در اقدامی جالب دسترسی به تمامی ویژگی‌های زیربنایی را برای توسعه‌دهندگان رایگان اعلام کرده است. قابلیت‌هایی که تا پیش از این برای دسترسی به آن‌ها مجبور به پرداخت هزینه‌هایی بودید، اکنون بدون پرداخت هزینه اضافی در اختیارتان قرار دارد.

1606683296_1_0.gif

گیت‌هاب هفته گذشته در خبری رسمی اعلام کرد تمامی قابلیت‌های اصلی خود را به شکل رایگان در اختیار مشترکان و کاربرانی که حساب رایگانی در این شبکه دارند قرار داده است. به عبارت دقیق‌تر، از این پس تمامی توسعه‌دهندگان این توانایی را خواهند داشت تا به شکل رایگان و بدون مشکل خاصی به مخازن خصوصی خود دسترسی داشته باشند. همچنین این امکان وجود دارد تا تعداد نامحدودی کاربر در یک مخزن با یکدیگر در تعامل باشند. لازم به توضیح است، تیم‌هایی که از خدمات گیت‌هاب برای انجام پروژه‌های تجاری استفاده می‌کنند این توانایی را دارند تا به مدت دو هزار دقیقه در ماه دسترسی رایگانی به سرویس‌های پر کاربرد همچون گیت‌هاب اکشنز (Github Actions)، خودکارسازی شرکت و زیرساخت دسترسی مستمر و ادغام مستمر (CI/CD) داشته باشند. البته تیم‌هایی که در نظر دارند از ویژگی‌های پیشرفته‌تر شبیه به Code Owners یا قابلیت‌های سازمانی پشتیبانی از SAML استفاده کنند، باید هزینه ارتقا سرویس‌های موردنیاز را پرداخت کنند، با این‌حال، هزینه ارتقا نیز کاهش پیدا کرده و از 9 دلار به 4 دلار به ازای هر کاربر تقلیل پیدا کرده است. نات فرایدمن مدیر اجرایی گیت‌هاب در مصاحبه با سایت تک‌کرانچ گفته است که این تغییر از سال‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود و بخشی از نقشه راه گیت‌هاب بوده و ارتباط با پاندومی فراگیر کویید 19 ندارد. او در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «کاری که انجام دادیم، نقشه راهی بود که قبلا ترسیم کرده بودیم و منتظر فرصتی بودیم تا آن‌را عملیاتی کنیم. در نهایت موفق شدیم نقشه خود را پیاده‌سازی کنیم.»

گیت‌هاب برخی از قابلیت‌ها و ابزارهای خود را به شکل رایگان در اختیار مشترکان خود قرار می‌دهد، اما پس از آن‌که مایکروسافت آن‌را تصاحب کرد، تعداد ویژگی‌هایی که به شکل رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد، روند صعودی داشته است. تا پیش از رایگان شدن مخازن خصوصی گیت‌هاب، خرید حساب‌های کاربری غیررایگان به این دلیل انجام می‌شد که کاربران به دنبال دسترسی به مخازن خصوصی بودند. در ژانویه و تقریبا در زمزمه‌های فراگیری بحران کرونا، این شرکت تصمیم گرفت به کاربرانش اجازه دهد به شکل نامحدود مخازن خصوصی را ایجاد کرده و تنها سه کاربر در یک زمان قادر به تعامل در این مخازن باشند.

فرایدمن در ارتباط با تغییر جدید گفته است: «ما به دنبال پیاده‌سازی مدل مالی جدیدی در گیت‌هاب هستیم تا از رویکرد پرداخت برای حریم خصوصی به سمت پرداخت برای دسترسی به امکانات متمایل شویم. مدلی که freemium نام دارد و بسیاری از توسعه‌دهندگان با آن آشنایی دارند. ما به دنبال ایجاد این تصویر ذهنی هستیم که هر توسعه‌دهنده و تیمی در جهان بتواند از گیت‌هاب برای توسعه پروژه خود استفاده کند، فازغ از این‌که یک پروژه خصوصی یا عمومی باشد.»

جدیدترین گزارش‌ها نشان می‌دهند که اکنون بیش از 40 میلیون توسعه‌دهنده در گیت‌هاب هستند، با این‌حال مدیرعامل این شرکت پیش‌بینی کرده که این رقم تا سال 2025 به تعداد 100 میلیون توسعه‌دهنده خواهد رسید. به وضوح مشخص است شیوع ویروس کرونا باعث شده تا گیت‌هاب به دنبال تغییر معماری کسب‌وکارش باشد. صبحت‌های مدیرعامل این شرکت نیز نشان می‌دهد که مدیران ارشد این شرکت به دنبال ایجاد تغییراتی بنیادین در مدل کسب درآمدها هستند. فرایدمن می‌گوید: «ما به دنبال آن هستیم تا به توسعه‌دهندگان اعلام داریم، آن‌ها می‌توانند از گیت‌هاب به هر شکلی که دوست دارند استفاده کنند. اگر در نظر دارید استارت‌آپ خود را راه‌اندازی کنید یا تیمی مستقر در یک شرکت بزرگ هستید و تمایل دارید از گیت‌هاب استفاده کنید، نیازی به پرداخت وجه ندارید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که به دنبال پیدا کردن افراد تیم خود باشید.» مدیرعامل این شرکت، در پاسخ به این پرسش که این تغییر رویکرد به دلیل فشاری است که از سوی شرکت‌ها و کاربران وارد شده، این موضوع را رده کرده است. با این‌حال، مشاهده می‌کنیم که گیت‌لب (GitLab) برای کمک به توسعه‌دهندگان در این شرایط بحرانی یک بسته پیشنهادی  رایگان ارائه کرده که ویژگی‌های ادغام مستمر و تحویل مستمر در آن قرار گرفته و متفاوت از بسته BitBucket و Atlassian است که هر یک بسته‌های پیشنهادی خود را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده‌اند. هرچند قابلیت‌هایی که گیت‌هاب به شکل رایگان ارائه کرده در مقایسه با رقبا بیشتر است.

به نظر می‌رسد بحران ویروس کرونا باعث شده تا شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات کاربردی در جهت جذب کاربران بیشتر و بهبود منابع مالی در حال پیاده‌سازی استراتژی‌های خاصی هستند که دسترسی به سرویس‌های رایگان که پیش از این پولی بودند یکی از این موارد است. در نهایت تمامی شرکت‌ها در تلاش هستند سهم بیشتری از بازار را تصاحب کرده و توسعه‌دهندگان بیشتری را جذب پلتفرم خود کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟