کدامیک از ترندهای برنامه‌نویسی در سال 2020 پر فروغ خواهند بود؟
برخی از مردم تصور می‌کنند سال 2020 متفاوت از سال‌های قبل است و بسیاری از فناوری‌ها شبیه به داستان‌های علمی تخیلی که در آن‌ها ماشین‌ها پرواز می‌کنند و روبات‌های هوشمند شاتل‌ها و فضاپیماها را کنترل می‌کنند از راه خواهند رسید، اما واقعیت این‌گونه نیست و فناوری همچون گذشته روبه‌جلو حرکت می‌کند. در دنیای برنامه‌نویسی نیز ابزارها و کتابخانه‌ها به تدریج پیشرفت می‌کنند، اما انتظار می‌رود برخی از ترندها با اقبال بهتری همراه باشند و توسعه‌دهندگان بیشتری به سراغ آن‌ها بروند.

1606683296_1_0.gif

1.Rust به یک زبان فراگیر تبدیل می‌شود

Rust زبان برنامه‌نویسی است که سال 2009 میلادی توسط بنیاد موزیلا توسعه پیدا کرد و در سال 2016 موفق شد با رشد خیره کننده و میزبان محبوبیت 79 درصد نشان دهد که یک زبان برنامه‌نویسی آینده‌دار است. Rust یک زبان برنامه‌نویسی با قابلیت پشتیبانی چند پارادایمی که روی مبحث امنیت تاکید زیادی دارد. زمانی‌که از برنامه‌نویسی هم‌روند استفاده می‌کنید، امنیت Rust از برنامه شما به خوبی محافظت می‌کند. ترکیب نحوی Rust شباهت زیادی به زبان سی‌پلاس‌پلاس دارد، اما به شکل ایمن‌تری از حافظه استفاده می‌کند، به دلیل این‌که اشیا از ابتدا تا انتها توسط این زبان مدیریت می‌شوند. برخی از توسعه‌دهندگان معتقد هستند که Rust آمده است تا زبان‌های سی و سی‌پلاس‌پلاس را به چالش بکشد، هرچند به دلیل نوع طراحی الگوریتم مدیریت منابع هنوز هم جای کار بیشتری دارد. این زبان برنامه‌نویسی در چهار سال گذشته موفق شده رشد سریعی داشته باشد و به نظر می‌رسد در سال جاری میلادی به یکی از بازیگران اصلی دنیای برنامه‌نویسی تبدیل شود. با توجه به این‌که شرکت‌های بزرگی همچون دارپرباکس و کورسرا در محیط داخلی از این زبان استفاده می‌کنند، انتظار می‌رود جامعه توسعه‌دهندگان آن بزرگ‌تر و فعال‌تر از قبل شود. یادگیری ترکیب نحوی این زبان در مقایسه با زبان‌های دیگر دشوار است، اما سطح بالایی از مهارت‌ها را انتقال می‌دهد. در برخی از دانشگاه‌ها Rust به عنوان یک واحد درسی به دانشجویان تدریس می‌شود و به همین دلیل کارشناسان آینده خوبی برای برای برنامه‌نویسان Rust متصور هستند. نظرسنجی StackOverFlow نشان می دهد محبوبیت Rust نزد کاربران این سایت حتا از زبان پایتون بیشتر است.

نظرسنجی ‌سایت StackOverflow نشان می‌دهد که Rust یکی از محبوب‌ترین‌ زبان‌های برنامه‌نویسی نزد کاربران این سایت است. Rust یک زبان کاربردی است که جامعه گسترده‌ای از برنامه‌نویسان از آن پشتیبانی می‌کنند. بد نیست بدانید که فیس‌بوک در نظر دارد یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تاریخ این شبکه اجتماعی Libra را توسط زبان برنامه‌نویسی Rust طراحی کند. اگر در نظر دارید زبان برنامه‌نویسی جدیدی را یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنم به سراغ زبان Rust بروید.

2. GraphQL محبوب‌تر از قبل خواهد شد

برنامه‌های کاربردی امروزی در مقایسه با گذشته بیش از پیش پیچیده شده‌اند و به همان نسبت پیچیدگی به‌کارگیری داده‌ها نیز بیشتر شده است. GraphQL یک زبان برنامه‌نویسی محاوره‌ای متن‌باز است که به عنوان جایگزینی برای معماری توابع REST پیشنهاد و سرویس‌های وب ارائه شد. این زبان به کلاینت‌ها اجازه می‌دهد ساختار داده‌هایی که به آن نیاز دارند را تعریف کنند و به سرور نیز اجازه می‌دهد ساختار را به همان شکل بازیابی کند و فرآیند واکشی داده‌ها را به بهترین شکل انجام دهد. این تکنیک مانع از آن می‌شود تا حجم بسیار زیادی از داده‌ها به سمت کلاینت بازگردانده شود. یکی از برتری‌های مهم GraphQL در مقایسه با توابع REST در واکشی داده‌ها است.

 زمانی که از توابع REST برای دریافت اطلاعات استفاده می‌کنید، داده‌ها توسط چند محاوره دریافت می‌شوند، در حالی که گراف کیو‌ال می‌تواند تنها با یک درخواست همه داده‌های یک برنامه را دریافت و در اختیارش قرار دهد. تیم‌های بزرگ و کوچک نرم‌افزاری در محیط‌های مختلف برای قدرت بخشین به برنامه‌های همراه، سایت‌ها و توابع از این زبان استفاده می‌کنند.

3. برنامه‌های وب پیش‌رونده بازهم بخش بیشتری از بازار را به دست خواهند آورد

برنامه‌های وب پیش‌روند (PWA) سرنام Progressive Web Apps پارادایم جدیدی در ساخت برنامه‌ها هستند که اجازه می‌دهند توسعه‌دهندگان بهترین قابلیت‌های وب و برنامه‌های موبایلی را ترکیب کنند و برنامه قدرتمندی ایجاد کنند. آمارها نشان می‌دهند تعداد توسعه‌دهندگان وب در سراسر جهان بیشتر از توسعه‌دهندگان یک زیرساخت خاص هستند. امروزه شرکت‌ها سعی می‌کنند از توسعه‌دهندگان وب برای ساخت برنامه‌های پیشرفته تحت وب استفاده کنند. به همین دلیل در آینده شاهد افزایش آگاهی‌های استخدامی خواهیم بود که عبارت PWA در آن‌ها درج شده است. استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک نرم‌افزاری زودتر از شرکت‌های بزرگ به سراغ این گروه از توسعه‌دهندگان می‌روند، زیرا به دنبال صرفه‌جویی در منابع مالی هستند، اما در نهایت شرکت‌های بزرگ نیز به سراغ استخدام این توسعه‌دهندگان خواهند رفت. در این پارادایم برنامه‌نویسی، بخش پیش‌رونده مرتبط با توسعه فرانت است، زیرا بیشتر تعاملات با توابع برنامه‌نویسی ارتباط مستقیمی با توابع ویژه مرورگرها (Web Worker API) دارد. پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهند که برنامه‌های وب یک تب زودگذر نیستند و حضوری ماندگار در دنیای نرم‌افزار دارند. امروزه همه شرکت‌ها می‌دانند که طراحی فارغ از سکو در درازمدت پردرآمدتر و کم دردسرتر است، زیرا روی بیشتر زیرساخت‌های بزرگ قابل استفاده است.

4. وب‌اسمبلی با استقبال بیشتری روبرو می‌شود

وب‌اسمبلی (Wasm) یک قالب دستوری باینری برای یک ماشین مجازی مبتنی بر پشته (Stack-oriented) است. وب‌اسمبل به شکل طراحی شده که راهکار قابل حمل بودن برای کامپایل زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا همچون سی و سی‌پلاس‌پلاس و Rust باشد. وب‌اسمبلی امکان استقرار روی وب را برای برنامه‌های کلاینت و سرور ارائه می‌کند. برنامه‌های وب‌پیش‌رو می‌توانند به خوبی از وب‌اسمبلی استفاده کنند. وب‌اسمبلی را می‌توان یک راه میان‌بر میان جاوااسکریپت و فناوری‌های سطح بالا توصیف کرد. اگر در گذشته توسعه‌دهندگان در رویای آن بودند که از کتابخانه پردازش تصویر Rust در برنامه React خود استفاده کنند، وب‌اسمبلی این رویا را به واقعیت تبدیل کرده است. شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزارهای کاربردی و کاربران هر دو انتظار دارند برنامه‌های کاربردی راندمان بالایی داشته باشند، اما هرچه میزان داده‌های استفاده شده توسط یک برنامه زیاد شوند، دستیابی به راندمان خوب و حفظ راندمان فعلی سخت می‌شود. شرکت‌های برای حل این مشکل به سراغ کتابخانه‌های سطح پایین سی‌پلاس‌پلاس یا Rust می‌روند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که شرکت‌های بزرگ از امسال به شکل جدی‌تری از وب‌اسمبلی استفاده خواهند کرد که سرآغازی بر محبوبیت این ترند خواهد شد.

5. React همانند گذشته محبوب باقی خواهد ماند

React هنوز هم یکی از محبوب‌ترین کتابخانه‌های جاوااسکریپت است که توسعه‌دهندگان فرانت‌اند از آن استفاده می‌کنند، زیرا کار کردن با این کتابخانه ساده و راحت است. یکی از دلایل اصلی محبوبیت روزافزون react به پشتیبانی خوب تیم تولیدکننده و جامعه برنامه‌نویسان باز می‌گردد. در مکان‌های بعدی به ترتیب Vue و Angular قرار دارند. کتابخانه‌ها با هدف ساده‌سازی کارها، پنهان کردن جزییات از دید برنامه‌نویسان با هدف تمرکز روی موضوعات اصلی یک برنامه استفاده می‌شوند.

6. جاوااسکریپت هنوز هم یک زبان مهم برای یادگیری است

بدون اغراق باید بگوییم در یک دهه گذشته جاوااسکریپت اصلی‌ترین ابزاری بوده که توسعه‌دهندگان برای ساخت برنامه‌های وب استفاده شده است. قدرت جاوااسکریپت به اندازه‌ای افزایش پیدا کرده که تقریبا در هر مکانی ردپایی از آن دیده می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های جاوااسکریپت می‌توان به پویایی، شی‌گرایی، وابستگی کم به نوع (Weakly typed)، تفسیری بودن و چند رویه‌ای اشاره کرد. توسعه‌دهندگان می‌توانند به شکل ساخت یافته یا شی‌گرایی از آن استفاده کنند. در این زبان اشیا با اضافه کردن متدها و خصلت‌ها‌ی پویای به اشیا خالی ایجاد می‌شوند. زمانی که شی به این روش ایجاد می‌شود، امکان ساخت نمونه‌های دیگر از آن وجود دارد. جاوااسکریپت به دلیل چند ویژگی شاخص موفق شده حضوری ماندگار در دنیای برنامه‌نویسی داشته باشد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به ساخت‌یافتگی (از ترکیب نحوی و ساختاری زبان سی و گزارها‌هایی همچون بلوک‌های شرطی، حقله‌ها پشتیبانی می‌کند، تعریف حوزه در محدوده بلاک)، پویایی (همانند زبان‌های مدرن تایپ به مقدار و نه به متغیرها منسوب می‌شود. به عبارت دقیقرتر یک متغیر ممکن است یک مقدار عددی داشته باشد و در ادامه یک مقدار رشته‌ای دریافت کند، البته در زمینه تایپ‌دهی عملکرد آن ضعیف‌تر از زبان‌های دیگر است)، تابعی بودن (یک تابع شی است و در نتیجه یک ماهیت درجه اول است که می‌تواند ویژگی‌هایی داشته باشد)، ساختار شماتیک (جاوااسکریپت از پیش‌نمونه‌ها برای تعریف ویژگی‌های اشیا استفاده می‌کند که امکان شبیه‌سازی بیشتر امکانات رده‌محور را فراهم می‌کند.)، توانایی تبدیل خودکار (جاوااسکریپت به ویژگی تبدیل خودکار بین نوع‌های داده‌ای تجهیز شده است) اشاره کرد. دستمزد خوب، بازار کار ثابت، ترکیب نحوه ساده برای یادگیری و کاربردی بودن از جمله ویژگی‌هایی است که یادگیری جاوااسکریپت را ضروری می‌کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟