چگونه یک مهندس بلاک‌چین شوم؟
 مهارت‌هاى ضرورى براى یک مهندس زنجیره بلوکى
همان‌طور که اطلاع دارید، زنجيره بلوکی (Blockchain) اساسا یک دفتر حسابرسی عظیم برای تراکنش‌های ارزرمزها (Cryptocurrency) است. تمام فعالیت‌های ارزرمز از میزان سهم و مالکیت هر فرد در آن تا مدت‌زمان اجرای هر تراکنش توسط این فناوری نگهداری و مدیریت می‌شود. این فناوری شبیه یک کتاب عظیم ثبت و ضبط آمار و اطلاعات است.

1606683296_1_0.gif

برخلاف دفاتر حسابرسی بانکی متمرکز و سنتی، زنجيره بلوکی غیرمتمرکز و عمومی‌ است. همه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. تراکنش ارزهای دیجیتال در یکسری بلوک ذخیره می‌شود و این بلوک‌ها شامل نشانگرهای زمانی و داده‌های مربوط به آن تراکنش هستند که درنهایت، زنجيره‌ای از بلوک‌ها یا همان Blockchain را شکل می‌دهند. اطلاعات بارگیری شده به زنجيره بلوکی از مجموعه‌ای از مراحل تایید صلاحیت ‌شده از طریق گره‌ها یا کامپیوترهای موجود در شبکه عبور می‌کند. (شبیه تصویر زیر) آن‌ها در تعامل با یکدیگر باقی می‌مانند تا این‌که یک اجماع عمومی‌ در مورد صلاحیت این داده‌ها اتفاق بیفتد و این بلوک داده در زنجیره بلوکی پذیرفته شود. همین فرایند است که باعث می‌شود اطلاعات موجود در زنجیره بلوکی قابل‌اعتماد و امن باقی بماند. 

مطلب پیشنهادی

زنجیره بلوکی چیست، چگونه کار می‌کند و چرا جهان ما را متحول خواهد ساخت؟


نکته قابل توجه این‌که هنگام توسعه زنجيره بلوکی برای ردگیری بیت‌کوین، این فناوری پتانسيل این را داشت تا در صنایع و حوزه‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می‌توان از این زنجیره بلوکی برای ضبط و نگهداری هر چیز با ارزشی استفاده کرد.
داون و الکس تپ‌اسکات نویسندگان «کتاب انقلاب زنجيره بلوکی» معتقدند: «زنجیره بلوکی یک دفتر حسابرسی دیجیتال فناناپذیر از تبادلات اقتصادی است که می‌تواند به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا علاوه بر ثبت و ضبط تراکنش‌های مالی، به‌صورت مجازی به هر چیزی ارزش بدهد.» (شکل 1)

 مهارت‌هاى ضرورى براى یک مهندس زنجیره بلوکى

مفاهیم مرتبط با زنجیره بلوکی چه معنایی دارند و چرا باید یک مهندس بلاک‌چین شویم؟

در حال حاضر، بسیاری از استارت‌آپ‌ها به شیوه‌های گوناگونی از پرداخت‌های سراسری گرفته تا به اشتراک‌گذاری موسیقی و حتی فروش جواهر از فناوری زنجيره بلوکی استفاده می‌کنند. این‌چنین مشاغلی باعث می‌شوند تا فرصت‌های شغلی گوناگونی برای مهندسان بلاک‌چین فراهم شود. به‌عنوان یک مهندس بلاک‌چین شما می‌توانید مسیرهای زیر را دنبال کنید:
1. با استفاده از فناوری زنجيره بلوکی به ساخت اپلیکیشن بپردازید.
2. بر توسعه فناوری زنجيره بلوکی و موضوعات مرتبط با آن مانند توسعه یک پروتکل بلاک‌چین یا ارزرمز جدید متمرکز شوید.
ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DAPPS) فرصت‌های شغلی زیادی را در اختیار شما می‌گذارد. آمارها نشان می‌دهد که فرصت‌های شغلی مهندسی بلاک‌چین و زیرشاخه‌های مرتبط با آن طی چند سال گذشته به میزان چشمگيری رشد داشته است. (شکل 2)
تعداد فرصت‌های شغلی در حوزه زنجيره بلوکی طی سال‌های 2010 تا 2017 از صفر به نزدیک 4000 افزایش پیدا کرده است. (نمودار شکل 2) این آمار به‌وضوح نشان‌دهنده سرعت رشد در این حوزه است.

 مهارت‌هاى ضرورى براى یک مهندس زنجیره بلوکى
بر اساس تخمین‌های سایت Computerworld، توسعه‌دهندگان بلاک‌چین در ایالات‌متحده سالانه بیشتر از 130 هزار دلار درآمد کسب می‌کنند؛ در حالی که درآمد توسعه‌دهندگان نرم‌افزار سالانه چیزی در حدود 105 هزار دلار است که تمام این موارد انگیزه‌ای است برای سوق پیداکردن به سوی این حوزه از فناوری.
برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهارت در مهندسی بلاک چین، مصاحبه‌هایی با متخصصان این حوزه از جمله کدل واتسون، برنامه‌نویس ارشد AgriDigital، مایکل بوکانان مشاور فناوری بلاک‌چین در DigitalX و وایبا نامبوری موسس Dveloper.io، انجام شده است که چکیده‌ای از سه پرسش اصلی را که به شما کمک می‌کند راه خود را بهتر در این مسیر جدید و پرپیچ‌وخم پیدا کنید، در ادامه می‌آوریم.

پرسش اول: چه ویژگی‌ها و مهارت‌های کلیدی برای تبدیل‌شدن به یک مهندس بلاک‌چین نیاز است؟ 

واتسون معتقد است: «یک مهندس بلاک‌چین مشتاق باید در تمام دوره کاری خود به یادگیری و کسب مهارت‌های جدید علاقمند باقی بماند، زیرا این یک شاخه نوظهور و در حال رشد از فناوری است.» او همچنین بر اهمیت «اتخاذ یک تفکر نو» تاکید دارد که روی بهره‌وری، گسترش‌پذیری و محاسبات توزیع‌شده متمرکز است. در نتیجه باید به فکر یادگیری مفاهیمی به‌مراتب فراتر از یک‌زبان برنامه‌نویسی جدید باشید. پیشنهاد مهم دیگر واتسون این است که شما نه‌تنها باید مهارت‌های خود را در زمینه برنامه‌نویسی افزایش دهید، بلکه باید به جنبه‌های اقتصادی مهندسی بلاک‌چین نیز توجه داشته و آن را یاد بگیرید. آشنایی با مفاهیمی‌ مانند ایجاد انگیزه، عرضه و تقاضا و هزینه فرصت ازدست‌رفته شاید در ظاهر برای توسعه بلاک‌چین ضروری نباشد، اما اگر می‌خواهید در حرفه مهندسی زنجيره بلوکی خود تاثیرگذار باشید باید ترکیبی از یک اقتصاددان جوان، توسعه‌دهنده نرم‌افزار، متخصص داده و حسابرس را در خود پرورش دهید.
بوکانان معتقد است: «تبدیل‌شدن به یک مهندس بلاک‌چین نوعی مبارزه در میدان مسابقه است که در آن هر شخصی که از زمان و مهارت خود بهتر استفاده کند، برنده خواهد بود و به یک متخصص تبدیل می‌شود.» او همچنین بر اهمیت مهارت‌های حل مسئله و توانایی در کشف و پردازش اطلاعات تاکید زیادی دارد و از آن به‌عنوان دو مهارت لازم و ضروری یاد می‌کند.
بوکانان می‌گوید: «یکی از موارد هیجان‌انگیز در مورد کار با چنین فناوری پیشرفته‌ای این است که هر شخصی که فرصت و سخت‌کوشی کافی داشته باشد می‌تواند به یک متخصص تبدیل شود و البته نباید توانایی‌های فنی زنجيره بلوکی و ابزارهایی را که برای این منظور در اختیار شما است، نادیده گرفت.»
نامبوری معتقد است: «برای همگام شدن با این سرعت از رشد و تغییرات در فناوری زنجيره بلوکی به مقدار بسیار زیادی انرژی و پشتکار نیاز است. سرعت تغییر در فناوری‌های زنجيره بلوکی واقعا سریع است و شما نیز برای وفق دادن خود با این تغییر و تحولات باید چابک باشید.» 

مطلب پیشنهادی

دانلود کنید: کتاب بلاک‌چين برای تازه‌كارها
یک شروع جدید با زنجیره بلوکی

پرسش دوم: چه نوعی از تجربه‌ها و مهارت‌های قبلی را می‌توان به حوزه مهندسی بلاک‌چین منتقل کرد؟

واتسون می‌گوید: «نحوه انجام عملیات به‌صورت خودکار و مستقل در زنجیره بلوکی آن را بسیار حساس و شکننده کرده است. یک اشتباه یا باگ می‌تواند به خسارت‌های جبران‌ناپذیری تبدیل شود.» او معتقد است: «توانایی تجزیه‌وتحلیل سطح آسیب‌پذیری و پیاده‌سازی آزمون‌های جامع در این زمینه، ازجمله مهارت‌هایی هستند که می‌توان آن را از سایر تخصص‌های فناوری اطلاعات به امانت گرفت.» (شکل 3)

 مهارت‌هاى ضرورى براى یک مهندس زنجیره بلوکى
بوکانان به‌عنوان مهم‌ترین مهارت‌های قابل‌انتقال به دنیای زنجيره بلوکی به اهمیت تجزیه‌وتحلیل داده، برنامه‌نویسی سنتی یا مهارت‌های توسعه نرم‌افزار و همچنین دانش کافی در زمینه رمزنگاری اشاره می‌کند. با توجه به‌تازگی این حوزه از فناوری، استفاده از مباحث مطرح‌شده توسط سایر توسعه‌دهندگان در انجمن‌هایی مانند Github می‌تواند کمک بزرگی برای شما در زمینه نکات کلیدی توسعه اپلیکیشن‌ها باشد. پس تا آنجا که می‌توانید باید از کمک و راهنمایی دیگران بهره‌مند شوید.
نامبوری معتقد است: «کسب دانش در زمینه اصول برنامه‌نویسی شیءگرا، رمزنگاری و معماری سیستم از جمله مهارت‌های مفیدی هستند که به پیشرفت کمک می‌کند. آنچه مسلم است این است که با توجه به ماهیت پویای این حرفه نمی‌توان از یک تجربه مشخص و جادویی به‌عنوان شاه‌کلید پیشرفت یاد کرد. اما در حالت کلی ترکیبی از مهارت‌ها و تجربه‌های مختلف در هر یک از حوزه‌های یاد شده در بالا می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.» 

پرسش سوم: چه منابعی برای کسب مهارت در مهندسی بلاک‌چین در دسترس است؟

واتسون می‌گوید: «به دلیل این‌که فناوری زنجيره بلوکی هنوز بسیار جدید است، برای کمک به کسب چنین مهارتی مدارک رسمی وجود ندارد. هر روز مفاهیم جدیدی در این حوزه پدیدار می‌شود و همین می‌تواند به‌راحتی باعث سردرگمی‌ شما در یادگیری این مهارت‌ها شود.» به همین دلیل او معتقد است ابتدا باید کار را با یادگیری مباحث پایه زنجيره بلوکی و تفاوت بین هر زنجيره (اتریوم، بیتکوین و ...) آغاز کنید. او همچنین توصیه می‌کند، توسعه‌دهندگان چند ماهی را به مطالعه در زمینه مباحث مطرح‌شده در انجمن‌های اینترنتی، مجله‌ها و سایت‌های موجود مرتبط با این فناوری بپردازند تا درباره چگونگی توسعه این نرم‌افزار اطلاعاتی به دست آورند.
واتسون در مورد تحت تاثیر قرار گرفتن از تعصبات موجود در اطلاعات ارائه شده از طرف گروه‌های مجازی هشدار می‌دهد، به‌ویژه این‌که بسیاری از مردم مشارکت‌کننده در این مباحث به دلیل منافع مالی حاصل از موفقیت پروژه‌های خاصی از زنجيره بلوکی آن را بیشتر تبليغ و توصیه می‌کنند. او همچنین می‌گوید ما شاهد حضور متخصصانی در یک حوزه جدید به نام Tokenomic هستیم که به استفاده از مفاهیم اقتصادی در مدل‌های بلاک‌چین می‌پردازد. واتسون می‌گوید: «اصولا وظایف این متخصصان، طراحی مکانیزم‌هایی است که رفتار جمعی را به سمت یک جهت مشخص سوق می‌دهد. این شاخه کوچکی از فناوری است که به پیشرفت آن کمک می‌کند.»
اگر علاقمند هستید که از دوره‌های آموزش آنلاین در این زمینه استفاده کنید، نامبوری توصیه می‌کند که از دوره آموزشی توسعه بلاک‌چین سایت UDemy به آدرس:

 (https://www.udemy.com/ethereum-and-solidity-the-complete-developers-guide/)

استفاده کنید تا اطلاعات لازم را در مورد توسعه اتریوم (یک پلتفرم آزاد مبتنی بر فناوری بلاک‌چین که توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا برنامه‌های غیرمتمرکز خود را روی آن پیاده‌سازی کنند) به دست آورید. 
همچنین با جست‌وجو در اینترنت به مقاله‌ها و وبلاگ‌های ارزشمندی دست پيدا خواهید کرد که برای کسب مهارت خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. ازجمله آن‌ها می‌توان به سایت:

Blockgeeks (https://blockgeeks.com/guides/blockchain-developer/

اشاره کرد که شما را برای تبدیل‌شدن به یک مهندس بلاک‌چین یاری می‌کند. اما در نهایت این خود شما هستید که باید آستین همت را بالا بزنید و این کار را شروع کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟