سه ابزار کاربردی برای بررسی وضعیت SSD
چگونه عمر مفید حافظه حالت جامد (SSD) در ویندوز 10 را بررسی کنیم؟
هارددیسک‌ها به آرامی در حال جایگزین شدن با حافظه‌های حالت جامد هستند. تنها دلیلی که باعث شده است این حافظه‌ها به‌طور کامل جایگزین هارددیسک‌های سنتی نشوند به قیمت بالای آن‌ها باز می‌گردد. در حالی که قیمت آن‌ها بیشتر از هارددیسک‌های سنتی است، اما در مقابل سرعتی ارائه می‌کنند که چند برابر بیشتر از هارددیسک‌های سنتی است. اما مالکان حافظه‌های حالت جامد همواره با یک پرسش مهم روبرو هستند. چطور می‌توان برآوردی از عمر مفید حافظه حالت جامد به دست آورد؟

1606683296_1_0.gif

متاسفانه عمر مفید حافظه‌های حالت جامد در مقایسه با هارددیسک‌های سنتی کمتر است. البته این موضوع به نوع حافظه به کار گرفته شده در حافظه حالت جامد، حجم و در نهایت میزان خواندن و نوشتن اطلاعات روی آن بستگی دارد. نوع حافظه نقش مهمی در طول عمر حافظه بازی می‌کند. توجه داشته باشید که حافظه‌های حالت جامد تک سطحی سلولی که به آن‌ها SLC می‌گویند در مقایسه با مدل چند سطحی سلولی که آن‌را MLC می‌گویند از قیمت بالاتری برخوردار هستند و همچنین سرعت آن‌ها نیز بیشتر است. این مدل حافظه‌های حالت جامد بر مبنای DRAM طراحی شده‌اند که همین مسئله زمان پاسخ‌گویی آن‌ها را به 10 ماکروثانیه می‌رساند. این مدل حافظه‌های حالت جامد طول عمر بالاتری دارند. در حالی که قیمت حافظه‌های حالت جامد بیشتر از هارددیسک‌ها است، اما در مجموع عمر کمتری نسبت به هاردیسک‌ها دارند. در حالت کلی گفته شده است که شما می‌توانید بیش از 500 ترابایت اطلاعات را پیش از آن‌که حافظه جالت جامد خراب شود روی آن بنویسید. در برخی از مدل‌ها این مقدار بیشتر از 500 ترابایت است که این مسئله به برند تولید کننده حافظه و همچنین ظرفیتی که خریداری کرده‌اید بستگی دارد. به عنوان یک قاعده کلی توجه داشته باشید که هر چه ظرفیت حافظه حالت جامد بیشتر باشد، طول عمر آن نیز بالاتر خواهد بود. در نتیجه باید همواره وضعیت حافظه‌های حالت جامد را بررسی کنید تا ناگهان غافل‌گیر نشده و صبح که سیستم را روشن می‌کنید با پیغام عدم بوت دستگاه روبرو نشوید.

چطور می‌توانیم وضعیت سلامت حافظه حالت جامد را بررسی کنیم؟

ابزارهای متعددی وجود دارند که به شکل رایگان و پولی به شما اجازه می‌دهند سلامت حافظه حالت جامد را ارزیابی کنید. پیشنهاد ما به شما دو ابزار Crystal Disk Mark و Open Hardware Monitor است. SSDLife ابزار قدرتمند دیگری است که به دو شکل رایگان و پولی در اختیارتان قرار دارد.

Crystal Disk Mark

Crystal Download Mark ابزار قدرتمندی است که اجازه می‌دهد از درجه حرارات حافظه حالت جامد و عمر مفید آن اطلاع پیدا کنید. برای استفاده از این ابزار ابتدا آن‌را از آدرس Crystal Disk Mark دانلود کرده و نصب کنید. پس از نصب برنامه را اجرا کنید. اکنون برنامه گزارشی در ارتباط با وضعیت فعلی حافظه حالت جامد به شما ارائه می‌کند. اگر برنامه به شما واژه Good را نشان می‌دهد، به معنای آن است که مشکلی وجود ندارد. در برخی از موارد، اگر حافظه حالت جامد اجازه دهد، شما می‌توانید وضعیت سلامت حافظه حالت جامد را به شکل درصد مشاهده کرده و بررسی کنید پیش از خراب شدن حافظه حالت جامد تا چه مقدار اطلاعات می‌توانید روی آن بنویسید.

این برنامه اطلاعات مفصلی در ارتباط با حافظه حالت جامد ارائه می‌کند که بیشتر آن‌ها اطلاعات فنی هستند و شاید زیاد برای شما مفید نباشند.

Open Hardware Monitor

Open Hardware Monitor یکی از ابزارهای قدیمی در حوزه ارزیابی وضعت قطعات سخت‌افزاری است. زمانی که این برنامه را روی کامپیوتر نصب کرده و گزینه مربوط به حافظه حالت جامد را باز کنید، برنامه به شما عمر مفید حافظه حالت جامد را نشان خواهد داد. در تصویر زیر عمر مفید حافظه حالت جامد 96 درصد گزارش شده است.

SSDLife

برنامه SSDLife به دو شکل رایگان و پولی در اختیار کاربران قرار دارد. پس از دانلود و نصب برنامه روی کامپیوتر آن‌را اجرا کنید. این برنامه به شما اعلام می‌دارد که حافظه حالت جامد در چه وضعیتی قرار دارد.

حافظه‌های حالت جامد اجازه می‌دهند تا سرعت سیستم شما به شکل محسوسی افزایش پیدا کند. این مسئله به ویژه زمانی که همه قطعات از سرعت بالایی برخوردار هستند، خود را نشان می‌دهد. کافی است فقط برای یکبار حافظه‌های حات جامد را امتحان کنید تا دیگر تمایلی نداشته باشید به سراغ هارددیسک‌های سنتی بروید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟