حل مشکل حافظه فلش
چطور حافظه فلشی که فرمت نمی‌شود را از طریق خط فرمان ویندوز 10 فرمت کنیم؟
فرمت کردن یا همان قالب‌بندی یک حافظه فلش یو‌اس‌بی در سیستم‌عامل ویندوز به سادگی انجام می‌شود. در فایل اکسپلورر روی حافظه مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه فرمت را انتخاب می‌کنیم. در ادامه سیستم فایلی مدنظر برای درایو را تعیین کرده و در نهایت روی دکمه فرمت کلیک می‌کنیم تا درایو یو‌اس‌بی فرمت شود. اما برخی موارد به دلیل وجود یکسری مشکلات این فرآیند امکان‌پذیر نبوده و شما باید از روش‌های دیگری به فرمت حافظه فلش بپردازید.

1606683296_1_0.gif

اگر حافظه فلشی که قصد فرمت کردن آن‌را دارید دچار مشکل شده باشد در چنین شرایطی در زمان فرمت کردن ویندوز پیغام Windows was unable to complete the format را به شما نشان می‌دهد. اگر در زمان فرمت کردن درایو هرگونه پیغام خطایی مشاهده کردید یا پس از تخصیص یک نام به درایو بازهم فایل اکسپلورر درایو را به شما نشان نمی‌دهد، در چنین شرایطی می‌توانید از محیط خط فرمان ویندوز برای فرمت کردن درایو یو‌اس‌بی استفاده کنید.

پیش از به‌کارگیری راهکار فوق بهتر است از روی داده‌هایی که در حافظه فلش قرار دارند یک نسخه پشتیبان تهیه کنید، به دلیل این‌که پس از فرمت کردن ممکن است دیگر به داده‌های ذخیره شده روی حافظه فلش دسترسی نداشته باشید.

فرمت کردن حافظه فلش از طریق محیط خط فرمان ویندوز 10

گام اول، محیط خط فرمان ویندوز را با مجوز مدیریتی اجرا کنید. برای این منظور عبارت CMD را در کادر جست‌وجوی ویندوز 10 وارد کرده، روی گزینه Command Prompt که ظاهر می‌شود کلیک راست کرده و گزینه Run as administrator را انتخاب کنید.

گام دوم، در محیط خط فرمان، دستورات زیر را یکی پس از دیگری وارد کنید.

Diskpart

کلید اینتر را فشار داده تا ابزار Diskpart اجرا شود.

List Disk

کلید اینتر را فشار دهید. اکنون ابزار Diskpart همه درایوهای متصل به کامپیوتر شخصی منجمله درایوهای داخلی را فهرست کرده و نشان می‌دهد. حافظه یو‌اس‌بی که در نظر دارید فرمت کنید را انتخاب کنید. در مقابل هر درایو شماره‌ای نوشته شده است. به‌طور مثال، همان‌گونه که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید به درایو یو‌اس‌بی ما شماره یک تخصیص داده شده است.

اگر از شماره تخصیص داده شده اطمینان ندارید، حافظه یو‌اس‌بی را از کامپیوتر جدا کرده و فرمان Diskpart و در ادامه ListDisk را دومرتبه اجرا کنید. با انجام این‌کار شماره تخصیص داده شده به درایوها را پیش از آن‌که درایو یو‌اس‌بی خود را به کامپیوتر متصل کنید را مشاهده خواهید کرد. البته از روی اندازه‌ای که در ستون Size نشان داده می‌شود نیز می‌توانید حافظه مدنظر خود را پیدا کنید.

گام چهارم، فرمان زیر را اجرا کنید.

Select disk X

در فرمان بالا باید به جای کاراکتر X شماره‌ درایو حافظه یو‌اس‌بی که در مرحله دوم به دست آوردید را وارد کنید.

Clean

کلید اینتر را فشار دهید.

Create partition primary

کلید اینتر را فشار دهید.

Format fs=NTFS Quick

کلید اینتر را فشار دهید. این فرمان درایو مدنظر شما را با سیستم فایلی NTFS فرمت خواهد کرد. اگر در نظر دارید تا سیستم‌ فایلی درایو FAT32 باشد تا بتوانید روی دستگاه‌های مختلفی همچون تلویزیون‌های هوشمند از آن استفاده کنید به جای NTFS از فرمان fs=FAT32 Quick استفاده کنید. دستور Quick باعث می‌شود تا درایو شما سریع فرمت شود، اما اگر در نظر دارید مشکلات احتمالی روی درایو را به‌طور کامل برطرف شوند، پیشنهاد می‌کنیم عبارت Quick را از مقابل فرمان فوق بردارید.

Assign

کلید اینتر را فشار دهید تا یک نام جدید به درایوی که فرمت شده است تخصیص پیدا کند. توجه داشته باشید که فرآیند تخصیص نام به شکل خودکار انجام می‌شود.

Exit

کلید اینتر را فشار دهید تا از محیط خط فرمان خارج شوید.

اکنون حافظه فلشی که به سیستم متصل کرده‌اید باید در کامپیوتر شخصی نشان داده شود. راهکار دیگری که برای این منظور در اختیار شما قرار دارد به‌کارگیری ابزار Disk Management است. از این ابزار نیز برای پارتیشن‌بندی درایو‌های یو‌اس‌بی در ویندوز 10 می‌توانید استفاده کنید. البته به‌کارگیری ابزار فوق همانند روش فوق سرراست نبوده و به کار بیشتری نیاز دارد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟