ذخیره‌سازی نشست روی هارددیسک
فایل پنهان و چند گیگابایتی Hiberfil.sys در ویندوز 10 چیست و چطور حذف می شود؟
اگر کامپیوتر خود را برای فایل‌های بزرگ اسکن کنید، بدون شک با فایلی به نام hiberfil.sys روبرو خواهید شد. فایل بسیار بزرگی که ویندوز مسئول ساخت آن است و به منظور اداره کردن وضعیت خواب زمستانی در ویندوز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما خواب زمستانی در ویندوز چیست؟ آیا همه کاربران نیاز دارند چند گیگابایت از فضای هاردیسک یا SSD خود را به این فایل اختصاص دهند؟

1606683296_1_0.gif

خواب زمستانی چیست؟

اگر به بخش مدیریت انرژی در ویندوز 10 مراجعه کنید با گزینه‌های مختلفی در ارتباط با مصرف انرژی روبرو می‌شوید که Hibernation یکی از آن‌ها است. گزینه Sleep در این بخش برای ذخیره‌سازی نشست فعلی در حافظه اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث می‌شود ویندوز در وضعیت کم انرژی قرار بگیرد. به این شکل شما با کمترین زحمت ممکن به ویندوز دسترسی پیدا خواهید کرد. این گزینه بیشتر برای زمان‌هایی مفید است که در نظر دارید به‌طور موقت کامپیوتر را ترک کنید.

اما Hibernation یک گام به پیش فرا می‌نهد. به جای آن‌که نشست جاری شما را در حافظه ذخیره‌سازی کند، کل نشست را به شکل موقف روی هارددیسک ذخیره‌سازی می‌کند و در ادامه کامپیوتر را خاموش می‌کند. با استفاده از این گزینه می‌توانید کامپیوتر خود را به مدت یک هفته خاموش کرده و پس از روشن کردن کامپیوتر دومرتبه از جایی که کار خود را ترک کرده‌اید از سر بگیرید.

مطلب پیشنهادی

چگونه حافظه گرافیکی در ویندوز 10 را افزایش دهیم؟
حل مشکل کمبود حافظه گرافیکی آنبرد

خواب زمستانی چه زمان‌هایی مفید واقع می‌شود؟

این گزینه برای مواقعی مناسب است که در نظر دارید به مدت طولانی از کامپیوتر خود استفاده نکنید، اما تمایل دارید وضعیت برنامه‌های باز را به همان وضعیت فعلی حفظ کنید. این گزینه به ویژه برای دارندگان لپ‌تاپ‌ها که تمایل دارند وضعیت فعلی برنامه‌ها را حذف کرده، اما در مقابل تمایلی ندارند کامپیوتر آن‌ها به شکل اتفاقی در کیف‌شان یا مکان دیگری روشن شود مفید است.

من این گزینه را روی ویندوز 10 ندارم!

به دلایل مختلف مایکروسافت گزینه Hibernate را از منوی اصلی ویندوز 10 حذف کرده است. به واسطه آن‌که شما ممکن است هیچ‌گاه از آن استفاده کنید. اما برای فعال‌سازی آن به مطلب چگونه می‌توانیم ویژگی Hibernate را در ویندوز 10 فعال کنیم؟ مراجعه کنید.

چگونه می‌توانیم Hiberfil.sys را حذف کنیم؟

ویندوز از فایل hiberfil.sys برای ذخیره‌سازی وضعیت نشست فعلی استفاده می‌کند. اما اگر جزء آن گروه از افرادی هستید که هیچ‌گاه به سراغ این گزینه نمی‌روید این شانس را دارید تا این فایل چند گیگابایتی (در بعضی موارد 10 گیگابایت) را از کامپیوتر شخصی خود پاک کنید. حجم این فایل به میزان حافظه اصلی که روی کامپیوتر شما نصب شده است بستگی دارد. حذف عادی این فایل به شما کمک چندانی نمی‌کند به دلیل این‌که ویندوز به‌طور خودکار آن‌را ایجاد می‌کند. در نتیجه باید گزینه hibernation را از طریق یک دستور خط فرمان حذف کنید.

برای این منظور روی منوی شروع کلیک راست کرده و گزینه Command Prompt(Admin) را انتخاب کنید.

در ادامه دستور powercfg –h off را در آن تایپ کرده و کلید اینتر را فشار دهید تا گزینه خواب زمستانی غیر فعال شود.

یکمرتبه که این‌کار را انجام دهید ویندوز خود به‌طور خودکار فایل hiberfil.sys را پاک کرده و شما گزینه Hibernate را در بخش power  مشاهده نخواهید کرد. برای فعال‌‌سازی مجدد آن نیز می‌توانید از دستور powercfg –h on استفاده کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر reza
reza

سلام

ممنون. واسه من کار کرد.

من به همه کسانی که SSD دارن پیشنهاد میکنم خواب زمستانی رو غیر فعال کنن تا عمر SSD افزایش پیدا کنه


تصویر Saeed
Saeed

ممنون خیلی مفید بود