ترفندهای شروع یک روز موثر و پربار
 8 کاری که باید بعد از بیدار شدن از خواب انجام دهید
برای آن که روز موفق و پرباری داشته باشید، باید آن را به بهترین شکل ممکن آغاز کنید. ما ترفندهای این کار را به شما می‌گوییم.

1606683296_1_0.gif

شاید شما هم این دو عادت کسل کننده را دارید که بعد از بیدار شدن از خواب یکراست به سراغ گوشی خود می‌روید، نگاهی به ایمیل‌های جدیدتان می‌اندازید و سری به شبکه‌های اجتماعی می‌زنید. یا این که تلوزیون را روشن می‌کنید و یک ساعتی را اخبار می‌بینید.

مشکل پر کردن زندگی با صفحه نمایش در ساعت آغازین روز این است که این کار به کلی بهره‌وری را از بین می‌برد. وقتی صبح‌ها به مدت طولانی تلوزیون تماشا می‌کنید و دائم به گوشی خود چسبیده‌اید در حالی که هنوز هیچ کاری انجام نداده‌اید، دیگر الهام گرفتن برایتان کار دشواری می‌شود. این کار به نظر آرامش بخش است، اما هیچ کاری برای بهره‌وری شما انجام نمی‌دهد. اگر سعی کنید بعد از بیدار شدن از خواب این کارها را انجام ندهید به طور حتم موفقیت بیشتری را در طول صبح و بهره‌وری بیشتری را در طول روز تجربه خواهید کرد.

1- 30  دقیقه گوشی را بدست نگیرید

صبح که از خواب بیدار می‌شوید، هیجان‌زده هستید تا خیلی سریع به سراغ گوشی خود بروید و مطمئن شوید در این چند ساعت که خواب بودید، چیزی را از دست نداده باشید، این عادتی است که باید به آن پایان دهید. وقتی از خواب بیدار می‌شوید، کمی به خودتان زمان بدهید و سعی کنید از هر صفحه نمایشی دور باشید. در این روزها همه ما تحت فشار هستیم و همین چند دقیقه‌ دوری از صفحه نمایش‌ها می‌تواند به نفع ما باشد.

2- کتاب بخوانید

یکی از لذت‌بخش‌ترین شیوه‌های شروع یک روز پربار، خواندن کتاب‌ است. البته منظور کتاب‌های فیزیکی و کاغذی است، نه کتاب‌های صوتی یا الکترونیکی. کتاب را زیر تخت‌تان بگذارید و بعد از بیدار شدن حداقل 30 دقیقه مطالعه کنید، اگر بتوانید شب‌ها هم نیم ساعت مطالعه داشته باشید به طور تقریبی می‌توانید هفته‌ای یک کتاب بخوانید. کتاب خواندن بهترین کار برای آغاز صبح است چرا که اینگونه ذهن شما تقویت می‌شود. و برعکس اگر صبح خود را با گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و تماشای اخبار و تبلیغات آغاز کنید، به جای تقویت ذهن خود، آن را تخریب می‌کنید.

3- مراقبه انجام دهید

آیا تا به حال به مدیتیشن یا مراقبه فکر کرده‌اید؟ شاید به نظرتان اتلاف وقت به نظر برسد، اما کافیست امتحانش کنید آن وقت متوجه می‌شوید که این کار چقدر روی بهره‌وری شما در طول روز موثر خواهد بود. مراقبه‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید. در صورت تمایل، می‌توانید فقط 5 تا 10 دقیقه این کار را انجام دهید. مراقبه می‌تواند به آرامش درونی شما کمک کند، پس بهتر است به آن توجه کنید.

4- چای سبز بنوشید

البته که می‌توانید به جای چای سبز، قهوه بنوشید. ولی چای سبز مزایای زیادی دارد و یک نوشیدنی سالم است و اگر به آن عادت کنید به طور حتم می‌تواند روی خلق و خوی شما تاثیر بگذارد. خوردن یک صبحانه سالم نیز می‌تواند شما را سرحالتر کند. البته حواستان باشد که چای سبز کافئین دارد، پس لازم نیست در خوردن آن زیاده‌روی کنید.

5- ورزش کنید

شما می‌توانید هر ورزشی که می‌خواهید انجام دهید. پیاده‌روی از جمله ورزش‌هایی است که علاوه بر ساده بودن، رایگان هم هست و شما می‌توانید 30 تا 40 دقیقه از صبح را به این کار اختصاص دهید. ورزش صبحگاهی می‌تواند هم از نظر فیزیکی و هم ذهنی به سلامت شما کمک کند و باعث می‌شود انگیزه بیشتری برای بهره‌وری در طول روز داشته باشید.

6- دوش بگیرید و لباس تازه بپوشید

یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، و البته یکی از موثرترین کارها! با دوش گرفتن و پوشیدن لباس‌های تازه به خودتان بگویید که من اینجا هستم، حضور دارم و قرار است بهترین روز خود را آغاز کنم. به طور حتم احساس شما بر روی کارهایی که قرار است در طول روز انجام دهید، تاثیر می‌گذارد.

7- به مدت 5 دقیقه بنویسید

این کار ربطی به نویسنده بودن یا نبودن شما ندارد. این کار را همه می‌توانند انجام دهند. نوشتن یک فعالیت درمانی است. شما افکارتان را می‌نویسید، ایده‌هایتان را پرورش می‌دهید، این کار موجب می‌شود تا خلاق باشید. آزاد نویسی، همیشه بهترین است. چون اشتباهی در آن وجود ندارد و تنها راهی است که می‌توانید ایده‌هایتان را ثبت کنید و وقتی 5 دقیقه تمام شد نیاز به بازخوانی هم ندارد.

8- اول دسر بخورید

کاری که بهانه‌ای برای انجام ندادنش ندارید. اول دسر بخورید! ما برنامه‌ریزی شده‌ایم تا چیزهای خاصی را برای صبحانه یا چیزهای خاصی را برای ناهار بخوریم. و احتمالاً برنامه‌ریزی شما این گونه است که شیرینی‌های خاص را در پایان روز بخورید. شاید شما هم خوردن یک چیز شیرین مثل یک چیز کیک کاراملی یا یک کاسه بستنی را در انتهای روز ترجیح می‌دهید. اما بیایید این بار کاری که قرار است در پایان روز انجام دهید، در ابتدای روز انجام دهید. خوردن یک چیز شیرین و کوچک در اول صبح می‌تواند وجود شما را غرق شادی و نشاط کند. بهتر است اول صبح نگران اضافه وزنتان نباشید. شما فقط می‌خواهید احساس خوب و شادی داشته باشید تا بتوانید در کارتان بهتر عمل کنید.

بهترین کار را برای خودتان انجام دهید

فکر نکنید که مجبورید تمام این کارها را در اولین ساعت روز انجام دهید. به طور حتم می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید، اما ممکن است کمی سخت و طاقت‌فرسا باشد. در عوض، سه یا چهار مورد را انتخاب کنید و سعی کنید حداقل یکی از آن‌ها را صبح‌ها امتحان کنید و چند روزی آن را انجام دهید، بعد به سراغ مورد دیگری که دوست دارید بروید. شاید بخواهید ترکیبی از یک یا سه مورد را انجام دهید و ببینید که چه احساسی دارید، کدام یک به شما احساس خوبی می‌دهند، کدام یک برای شما الهام بخش هستند و کدام یک بهره‌وری شما را بالا می‌برند.

 ساعت اول بعد از بیداری، ساعت مهمی برای موفقیت شماست. چند مورد از کارهایی که عنوان شده را امتحان کنید تا ببینید کدام یک بهتر روی شما جواب می‌دهد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟