این شرایط عادی نیست
 یک درس 4 کلمه‌ای هوش هیجانی از جف بزوس
جف بزوس، بنیانگذار آمازون، در بیانیه اخیرش، دیدگاه مهمی را به اشتراک گذاشت که می‌تواند به شما در حفظ کسب و کارتان کمک کند.

1606683296_1_0.gif

پنجشنبه گذشته، آمازون دستاورد سه ماهه اول امسال را منتشر کرد. آن‌ها در کمال تعجب فاش کردند که آمازون یکی از معدود شرکت‌هایی است که در بحبوحه همه‌گیری کووید19 شاهد رشد و شکوفایی بوده است. البته ارائه این دستاور با نطق طولانی مدیر عامل شرکت آمازون، جف بزوس، همراه بود. در این نطق، او جزییاتی را در مورد استراتژی شرکت خود در مقابل آنچه که او " دشوارترین زمان تا به امروز" می‌نامد، بیان نمود.

در ادامه، بزوس به تشریح استراتژی شرکت آمازون در سه ماه آینده پرداخت: "در شرایط عادی، انتظار می‌رفت در سه ماهه دوم 4 میلیارد دلار یا بیشتر سود عملیاتی داشته باشیم. اما شرایط فعلی شرایط عادی نیست. پس انتظار داریم تا کل آن 4 میلیارد دلار و شاید کمی بیشتر را صرف هزینه‌های مربوط به این بیماری و تهیه محصولات برای مشتریان و ایمن نگاه داشتن کارکنان خود کنیم."

این هزینه شامل سرمایه‌گذاری در تجهیزات حفاظتی شخصی، تمیز کردن وسایل و امکانات، مسیرهای پردازشی کم بازده برای حفظ موثرتر فاصله‌گذاری اجتماعی، دستمزد بالاتر برای کارمندان ساعتی و صدها میلیون دلار برای توسعه امکانات تست کووید 19 می‌باشد. در حال حاضر جهان در وضعیتی بسیار نامعلوم و بلاتکلیف به سر می‌برد و بهترین سرمایه‌گذاری در شرایط کنونی، سرمایه‌گذاری برای ایمنی و رفاه صدها هزار کارمند این شرکت است.

در این بیانیه نکات قابل توجه زیادی وجود دارد، اما ما فقط روی 4 کلمه تمرکز می‌کنیم:

این شرایط عادی نیست

این بیانیه شاید ساده به نظر برسد، اما در واقع درس‌های مهمی در مورد هوش هیجانی به ما می‌آموزد.

بیانیه بزوس چه ارتباطی با هوش هیجانی دارد؟

اولاً، به خاطر برخی پیش زمینه‌ها. حدود یک ماه قبل، بزوس یک نامه‌ 4 صفحه‌ای برای کارمندانش در اینستاگرام قرار داد و مطالبی را به اشتراک گذاشت که بیان می‌کرد این مدیر اجرایی انرژی خود را در جهان پس از ویروس کرونا صرف چه کارهایی خواهد کرد.

بزوس نوشت: " من در حال حاضر فرصت و اندیشه خود را روی کووید-19 و این که چگونه آمازون می‌تواند بهترین نقشش را ایفا کند، متمرکز کرده‌ام."

دهه‌هاست که بزوس همچنان تاکید می‌کند که استراتژی آمازون یک استراتژی بلند مدت است و بیشترین نگرانی این شرکت توانایی آن در ایجاد تنوع و تحول است، تا این که رسیدن به یک بازده کوتاه مدت در نقدینگی سرمایه‌گذاران. گرچه این استراتژی اغلب سرمایه‌گذاران را ناامید می‌کند، اما یک استراتژی کاربردی است. آمازون به رشد خود ادامه می‌دهد و به تازگی به یکی از ارزشمندترین شرکت‌ها در این کره خاکی تبدیل شده است.

بزوس که تمام فکر و اندیشه خود را بر بیماری کووید 19 متمرکز کرده ، به این موضوع اشاره می‌کند که با وجود آنکه کسی تا چند ماه پیش حتی اسم ویروس کرونا را نشنیده بود، اما به باور او، اقتصاد و در کل کسب و کارها تا چندین سال  به شدت تحت تاثیر این بیماری قرار خواهند گرفت.

در ادامه به برخی از تفکرات بزوس اشاره خواهیم کرد. به عنوان مثال، آمازون از سوی منتقدین مورد نقد قرار گرفت، چرا که کارمندان خواستار حمایت‌های بیشتر برای کار کردن بودند. شرکت آمازون و بزوس با ایجاد آنچه که آن‌ها " تغییرات فرایندی مهم" می‌نامند، از جمله فراهم کردن تجهیزات محافظتی شخصی برای کارمندان ( شامل 100 میلیون ماسک صورت، طبق گفته‌های این شرکت)، تمیز کردن وسایل و امکانات، حقوق بالاتر برای کارمندان ساعتی و حتی سرمایه‌گذاری " صدها میلیون" دلار برای توسعه امکانات تست کووید 19 ، به این انتقادها پاسخ دادند.

بزوس حتی گفت که این شرکت مسیرهای فرایندی کم بازده را لحاظ کرده تا امکان ایجاد فاصله گذاری موثر اجتماعی را فراهم می‌سازد. این یک معامله بزرگ برای شرکتی است که همواره به خود برای یافتن کارآمدترین فرایندهای ممکن، بالیده است.

"مراقبت از مشتریان و کارمندان تنها در قالب حرف نیست. ما تقریباً 4 میلیارد دلار را برای ابداعات و نوآوری‌های مرتبط با کووید در جهت تهیه محصولات برای مشتریان و ایمن نگاه داشتن مردم و جامعه، سرمایه‌گذاری کرده‌ایم."

البته زمان نشان خواهد داد که آمازون چقدر در مورد این اقدامات اضافی جدی بوده است. با وجود این که سود 4 میلیارد دلاری به طور حتم می‌تواند وسوسه انگیز باشد، اما سرمایه‌گذاری مجدد این پول برای کارمندان آمازون، این شرکت را از پای در نخواهد آورد. در عوض، این کار آمازون را قویتر خواهد کرد.

اصل راهنمای این استراتژی آمازون، همان اصلی است که تمام صاحبان مشاغل می‌توانند از آن بهره ببرند. اما هوش هیجانی چه ارتباطی با این مسئله دارد؟

هر روز، برخی از کارفرمایان را می‌بینم که هنوز هم در حال انکار کردن هستند. در حالی که تیم‌های رهبری مشغول گفت و گو و یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات پیش رو و یافتن مسیرهایی برای پیشرفت هستند، من جملاتی مانند این‌ها را می‌شنوم:

" اگر ویروس کرونا نبود، ..."

" خوب، ما به طور معمول..."

" در شرایط عادی..."

اما همه آن‌ها فراموش می‌کنند که

 این شرایط عادی نیست

مشکل این است که خیلی‌ها به این تله می‌افتند: آن‌ها نمی‌خواهند بپذیرند که جهان تغییر کرده است. هنوز هم امیدوارند که یک روز همه چیز به طور معجزه آسایی به شکل طبیعی خود باز ‌گردد، مثل این که یک روز از خواب بلند می‌شوند و می‌فهمند که این اپیدمی تنها یک کابوس بوده است.

این اتفاق نمی‌افتد. در عوض، باید از هوش هیجانی برای مقابله با این مشکل استفاده کنید. یعنی بپذیرید که جهان تغییر کرده است و کسب و کارها به این زودی‌ها به وضعیت عادی باز نخواهند گشت، مهم نیست که شما چه چیزی را می‌خواهید باور کنید.

و این یعنی شما باید فرایندهای خود را با این شرایط مطابقت دهید، محصولات خود را محوریابی کنید، یا حتی استراتژی و یا مدل کسب و کار خود را تغییر دهید، حتی اگر واقعاً این را نمی‌خواهید. یعنی یاد بگیرید تا از فناورهای جدید استفاده کنید و به کمک آن‌ها با شرایط سازگار شوید یا افرادی را پیدا کنید تا به شما در یادگیری کمک کنند.

از همه مهمتر، این بدان معناست که با مهربانی و همدلی با دیگران رفتار کنید. یعنی تمام توان خود را در جهت توانمندساختن آن‌ها به کار بگیرید و روی منابعی که دارید سرمایه‌گذاری کنید تا پول، تجهیزات و سایر ابزارهایی که آن‌ها برای کار نیاز دارند را در اختیارشان قرار دهید.

پس به جای آن که افسوس بخورید و آرزو کنید که به عقب برگردید و به همان روش قبل زندگی کنید، بیدار شوید به خودتان بیایید، روی چیزهایی تمرکز کنید که می‌توانید کنترل کنید. اگر فکر می‌کنید این کار دشوار است به خاطر بیاورید که این شرایط نرمال و عادی نیست. هر چه زودتر این شرایط را بپذیرید زودتر می‌توانید با آن کنار بیایید و به کارتان ادامه دهید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟