زبان‌ برنامه‌نویسی پایتون
14/01/1402 - 12:45
17 ایده جذاب و ساده برنامه‌نویسی در پایتون مخصوص مبتدیان
پایتون یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی حال حاضر است. به نظر می‌رسد که این روند در سال 2023 و پس از آن ادامه خواهد داشت. بنابراین، اگر یک برنامه‌نویس تازه‌کار در پایتون هستید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که روی برخی از پروژه‌های پایتون کار کنید تا سطح دانش و تخصص‌تان افزایش پیدا کند. در این مقاله، چند پروژه جالب مرتبط با پایتون را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید با کار کردن روی آن‌ها دانش پایتون خود را آزمایش کنید. علاوه بر این، یادگیری پروژه محور به بهبود دانش‌تان کمک می‌کند.

1606683296_1_0.gif

چرا باید روی پروژه‌های مختلف کار کنیم؟

وقتی صحبت از مشاغل در توسعه نرم‌افزار می‌شود، برای توسعه‌دهندگان مشتاق ضروری است که روی پروژه‌های خود کار کنند. توسعه پروژه‌های دنیای واقعی بهترین راه برای تقویت مهارت‌ها و تبدیل دانش نظری به تجربه عملی است.

تقویت اعتماد به نفس: همان‌طور که با ابزارها و فناوری‌های واقعی کار می‌کنید، نقاط قوت و ضعف خود را بهتر شناسایی می‌کنید.

آزمایش: در حین کار بر روی یک پروژه پایتون باید خود را با ابزارها و فناوری‌های جدید آشنا کنید. هرچه بیشتر در مورد ابزارها، محیط‌ها و کتابخانه‌های پیشرفته‌ توسعه بیاموزید، دامنه تخصص‌ و مهارت‌هایتان بیشتر می‌شود. هرچه بیشتر روی پروژه‌های مختلف پایتون کار کنید، به شکل ساده‌تری قادر به دریافت پروژه‌ها هستید.

دانستن ماهیت SDLC:  وقتی یک پروژه را از ابتدا توسعه می‌دهید، درک عمیق‌تری از نحوه عملکرد چرخه عمر توسعه نرم‌افزار به دست خواهید آورد. با گذشت زمان یاد می‌گیرید که چگونه قبل از نوشتن کد برنامه‌ریزی کنید، کد را اجرا کنید، فرآیند تست را مدیریت کنید، اشکالات را برطرف کنید، کد را مستقر کنید و همچنین محصول نرم‌افزاری را هر از چند گاهی به روز کنید.

تسلط بر مفاهیم برنامه نویسی: یکی از بزرگترین مزیت‌های ساخت پروژه‌های دنیای واقعی این است که با تمرین مداوم، بر مفاهیم و الگوهای برنامه نویسی به زبان‌های مختلف تسلط خواهید داشت.

مطلب پیشنهادی

شبکه منتشر کرد: کتاب الکترونیکی دوره مقدماتی آموزش پایتون
برای آن‌ها که از برنامه‌نویسی هیچ نمی‌دانند (و می‌دانند)

پروژه پایتون: سطح مبتدی

این فهرست از پروژه‌های پایتون برای مبتدیان و افرادی است که به‌طور کلی کار با پایتون یا علم داده را شروع کرده‌اند. این ایده‌ها شما را با تمام موارد عملی که برای موفقیت در حرفه خود به عنوان توسعه‌دهنده پایتون نیاز دارید، آشنا می‌کند.

1. Mad Libs Generator

یکی از بهترین ایده‌ها برای محک زدن خودتان، کار بر روی Mad Libs Generator است. این پروژه عالی برای مبتدیانی است که تازه شروع به توسعه نرم‌افزار کرده‌اند. این پروژه در درجه اول بر رشته‌ها، متغیرها و چسباندن رشته‌ها به یکدیگر متمرکز است. این پروژه به شما یاد می‌دهد که چگونه داده‌های وارد شده توسط کاربر را دستکاری کنید. طراحی برنامه به گونه‌ای است که از کاربران می‌خواهد یک سری ورودی را وارد کنند که به عنوان Mad Lib در نظر گرفته می‌شود. Mab lib یکی از پروژه‌های پایتون برای مبتدیان است.

ورودی می‌تواند هر چیزی باشد، یک صفت، یک اسم، یک ضمیر، و غیره. هنگامی که همه ورودی‌ها وارد شدند، برنامه داده‌ها را می‌گیرد و ورودی‌ها را در قالب یک داستان مرتب می‌کند. به نظر سرگرم کننده است، درست است؟

2. حدس زدن اعداد

یکی دیگر از پروژه‌های ساده پایتون و در عین حال هیجان‌انگیز است. حتی می‌توانید آن را یک مینی بازی بنامید. این پروژه به ویژه برای مبتدیان مفید است. برنامه‌ای بسازید که در آن کامپیوتر به طور تصادفی عددی را بین 1 تا 10، 1 تا 100 یا هر محدوده‌ای انتخاب کند. سپس به کاربران راهنمایی برای حدس زدن عدد بدهید. هر بار که کاربر اشتباه حدس می‌زند، سرنخ دیگری دریافت می‌کند و امتیاز او کاهش می‌یابد. سرنخ می‌تواند مضرب، قابل تقسیم بودن، بزرگتر یا کوچکتر یا ترکیبی از همه باشد.

همچنین به توابعی نیاز دارید تا عدد ورودی را با عدد حدس زده مقایسه کنید، تفاوت بین این دو را محاسبه کنید و بررسی کنید که آیا یک عدد واقعی در این پروژه پایتون وارد شده است یا خیر. هدف اصلی این پروژه کدنویسی لیست‌ها در پایتون است تا با اصول کدنویسی آشنا شوید.

مطلب پیشنهادی

۱۰ سایت آموزش رایگان پایتون به زبان فارسی
پایتون، یک زبان همه‌کاره و محبوب

3. بازی ماجراجویی مبتنی بر متن

یک نسخه اولیه از یک بازی ماجراجویی است که کاملا متنی است. در این نسخه از بازی، کاربران می‌توانند در اتاق‌های مختلف در یک محیط حرکت کنند و بر اساس ورودی کاربر، توضیحاتی برای هر اتاق ارائه دهند. این ایده، یکی از جالب‌ترین پروژه‌های پایتون برای مبتدیان است.

جهت حرکت در اینجا بسیار مهم است - شما باید دیوارهایی ایجاد کنید و مسیرهایی را تعیین کنید که کاربران بتوانند در اتاق‌ها حرکت کنند، محدودیت‌های حرکتی را تعیین کنید و همچنین یک ردیاب را در نظر بگیرید که می‌تواند میزان مسافتی که کاربر در بازی راه رفته یا حرکت کرده است را ردیابی کند.

4. شبیه ساز تاس ریختن

همانطور که از نام برنامه پیدا است، پرتاب تاس یکی از پروژه‌های جذابی است که تقریبا همه برنامه‌نویسان آن‌را نوشته‌اند. پروژه فوق به این صورت است که برای هر تاس پرتاب شده یک عدد تصادفی تولید می‌شود و کاربر می‌تواند تا زمانی که می‌خواهد به طور مکرر از تاس استفاده کند. هنگامی که کاربر تاس می‌اندازد، برنامه یک عدد تصادفی بین 1 تا 6 تولید می‌کند (مانند یک تاس استاندارد).

سپس شماره به کاربر نمایش داده می‌شود. همچنین از کاربران می‌پرسد که آیا می‌خواهند دوباره تاس بیندازند. این برنامه همچنین باید دارای تابعی است که بتواند به صورت تصادفی عددی بین 1 تا 6 را گرفته و آن را چاپ کند. این پروژه پایتون در سطح مبتدی به شما امکان می‌دهد اصول برنامه‌نویسی و مفاهیم مختلف کدنویسی را کشف کنید.

5. Hangman

این پروژه بیشتر یک بازی "حدس بزن کلمه" است. مفاهیم اصلی که باید در حین توسعه این پروژه استفاده کنید، متغیرها، اعداد تصادفی، عدد صحیح، رشته‌ها، کاراکتر، ورودی و خروجی و بولی هستند. در بازی، کاربران باید حدس‌های حروف را وارد کنند و هر کاربر تعداد حدس‌های محدودی خواهد داشت (یک متغیر شمارنده برای محدود کردن حدس ها مورد نیاز است). Hangman یکی از پروژه‌های بسیار توصیه شده برای تسلط بر پایتون برای مبتدیان است.

شما می‌توانید یک لیست از پیش سازماندهی شده از کلمات ایجاد کنید که کاربران بتوانند کلمات را از آنها بگیرند. همچنین، باید توابع خاصی را برای بررسی این‌که آیا کاربر یک حرف را وارد کرده است یا نه یا اینکه حرف ورودی در کلمه مخفی وجود دارد، اضافه کنید. بنابراین اگر کاربر واقعا یک حرف را وارد کرده است، باید خروجی به شکل حروف نشان داده شود.

مطلب پیشنهادی

Garbage Collection در پایتون چیست و چگونه کار می‌کند؟
چیستی و چرایی مدیریت خودکار حافظه

6. Contact Book

یکی دیگر از پروژه‌های پایتون برای مبتدیان است. همه از یک دفترچه تماس برای ذخیره اطلاعات تماس از جمله نام، آدرس، شماره تلفن و حتی آدرس ایمیل استفاده می‌کنند. هدف اصلی این پروژه ایجاد یک کتاب تماس با استفاده از پایتون است که در آن کاربران می‌توانند یک مخاطب جدید اضافه کنند، مخاطبین موجود را ویرایش یا حذف کنند و جزئیات تمام مخاطبین خود را مشاهده کنند. این یکی از جالب‌ترین پروژه‌های پایتون برای مبتدیان است که به تقویت تسلط آنها بر زبان برنامه‌نویسی کمک می‌کند.

این یک پروژه خط فرمان است که در آن شما یک اپلیکیشن کتاب تماس طراحی می‌کنید که کاربران می‌توانند از آن برای ذخیره و یافتن جزئیات تماس استفاده کنند. این برنامه همچنین باید به کاربران اجازه دهد اطلاعات تماس را به روز کنند، مخاطبین را حذف کنند و مخاطبین ذخیره شده را فهرست کنند. پایگاه داده SQLite بستری ایده‌آل برای ذخیره مخاطبین است.

7. Email Slicer

یکی دیگر از پروژه‌های راحت پایتون است که در آینده کاربرد زیادی دارد. برای ایجاد یک برش‌دهنده ایمیل با پایتون، کاربران باید برنامه‌ای برای بازیابی نام کاربری و دامنه ایمیل ایجاد کنند. حتی می‌توانید برنامه را سفارشی کنید و با این اطلاعات به هاست پیام ارسال کنید. اگرچه این یک پروژه کد‌نویسی ساده است، اما در تقویت مهارت‌های کدنویسی شما مفید است.

8. الگوریتم جستجوی باینری

آیا تا به حال ضرب المثل پیدا کردن سوزن در انبار کاه را شنیده‌اید. این برنامه برای انجام این کار طراحی شده است - با استفاده از یک الگوریتم جستجوی دودویی. می‌توانید لیستی از اعداد تصادفی بین 0 تا 100 ایجاد کنید.

هنگامی که کاربر یک عدد تصادفی را وارد می کند، برنامه بررسی می‌کند که آیا آن عدد در لیست موجود است یا خیر. این کار را با ایجاد دو نیمه از لیست انجام می‌دهد. اگر برنامه شماره را در نیمه اول لیست پیدا کند، نیمه دیگر را حذف می‌کند و بالعکس. جستجو تا زمانی ادامه می‌یابد که برنامه ورودی شماره کاربر را پیدا کند یا اندازه زیرآرایه 0 شود (این بدان معنی است که عدد در لیست نیست). این پروژه پایتون به شما کمک می‌کند الگوریتمی را ایجاد و پیاده‌سازی کنید که یک عنصر را در لیست جستجو کند.

9. Desktop Notifier App

آیا تا به حال فکر کرده اید که اعلان‌ها چگونه کار می‌کنند؟ این یک پروژه کوچک پایتون، اما جالب است. برنامه‌های اعلان دسکتاپ روی سیستم شما اجرا می‌شوند و پس از یک بازه زمانی مشخص، اطلاعاتی را برای شما ارسال می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم برای ساخت چنین برنامه‌ای از کتابخانه‌هایی مانند notify2، requests و ... استفاده کنید.

10. مولد داستان پایتون

آیا فکر می‌کنید پیچیده‌ترین روش استفاده از ماژول تصادفی در پایتون، نمونه‌برداری تصادفی است؟ این ایده نمی‌تواند دور از واقعیت باشد. همچنین امکان ایجاد داستان‌های تصادفی و حتی فراتر از آن با استفاده از ماژول تصادفی وجود دارد.

در اینجا، هدف ایجاد یک داستان تصادفی در هر بار اجرای برنامه توسط کاربر است. داستان همیشه یکسان خواهد بود اما با تغییرات کمی در ورودی. این یک پروژه سرگرم کننده اما هیجان انگیز پایتون است که قدرت کدنویسی شما را افزایش می‌دهد. به طور خلاصه، این برنامه از کاربران ورودی‌هایی مانند نام مکان، اقدام و غیره می‌خواهد و سپس داستانی پیرامون داده‌ها می‌سازد.

11. دانلود کننده ویدیوی یوتیوب

یکی از بهترین ایده‌ها برای شروع آزمایش پروژه‌های پایتون، کار بر روی یک دانلودکننده ویدیوی YouTube است. این بهترین مثال برای معرفی پایتون به مبتدیان به روشی سرگرم کننده است. بیش از یک میلیارد نفر هر ماه یوتیوب را تماشا می‌کنند. گاهی اوقات ویدیوهایی وجود دارد که ما دوست داریم برای همیشه دانلود کنیم. یوتیوب این گزینه را در اختیار شما قرار نمی‌دهد، اما می‌توانید یک برنامه با یک رابط کاربری ساده و امکان دانلود ویدیوهای یوتیوب در فرمت‌ها و کیفیت‌های مختلف ویدیویی ایجاد کنید. این پروژه سخت به نظر می‌رسد، اما وقتی شروع به کار روی آن می‌کنید، ساده است.

12. مسدود کننده وب سایت پایتون

هنگامی که ما در اینترنت گشت و گذار می‌کنیم، بسیاری از وب سایت‌های ناخواسته ظاهر می‌شوند. در این پروژه واقعی پایتون، شما برنامه‌ای می‌سازید که از نمایش وب سایت‌های ناخواسته در هنگام کار جلوگیری می کند. ساخت چنین برنامه‌هایی اعتماد مبتدیان به پایتون را افزایش می‌دهد زیرا آنها بر اصول اولیه آن تسلط دارند. این برنامه برای افرادی است که می‌خواهند بدون هیچ مزاحمتی در رسانه‌های اجتماعی مطالعه کنند و همچنین برای افرادی است که نمی‌خواهند در حین کار وب‌سایت‌های ناخواسته را مشاهده کنند. داشتن این نوع پروژه پایتون در رزومه می‌تواند به رزومه شما کمک کند در کار خود موفق شوید.

13. Spin a Yarn

همه چیز در اینجا جالب‌تر می‌شود، زیرا تارها در ابتدا بی نهایت پیچیده هستند. برنامه ابتدا از کاربر می‌خواهد یک سری ورودی را وارد کند. این‌ها می توانند یک صفت، یک حرف اضافه، یک اسم خاص و غیره باشند. هنگامی که همه ورودی‌ها در جای خود قرار گرفتند، با استفاده از الحاق در یک الگوی داستانی از پیش ساخته قرار می‌گیرند. در پایان، برنامه داستان کاملی برای خواندن در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

14. کلمه چیست؟

این پروژه بر روی کاربر تمرکز دارد که باید کلمه تولید شده به طور تصادفی را حدس بزند. می‌توانید فهرستی ایجاد کنید که از آن کلمه باید حدس زده شود و همچنین روی تعداد حدس‌های مجاز محدودیتی تعیین کنید. پس از این، شما می‌توانید قوانین را خودتان ایجاد کنید! وقتی کاربر کلمه را وارد می‌کند، می‌توانید مشخص کنید که الفبای نوشته شده در این موقعیت خاص ظاهر شود یا خیر. برای بررسی اینکه آیا کاربر حروف یا اعداد را وارد می‌کند و پیام‌های خطا را به درستی نمایش می‌دهد، به یک تابع نیاز دارید.

15. سنگ، کاغذ، قیچی

اگر از نداشتن همبازی خسته شده اید، پس 5 دقیقه سنگ، کاغذ، قیچی با کامپیوتر که توسط خودتان طراحی شده، روحیه‌تان را بهبود می‌بخشد. ما دوباره از تابع تصادفی در اینجا استفاده می‌کنیم. شما ابتدا یک حرکت انجام می‌دهید و سپس برنامه یکی را انجام می‌دهد. برای نشان دادن حرکت، می‌توانید از یک الفبا استفاده کنید یا یک رشته کامل را وارد کنید. برای بررسی اعتبار حرکت باید یک تابع تنظیم‌کننده در اختیار داشته باشید. با استفاده از یک تابع دیگر، برنده آن دور مشخص می‌شود. سپس می‌توانید گزینه‌ای برای بازی مجدد بدهید یا از قبل تعداد حرکت‌های از پیش تعیین شده را تعیین کنید. یک تابع امتیازدهی نیز باید ایجاد شود که در پایان برنده را مشخص کند.

16. بپر!

در این پروژه پایتون، یک سال را وارد می‌کنید و بررسی می‌کنید که آیا سال کبیسه است یا خیر. برای این کار، باید تابعی ایجاد کنید که الگوی سال‌های کبیسه را تشخیص دهد و بتوانید سال ورودی را در الگو قرار دهید. در پایان، می‌توانید نتیجه را با استفاده از یک عبارت بولی چاپ کنید.

این پروژه به تسلط کافی بر عملگرهای پایتون و دستورات if-else پایتون نیاز دارد. بنابراین، برای افرادی که از نظر آکادمیک در پایتون قوی هستند و به دنبال تجربه عملی در توسعه پروژه پایتون خود هستند، عالی است.

17. محاسبه سری فیبوناچی!

شما یک عدد را وارد می‌کنید و تابع ایجاد شده بررسی می‌کند که آیا عدد به دنباله فیبوناچی تعلق دارد یا خیر. کارهای زیربنایی شبیه به برنامه  پاراگراف قبل وجود دارد که می‌توانید با سری فیبوناچی انجام دهید.

یکی از موضوعات مشترک در تمام پروژه‌های فوق این است که آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا اصول اولیه خود را به درستی انجام دهید. شما توسعه دهنده و برطرف کننده اشکال و باگ‌ها خواهید بود. ناگفته نماند، شما از نزدیک با ایجاد و پیاده سازی انواع توابع همراه با کار با متغیرها، رشته ها، اعداد صحیح، عملگرها و غیره کار خواهید کرد. در تمامی این پروژه‌ها باید از مفاهیم اولیه پایتون به همراه برخی از مباحث زیربنایی ریاضی استفاده کنید تا در کار موفق شوید. یادگیری پایتون به شیوه‌ای سرگرم کننده کمک می‌کند در زمان کوتاه‌تری مفاهیم کلیدی را یاد گرفته و درک کنید.

اینها برخی از ساده‌ترین پروژه های پایتون هستند که می‌توانید روی آنها کار کنید. وقتی اینها را تمام کردید، آماده هستید به سطح بعدی و پیشرفته‌تر در ارتباط با پروژه‌های پایتون بروید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟