هوش مالی چیست  و چه نقشی در موفقیت ما دارد؟
هوش مالی یا هوش اقتصادی، به عنوان بهترین شیوه نوظهور کسب درآمد و موفقیت در کسب‌و‌کار، به توانایی درک اصول مالی و حسابداری در دنیای تجارت و کسب دانش و مهارت در این حوزه و به کارگیری آن برای نیل به موفقیت گفته می‌شود. هوش مالی، به معنای دانستن زیر و بم‌های یک موقعیت مالی است. این موقعیت مالی می‌تواند فردی یا یک استراتژی بزرگ سازمانی باشد. هر تصمیمی که یک سازمان می‌گیرد، بر امور مالی تاثیر می‌گذارد، بنابراین درک اصول حسابداری و به‌کارگیری راه‌حل‌های هوشمندی که ریسک‌های تجاری را کمتر می‌کنند، سودآوری را بیشتر و هزینه‌های غیر‌ضروری را کاهش می‌دهند.

1606683296_1_0.gif

هوش مالی یک مهارت اکتسابی است و داشتن تجربه، آگاهی و به‌کارگیری آن در دنیای واقعی، دارایی‌های ارزشمندی محسوب می‌شوند. مجموعه مهارت‌های لازم برای داشتن هوش مالی یا اقتصادی، بسیار گسترده است، اما باید گفت که هوش مالی در اصل اطلاع از نحوه خواندن صورت‌های مالی است. بسیاری از شرکت‌ها دوره‌هایی را در قالب مهارت مدیریتی به کارکنان خود آموزش می‌دهند. درک مالی افراد به آگاهی آنان از بودجه، فهرست‌های حقوق و دستمزدها، سود و زیان و سایر موارد مربوط می‌شود. 

 صورت مالی یک شرکت برای نشان دادن عملکرد کلی آن شرکت در یک دوره مشخص استفاده می‌شود. اکثر شرکت‌ها هر سه ماه، گزارش‌های مالی خود را حداقل به سه صورت مختلف صورت‌های درآمد، ترازنامه و صورت‌های جریان نقدی ارائه می‌کنند. ارزیابی این صورت‌های مالی به تعیین نقاط درآمد یا ضرر شرکت، نقاط ثبات مالی و حوزه‌های سرمایه‌گذاری شده کمک می‌کند. 

1. صورت سود و زیان: این صورت مالی نشان می‌دهد که شرکت چقدر درآمد داشته و چه مقدار پول برای دستیابی به چنین درآمدی صرف کرده است. به بیان دیگر، صورت درآمد تمامی ورودی‌های نقدی کالا و خدمات به کسب‌وکار را منهای هزینه‌های پرداخت شده برای تامین کالا و خدمات، شامل می‌شود.

2. ترازنامه: دارایی‌ها، بدهی‌ها و ارزش خالص شرکت را نشان می‌دهد. 

3. صورت جریان وجوه نقد: جریان نقدینگی به داخل و خارج از کسب و کار را نشان می‌دهد. صورت جریان نقدی به شرکت‌ کمک می‌کند تا دقیقاً بفهمد این پول از کجا می‌آید و به کجا می‌رود.

چرا هوش مالی کلید موفقیت تمامی کسب‌وکارها است؟

به نظر می‌رسد هوش مالی از آن دست مهارت‌هایی است که تنها تعداد کمی از متخصصان رمز و راز آن‌را می‌دانند، با این‌حال اغلب ما اندکی هوش مالی داریم، اما از آن آگاه نیستیم و حتا کسانی که از این ویژگی اطلاع دارند، نمی‌دانند چگونه از آن به بهترین شکل استفاده کنند. برخی افراد از هوش مالی بهتری نسبت به دیگران برخورداند و درک دقیق‌تری از چگونگی استفاده از پول خود برای کسب درآمد بیشتر دارند. متخصصان می‌گویند که هیچ رمز و راز و برنامه سریعی برای ثروتمند شدن وجود ندارد. البته این حرف بدان معنا نیست که باید چند برابر کار کنید. فقط کافی است درک بهتری داشته باشید و تغییراتی در چگونگی استفاده از پولی که دارید اعمال کنید. به احتمال زیاد فرد موفقی را پیدا نمی‌کنید که از هوش مالی یا اقتصادی آگاه نباشد. برخی افراد پول زیادی ندارد، اما از کاری که انجام می‌دهند و دستمزدی که به واسطه انجام کار خود کسب می‌کنند خوشحال هستند و این یعنی موفقیت. برخی افراد پول زیادی دارند، اما بر هزینه‌های خود کنترل ندارند و به واسطه خرج‌های بیهوده پول‌های خود را از دست می‌دهند. به بیان دقیق‌تر، این افراد اطلاع چندانی در ارتباط با هوش مالی ندارند. اکنون اجازه دهید به معرفی 10 دلیلی بپردازیم که نشان می‌دهند هوش اقتصادی یک عامل کلیدی در موفقیت است.

1. افزایش ثروت

  • اغلب مردم تمایل دارند که میزان ثروت‌شان پیوسته افزایش یابد. برای افرادی که ذهن تجاری دارند، مهم‌ترین چیز دانستن جریان نقدی است. یک دلیلی که باعث می‌شود ثروتمندان، ثروتمندتر شوند این است که آن‌ها حواس‌شان به جریان نقدینگی هست و همیشه آن‌را کنترل می‌کنند. با کنترل جریان نقدینگی خود متوجه می‌شوید که پول‌تان به کدام مسیر می‌رود، در این صورت می‌توانید ورود پول به آن مسیر را افزایش یا کاهش دهید یا به کلی حذف کنید. این تکنیک به‌طور خودکار باعث افزایش ثروت‌تان می‌شود.

2. برقراری ارتباط با پول

  •  شاید باور نکنید، اما این‌که چگونه درباره پول فکر می‌کنید، ارتباط زیادی با هوش مالی و میزان موفقیت شما دارد. افراد باورهای مختلفی از پول در ذهن خود دارند و با آن بزرگ شده‌اند. عده‌ای پول را ریشه همه شرارت‌‌ها می‌دانند، برخی دیگر بر این عقیده‌اند که باد آورده را باد می‌برد و عده‌ای هم باور دارند که برای به‌دست آوردن پول باید سخت تلاش کرد و به اصطلاح پول روی زمین سبز نمی‌شود! شاید شما نیز به این باورها اعتقاد داشته باشید، اما در حالت کل چیزی که همه باید به آن باور و اطمینان داشته باشیم این است که می‌توانیم میزان درآمد خود را کنترل کنیم. انسان‌های موفق اجازه نمی‌دهند پول‌ آن‌ها را کنترل ‌کنند، برعکس آن‌ها پول را کنترل می‌کنند. آن‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند پول‌شان به کجا و نزد چه کسی برود. رابطه شما با پول باید گسترش پیدا کند و به چیزهایی که در این مورد در کودکی و نوجوانی آموخته‌اید، محدود نشود.

3. افزایش دانش در مورد پول 

  • بین نگرش افراد نسبت به پول و آن‌چه در مورد آن می‌دانند، تفاوت‌های زیادی وجود دارد. در حال حاضر، آن‌چه اکثر ما در مورد پول می‌دانیم، قدرت خرید با استفاده از پول است. با این‌حال، برای آن‌که از هوش مالی استفاده کنیم، باید اطلاعات بیشتری در ارتباط با پول به‌دست آوریم. به‌طور مثال، باید بفهمیم که پول چه کاربردهایی دارد یا دارایی‌های مالی در مقابل بدهی‌هایمان چقدر است. بسیاری از ما تفاوت کارت اعتباری و کارت نقدی را نمی‌دانیم، فقدان اطلاعات در این زمینه اغلب ما را دچار اشتباهات مالی می‌کند که باعث می‌شود سرمایه‌گذاری‌های مالی اشتباهی انجام دهیم، مقروض شویم و موقعیت مالی‌مان متزلزل شود. 

4. اطلاع در مورد کاری که با پول انجام می‌دهید 

  • بسیاری از ما فکر می‌کنیم پول کمی داریم و به همین دلیل همیشه خود را از نظر مالی در مضیقه می‌دانیم. ما هر چقدر هم که درآمد داشته باشیم، همیشه فکر می‌کنیم کافی نیست. دلیلش این است که هرچه بیشتر پول در می‌آوریم، بیشتر آن‌را خرج می‌کنیم. پس رقابتی میان پولی که در می‌آوریم و پولی که خرج می‌کنیم وجود دارد. برخی مردم زمانی‌که پولی خرج می‌کنند حس بهتری پیدا می‌کنند، در این حالت این مخارج هستند که برنده میدان می‌شود. همه ما زندگینامه افرادی که از فقر به ثروت رسیده‌اند و افرادی که با وجود ثروت فراوان به فقر و تنگدستی افتاده‌اند را خوانده‌ایم. این‌ داستان‌ها تنها برای سرگرمی نیستند، بلکه درس زندگی هستند تا از آن‌ها بیاموزیم. این داستان‌ها نشان می‌دهند که موفقیت این نیست که چقدر درآمد کسب می‌کنیم، بلکه این است که ما با درآمد خود چه می‌کنیم. از نمونه‌های ساده‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد این است که بسیاری از افرادی که از هوش اقتصادی خوبی برخوردار هستند، همیشه حداقل 10 درصد درآمد خود را به صورت خودکار پس‌انداز می‌کنند و آن‌را نادیده می‌گیرند. آن‌ها از این 10 درصد برای سرمایه‌گذاری‌‌های بلندمدت استفاده می‌کنند.

5. آگاهی در مورد بهترین موقعیت‌ها برای سرمایه‌گذاری

  • یکی از متداول‌ترین پرسش‌های مردم این است که پولم را کجا سرمایه‌گذاری کنم بهتر است، در ملک، بورس یا اوراق قرضه؟ همه این‌ها می‌توانند موارد خوبی برای سرمایه‌گذاری باشند، با این‌حال، بهترین سرمایه‌گذاری که می‌توانید انجام دهید، کسب دانش برای آگاهی از حوزه‌های مناسب سرمایه‌گذاری مالی است. این‌کار شانس شما در موفقیت را بیشتر می‌کند. به همین دلیل است که افراد موفق در دوره‌های مالی مختلفی شرکت می‌کنند تا اطلاع بیشتری در مورد بازارهای مناسب پیدا کنند. کسی که می‌تواند به افزایش ثروت‌تان کمک کند خودتان هستید، بنابراین باید روی رشد و توسعه فردی سرمایه‌گذاری زیادی انجام دهید. وقتی روی رشد و بالندگی خودتان تمرکز می‌کنید، متوجه خواهید شد در چه زمینه‌هایی استعداد دارید و همین امر باعث موفقیت‌تان می‌شود. 

6. کنترل کارهایی که می‌توانید انجام دهید

  • کارهای زیادی وجود دارند که از توان ما خارج هستند. به‌طور مثال، نمی‌توانیم چگونگی عملکرد بازار بورس را کنترل کنیم، افزایش یا کاهش قیمت زمین و ملک خارج از کنترل ما است. حتا حقوقی که دریافت می‌کنید از جانب مدیر شرکت کنترل می‌شود. شاید با خود فکر کنید که موضوعات زیادی خارج از کنترل ما هستند و در نهایت از انجام کارها ناامید می‌شوید. برای موفقیت در انجام کارهای تجاری باید روی کارهایی تمرکز کنید که می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید. ایده‌ای که می‌خواهید روی آن سرمایه‌گذاری کنید، تحت کنترل شما است. این که حقوق‌تان را چگونه خرج کنید، در کنترل شماست. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که تغییرات خیلی سریع اتفاق می‌افتند و آینده همیشه پر از تردید و بلاتکلیفی است. با این‌حال، افرادی که از هوش اقتصادی برخوردار هستند به خوبی می‌دانند آن‌چه امروز انجام می‌دهند بر فردای آنان تاثیر خواهد گذاشت. آینده‌نگری کنید و متوجه باشید که هر گام مالی که امروز بر می‌دارید می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی روی آینده شما داشته باشد.

7. به کار گرفتن افرادی که هوش اقتصادی دارند

  • بدون هوش مالی، پول شما نه تنها دوام نمی‌آورد، بلکه ممکن است دیگر نتوانید همانند قبل درآمد داشته باشید. شاید فکر کنید هوش مالی ضعیفی دارید، بد نیست بدانید بسیاری از مردم این‌گونه فکر می‌کنند. با این‌حال، باید به نکته مهمی دقت کنید. بخشی از هوشمندی یک فرد این است که باور داشته باشد که همه چیز را نمی‌داند. بیشتر مردم به شکل ذاتی از نظر مالی هوشمند هستند، اما نمی‌دانند که چگونه از این توانایی برای کسب موفقیت استفاده کنند.اگر اوضاع مالی خوبی ندارید، ضرر نمی‌کنید برای کسی هزینه کنید که می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. البته شما مشاوره رایگان را ترجیح می‌دهید، اما مشاوره رایگان گرفتن از افراد فاقد تخصص ممکن است هزینه سنگینی برای شما به همراه داشته باشد. 

8. اهداف کوتاه مدت و بلند مدت

همه ما اهداف کوتاه‌مدتی داریم که سعی می‌کنیم به آن‌ها برسیم. باید بین اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود تفاوت قائل شوید، زیرا این‌کار باعث می‌شود متمرکزتر و متعادل‌تر عمل کنید. هر دوی این اهداف، اهداف مالی هستند. ما اغلب مشغول اهداف کوتاه‌مدت خود می‌شویم و از اهداف بلند‌مدت غافل می‌مانیم. خیلی‌ها در خرج کردن و هدر دادن پول تبحر بیشتری دارند تا نسبت به حفظ آن. علت این است که ما هیچ برنامه‌ای برای اقدامات خود نداریم. شما باید از آینده و ثروت خود محافظت کنید و پول خود را در کارهایی سرمایه‌گذاری کنید که اهداف بلند‌مدت شما را تامین می‌کنند. 

9. معاشرت بیشتر

  • گسترش شبکه ارتباطی با دیگران و تعامل با افرادی با هوش مالی بالا در این شبکه به موفقیت بیشتر شما کمک می‌کند. وقتی افراد به دنبال مشاوره مالی هستند، تمایل دارند با کسانی صحبت کنند که به آن‌ها اعتماد دارند، اما ممکن است این افراد از دانش کافی برخوردار نباشند و نوعی راهنمایی کورکورانه ارائه دهند که به احتمال زیاد کمکی به فرد برای رسیدن به موفقیت در آینده نمی‌کند. شما به افرادی نیاز دارید که در این زمینه متخصص باشند، افرادی که می‌توانند به خوبی پول را مدیریت و درک ‌کنند. هر چه شبکه ارتباطی شما با دیگران گسترده‌تر شود، می‌توانید چیزهای زیادی بیاموزید و به عادت‌های مالی بهتر برسید. 

10. بازی سرزنش

  • نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم علاقه ما به بازی سرزنش و یافتن مقصر است. اگر از ما دلیل ناپدید شدن پول‌های‌مان را بپرسند، کارمان، رئیس‌مان، خانواده‌مان و وضعیت بد آب و هوایی را مقصر می‌دانیم. بخش بزرگی از هوش مالی این است که شجاعت به‌خرج دهیم و پاسخگوی اشتباهاتی باشیم که در خصوص پول‌هایمان مرتکب شده‌ایم. اگر اشتباهات و کم ‌کاری‌های خود را نپذیریم، نمی‌توانیم موفق باشیم. 

هوش، مشکلات را حل می‌کند، نه پول

این خبر خوبی است، چرا که می‌توانید به اراده خودتان هوش مالی خود را تقویت کنید. با این‌کار درآمد شما هم افزایش می‌یابد. حالا زمانی است که باید همانند یک تاجر فکر کنید، حتی اگر تاجر نباشید. حواستان به خرج کردن‌هایتان باشد، طرز فکرتان را تغییر دهید یا حداقل گسترش دهید، درک‌تان از پول را بیشتر کنید و از افراد مناسب مشاوره بخواهید تا خود را در مسیر درست موفقیت قرار دهید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟