مشخصه‌های مشترک رهبران موفق
 6 مهارت رهبری موثر در محیط کار
به عقیده بسیاری از رهبران و مدیران اجرایی، این 6 مهارت جزو مهارت‌هایی هستند که در اکثر مشاغل کاربرد دارند. شاید شما هم در باور این افسانه گرفتار شده‌اید که رهبری و مدیریت، مهارتی است که منحصر به برگزیدگان و نخبگان می‌باشد و با همین تفکر خود را فریب می‌دهید که شانس چندانی برای رشد و پیشرفت ندارید.

1606683296_1_0.gif

با وجود آن که همه ما با استعدادها و صفات ذاتی و شخصیتی خاص خودمان به دنیا می‌آییم، اما این امکان را داریم تا مهمترین مولفه‌های یک حرفه موفق را بیاموزیم که از جمله آن‌ها مهارت‌های رهبری موثر است. اگر می‌خواهید در محیط کار خود فردی موثر و کارآمد بوده و الهام بخش دیگران در این مسیر باشید، قوای خود را متمرکز کنید تا به رهبری قوی‌تر تبدیل شوید. خبر خوب این که توسعه این مهارت‌ها به آموزش یا مدرک خاص و یا حتی یک عنوان رسمی مدیریتی نیاز ندارد؛ هر کسی که انگیزه کافی برای رشد و پیشرفت داشته باشد می‌تواند یک رهبر باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که اکثر رهبران بسیار موفق، از ویژگی‌ها و صفات مشتری برخوردار هستند، اگر شما هم می‌خواهید یکی از آن‌ها باشید، این 6 مهارت رهبری موثر را مطالعه کرده و در محیط کارتان بکار بگیرید.

1-  ارتباط موثر

 برای آن که بتوانید خوب رهبری کنید، باید بینش داشته باشید- اما این را هم باید بدانید که چگونه با دیگران ارتباط موثر برقرار کنید.

وقتی می‌خواهید شرکتی را راه‌اندازی کنید، بهتر است افرادی الهام بخش شما باشند که از چشم‌انداز و آیندنگری خوبی برخوردارند، اما این مهارت کاملاً جدای از مهارت یافتن راهکارهای خلاقانه برای بیان  اهداف و بلندپروازی‌های آینده و استدلال برای تغییر و تحول است. منظور از ارتباط خوب فقط توانایی در نوشتن ایمیل یا خوب ارائه دادن مطالب نیست. ارتباط در واقع توانایی الهام بخشیدن، انگیزه دادن و به چالش کشیدن افراد با دیدگاهی وسیع‌تر است، حتی در بخش‌های مربوط به کارهای روزمره- یافتن راه‌هایی برای کمک به اعضای گروه برای آن که دیدگاه و چشم‌انداز شما را درک کنند و بفهمند که قرار است به کجا بروید و نقش آن‌ها در رسیدن به این هدف چیست.

2- صداقت

وقتی به مهارت‌های رهبری موثر فکر می‌کنیم، اولین چیزی که به ذهن ما می‌رسد، صداقت است. در بررسی که از 195 رهبر در 15 سازمان صورت گرفت، 67 درصد شرکت‌کنندگان " معیارهای اخلاقی و اخلاقی بالا" را به عنوان مهمترین ویژگی رهبری ارزیابی کردند.دور زدن دیگران و عدم صداقت شاید منجر به پیروزی‌های موقت شود اما موفقیت‌های پایدار را رقم نمی‌زند و به طور حتم پاداشی هم در پی نخواهد داشت.

صداقت یعنی یکپارچه کردن ارزش‌های شما با کلام شما و کلام شما با اعمال شما. وقتی رهبری با صداقت همراه باشد، حس اعتماد در میان اعضای تیم و افراد ذینفع شکل می‌گیرد و این یعنی تمایل بیشتر آن‌ها به همکاری با شما.

3- قاطعیت

همیشه تصمیم‌گیری با ریسک بالا کار آسانی نبوده است، به خصوص اگر بدانید که عده‌ای به شما اعتماد کرده‌اند تا انتخاب درست را انجام دهید. در اکثر مواقع، تصمیم‌های مهم طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی شما اتفاق نمی‌ا‌فتد. در چنین وضعیتی، شما با یک انتخاب مهم دیگر روبرو خواهید شد: آیا مسئولیت این کار را بر عهده می‌گیرید؟ و مهمتر از آن، آیا آنقدر انگیزه دارید تا راه بهتری پیش پای اعضای تیم خود بگذارید؟

تصمیم‌گیری آن هم تحت فشار، بخش مهمی از کار رهبری است؛ اما نشانه واقعی یک رهبر قاطع، توانایی در تصمیم‌گیری صحیح نیست؛ از خصوصیات رهبران بزرگ تنها این نیست که برای دیگران تصمیم‌های خوب بگیرند، بلکه باید مسئولیت تصمیم خود را را بپذیرند و پاسخگو باشند، به خصوص در مواقعی که کارها طبق انتظار پیش نمی‌رود.

4- تمرکز

تصور کنید سوار یک کشتی هستید. طوفان به شما نزدیک و آب هم متلاطم‌تر می‌شود. از آن طرف، هوا هم رو به تاریکی است و شما مطمئن نیست که کدام راه به  ساحل می‌رسد. برای آن که احساس امنیت کنید، چشمهایتان را به سمت چه کسی می‌دوزید؟

رهبر شبیه کاپیتان کشتی است. این شخص نه تنها مسئولیت دارد تا تصمیم بگیرد که کشتی را در نهایت به کدام سمت براند، بلکه باید آن را در میان طوفان به مسیر درست هدایت کند. به همین دلیل است که داشتن تمرکز، بخش مهمی از یک رهبری کارآمد و موثر است.

نگاه رهبران بزرگ، به سمت و سوی موفقیت است و برای این کار لازم است که از قبل برنامه‌ریزی کنند و به سناریوها و نتایج احتمالی بپردازند تا اگر کارها مطابق میل آنان پیش نرفت، سایر مسیرها را در نظر بگیرند.

5- فروتنی

اگر می‌خواهید دیگران را به آموختن و رشد و پیشرفت تشویق کنید، باید خودتان شیفته آموختن و رشد کردن باشید. این امر نیاز به تواضع یا تمایل به انعطاف‌پذیری دارد، بپذیرید که اشتباه کرده‌اید، و مهم‌تر از آن این که تمایل به آموختن از دیگران داشته باشید. راه دیگر تواضع، تعلیم‌پذیری است.

چگونه می‌توانید این مهارت را به صورت عملی در محل کار خود پیاده کنید؟ حل مشکل، یک فرصت عالی برای رهبران است تا آموزش پذیری را تمرین کنند.

برای مثال، اگر سعی می‌کنید راه حلی برای یک مشکل پیدا کنید، برنامه کار خود را به دیگران تحمیل نکنید. وقتی تیم شما احساس ‌کند که شما مشتاق و پذیرای ایده‌های آنان هستید، تنوع بیشتری از ایده‌های تحول آفرین پدیدار خواهند شد.

6- احساس امنیت در کارمندان

شما به عنوان یک رهبر این امتیاز را دارید تا کاری کنید آدم‌های پیرامون شما بهترین‌ ویژگی‌های خود را بروز دهند- یک عنصر مهم برای موفقیت در شرکت شما. اما برای پرورندان چنین موفقیتی، ابتدا باید روی رابطه‌ها متمرکز شوید. علوم اعصاب به ما می‌آموزد که اگر آدم‌ها احساس امنیت نکنند، نمی‌توانند به بخش خلاق و استراتژیک مغز خود دسترسی پیدا کنند. و در عوض بیشتر روی بقای خود متمرکز می‌شوند، که نتیجه‌ای در رشد و شکوفایی فرد در زندگی و کار ندارد.

این مسئولیت یک رهبر است که رابطه و وابستگی‌ها را در محیط کار تسهیل نماید به گونه‌ای که دیگران بتوانند با تمام توان خود زندگی کنند. برای ایجاد یک ارتباط عمیق‌تر در میان اعضای تیم خود، به آن‌‌ها فقط به عنوان کارمندان خود نگاه نکنید. با لبخند به آن‌ها سلام کنید. جزییات زندگی شخصی آن‌ها را به خاطر بسپارید. وقتی کارشان را درست انجام می‌دهند، از آن‌ها تعریف و تمجید کنید و بگذارید بدانند که شما سخت کوشی و مشارکت آن‌ها را می‌بینید.

اگر بتوانید با همکاران خود رابطه کاری معناداری برقرار کنید، می‌توانید به عنوان یک رهبر موثر انتظارات خود را برآورده نمایید.

  

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟