اگر درون‌گرا هستید مانند برون‌گراها رفتار نکنید
برون‌گراها شادتر هستند یا درون‌گراها؟ مانند برون‌گراها رفتار کنید تا شاد باشید
روان‌شناسان شخصیت در طی دهه‌های گذشته متوجه یک الگوی پایدار و قابل توجه شده‌اند: افراد برون‌گرا نسبت به‌افراد درون‌گرا مدت زمان بیشتری شاد هستند. اما برای کسانی‌که دوست دارند تندرستی و سلامتی را اشاعه دهند، این سئوال مطرح شده که تشویق سایرین به این‌که بیشتر برون‌گرا باشند می‌تواند فوایدی به‌همراه داشته باشد یا خیر. حالا این شواهد نشان می‌دهد که بله، عمل کردن به‌صورت برون‌گرایی می‌تواند فوایدی به‌همراه داشته باشد.

1606683296_1_0.gif

به‌عنوان مثال، زمان‌هایی که فرد به‌شکل انسان‌های برون‌گرا عمل می‌کند تمایل دارد تا شادی و خشنودی بیشتری را از خود بروز دهد. این نوع رفتار اجتماعی‌تر، فعال‌تر و قوی‌تر است. این ارتباط می‌تواند به شکل‌های مختلفی تفسیر شود. اما تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که تشویق دیگران، به‌ویژه افراد درون‌‌گرا، به این‌که بیشتر شبیه افراد برون‌گرا رفتار کنند باعث می‌شود تا احساس شادی بیشتری داشته باشند و با خودشان روراست‌تر باشند.

یمی از محققان به سرپرستی "روان ژاک-همیلتون" در دانشگاه ملبورن با انجام بررسی‌های مختلف به‌این نتیجه رسیدند که: "تا زمانی‌که درک و فهم درستی از عواقب مثبت و منفی رفتارهای برون‌گرایانه نداشته باشیم، دفاع و طرفداری از نمونه‌های رفتار برون‌گرایانه در دنیای واقعی می‌تواند ناپخته و حتی با خطراتی همراه باشد." از سوی دیگر باید در نظر داشت که این تنها نتیجه یک تحقیق است و برای تعمیم دادن آن به همه موارد بسیار زود است.

این تیم برای نتیجه‌گیری در این خصوص، نخستین آزمایش کنترل شده تصادفی از  "بیشتر برون‌گرا باشید" را انجام دادند اما برخلاف تحقیق قبلی، آن‌ها بیشتر روی تأثیرات مثبت و منفی این رفتار در احساس روزانه انسان‌ها تمرکز کردند.

از شرکت‌کنندگان در این تحقیق که ده‌ها نفر بودند به‌صورت تصادفی خواسته شد تا یا "مثل برون‌گراها" یا "خیلی ساده، حساس، آرام و متواضع" رفتار کنند. رفتار هر دو گروه کاملا کنترل شده بود. ایده اصلی آن بود که این کنترل شرایط می‌تواند افراد را به رفتارهای دیگری مانند سایر ویژگی‌های شخصیتی از جمله موافق بودن و پایداری احساسات و عواطف تشویق کند.

علاوه بر این، گروه کنترلی دومی هم وجود داشت که برخی از همان ارزیابی‌ها را تکمیل می‌کرد اما از هیچ دستورالعملی برای تغییر رفتارهای طبیعی خود افراد پیروی نمی‌کرد.

مطلب پیشنهادی

هک کردن مغز، کلیدی برای موفقیت
همین حالا مغز خود را برای رسیدن به موفقیت برنامه‌ریزی کنید

هداف اصلی این تحقیق از شرکت‌کنندگان پنهان نگه داشته شد و آن‌ها از شرایطی که در آن بودند خبر نداشتند. برای گروه‌های کنترلی اول و برون‌گراها، چالش اصلی پیروی از  دستورات رفتاری بود که به آن‌ها داده شده بود. این دسته موظف بودند تا هفت روز متوالی از آن دستورات در زندگی روانه خود و در هنگام تقابل با دیگران استفاده کنند.

شرکت‌کنندگان مراحل آزمایش را پشت سر گذاشتند و سپس نظرسنجی در خصوص احساسات و رفتارشان را تکمیل کردند. علاوه بر این، در طی هفت روز برای شش مرتبه باید به پرسش‌های روان‌شناسی که در مان لحظه به آن‌ها داده می‌شد پاسخ می‌دادند. این سئوالات روی اسمارت‌فون‌های شرکت‌کنندگان ارسال می‌شد. به‌غیر از آن، به‌صورت متناوب به آن‌ها یادآوری می‌شد که باید رفتارشان را مطابق با گروه آزمایشی که در آن بودند تطبیق دهند.

برای شرکت‌کننده معمولی، حضور در شرایط "مانند یک فرد برون‌گرا رفتار کن" همراه با شرایط احساسی مثبت بود (هیجان‌زده، سرزنده و پراشتیاق) در حالی که افراد گروه دیگر در شرایطی با آرامش بیشتر قرار داشتند. در مقایسه با شرایط کنترل دوم، که در آن شرکت‌کنندگان طبیعی رفتار می‌کردند، مزیت رفتار برون‌گرایانه تنها با نگاه به‌گذشته قابل مشاهده بود.

دانلود پادکست «شما درون‌گرا هستید یا برون‌گرا؟»

محققان در گزارش خود می‌نویسند: "بنابراین، مهم‌ترین تأثیرات مداخله کاملا مثبت بود و هیچ هزینه‌ای در خصوص رفتار برون‌گرایانه در بین شرکت‌کنندگان معمولی شناسایی نشد."

با این‌حال، این ایده که افراد درون‌گرا می‌توانند با فراگیری برون‌گرایی بیشتر از فواید زیادتری بهره‌مند شوند هنوز رد نشده است. از یک طرف، این تنها یک تحقیق است و هنوز تحقیقات بیشتری برای این منظور لازم است و از طرف دیگر، آن دسته از افرادی که  رفتارهای برون‌گرایی را از خود بروز می‌دادند احساس مثبت بیشتری را نسبت به دسته دیگر تجربه کردند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟