اگر فکر می‌کنید پول، زمان یا امکانات کافی ندارید
برای رسیدن به‌موفقیت با تفکر مضاعف نگرش خود را تغییر دهید
آیا تا به‌حال با خودتان فکر کرده‌اید که زمان، پول یا محبت آن‌چنان که باید وجود ندارند؟ خیلی از افراد در یک ذهنیت "اگر فقط" گرفتار شده‌اند. اگر فقط می‌توانستم آن شغل رویایی، تعطیلات رویایی یا فیش حقوقی رویایی را داشته باشم ...

1606683296_1_0.gif

این ذهنیت ما است که باعث می‌شود احساس کنیم در مخمصه گرفتار شده‌ایم، پول کافی نداریم و صراحتا این‌که احساس می‌کنیم کافی و کامل نیستیم. همین نوع تفکر و احساس کمبود است که راه‌اندازی یک کسب‌وکار و رابطه با همکاران و شرکا را با مشکل مواجه می‌کند. وقتی می‌بینیم که سایرین موفق می‌شوند احساس ترس و شکست می‌کنیم و وقتی ساختار یک مجموعه بر ترس باشد آن‌وقت است که شتاب‌زده عمل می‌کنیم، ضرب‌الاجل‌ها را کوتاه‌تر می‌کنیم، به‌دنبال غیرممکن‌ها می‌رویم و به‌خودمان زمان کافی برای درست اندیشیدن و خلاقیت نمی‌دهیم.

چه می‌شد اگر راه و شیوه دیگری برای زندگی کردن وجود داشت؟ چگونه می‌توانیم از کمبود تفکر و اندیشه به تفکر و اندیشیدن مضاعف برسیم؟

در حالی‌که کمبود باعث می‌شود روی نداشته‌های‌مان تمرکز کنیم، تفکر مضاعف یک نوع رفتار و ذهنیت است که باعث می‌شود روی داشته‌های‌مان تمرکز کنیم. این طرز تفکر باعث می‌شود تا به‌جای این‌که محدودیت‌ها را ببینیم، نگرش‌مان را عوض کنیم و روی چیزهای ممکن تمرکز داشته باشیم. این نگرش باعث می‌شود تا انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشیم و به‌مجموعه خود کمک کنیم در بالاترین سطح از بهره‌وری و همکاری عمل کنند.

اما، چگونه می‌توانیم با این تفاوت‌ها آشنا شویم و از کجا بفهمیم که این ذهنیت‌ها چگونه در ما شکل می‌گیرند؟ اول باید بفهمیم که در هر کدام از این ذهنیت‌ها چه احساسی داریم، آیا باعث می‌شود که در خودمان احساس تنش داشته باشیم؟ آیا دائما این تفکر به‌سراغ‌مان می‌آید که "نمی‌توانم"، "نمی‌دانم" یا "تو نیستی"؟

وقتی که توانستید این حالات را تشخیص بدهید، می‌توانید با سه ابزار زیر کمبودهای خود را به‌حالت مضاعف تغییر دهید:

سپاسگزار بودن و داشتن حس کافی بودن

روان‌شناسان با مطالعه و تحقیق "سازگاری هودونیک" موفق به کشف این نوع طرز تفکر شده‌اند. این طرز تفکر می‌گوید وقتی ما به آن سطح از انتظارات‌مان درباره پول، زمان یا منابع بیشتر دست پیدا می‌کنیم خیلی سریع باز هم به‌همان سطح از شادی و رضایت برمی‌گردیم که پیش از آن داشتیم. پس، اگر الان خوشحال نیستیم و بعد به‌چیزهای بیشتری دست پیدا کنیم باز هم برای‌مان کافی نیست. به‌خودتان یادآوری کنید که می‌دانید داشتن آن "بیشتر" باز هم شما را راضی نمی‌کند. باید روی کلمه "کافی" تمرکز کنیم: کافی بودن، داشتن به‌اندازه کافی، رسیدن به‌موفقیت به‌اندازه کافی. وقتی شکرگذار و قدردان باشید دوپامین مغز شما تحریک می‌شود و باعث می‌شود تا احساس شادی و سلامتی بیشتر داشته باشید و در کنار آن از ذهنیت وسیع‌تر و گسترده‌تری بهره‌مند شوید. پس، به چیزهایی که دارید و چیزهایی که به‌دست آورده‌اید توجه کنید. چه چیزی درباره زندگی شما فوق‌العاده و حیرت‌انگیز است؟ پاسخ به این جمله و نوشتن آن باعث تقویت مسیرهای عصبی می‌شود و خیلی ساده‌تر می‌توانید طرز تفکر خود را به‌این سمت سوق دهید.

بالا بردن باورها و اعتقادات

وقتی احساس می‌کنید که تمام دنیا بر ضد شما است، خیلی راحت باور خود به مسیر بهتر را از دست می‌دهید. همه ما نیاز به‌ابزاری داریم که بتوانیم از این حالت رهایی پیدا کنیم و به‌خودمان یادآوری کنیم که مسئولیت این زندگی بر عهده ماست. وقتی در ذهنیت کمبودها و کاستی‌ها گرفتار می‌شوید، چه ابزارهایی برای بالا بردن اعتقادات و باورهای‌تان در اختیار دارید؟ یافتن چیزهایی مانند مدیتیشن، پیاده‌روی کردن، مراقبت از خود، سفر به‌طبیعت، لذت بردن از یک داستان/کتاب/فیلم یا صحبت الهام‌بخش، انجام کارهای خلاقانه، یا حتی پیدا کردن یک بوی خوش که باعث تحریک حافظه خوب شود می‌تواند به‌شما کمک کند. یک لیست از مواردی که باعث القای ممکن‌ها در زندگی‌تان می‌شود تهیه کنید. هر زمان احساس کردید که باورهای‌تان را از دست داده‌اید این کار را انجام دهید.

از موفقیت دیگران خوشحال شوید

قتی ذهنیت کمبودها را داشته باشیم به‌رقبا، دوستان یا همکارانی که به موفقیت می‌رسند به‌چشم تهدید نگاه می‌کنیم. این نوع نگاه و تفکر به‌خاطر آن است که فکر می‌کنیم نمی‌توانیم به آن‌ها دست پیدا کنیم. اما اگر ذهنیت مثبت تفکر و اندیشه مضاعف داشته باشیم هیچ مشکلی با جشن گرفتن برای موفقیت دیگران نداریم چون می‌دانیم خیلی بیشتر از چیزی که فکر می‌کنیم راه برای رسیدن به موفقیت وجود دارد. اگر دیگران موفق شوند در واقع راه را برای موفقیت ما باز می‌کنند. سعی کنید از کسانی که موفقیت به‌دست می‌آورند الهام بگیرید و پیش خود فکر کنید اگر شما به این موفقیت برسید چه احساسی خواهید داشت تا از این طریق سطح باورهای‌تان را بالا ببرید. آیا این موفقیت بیشتر است؟ از خودتان بپرسید که احساس موفقیت چیست؟ آیا رسیدن به آرامش است؟ آیا کار بهتر است؟ احتمالا بخشی از شغل شما وجود دارد که الهام‌بخش شماست و به‌شما نیروی بیشتری می‌دهد. آن را روی کاغذ بنویسید.

بنابراین، از شما می‌پرسم، چگونه می‌توانید در سال 1397 ذهنیت خود را به تفکر و اندیشه مضاعف تغییر دهید؟

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟