سعی کنید از زندگی خود بیشتر لذت ببرید
با این 8 نکته کلیدی قدرت خلاقیت در کسب‌وکارتان را بالا ببرید
در دنیای امروز که با بمباران شدید اطلاعات روبرو هستیم چگونه می‌توانیم خودمان را با تغییراتی که به‌طور پیوسته در حال رخ دادن هستند تطبیق دهیم؟ آیا این معضل می‌تواند روی نحوه کار ما اثر منفی بگذارد؟ برای مبارزه با آن و بالا بردن قدرت خلاقیت به‌این 8 فاکتور کلیدی توجه کنید.

1606683296_1_0.gif

برای شروع یک ریسک و سرمایه‌گذاری جدید باید خلاق باشید، اما این خلاقیت تنها به‌راه‌کار اولیه محدود نمی‌شود، بلکه باید این توانایی را داشته باشید تا با چالش‌های روزانه کسب‌وکار جدید و نوآورانه خود دست‌وپنجه نرم کنید. سعی کنید از منابع مختلف برای بالابردن سطح آگاهی و توانایی خود استفاده کنید و به‌چیزهایی که در مدرسه و دانشگاه یاد گرفتید بسنده نکنید زیرا همه آن‌ها قدیمی شده‌اند.

پاسخ‌ها و استراتژی‌هایی که باعث پیروزی شما در مواجهه با مشکلات می‌شوند باید از قوه خلاقیت‌تان نشأت بگیرند. در دنیای امروز که با تغییرات پیوسته فرهنگی و فناوری روبرو هستیم، تنها منبع قابل اطمینان و مورد اعتماد توانایی خودتان است که موجب می‌شود سریع‌تر یاد بگیرید و نسبت به‌رقابتی که در آن شرکت دارید خلاق‌تر باشد.

اما، برای رسیدن به‌این هدف باید با یک مشکل بزرگ و همه‌گیر روبرو شویم: حجم عظیم اطلاعات که می‌تواند منجر به‌از بین رفتن خلاقیت شود. اطلاعات خیلی زیادی از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی گرفته تا مطبوعات و رسانه‌ها به‌صورت روزانه به‌سمت ما سرازیر می‌شوند.

به‌تازگی، کتابی در این ارتباط به‌چاپ رسیده است. این کتاب که توسط «کریس لوییس» نوشته شده "چگونه خلاقیت خود را در ساختار کاری بیش از حد متصل احیاء کنیم" نام دارد. وی در این کتاب به‌این مسئله اشاره می‌کند که فشار ناشی از بار اضافی اطلاعات در حال تغییر رفتار انسان‌هاست. تغییراتی که همیشه هم خوب نیستند.

به‌عقیده وی، حجم بیش از حد اطلاعات بزرگ‌ترین منبع تولید استرس و کاهش تمرکز و توجه به‌خلاقیت است و باعث می‌شود تا افراد دائما دچار وقفه در کارشان شوند و همین موضوع باعث می‌شود تا همه چیز از کنترل آن‌ها خارج شود. او از هشت فاکتور کلیدی برای احیای خلاقیت نام می‌برد و معتقد است که هر کارآفرینی می‌تواند آن‌ها را درک کند و تمرین نماید:

1 - سکوت و آرامش داشته باشید - خلاقیت به‌سکوت و تمرکز نیاز دارد.

خیلی مهم است که بخشی از وقت روزانه خود را به‌تفکر اختصاص دهید، البته به‌دور از هرگونه سروصدا. این کار باعث می‌شود تا با دقت بیشتری صداها، بوها و تماس‌ها را حس کنید.

مالتی تسکینگ دشمن خلاقیت است. اگر روی چیزهای زیادی تمرکز داشته باشید، هیچ‌وقت رنگ خلاقیت را نخواهید دید.

2 - متعهد باشید - خلاقیت به تمرکز و تعهد نیاز دارد.

به‌صحبت افراد مهم داخل مجموعه مانند رهبران گروه و مشتریان با دقت گوش کنید. علاوه بر این، برای خودتان وقت بگذارید و به‌خود ایمان داشته باشید. قبل از این‌که با چالش‌های کسب‌وکارتان که به خلاقیت زیادی نیاز دارند روبرو شوید، به‌جنگ ترس‌ها و چالش‌های خود بروید و بر آن‌ها چیره شوید.

3 - رویاپردازی کنید - خلاقیت به‌خیال‌پردازی و فکر آزاد نیاز دارد.

تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که بین رویاپردازی و خلاقیت رابطه مستقیم وجود دارد. گفته می‌شود که رویاها باعث مدل‌سازی تفکر آزاد و در نتیجه منجر به‌افزایش خلاقیت می‌شوند.

4 - آرامش داشته باشید - خلاقیت به‌صبر و آرامش نیاز دارد و به‌زور حاصل نمی‌شود.

گاهی اوقات، شخصیت اول‌تان در برابر شما قرار می‌گیرد. شما هیچ‌وقت آموزش نمی‌بینید که از صف‌های طویل خوش‌تان بیاید، اما می‌توانید با آرامش این کار را انجام دهید.

ایده‌های جدید هم طبق جدول زمانی از راه نمی‌رسند. اگر طبق ساعت کار می‌کنید خلاقیت راهی برای بروز پیدا نمی‌کند. هرچند وقت یک‌بار سعی کنید تا پایین آوردن سرعت را تمرین کنید.

5 - خود را رها کنید - بپذیرید که نمی‌توانید همه کارها را انجام دهید.

هیچ‌گاه نیازهای اولیه زندگی را فدای کار نکنید. حتی زمان کافی برای خواب، ورزش و تغذیه مناسب درنظر بگیرید.

سعی کنید زمان آزاد برای هنرهای خلاقانه پیدا کنید تا به‌این ترتیب باعث جهش قوه خلاقیت خود شوید. کارهایی مانند رقصیدن، هنرهای مختلف، تفریحات گوناگون یا روابط غیرکاری می‌تواند کمک زیادی به‌شما بکند. این خلاقیت تازه کشف شده روی کارتان هم اثر می‌گذارد.

6 - تکرار کنید - تجربه کردن و تکرار کلیدهای اصلی هستند.

مدت‌های زیادی است که دانشمندان می‌دانند بهترین نتایج از آزمایش‌ها و تجربیات کنترل شده حاصل می‌شود، یعنی این‌که با تکرار، تنها یک یا چند فاکتور به‌طور هم‌زمان تغییر می‌کنند در حالی‌که بقیه ثابت می‌مانند.

وقتی حجم اطلاعات بیش از اندازه زیاد می‌شود، ورودی‌های بسیار باعث تلاش‌های مجدد و تصادفی می‌شود بدون آن‌که هیچ خلاقیت یا تحلیل خاصی در آن‌ها وجود داشته باشد.

7 - بازی کنید - خلاقیت از چیزهایی که دوست دارید و از آن‌ها لذت می‌برید به‌دست می‌آید.

وقتی دائما عجله دارید نمی‌توانید بازی کنید یا از چیزهای گوناگون لذت ببرید. برای کشف ایده‌های جدید وقت بگذارید و با افراد خلاق درباره چیزهایی که از آن‌ها لذت می‌برید بحث‌ها و مکالمات عمیق داشته باشید.

اگر از بُعد مالی کسب‌وکارتان راضی نیستید، دنبال شریکی باشید که در آن بخش خلاق باشد تا شما هم بتوانید در حیطه کاری خودتان خلاق باشید.

8 - آموزش دهید - انسان‌ها هنگام آموختن به‌دیگران چیزهای بیشتری درباره خلاقیت یاد می‌گیرند.

بهترین مدرسان و معلمان کسب‌وکار خودشان هم به‌اندازه دانش‌آموختگان‌شان یاد می‌گیرند. خلاقیت شما تحت‌تأثیر ایده‌ها و شیوه‌های فرد دیگر قرار می‌گیرد و می‌توانید با بهینه‌سازی، تغییر و شخصی‌سازی به روش‌های مختلف و در نهایت اشتراک‌گذاری، آن‌ها را مال خود کنید.

مهم‌تر این‌که، به‌خاطر داشته باشید خلاقیت در کسب‌وکار به‌تنهایی به‌دست نمی‌آید. رهبری و مدیریت مثبت، درست بیرون کشیدن بهترین خلاقیت‌ها از اعضای گروه است. این کار از طریق مشارکت، صحبت با مشتری، تغییرات هدفمند و توجه به تمام نوآوری‌ها صورت می‌گیرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟