روش‌‌های کسب سرمایه برای کسب وکارهای نوپا
 چگونه بدون پول کسب و کار راه بیاندازیم
من ایده‌ فوق‌العاده‌ای برای کسب و کار دارم. اما برای راه‌اندازی آن هیچ پولی ندارم. شاید این عبارت را بارها وبارها شنیده باشید، از دوستان، دانشجویان یا حتی همکارانتان. گرچه حقیقت دارد که یک خط اعتباری سخاوتمندانه، یک تیم سرمایه‌گذار یا یک عموی پولدار می‌توانند کار راه‌اندازی یک شرکت را آسانتر کنند، اما نباید بی‌پولی را بهانه کنید.

1606683296_1_0.gif

 اگر مطمئن هستید که محصول یا خدماتی دارید که مردم به آن نیاز دارند، نگذارید نداشتن سرمایه شما را از رسیدن به اهداف کسب و کارتان منحرف نماید. با محوریابی، تلاش مضاعف، خلاقیت و متمایز نشان دادن خودتان می‌توانید کسب و کار موفق خود را راه‌اندازی کنید.

مطلب پیشنهادی

 شش گام برای غلبه بر فرسودگی شغلی!

1- محوریابی. از خدمات برای  ایجاد جریان نقدینگی و سرمایه‌گذاری روی یک کسب و کار محصول‌‌محور استفاده کنید

راه‌اندازی یک کسب و کار خدمات‌محور آسان است: ابتدا خدماتی را ارائه می‌دهید و بعد سرمایه جمع می‌کنید. اما راه‌اندازی یک کسب و کار محصول‌محور اغلب مستلزم سرمایه اولیه است. اگر در چنین وضعیتی قرار دارید، باید برای ایجاد جریان نقدینگی و تولید سرمایه برای یک کسب و کار محصول‌‌محور، خدماتی را عرضه نمایید.

2- تلاش مضاعف. تلاش هیچ جایگزینی ندارد

گاهی اوقات باید خودتان دست به کار شوید و کارها را پیش ببرید. در سال‌های اولیه شروع کار ممکن است مجبور باشید خودتان بیشتر کارها را انجام دهید، یا مثلا برای پایین آوردن هزینه‌ها تعدادی دانشجو استخدام کنید. ممکن است در ابتدا درآمد، چندانی نداشته باشید اما اگر به خدمات خود ایمان دارید مطمئن باشید که موفق خواهید شد.اگر در انجام هر کاری مصمم  باشید، به طور حتم طعم موفقیت را خواهید چشید.

3- خلاق باشید. منابع سرمایه‌گذاری همه جا هستند

فلسفه سنتی کارآفرینی نشان می‌دهد که باید یک کار را دنبال کنیم و از آن منحرف نشویم. اما در مواقعی که احساس ناامیدی می‌کنیم ممکن است به اقدامات ناامیدکننده روی بیاوریم. اگر مشکل دسترسی به سرمایه دارید، می‌توانید این کارهای خلاقانه‌ را انجام دهید:   

از منابع موجود به روش‌های جدید استفاده کنید. رایان وست‌وود در مورد شرکت خود این گونه می‌گوید: همانند اکثر شرکت‌های نوپا، ما در پشتیبانی و مراقبت از کامپیوتر، با بحران جریان نقدیندگی مواجه شدیم. ما 50  کارمند داشتیم و می‌خواستیم از شغل تمام آن‌ها حمایت کنیم. نگاهی به تمام بخش‌های اداری و مهارت کارمندان‌مان انداختیم تا ببینیم در کجا می‌توانیم کسب درآمد کنیم. برخی از کارمندان در بخش پشتیبانی فناوری پا پیش گذاشتند و پیشنهاد دادند تا به توسعه نرم‌افزار برای مشتریان دیگر بپردازند. برخی دیگر در بخش بازاریابی، توسعه وب‌سایت‌ها را پیشنهاد دادند. ما توسعه وب سایت و نرم‌افزار را به مجموعه خدمات خود اضافه کردیم و قراردادی را هم با یک شرکت بیمه بستیم و همین باعث شد که شرکت از جریان نقدینگی منفی به سود خالص 15 درصد در ماه آن هم ظرف سه ماه دست یابد. این موضوع باعث شد تا توجه سرمایه‌گذاران به شرکت ما جلب شود و ما بتوانیم پولی را که برای برگشتن به خدمات اصلیی‌مان نیاز داشتیم  به دست بیاوریم.

خط اعتباری (Credit Line) بگیرید. در برخی کشورها کسب و کارهای نوپا قادر به دریافت خط اعتباری هستند. خط اعتباری، یک صندوق پول برای قرض گرفتن است. این وام‌ها سقف حداکثری دارند و وام‌گیرندگان می‌توانند تا هر اندازه که بخواهند در آن محدوده پول قرض بگیرند. متکی بودن اکثر کسب و کارهای نوپا به خط اعتباری، چیز غیر معمولی نیست. برخی موسسات اعتباری یا بانک‌ها، اعتباراتی را جهت رشد و توسعه کسب و کارهایی که در مراحل ابتدایی کار خود قرار دارند، عرضه می‌کنند. فقط مراقب باشید هنگامی که سعی دارید کسب و کار خود را توسعه دهید، خیلی زیر بار بدهی نروید و خریدها را به حداقل برسانید.

از انکوباتور استفاده کنید. اگر فکر می‌کنید که یک ایده جامع و یک طرح تجاری قابل اجرا دارید، ممکن است بخواهید به مرکز رشد کسب و کار یا انکوباتور فکر کنید. پس از پذیرش، این برنامه‌ها سرمایه‌ای را تامین می‌کنند که به طور خاص برای کمک مالی به یک شرکت نوپا طرح‌ریزی شده‌اند. گاهی اوقات آن‌ها فضای اداری یا خدمات اداری مشترک را عرضه می‌کنند. اکثر برنامه‌های انکوباسیون از سوی سازمان‌های توسعه اقتصادی محلی یا منطقه‌ای حمایت می‌شوند؛ و برخی هم حمایت دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها را به همراه دارند.

یک شتابدهنده پیدا کنید. شتابدهند‌ه‌های استارتاپ بسیار شبیه انکوباتورها هستند چون برای تامین سرمایه طراحی شده‌اند. بهرحال، یک شتابدهنده انتظار دارد که پاسخ سریعی از سرمایه‌اش دریافت کند. اگر آمادگی آن را دارید که به سرعت وارد بازار شوید، شتاب‌دهنده استارتاپ می‌تواند یک گزینه عالی باشد.

جذب سرمایه مردمی. پلتفرم‌های جذب سرمایه مردمی، چهره سرمایه را تغییر می‌دهند، چه شما مشغول رشد و توسعه یک کسب و کار فنی باشید و چه در حال فیلمبرداری یک فیلم یا فروش جواهر. کیک استارتر و پلتفرم‌های دیگر جذب سرمایه مردمی به افراد امکان می‌دهند تا با ازای دریافت سهام در آینده، روی درصد کمی از پول خود سرمایه‌گذاری کنند.    

4- خود را متمایز کنید. چیزهای کوچک تفاوت‌های بزرگ ایجاد می‌کنند

وقتی درآمد شما افزایش پیدا کند، احتمال سرمایه‌گذاری روی کسب و کار شما به صورت تصاعدی بالا می‌رود. برای مثال، بانک‌ها از این منظر به سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند. برای  بانک‌ها مهم نیست که شما چه شرکتی هستید، آن‌ها فقط به سود و زیان شما نگاه می‌کنند و تصمیم می‌گیرند. اگر شرکت سودآور با درآمد میلیونی باشید و امتیاز اعتباری شخصی خوبی داشته باشید، احتمال این که بانک وام بالایی به شما بدهد، زیاد است. اگر کسب و کار شما درآمد دارد ولی شما به دنبال درآمد بالاتری هستید، باید تمام روش‌های ممکنی که شرکت شما را از دیگران متمایز می‌کند، در نظر بگیرید. آیا از یک سرمایه‌گذار معروف تعهدنامه دارید؟ آیا درآمد یا قراردادی برای کسب درآمد دارید؟ آیا مالکیت معنوی و پتانسیلی برای تولید درآمد دارید؟ موارد متمایزکننده این چنینی می‌توانند روی نظر وام‌دهندگان و سرمایه‌گذاران تاثیر بگذارند.

تنها راه تولید درآمد از کسب و کارتان این است که آستین بالا بزنید و خود را درگیر کار کنید. علی‌رغم آن چه که ممکن است دیگران به شما بگویند، هیچ راه میانبر آسانی برای سودآوری وجود ندارد. اما به محصول یا خدماتی که قرار است عرضه کنید، ایمان دارید؛ می‌توانید با محوریابی، تلاش مضاعف، خلاقیت و متمایز کردن خودتان در این مسیر پیش بروید.    

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر Ehsan
Ehsan

مطلب، کارا و موثر بود. ممنون.