رهبری کار دشواریست، آن را برای خود دشوارتر نکنید!
 ۹ یادآوری که از شما رهبران بهتری می‌سازد
رهبری می‌تواند کار دشواری باشد، اما عده‌ای با فراموش کردن برخی اصول ساده این کار را برای خود دشوارتر می‌کنند.

1606683296_1_0.gif

 

با توجه به اهمیتی که مدیریت و رهبری می‌تواند در موفقیت یک تیم و رسیدن به هدف‌ داشته باشد، قصد داریم با یادآوری برخی نکات مربوط به رهبری، کمک کنیم تا رهبر و مدیر بهتری باشید:

۱-از آنجایی که شما کار اجرایی زیادی انجام نمی‌دهید، پس کاری کنید تا زندگی  برای تیم‌تان آسانتر شود

نقش رهبری در واقع افزایش کارایی و اثربخشی تیم‌های حاضر در شرکت در جهت بهبود و پیشرفت است. اما اضافه کردن کاغذ‌بازی‌های غیرضروری، برگزاری جلسات طولانی و خسته‌کننده- به ویژه آن‌هایی را که می‌توان با یک ایمیل اطلاعاتی جایگزین کرد- یا درخواست گزارشاتی طولانی و حجیم که هیچ کسی آن‌ها را نمی‌خواند، جایی در این ترقی و پیشرفت ندارند. مدیرانی هستند که روی برگزاری جلسات عصر بسیار تاکید دارند جلساتی که ممکن است از ۲ تا ۸ بعد از ظهر طول بکشند و اغلب مدیران در آن صحبت می‌کنند و جهت‌گیری‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و یا حمایت‌های خاصی در آن‌ها صورت نمی‌گیرند.

مطلب پیشنهادی

رهبران موفق این ۵ عادت را کنار می‌گذارند
ویژگی‌هایی که رهبران کسب‌وکار را تهدید می‌کند

2- تیم کارشناسی احتمالاً بیشتراز شما در مورد شغل خود می‌دانند، بنابراین لازم نیست به آن‌‌ها بگویید که چه کاری انجام دهند

به عنوان یک رهبر، انتظار نمی‌رود که در مورد هر چیزی کارشناس باشید. در حقیقت، انتظارها بر این است که در نقش رهبری خود یک متخصص باشید و از تیم خود دفاع کنید. یکی از بهترین روش‌های انجام این کار آن است که اهدافی که به دنبالش هستید و پیامدهای آن‌ها را برای تیم خود بیان کنید و بگذارید خودشان بهترین راه رسیدن به آن اهداف را تشخیص دهند. اما تیم‌ها معمولاً آن قدر آزادی عمل ندارند چون این رئیس است که مشارکت آنان را محدود به پیروی از دستورالعمل‌ها می‌کند.

۳- مهم نیست که چقدر بر آدم‌ها نظارت دارید، این کار باعث نمی‌شود که سریعتر کار کنند

مدیریت ذره‌بینی قاتل بهره‌وریست. به خصوص اگر به این خاطر مشهور شوید، آدم‌ها تمایلی به کار کردن برای شما را نخواهند داشت و بسیاری از کارمندان فعلی هم شما را ترک خواهند کرد. شما برای موفقیت باید به تیم خود فضا و آزادی عمل بدهید. البته نظارت بر نحوه کار آنان خوب است اما نه هر ۱۵ دقیقه.

۴- اگر به افراد کاری را محول می‌کنید که مهارت، زمان یا ابزارهای مناسب انجام آن  را ندارند، شما مقصر هستید

 به عنوان یک رهبر، این وظیفه شماست که تیم‌ خود را در موقعیتی قرار دهید که موفق باشند. اگر برخی ابزار‌های کلیدی را ندارند، باید برای آن‌ها‌ فراهم کنید. اگر افراد احساس کنند که توانایی یا شرایط لازم برای انجام کاری را ندارند، مسئولیت آن را نخواهند پذیرفت. اگرآن‌ها خود را در چنین وضعتی بیابند، شما کارتان را درست انجام نداده‌اید.

۵- اشتباهات اتفاق می‌افتند و یادگیری این گونه صورت می‌گیرد. اگر هرکسی را به خاطر اشتباهی که از او سر می‌زند، سرزنش کنید؛ دیگر هیچ کسی تلاش نخواهد کرد

 اشتباهات اتفاق می‌افتند و ما باید بدانیم آیا این اشتباهات از روی غفلت انجام گرفته‌اند یا به دلایل دیگر. اگر از روی غفلت بوده، آیا لازم است اقدامی انجام دهید؟ تجربه نشان می‌دهد که اشتباهات ناشی از غفلت به ندرت رخ می‌دهند، و شما باید محیط امنی را ایجاد کنید تا افراد بتوانند بدون ترس از مجازات‌ها، برخی کارها را امتحان کنند. در غیر این صورت، نوآوری‌ها و ریسک‌پذیری  که هر دو کلید رشد و پیشرفت هستند را سرکوب می‌کنید.

۶- یک تعادل خوب بین کار و زندگی، هم به نفع مدیریت است هم کارمندان

شما باید مراقب سلامتی و رضایت اعضای تیم خود باشید، پس حواستان باشد آخر هفته‌ها بیش از حد کار از آن‌ها کار نکشید. به دنبال برنامه‌ریزی‌هایی نباشید که آخر هفته‌ها یا عصرها کارمندان را تا دیر وقت مشغول می‌کنند این کار می‌تواند دیوانه‌کننده باشد. اگر دیر شده، کارمندان را تشویق کنید که به خانه‌هایشان بروند، بخصوص اگر خودتان در محل کار حضور ندارید. هیچ چیز برای کارمندان ناراحت‌کننده‌تر از آن نیست که رئیس‌شان ساعت ۵ و۶ محل کار را ترک کند و آن‌ها مجبور باشند تا دیروقت کار کنند. آدم‌ها قدردان شما خواهند بود، اگر بتوانید تعادل خوبی بین زندگی و کارشان ایجاد کنید.

۷- تشکر و قدردانی کردن از کارمندان، نه تنها هزینه‌ای برای شما ندارد، بلکه آن‌ها را تشویق می‌کند تا نهایت تلاششان را انجام دهند

قدردانی کردن یکی از بهترین ابزارها در دست مدیر است. اولاً، هزینه‌ای ندارد، دوماً بسیار آسان است و سوم این که افراد را به تلاش بیشتر تشویق می‌کند. همه نیاز داریم بدانیم که کارمان را خوب انجام داده‌ایم، و قدردانی باعث می‌شود این موضوع را بفهمیم. منتظر نمانید تا افراد کار خارق‌العاده و باورنکردنی انجام دهند تا از آن‌ها تشکر کنید. از تلاشی که می‌کنند قدردانی کنید چون وقتی این کار را انجام می‌دهید، طولی نمی‌کشد که شاهد دستاوردهای بهتر و بزرگتری از آن‌ها خواهید بود.

 

۸- کار شما با دستور دادن تمام نمی‌شود؛ بلکه در واقع شروع می‌شود

رهبری فقط دستور دادن نیست. رهبری یعنی تیم خود را در شرایط موفقیت قرار دادن، با آن‌ها همراه شدن و حمایت کردن یعنی برداشتن موانع از مسیر آن‌‌ها و قدردانی‌ از آن‌ها برای رسیدن به موفقیت.

۹- اگر سهم عمده‌ای از کار را انجام نمی‌دهید، به دنبال سهم عمده‌ای از اعتبار آن  نباشید

هیچ چیز به اندازه سرقت اعتبار یک کار خوب، رابطه بین یک رهبر و تیمش را تخریب نمی‌کند. عمداً از کلمه " سرقت" استفاده می‌کنیم، چون دقیقاً اعضای تیم همین نظر را دارند، و این مسئله پیامدهای زیانباری را برای رابطه شما با آن‌ها خواهد داشت. حتی تشویقتان می‌کنیم که تمام اعتبار انجام یک پروژه را به تیم خودتان اعطا کنید چون این کار باعث می‌شود تا بیشتر از یک رهبر قدردان شما باشند و به شما احترام بگذارند.    

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟