بیگانه ای پرسه می زند
جان مکافی می‌خواهد امن‌ترین گوشی همراه جهان را طراحی کند
جان مکافی یکی از شناخته‌ شده‌ترین نام‌ها در حوزه امنیت سایبری است. سایت نیوزویک چندی پیش با جان مکافی در ارتباط با محصول جدیدی که قرار است این کارشناس امنیتی آن ‌را طراحی کند گفت‌وگو کرد. مکافی در آن مصاحبه گفت: «زمانی که درباره یک گوشی هوشمند صحبت می‌کنید، در واقع درباره محصولی صحبت می‌کنید که به‌معنای واقعی کلمه باید خصوصی باشد.» مکافی در نظر دارد در سال جاری میلادی اولین گوشی هوشمندی که به گفته خود ایمن‌ترین گوشی جهان است را به بازار عرضه کند.

1606683296_1_0.gif

 او که هم‌اکنون مدیریت شرکت امنیتی MGT را بر عهده دارد، درباره تعدادی از قابلیت‌های منحصر به فرد گوشی جدید خود صحبت کرد. گوشی هوشمندی که Privacy Phone نام دارد. او در مصاحبه‌ای که انجام داد چنین گفت: «ساخت این گوشی هزینه زیادی به همراه داشته است. دو شرکت MGT و Nordic IT Association سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این ارتباط انجام داده‌اند. ما در نظر داریم در سال جاری میلادی این محصول را روانه بازار کنیم. طیف گسترده‌ای از سوئیچ‌ها در پشت بدنه این گوشی هوشمند قرار گرفته‌اند. این کلیدها به کاربران اجازه می‌دهند اجزای فیزیکی همچون باتری گوشی، آنتن‌های وای‌‌فای، بلوتوث و سامانه موقعیت‌یاب جهانی یا حتی دوربین و میکروفون را از دستگاه جدا کنند. این گوشی به‌گونه‌ای طراحی شده است که نه تنها به اپراتورهای تلفن همراه اجازه رهگیری آن‌ را نمی‌دهد، بلکه امکان استراق سمع و شنود مکالمات آن امکان‌پذیر نیست. زمانی که کاربر تصمیم می‌گیرد به فضای سایبری وارد شده و جست‌وجوی آنلاینی را در ارتباط با اطلاعات مورد نظر خود انجام دهد، قادر خواهد بود بدون آنکه هویتش فاش شود این‌ کار را انجام دهد. مشخصات و جزئیات دقیق این گوشی هوشمند درست یک هفته پیش از آنکه به بازار عرضه شود، در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.»

مطلب پیشنهادی

کمیسیون اروپا گوگل را 2 میلیارد و 700 میلیون دلار جریمه کرد

قرار است گوشی هوشمند مکافی به قیمت 1100 دلار به بازار عرضه شود. البته گفته شده است این گوشی به‌دلیل قیمت بالایی که دارد برای کاربران تجاری و سازمان‌ها مناسب‌تر خواهد بود. این ‌گونه به نظر می‌رسد که گوشی هوشمند مکافی قادر خواهد بود تا حدود زیادی مانع جاسوسان صنعتی شود. مکافی می‌گوید: «با توجه به اطلاعات و اخباری که در ارتباط با شنود مکالمات منتشر شده است، به احتمال زیاد کاربران ترغیب خواهند شد برای حفظ حریم خصوصی خود این گوشی هوشمند را خریداری کنند.»
امیت ستی مشاور ارشد شرکت سینوپسیس می‌گوید: «همواره بخش مشخصی از بازار به‌دنبال چنین ابزارهایی هستند. ابزارهایی که از اطلاعات و مکالمات آن‌ها به‌شکل ایمنی محافظت کند. اما در طرف دیگر کاربران عادی قرار دارند. این افراد عمدتاً ترجیح می‌دهند به‌شکل ساده‌ای به بخشی از قابلیت‌های دستگاه دسترسی داشته باشند. برای این ‌گونه افراد امنیت و حریم خصوصی در جایگاه بعدی قرار دارد. در عصری که بسیاری از مردم به‌شکل کاملاً آگاه اطلاعات بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، به‌کارگیری ساده یک محصول در درجه اول توجه آن‌ها قرار دارد. به همین دلیل پیش‌بینی من این است که استقبال گسترده‌ای از گوشی هوشمند مکافی به عمل نخواهد آمد، زیرا تمرکز اصلی این گوشی بر حفظ حریم خصوصی و امنیت بوده است.»

مطلب پیشنهادی

برای دستگاه اندرویدی خود بهترین ضدبدافزار را انتخاب کنید
بهترین گزینه برای دستگاه‌های اندرویدی

کایل ویلهویت پژوهشگر ارشد امنیتی شرکت دامین تولز در این ارتباط گفته است: «بی‌شک کارشناسان حوزه امنیت از شنیدن این خبر که گوشی هوشمندی در حال طراحی است که تمرکزش بر حفظ حریم خصوصی است خوشحال می‌شوند. بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که با شدت یافتن نفوذ به دستگاه‌های هوشمند، امنیت و حفظ حریم خصوصی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. من همواره از دستگاه‌هایی که دو عامل امنیت و حفظ حریم خصوصی در آن‌ها به‌شکل جدی مورد توجه قرار گرفته‌اند حمایت می‌کنم. اما این نکته را فراموش نکنید که برای طراحی یک محصول کاملاً ایمن باید عوامل مجازی و فیزیکی توأمان با یکدیگر مورد توجه قرار گیرند. به همین دلیل کنجکاو هستم گوشی طراحی شده مکافی را مشاهده کنم.»


در همین ارتباط، مکافی یک عکس اولیه از گوشی Privacy Phone منتشر کرد. مکافی در پایین تصویری که منتشر کرده توضیحی با این مضمون را قرار داده است: «سخت‌افزار یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که امنیت گوشی‌های هوشمند را تضمین می‌کند. با این حال، به این نکته توجه داشته باشید که نرم‌افزار نیز نقش کلیدی در این زمینه داشته و در صورت ضعیف بودن باعث به وجود آمدن نقض داده‌ای می‌شود.» نسل اول این گوشی قرار است در سال جاری میلادی در اختیار کاربران قرار گیرد. مکافی گفته است کار روی نسل دوم این گوشی که قرار است تابستان سال آینده میلادی (2018) به بازار عرضه شود را آغاز کرده است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟