اناکرای این‌بار یک غول بزرگ را قربانی خود کرد
 هوندا، جدیدترین قربانی باج‌افزار واناکرای
در حالی که در گزارش‌ها و اخبار رسمی گفته شده است که باج‌افزار واناکرای دیگر خطری برای کاربران نداشته و دیگر قادر نیست کاربران یا سازمان‌ها را قربانی خود سازد اما به نظر می‌رسد این باج‌افزار هنوز هم سازمان‌های کوچک و بعضا بزرگی را قربانی خود می‌سازد. جدیدترین قربانی باج‌افزار فوق شرکت خودروسازی هوندا است. این شرکت به علت آلودگی به باج‌افزار فوق مجبور شد فرآیند تولید خود را به مدت یک روز متوقف کند.

1606683296_1_0.gif

شرکت خودروسازی هوندا ژاپن به واسطه آلوده شده به باج‌افزار فوق مجبور شد یک روز کامل فرآیند کاری خط تولید خود را غیر فعال کند. رویترز گزارش کرده است، این آلودگی در حالی نزدیک به یک هفته پیش شرکت هوندا را تحت‌الشعاع خود قرار داده است که اکنون بیش از یک ماه است که باج‌افزار فوق شناسایی شده است.

 هوندا گزارش کرده است که تیم‌های امنیتی و دپارتمان‌‌های فنی این شرکت تهمیدات مختلفی را به منظور مقابله با این باج‌افزار به مرحله اجرا در آورده بودند که در نهایت مشخص شد هیچ یک از این تهمدیدات در مقابل این باج‌افزار کارساز نبودند. باج‌افزار واناکرای از طریق آسیب‌پذیری موجود در سرویس SMB ویندوز کاربران را قربانی می‌سازد. باج‌افزار فوق زمانی که به کامپیوتر کاربران وارد می‌شود فایل‌های آن‌ها را رمزنگاری کرده و در ادامه برای آن‌که کاربر بتواند دو مرتبه به فایل‌های خود دسترسی داشته باشد چیزی در حدود 300 تا 600 دلار را در قالب بیت‌کوین از قربانیان طلب می‌کند. اگر کاربران در بازه زمانی یک هفته‌ای باج مربوطه را پرداخت نکنند فایل‌های آن‌ها برای همیشه پاک می‌شود.

در حالی که مایکروسافت در ماه مارس برای سیستم‌عامل‌هایی که از آن‌ها پشتیبانی می‌کند به‌روزرسانی مربوطه را عرضه کرده بود اما به واسطه شدت گرفتن فعالیت این باج‌افزار تصمیم گرفت برای سیستم‌عامل‌های از رده خارج شده نیز به‌روزرسانی‌هایی را ارائه کند. ویندوز ایکس‌پی از جمله سیستم‌عامل‌های منسوخ شده بود که به‌روزرسانی‌هایی برای آن عرضه شد. هوندا هنوز اعلام نکرده است از چه مکانیزم‌های امنیتی در زیرساخت‌های شبکه خود استفاده کرده است که این مکانیزم‌ها موفق نشده‌اند مانع ورود باج‌افزار واناکرای شوند. اما موضوعی که مشخص و بدیهی است، این است که سیستم‌های شرکت هوندا وصله‌های ارائه شده از سوی مایکروسافت را دریافت نکرده بودند. به عبارت دقیق‌تر کارمندان یا مدیران این سازمان در به‌روزرسانی سامانه‌ها کوتاهی کرده بودند.

مطلب پیشنهادی

۷ اشتباه امنیتی مرگ‌بار که احتمالا شما هم مرتکب می‌شوید

جدیدترین گزارش منتشر شده نشان می‌دهد که مالکان سیستم‌عامل ویندوز 7 که به‌روزرسانی‌های امنیتی ماه مارس را روی سامانه خود نصب نکرده بودند اصلی‌ترین قربانیان باج‌افزار فوق بودند. هوندا اولین بار روز یکشنبه اطلاع پیدا کرد که سامانه‌هایش به باج‌افزار فوق آلوده شده‌اند. در نتیجه به منظور پیشگیری از گسترش آلودگی تصمیم گرفت فرآیند تولید را در یکسری از بخش‌های توکیو به حالت تعلیق ردآورد. این شرکت گفته بود که شبکه‌های این شرکت که در آمریکای شمالی، اروپا، چین و دیگر مناطق قرار دارند به باج‌افزار واناکرای آلوده شده‌اند. اما این‌ آلودگی هیچ‌گونه تاثیری روی محصولات این شرکت نداشته است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟