سال‌روز تولد گذرواژه‌ها
گذرواژه‌های خوب، بد، زشت؛ تولدتان مبارک!
شاید تعداد کمی از کاربران از این موضوع اطلاع داشتند که دیروز سال‌روز تولد گذرواژه‌ها بود. سال‌روزی که شاید در آینده نزدیک خبری از آن نباشد، به واسطه آ‌ن‌که فناوری‌های امنیتی نوینی همچون سامانه‌های احرازهویت بیومتریک، گوشی‌های هوشمند و غیره به واسطه ویژگی‌های امنیتی قدرتمندی که در اختیار کاربران قرار می‌دهند، ممکن است گذرواژه‌ها را از میدان خارج کنند.

1606683296_1_0.gif

امروزه روز جهانی گذرواژه‌ها بود. اما طیف گسترده‌ای از روش‌های تاییدهویت به دنبال آن هستند تا جایگزین گذرواژه‌ها شوند. به طوری که انتظار می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور گذرواژه‌ها به تاریخ محلق شوند. بیومتریک‌ها و گوشی‌های هوشمند یکی از اصلی‌ترین جایگزین‌ها هستند. پژوهشگران به طور مستمر این فناوری‌های نوین را مورد آزمایش قرار می‌دهند تا آن‌ها را به شکل موثر و قدرتمندی در اختیار کاربران قرار دهند.

گوشی هوشمند گلکسی اس 8 تولید شده از سوی سامسونگ، مجهز به اسکنر ارتقا یافته عنبیه چشم است که به کاربر اجازه می‌دهد برای باز کردن قفل دستگاه و دسترسی به یکسری سرویس‌های آنلاین از آن استفاده کند. امروزه طیف گسترده‌ای از گوشی‌های هوشمند مجهز به اسکنرهای اثرانگشت هستند که به منظور احراز هویت کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند. شایعاتی نیز وجود دارد مبنی بر این‌که ال‌جی به دنبال اضافه کردن نرم‌افزار تشخیص چهره به گوشی‌های G6 است. حتا بخش‌های دولتی واقع در کشورهایی همچون ایالات متحده نیز به دنبال آن هستند تا از ویژگی تشخیص چهره در تعامل با آ‌ی‌فون‌ها به منظور احراز هویت مردم استفاده کنند.

ویژگی ویندوز هلو تعبیه شده در سیستم‌عامل ویندوز 10 به کاربران اجازه می‌دهد از طریق دوربین مجهز به مادون قرمز یا اسکنر اثرانگشت به منظور تایید هویت و ورود به ویندوز 10 استفاده کنند. این شرکت حتا پتنتی را به ثبت رسانده که اشاره به فناوری پیشرفته‌ای دارد که به کاربر اجازه می‌دهد از طریق جفت ترکیب استایلوس و صفحه لمسی و بهره‌گیری از ژست‌های حرکتی فرآیند احرازهویت را انجام دهند.

در مجموع کارشناسان حوزه امنیت بر این باور هستند که از علاقه شرکت‌ها و کاربران به گذرواژه‌ها کاسته شده است، به واسطه آن‌که بسیاری از کاربران در زمینه نگه‌داری ایمن گذرواژه‌ها و به‌کارگیری گذرواژه‌های قدرتمند به شدت دچار مشکل هستند. یادآوری گذرواژه‌های قدرتمند سخت بوده و مهم‌تر آن‌که گذرواژه‌ها باید در بازه‌های زمانی مختلف تغییر کنند. مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که بسیاری از کاربران از یک گذرواژه واحد روی چند حساب کاربری استفاده می‌کنند که این خود یکی از بزرگ‌ترین نقص‌های داده‌ای را به وجود می‌آورد.

نتایج به دست آمده از یک نظرسنجی نشان می‌دهد که بیش از 65 درصد از داوطلبان شرکت‌کننده در این نظرسنجی از یک گذرواژه‌ در ارتباط با سرویس‌های مختلف استفاده می‌کنند. 44 درصد از آن‌ها حاضر هستند گذرواژه‌های خود را به قیمتی کمتر از هزار دلار به فروش برسانند و از هر پنج نفر شرکت‌کننده یکی از آن‌ها گذرواژه خود را با همکارانش به اشتراک قرار می‌دهد. فورستر می‌گوید: «به‌کارگیری گذرواژه‌ها در یک سازمان بار سنگینی را به دوش دپارتمان‌های فناوری اطلاعات محول می‌کند. به‌کارگیری روش‌های احراز هویت مبتنی بر گذرواژه‌ها سنتی است که نه تنها سطح ایمنی را افزایش نمی‌دهد، بلکه مخاطرات جدی را برای کارمندان یک سازمان به وجود آورده و مسئولیت سنگینی را بر دوش مدیران قرار می‌دهد.» 

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟