چگونه گوشی هک شده را نجات دهیم
اطلاع از این که کسی برخلاف میلتان به گوشی شما دسترسی پیدا کرده می‌تواند ترسناک باشد. همه ما اطلاعات مهم و شخصی بسیار زیادی را در گوشی خود نگهداری می‌کنیم. کارهای بانکی انجام می‌دهیم، با دوستان و خانواده صحبت می‌کنیم، و اطلاعات شخصی را با دیگران تبادل می‌کنیم. در چنین شرایطی، امنیت گوشی بسیار حائز اهمیت می‌شود. اگر فکر می‌کنید هک شده‌اید لازم است تا فورا دست به کار شده و اقدامی بکنید.

1606683296_1_0.gif

اگر این پرسش در ذهن شما مطرح شده که "گوشی من هک شده است. چگونه باید آن را درست کنم؟"، بیایید به آنچه می‌توانید انجام دهید نگاهی بیاندازیم.

علائمی که نشان می‌دهد کسی دارد گوشی شما را هک می‌کند:

برنامه‌های ناشناس: یک گوشی هک شده اغلب دارای برنامه‌های نا آشنایی است که در پس زمینه اجرا می‌شوند. این‌ها برنامه‌های مخصوص هکرها هستند که در فروشگاه اپلیکیشن رسمی موجود نیستند.

دائما شارژ باتری پایین است: هک کردن یک گوشی سریعا شارژ باتری را کاهش می‌دهد. کم شدن دائمی شارژ باتری می‌تواند علامتی باشد که نشان می‌دهد مشکلی به وجود آمده است.

گرما، گرما، گرما: آیا با وجود اینکه از گوشی خود استفاده نکرده‌اید، به نظر داغ می‌آید؟ این می‌تواند نشانگر این باشد که شما هک شده‌اید. فعالیت اضافه دمای هر دستگاهی را بالا می‌برد.

هزینه‌های عجیب: آیا در صورت‌حساب گوشی شما هزینه‌هایی وجود دارد که متوجه آن نمی‌شوید؟ هکرهایی که شما را با GPS ردیابی می‌کنند باعث می‌شوند رومینگ و هزینه‌های داده (اینترنت گوشی) بسیار بالا برود.

پیام‌های متنی چرند: گوشی‌های هک شده اغلب متن‌هایی شامل کد یا کاراکترهای غیرقابل فهم دریافت می‌کنند. این زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم پیام رسانی گوشی، پیام‌های رمزگذاری شده دریافتی از سوی هکر را انتخاب می‌کند.

اگر گوشی شما هک شده است، چه کاری باید انجام دهید:

برنامه‌های ناشناخته را حذف کنید

اگر به یاد ندارید برنامه‌ای را دانلود کرده باشید و نمی‌دانید هدف آن چیست و چه کار می‌کند، بهترین راه این است که برای ایمنی آن را حذف کنید. شما متوجه خواهید شد این برنامه‌ها بدون آنکه شما قبلا آن‌ها را دیده باشید یا با آن‌ها کار کرده باشید، در پس زمینه در حال اجرا هستند.

از نرم افزارهای آنتی ویروس استفاده کنید

تعداد زیادی برنامه‌ آنتی ویروس خوب برای همه سیستم عامل‌ها طراحی شده است. استفاده از این نوع نرم افزار شما را از حملات احتمالی خارجی محافظت می‌کند. نسخه‌های رایگان موجود هستند اما محافظت برتر با برچسب قیمت همراه خواهند بود.

گوشی خود را به‌روز نگه دارید

به‌روزرسانی‌های منظم باعث می‌شود امنیت گوشی در وضعیت مناسب حفظ شود. شما باید سیستم امنیت گوشی خود را تا حد امکان به‌روز نگه دارید. ممکن است دردسرساز به نظر برسد، اما نادیده گرفتن این به‌روزرسانی در دراز مدت برای شما هزینه به همراه خواهد داشت. نیم ساعت یا بیشتر وقت بگذارید و گوشی خود را به‌روزرسانی کنید.

صورت حساب گوشی خود را بررسی کنید

اگر گوشی شما هک شده باشد، متوجه یک صورت حساب ماهانه بالاتر از حد معمول خواهید شد. فعالیت اضافه به احتمال زیاد هزینه داده شما را بالا خواهد برد. جزئیات قبض تلفن را از اپراتور دریافت کرده و آن را با دقت بررسی کنید. در تماس بودن با ارائه دهنده خدمات، می‌تواند از هزینه‌های اقتصادی شما جلوگیری کند.

بازگشت به تنظیمات کارخانه

این کار باید آخرین راه حل باشد. بازگشت به تنظیمات کارخانه تمام داده‌های گوشی شما را پاک خواهد کرد و آن را به حالت اولیه و تنظیمات پیش فرض بازمی‌گرداند. عکس‌های شما، تنظیمات و تمام چیزهای دیگر پاک خواهند شد. در این صورت، هر گونه برنامه هک به همراه تمام فایل‌های شما از گوشی حذف خواهد شد.

را‌ه‌هایی برای جلوگیری از هک شدن در آینده

فعال بودن حال حاضر شما مانع از حملات آینده به گوشی شما می‌شود. در ادامه چند روش برای محافظت از دستگاه خود را مشاهده خواهید کرد:

بلوتوث را هنگامی که در حال استفاده از آن نیستید خاموش کنید: بلوتوث یک راه متداول برای هکرهاست تا به گوشی‌های هدف دسترسی پیدا کنند. در سال 2017 یک حمله گسترده تحت عنوان Blueborne رخ داد که از همین شیوه استفاده میکرد.

مراقب Wi-Fiهای عمومی باشید: اتصالات Wi-Fi باعث می‌شوند همه چیز کمی سریع‌تر اجرا شود. اما بهتر است از اینترنت شخصی خودتان استفاده کنید تا راه نفوذ مجرمان سایبری را بسته نگه دارید.

گوشی خود را به‌روز نگه دارید: به‌روز ماندن به این معناست که گوشی شما بهترین سیستم دفاعی قابل دسترس برای سیستم عامل را در اختیار دارد دارد.

فقط از برنامه‌های رسمی استفاده کنید: برنامه‌ها را فقط از فروشگاه‌های اپلیکیشن رسمی خریداری کنید. اپلیکیشن‌های خارج از این محدوده پر ریسک هستند و ممکن است مشکل ایجاد کنند.

از کلمات عبور قدرتمند استفاده کنید: با چیزی هوشمندانه یا بهتر است بگوییم چیزی عجیب که هیچکس نمی‌تواند آن را حدس بزند شروع کنید. از اطلاعات معمولی درباره خود مثل اسم، آدرس یا هرچیز دیگری که دیگران بتواند آن را حدس بزند، استفاده نکنید.

PhoneSpector چگونه می‌تواند کمک کند

اگر فکر می‌کنید بازگشت به تنظیمات کارخانه واجب است اما نمی‌خواهید همه چیز را از دست بدهید، بهتر است قبل از اینکه گوشی را تنظیم مجدد کنید، از فایل‌ها در جای دیگری نسخه پشتیبان (Back up) تهیه کنید. برنامه‌های نظارتی گوشی، همانند PhoneSpector، قابلیت ذخیره داده‌ها از گوشی هدف را دارند. این سیستم معمولا برای بازیابی اطلاعات یک گوشی آسیب دیده است. در هر صورت، اگر انتخاب کردید که به تنظیمات کارخانه برگردید، این نرم افزار به شما اجازه می‌دهد قبل از تنظیم مجدد گوشی، فایل‌های خود را در داشبورد کاربری ذخیره کنید. در این صورت شما همه تصاویر، مخاطبین، پیام‌ها، تماس‌ها و بقیه فایل‌ها را درحالی که گوشی پاکسازی شده است، از دست نمی‌دهید. بازگشت به تنظیمات کارخانه مطمئن‌ترین روش برای از بین بردن هک است. PhoneSpector با ارائه بستری برای تهیه نسخه پشتیبان، آن را به گزینه مناسب‌تری تبدیل می‌کند. همچنین یک روش جایگزین برای نظارت بر فعالیت‌های هک شدن گوشی به شما می‌دهد.

اقدامات احتیاطی پیش از موعد، به جلوگیری از حملات آینده کمک خواهد کرد. مراقب علائم هک شدن باشید. اگر به هک شدن گوشی خود پی بردید، بهتر است سریعا دست به کار شوید و اقدامی بکنید. PhoneSpector می‌تواند به تهیه نسخه پشتیبان از هر داده‌ای که نگران از دست دادنش هستید، کمک کند. بازگشت به تنظیمات کارخانه گوشی شما را 100% پاکسازی می‌کند. فقط قبل از انجام آن، فایل‌های مورد نظر خود را در داشبورد کاربری خود ذخیره کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر Ali
Ali

سلام

من به گفته شما کلا گوشیم رو به حالت کارخانه برگرداندم ولی گاهی وسط بازی پابجی و گاهی اوقات خیلی کم صدای نویز و گو‌شخراشی بین تماس واتساپ میاد یعنی من هنوز هک هستنم ؟؟


تصویر Amir
Amir

سلام و احترام، دوستم در تلگرامش، یک کانالِ خصوصی یک نفره ایجاد کرده بود که از آن کانال، به عنوان فروارد مسج دوم اش استفاده میکرد و هیچکس، در ان کانال جز خودش نبود، اما امروز، متوجه شده که بعضی عکس هایِ داخل آن کانال دو و برخی چند سین خورده اند! آیا نشانه هک شدن است؟ و چه کنیم تا از هک خارج شود ممنون


تصویر نرگس
نرگس

سلام

من دیروز وارد یک سایت شدم و برای ورود باید ایمیل وارد میکردم ، بعدش برام نوشت شما توسط یک هکر دنبال میشوید ، الآنم یک ایمیل از همون سایت برام اومده ولی بازش نکردم میگه ایمیلتان را تایید کنید

الان باید چه کار کنم آیا واقعا هک شده ام


تصویر حسین
حسین

سلام گوشی من هک شده من نمیدانم چطور میشه هکر را از گوشی خارج کنم یا برنامه هک رو پیدا کنم لطفا راهنمایی کنید


تصویر مریم
مریم

سلام بهتره ک چیزهای شخصیتو پاک کنی یا فلش بزنی تا ازین لحاظ خیالتون راحت باشه بدش گوشیتونو بنداز دور راحت شو


تصویر Fati
Fati

سلام یه نفر به من گفت که گوشیم رو هک کرده یعنی من هر شبکه اجتماعی که حساب کاربری درست کنم اون میتونه به اکانت من پیام بده چند روز پیش بازنشانی به کارخانه زدم یعنی هک اون شخص از بین رفته؟


تصویر محسن
محسن

جواب سوالات بازدید کننده از سایتتون را که سوال بسیاری دیگر نیز هست در قسمت زیر سوال بگذارید تا دیگه نخواهیم بپرسیم ازتون ممنون از سایت خوبتون


تصویر . .mi
. .mi

صدای گوشی من خود به خود کم میشه