ابزارهای محافظتی رایگان مایکروسافت
آشنایی با Windows Firewall و Windows Defender
Windows Firewall و Windows Defender برنامه‌هایی هستند که از نسخه 7 ویندوز به این سیستم عامل اضافه شدند تا به شما برای محافظت از شبکه خانگی و امن نگه داشتن داده‌هایتان در مقابل تهدیدات اینترنت کمک کنند. تهدیدات امنیتی در اینترنت هر روز در حال افزایش است و محافظت در برابر این نوع آسیب پذیری‌ها امری اجتناب ناپذیر.

1606683296_1_0.gif

Windows Firewall چیست؟

یک فایروال در ابتدایی‌ترین سطح خود اجازه ارتباطات بین کامپیوترها، بین شبکه‌ها یا بین کامپیوترها و شبکه‌ها (برای مثال، کامپیوتر خانگی شما و اینترنت) را بر اساس قوانین پیکربندی این فایروال صادر یا رد می‌کند. شما می‌توانید از طریق بخش Network and Security در کنترل پنل به تنظیمات Windows Firewall دسترسی پیدا کنید.

تقریبا تمام کامپیوترها و شبکه‌ها با برقراری اتصال بین دو میزبان با استفاده از یک آدرس آی‌پی و یک درگاه یا پورت با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. هر چند انواع مختلفی از فایروال‌ها وجود دارد، اما متداول‌ترین فایروال ارتباطات را بر اساس آدرس آی‌پی و اطلاعات درگاه مجاز یا رد می‌کند.

تنها اتصالاتی که با استفاده از قوانین فایروال مجاز شناخته شده‌اند اجازه ارتباط دارند. به طور پیش فرض Windows Firewall تمام اتصالات برون شبکه‌ای را مجاز دانسته و تنها اجازه اتصالات ورود به شبکه برقرار شده را صادر می‌کند، به این معنا که یک اتصال ورودی که در پاسخ مستقیم به یک اتصال خروجی از کامپیوتر یا شبکه شما صادر شده است را مجاز می‌داند.

فایروال‌هایی وجود دارد که از سرورهای وب مایکروسافت و سرورهای DNS خدمات دهنده اینترنت شما محافظت می‌کند. برای این که کامپیوتر شما بتواند به سرورهای وب مایکروسافت متصل شود، ابتدا مایکروسافت باید قوانین فایروال را ایجاد کند تا ارتباط برقرار شود. این کار با ایجاد یک قانون فایروال انجام می‌شود که در اصل می‌گوید تمام آدرس‌های آی‌پی ورودی برای اتصال به آی‌پی 207.46.232.182 (سرور وب مایکروسافت) روی پورت 80 (HTTP) اجازه ارتباط دارند. تامین کننده خدمات اینترنت (ISP) شما باید یک قانون مشابه روی فایروال خود ایجاد کند که می‌گوید تمام آدرس‌های آی‌پی ورودی برای اتصال به سرورهای DNS شرکت روی پورت 53 (یک پورت استاندارد برای DNS) اجازه ارتباط دارند.

Windows Firewall اجازه می‌دهد درخواست DNS خروجی شما به سرور DNS خدمات دهنده اینترنت شما و درخواست HTTP خروجی کامپیوتر شما به سرور DNS خدمات دهنده اینترنت روی پورت 53 انجام شود و به سرور DNS خدمات دهنده اینترنت شما می‌گوید در پاسخ به چه پورتی گوش کند.

کامپیوتر شما به طور تصادفی یک پورت بین 49,152 و 65,535 انتخاب می‌کند و Windows Firewall به طور خودکار یک قانون موقت ایجاد می‌کند که اجازه یک اتصال ورودی از آدرس آی‌پی سرور DNS خدمات دهنده اینترنت شما به آدرس آی‌پی کامپیوتر شما روی آن شماره پورت تصادفی را صادر می‌کند.

بعد از این که پاسخ دریافت شد (یا اگر پاسخی در یک بازه زمانی مشخص مثلا 30 ثانیه دریافت نشد)، این قانون به طور خودکار از فایروال حذف شده و این اتصال دوباره مسدود می‌شود. سپس یک فرآیند مشابه برای اتصال به سرور وب مایکروسافت تکرار می‌شود.

Windows Defender چیست؟

Windows Defender یک نرم افزار ضد ویروس است که توسط مایکروسافت به رایگان در اختیار شما قرار گرفته است. Windows Defender نیز مثل Windows Firewall به طور پیش فرض فعال است و برای محافظت از کامپیوتر شما نیازی به پیکربندی ندارد.

در Windows Defender تنظیماتی وجود دارد که ممکن است بخواهید آنها را سفارشی سازی کنید که از آن جمله می‌توان به تعیین زمان‌های اسکن خودکار کامپیوتر شما، عکس العمل Windows Defender در زمان مواجه شدن با ویروس و انتخاب محتوایی كه باید اسکن شود (مثل نرم افزارها، فایل‌ها، فولدرها یا ای‌میل) اشاره کرد. شما می‌توانید از طریق بخش Network and Security در کنترل پنل به این تنظیمات دسترسی پیدا کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟