جایگاه و اعتبار بالای مشاور امنیت سایبری در سازمان‌ها
چگونه یک مشاور امنیت اطلاعات شویم؟
این روزها برنامه‌ریزی برای حفاظت از سیستم‌ها، شبکه‌ها، پایگاه‌های داده و برنامه‌ها از حملات دیجیتال و سازماندهی یک استراتژی دفاعی علیه مجرمان اینترنتی و اقدامات مخرب آن‌ها به یک امر حیاتی برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ تبدیل شده است. متخصص امنیت اطلاعات در هر شرکت و صنعت بزرگی کار می‌کند تا از سازمان‌ها در مقابل نقض امنیت داده‌ها و حملات سایبری محافظت کند. آمارها نشان می‌دهند، تقاضا برای جذب متخصص امنیت سایبری به سرعت در حال رشد است و جالب آن‌که در سال‌های اخیر فرصت‌های شغلی برای موقعیت‌های امنیت سایبری سه برابر سریع‌تر از فرصت‌های شغلی سایر حوزه‌های فناوری اطلاعات افزایش رشد داشته‌اند.

1606683296_1_0.gif

مشاوره امنیت سایبری چیست؟ 

موقعیت‌های شغلی متنوع و گسترده‌ای در ارتباط با امنیت سایبری در شرکت‌ها و سازمان‌ها وجود دارد که از مهندس و معمار گرفته تا متخصص امنیت اطلاعات را شامل می‌شود. با این حال، هنوز هم هزاران شرکت وجود دارند که یا توان مالی استخدام یک متخصص امنیت سایبری را ندارند یا نمی‌توانند یک فرد ماهر را برای این کار پیدا کنند. به همین دلیل سازمان‌ها به سراغ جذب مشاوران امنیت سایبری می‌روند. مشاور امنیتی فردی است که با شرکت‌های فعال در صنایع مختلف کار می‌کند و خطرات، مشکلات و راه‌حل‌های مربوط به مسائل امنیتی (چه فیزیکی، چه سیستم‌های کامپیوتری) را ارزیابی می‌کند. یک مشاور امنیت سایبری می‌تواند در استخدام شرکتی باشد یا به عنوان پیمانکار و فردی مستقل با سازمان‌ها کار کند. یک مشاور، کارهای مربوط به امنیت سایبری را به شکل تمام وقت برای یک شرکت خاص انجام نمی‌دهد، بلکه به صورت مقطعی و در قالب یک قرارداد مدت‌دار یا پروژه‌ای با شرکت‌ها همکاری کرده و به آن‌ها مشاوره می‌دهد. همین موضوع باعث می‌شود تا یک مشاور امنیتی در موقعیتی قدرتمند قرار بگیرد، زیرا مشتريان خود را بر اساس ذمیل و علاقه انتخاب می‌کند. مسیر شغلی یک مشاور امنیت سایبری از بسیاری جهات شبیه به سایر متخصصان امنیت اطلاعات است، هرچند از برخی جهات تفاوت‌هایی با آن‌ها دارد. به‌طور مثال، هیچ سمتی برای یک مشاور امنیت سایبری «سطح مبتدی» تعریف نشده و اگر می‌خواهید به عنوان مشاور در جایی مشغول کار شوید باید علاوه بر دانش و مهارت کافی، سال‌ها تجربه نیز در این زمینه داشته باشید. در واقع مشاور را می‌توان راس قله یک سمت امنیت سایبری در نظر گرفت، شغلی که در آن شما هستید که مشتريان‌تان را انتخاب می‌کنید، میزان دستمزد و ساعات کاری خود را تعیین می‌کنید. اگر در حال حاضر یک متخصص امنیت سایبری هستید و چند سال سابقه کار در این زمینه دارید، احتمالا می‌توانید در کارهای پیمانکاری شرکت کنید، اما اگر در این حوزه تازه وارد هستید، هنوز راه زیادی پیش‌رو دارید. 

مشاوران امنیت سایبری چه کاری انجام می‌دهند؟

مشاوران امنیتی با انواع مختلفی از تهدیدات فیزیکی و کامپیوتری سروکار دارند. تهدیدات امنیتی به اشکال مختلفی از جمله حملات سایبری، حملات درون سازمانی و بدافزاری دارایی‌های یک سازمان را تهدید می‌کنند. سازمان‌ها بر اساس بزرگی یا کوچکی ممکن است یک یا چند مشاور امنیتی استخدام کنند. به‌طور مثال، ممکن است برخی از آن‌ها تخصص ویژه‌ای در زمینه امنیت ساختمان، برخی دیگر تخصص ویژه‌ای در مدیریت اتفاقات در زمان بروز بلایای طبیعی و انسانی و برخی دیگر تخصص ویژه‌ای در محافظت از تجهیزات کامپیوتری و سازمان‌ها داشته باشند. برخی از مشاوران امنیتی ممکن است برای شرکت‌ها یا افرادی کار کنند که برای نصب تجهیزات فیزیکی مثل سیستم‌های نظارت ویدیویی یا سیستم هشداردهنده به مشاوره نیاز دارند. مشاوران امنیتی ممکن است در مورد استخدام پرسنل امنیتی شایسته به کسب و کارها مشاوره داده و در بررسی سوابق و صلاحیت کارمندان در انتظار استخدام به مدیران کمک کنند. آموزش پرسنل یک سازمان در مورد مسائل امنیتی مختص همان سازمان یکی دیگر از وظایف مهم مشاوران امنیتی است. یک مشاور امنیت سیستم‌های کامپیوتری نیز سیستم‌های فناوری اطلاعات، پایگاه‌های داده و زیرساخت‌های کامپیوتری یک شرکت یا سازمان را برای شناسایی نقاط ضعفی که به هکرها امکان می‌دهد تا با دسترسی غیرمجاز داده‌های حیاتی را تخریب کرده یا تغییر دهند ارزیابی می‌کنند. مشاوران امنیتی که در سطح شهری یا استانی با سازمان‌های دولتی همکاری می‌کنند به مسئولان توصیه می‌کنند که در زمان جنگ، بحران ملی یا نحوه مقابله با تروریسم چه اقداماتی را انجام دهند.

آموزش‌هایی لازم برای تبدیل شدن به یک مشاوره امنیت سایبری 

اولین قدم در هر مسیر شغلی، آموزش، تحصیل و تمرین است. برخی سمت‌های فنی وجود دارد که با کسب آموزش‌های پایه و مقدماتی می‌توان وارد آن شده و به مرور زمان مهارت خود را در آن افزایش داد، اما امنیت سایبری از این قاعده مستثنا است. برای این‌که یک شرکت تا حدودی به شما اطمینان پیدا کند که حساس‌ترین و محرمانه‌ترین اطلاعات خود را در اختیارتان قرار دهد، باید بسیار ماهر و با تجربه باشید. متداول‌ترین روش برای پیدا کردن شغل به عنوان یک مشاور این است که ابتدا برای شرکت‌ها یا سازمان‌های مختلف به عنوان یک کارشناس امنیتی کار کنید تا پیشینه و تجربه لازم را کسب کنید. اکثر سمت‌های امنیت سایبری متقاضیان را ملزم به داشتن حداقل مدرک لیسانس به علاوه برخی مطالعات فنی و مدارک معتبر می‌کنند.

مدارک تحصیلی مورد نیاز برای مشاغل مشاور امنیت سایبری 

مدرک مرتبط با امنیت سایبری می‌تواند باعث پیشرفت شغلی آینده شما به عنوان مشاور امنیت سایبری شود. به‌طور کلی، علوم کامپیوتر و حوزه‌های مرتبط با آن با ارزش‌ترین مدارک لیسانس برای یک متخصص حرفه‌ای در حوزه امنیت سایبری است. تجربه نشان داده که صرف وقت برای تحصیلات عالی در صنعت فناوری که به سرعت در حال تغییر است شما را عقب نگه می‌دارد، به همین دلیل باید به سراغ موسساتی بروید که جدیدترین تخصص‌ها را آموزش می‌دهند. برای نمونه، پزشکی قانونی دیجیتال، رمزنگاری و هک اخلاقی از جمله دوره‌های آموزش حرفه‌ای هستند که در مراکز معتبر آموزشی تدریس می‌شوند. آمار، ریاضیات پیشرفته و انگلیسی نیز از دوره‌های آموزشی مهم برای کسانی است که مایل به انتخاب این رشته هستند. اگر در حال حاضر مشغول به کار هستید و هیچ‌ مدرک دانشگاهی ندارید، بهتر است حداقل به فکر دریافت مدرک کاردانی در رشته علوم کامپیوتر باشید. اگر امکان ادامه تحصیل در دانشگاه فراهم نیست، به سراغ مدارک تخصصی حوزه فناوری همچون سکوریتی‌پلاس بروید. اطلاعاتی که یاد خواهید گرفت در دستیابی به مدارک پیشرفته‌تر در آینده کمک می‌کند و شاید شما را علاقمند کند که مدرک لیسانس فناوری‌اطلاعات، علوم کامپیوتر، فناوری مهندسی کامپیوتر، امنیت سایبری یا یک رشته مرتبط را کسب کنید و در سطح عالی به فکر دریافت مدرک کارشناسی ارشد در امنیت سایبری بروید. مدارک مرتبط جایگاه شما را نزد مشتريان آینده تثبیت می‌کند و مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک مشاور متخصص را در اختیارتان قرار می‌دهد.

گواهینامه‌های حرفه‌ای در امنیت اطلاعات

برای باقی ماندن در این دنیای پر از رقابت و کسب درآمد بیشتر به واسطه قراردادهای بهتر، باید حداقل یکی از گواهینامه‌های زیر را در کارنامه حرفه‌ای خود داشته باشید:

  •  متخصص امنیت سیستم‌های اطلاعاتی مورد تایید (CISSP): نشان‌ می‌دهد که شما می‌توانید به‌طور موثر یک برنامه امنیت سایبری حرفه‌ای را طراحی، پیاده‌سازی و مدیریت کنید. این مدرک به هیچ محصول یا راهکار خاصی وابسته نیست و یکی از عناصر کلیدی در ارزیابی و استخدام افراد توسط شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ است.
  •  گواهینامه تضمين اطلاعات جهانی (GIAC): شامل بیش از 30 گواهینامه مخصوص متخصصانی است که در حوزه امنیت اطلاعات کار می‌کنند. دارندگان گواهینامه GIAC می‌‌توانند درک درستی از اصطلاحات و مفاهیم اولیه امنیت اطلاعات به‌دست آورند و سیستم‌های فناوری اطلاعات را در مواجه با مسائل امنیتی راهبری کنند. 
  •  بازرس سیستم‌های اطلاعاتی مورد تایید (CISA): دارندگان این مدرک متخصصانی هستند که می‌توانند سیستم‌ها و تجهیزات فناوری‌اطلاعات تجاری را بازرسی، کنترل، نظارت و ارزیابی کنند. دارندگان این گواهینامه قادر به شناسایی و ارزیابی تهدیدات و آسیب‌پذیری‌های سازمانی هستند و دانش لازم برای ارزیابی خط‌مشی‌های امنیتی و کنترل‌های امنیتی سازمانی را دارند. 
  •  مدیر امنیت اطلاعات مورد تایید (CISM): نشان می‌دهد که شما از تخصص کافی برای مدیریت امنیت اطلاعات یک شرکت یا سازمان بزرگ برخوردار هستید. این مدرک سطح بالا برای متخصصان فناوری‌اطلاعاتی است که مسئولیت مدیریت، توسعه و نظارت بر سیستم‌های امنیت اطلاعات در اپلیکیشن‌های سطح سازمانی یا توسعه بهترین شیوه‌های امنیت سازمانی را برعهده دارند.
  •  +CompTIA Security: مهارت‌های پایه مورد نیاز برای انجام وظایف اصلی امنیت و دنبال کردن یک حرفه امنیتی IT را تایید می‌کند. متخصصان فناوری‌اطلاعات که این گواهینامه را کسب می‌‌کنند در زمینه‌هایی مانند مدیریت تهدید، رمزنگاری، مدیریت هویت، سیستم‌های امنیتی، شناسایی و کاهش ریسک امنیتی، کنترل دسترسی به شبکه و زیرساخت‌های امنیتی تخصص دارند.

دستمزد مشاور امنیت سایبری چقدر است؟

ورود به حوزه‌ای که در آن تعداد بیشتری فرصت شغلی نسبت به نامزدهای واجد شرایط وجود داشته باشد، بدان معنا است که درآمد شما سقف و محدودیتی نخواهد داشت، به ویژه اگر به سطح مشاور عالی امنیت سایبری رسیده باشید. به این ترتیب، تعیین حقوق و دستمزد در این حوزه فنی دشوار است، زیرا مشاوران عموما پیمانکاران مستقلی هستند که رویکرد خود اشتغالی را برگزیده‌اند.
 اگر شما به عنوان یک مشاور امنیت سایبری مستقل در کار خود موفق هستید، احتمالا در موقعیتی قرار دارید که می‌توانید قیمت‌ها را خودتان تعیین کنید و برای خدمات تخصصی خود هزینه‌های بالایی را مطالبه کنید. اگر تصمیم دارید که برای یک موسسه یا شرکت کار کنید، احتمالا در ابتدا با یک حقوق مشخص استخدام خواهید شد، اما به مرور زمان می‌توانید با قرار گرفتن در صدر حوزه کاری خود و ارتقا شغلی دستمزد‌های بالاتری را درخواست کنید. در مجموع، حقوق مشاوران امنیتی بسته به تحصیلات، آموزش، گواهینامه‌های اخذ شده و تجربه متفاوت است. طبق اعلام سایت salary.com متوسط حقوق یک مشاور امنیت سیستم 73،981 هزار دلار در سال است. مشاوران خدمات اطلاعاتی نیز به‌طور میانگین 104،985 هزار دلار در سال دستمزد دریافت می‌کنند.
طبق اعلام اداره کار و آمار ایالات متحده، چشم‌انداز اشتغال برای مشاوران امنیتی در وضعیت خوبی قرار دارد و مشاغل مرتبط با حوزه امنیت اطلاعات در سال‌های گذشته رشد 28 درصدی را تجربه کرده‌اند. نکته حائز اهمیت این است که مشاوران امنیت اطلاعات با مدارک تخصصی و تحصیلات به‌ر‌وز شده چشم‌انداز شغلی بهتری نسبت به افرادی دارند که گواهینامه‌های حرفه‌ای دریافت نکرده و فرصت‌های آموزشی بیشتر را دنبال نمی‌کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟