: دسترسی به حس‌گرها بدون نیاز به مجوز
ردیابی کاربران بدون نیاز به فعال بودن موقعیت‌یاب جهانی امکان‌پذیر است
برای اکثر کاربران، حریم خصوصی یک موضوع جدی است. با وجود این‌که بسیاری از کاربران عضو شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک و توییتر هستند و مطالبی درباره مسائل شخصی زندگی خود منتشر می‌کنند، اما حتا این‌گونه افراد نیز در ارتباط با یکسری مسائل شخصی زندگی خود حساس هستند. واقعیت این است که فناوری و به ویژه گوشی‌های هوشمند در بسیاری از موارد راهگشا هستند. از واریز وجه با همراه‌بانک‌ها گرفته تا برنامه‌هایی که برای درخواست تاکسی از آن‌ها استفاده می‌کنیم و دوربین‌هایی که با آن‌ها عکس‌های سلفی می‌گیریم، در همه این مورد گوشی‌های هوشمندی به یکی از اجزاء جدایی‌ناپذیر زندگی ما تبدیل شده‌اند.

1606683296_1_0.gif

این وابستگی بیش از اندازه باعث شده است که گوگل در سیستم‌عامل اندروید به کاربران هشدار دهد، برنامه‌هایی که روی دستگاه خود نصب می‌کنند به چه بخش‌ها و تنظیماتی روی  گوشی هوشمند دسترسی پیدا خواهند کرد. موقعیت‌یاب جهانی جزء آن گروه از بخش‌هایی است که اغلب برنامه‌ها نیازی ندارند از آن استفاده کنند. تقریبا دو دهه پیش افراد معدودی به خوبی اطلاع داشتند که موقعیت‌یاب جهانی چیست و چگونه کار می‌کند و تنها دستگاه‌های خاصی از آن استفاده می‌کردند، اما امروزه این فناوری به اندازه‌ای همه‌گیر شده است که دیگر کسی در مورد آن سوال هم نمی‌کند. تصور کنید، نام یک رستوران را شنیده‌اید اما آدرس آن‌را نمی‌دانید، در این حالت به سراغ برنامه نقشه گوگل می‌روید و برنامه مسیر پیشنهادی برای رسیدن به رستوران موردنظر را به شما ارائه می‌کند. برنامه‌های کاربردی بسیاری شبیه به Google Maps وجود دارند که در زمینه مسیریابی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. هر زمان از این برنامه‌ها استفاده می‌کنید آدرس‌هایی که درخواست کرده‌اید ذخیره‌سازی می‌شوند. در حالی که بسیاری از کاربران تصور می‌کنند که امکان ردیابی تنها از طریق موقعیت‌یاب جهانی امکان‌پذیر است و در صورت خاموش کردن آن دیگر امکان ردیابی وجود ندارد اما به نظر می‌رسد این حرف درست نیست.

تیمی از پژوهشگران دانشگاه پرینستون موفق به ساخت برنامه موبایلی شده‌اند که حتا با خاموش بودن موقعیت‌یاب جهانی باز هم می‌تواند سرعت حرکت، مسیر تردد و حتا نوع وسیله نقلیه‌ای که از آن استفاده می‌کنید را تشخیص دهد. این برنامه 2000 خطی اطلاعات موردنیاز را از حس‌گرهای فشارسنج، مغناطیس‌سنج و شتاب‌سنجی که درون گوشی‌های هوشمند قرار دارد به دست آورده و بدون آن‌که به مجوز خاصی نیاز داشته باشد به راحتی موقعیت مکانی شما را تشخیص می‌دهد. برنامه کاربردی فوق قادر است آدرس آی‌پی دستگاه شما، زمان منطقه‌ای و وضعیت شبکه (وای‌فای یا اینترنت موبایلی) را تشخیص دهد. حس‌گرهایی که به آن‌ها اشاره شد به خوبی می‌توانند سرعت یک شخص را تشخیص داده و حتا قادر هستند تغییر مسیر یک فرد را نیز شناسایی کنند. به‌طور مثال اگر به آرامی در حال راه رفتن باشید به معنای آن است که در حال قدم‌زدن هستید. اگر سریع‌تر قدم بردارید و تغییرات شما نسبت به محور مختصات حول 90 درجه باشد به معنای آن است که شما در حال رانندگی هستید. اگر سرعت شما بیش از اندازه زیاد باشد آن‌گاه شما سوار بر هواپیما و قطار هستید. جالب آن‌که این برنامه از طریق سرعت هوا و فشار هوا به راحتی قادر است تفاوت میان دو مکان را تشخیص دهد. نکته جالب توجهی که وجود دارد این است که برنامه یاد شده از طریق حس‌گر شتاب‌سنج سرعت شما را بررسی می‌کند، از طریق حس‌گر مغناطیس‌سنج موقعیت جغرافیایی شما را مشخص می‌کند که به کدام سمت در حال حرکت هستید (به‌طور مثال شمال) و حس‌گر فشارسنج نیز میزان فشار منطقه‌ای را محاسبه می‌کند که در چه قاره یا کشوری هستید. زمانی که اطلاعات یاد شده جمع‌آوری شد با داده‌هایی که در بانک‌های ‌اطلاعات عمومی همچون US Geological Survey Maps، The Weather Channel و Google Maps قرار دارند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

زمانی که این فرآیند تطابق کامل شد، آن‌گاه این برنامه کاربردی به شکل دقیقی پیش‌بینی می‌کند که شما در چه مکانی قرار دارید، از چه وسیله‌ای استفاده می‌کنید و در حال حرکت به کجا هستید. این فرآیند تا به آن‌جا ادامه پیدا می‌کند که نرخ خطای آن به صفر برسد. با توجه به این‌که منطقه زمانی و ساعت روی اکثر گوشی‌ها به درستی تنظیم می‌شود در نتیجه تمامی اطلاعات با این فاکتور هماهنگ می‌شوند و به این شکل موقعیت شما بدون نیاز به GPS کشف می‌شود. پژوهشگران این دانشگاه اعلام کرده‌اند که در حالت عادی کاربران کار زیادی در این خصوص نمی‌توانند انجام دهند. به ویژه آن‌که برای انجام چنین کاری 2000 خط کد را به راحتی می‌توان درون ده‌ها هزار خط کد پنهان کرد. در نتیجه برنامه‌های مختلفی که روی دستگاه‌های اندرویدی نصب می‌شود ممکن است از چنین سازوکارهایی به دور از چشم کاربران استفاده کنند. پژوهشگران این تیم تحقیقاتی پیشنهاد داده‌اند که گوگل بهتر است در زمینه دسترسی برنامه‌ها به حس‌گرهای داخلی گوشی‌های هوشمند تدابیر سخت‌گیرانه‌تری را اتخاذ کند تا هر برنامه‌ای موفق نشود بدون اطلاع کاربر به مولفه‌های کلیدی گوشی هوشمند او دسترسی پیدا کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟