محافظت از حفظ حریم خصوصی
اگر مقوله امنیت برای شما اهمیت دارد این 10 توزیع لینوکسی برای شما است
لینوکس به لطف منبع باز بودن دارای توزیع‌های مختلفی است که هر یک از آن‌ها برای مقاصد خاصی استفاده می‌شوند. در حالی که ردهت و اوبونتو جزء محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین توزیع‌ها هستند، اما در عمل شاهد هستیم که یکسری توزیع‌ها با متمرکز شدن روی مباحثی همچون امنیت و حریم خصوصی روانه بازار شده‌اند. توزیع‌های امنیتی با توجه به این‌که روی مباحثی همچون رمزگذاری داده‌ها متمرکز هستند این پتانسیل را دارند تا از داده‌های کاربران به بهترین شکل محافظت کنند. بر همین اساس در این مقاله با 10 مورد از بهترین‌ها آشنا خواهید شد.

1606683296_1_0.gif

Qubes OS

Qubes OS  یکی از ایمن‌تری توزیع‌های لینوکسی است، اما بیشتر برای افرادی که تازه به دنیای لینوکس وارد شده‌اند مناسب است. نصب راحت روی سامانه کامپیوتری یکی از نقاط قوت این توزیع است. از قابلیت‌های کاربردی این توزیع می‌توان به Xen Hypervisor اشاره کرده که به منظور اجرای چند سیستم‌عامل به شکل مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم‌عامل همچنین با مجزا کردن اسناد شخصی از تجاری، اینترنت و.... اجازه می‌دهد اسناد شما در بالاترین سطح از امنیت قرار بگیرند. در نتیجه اگر به شکل ناخواسته بدافزاری روی سسیستم مجازی نصب کردید، اطمینان خواهید داشت که سایر سیستم‌های مجازی در امنیت خواهند بود.

Tails

Tails  یکی دیگر از توزیع‌‌های معروف و شناخته شده لینوکس در حوزه امنیت است. این توزیع به شما اجازه می‌دهد در زمان ورود به فضای مجازی در امنیت بالایی قرار داشته باشید. به عبارت دقیق‌تر به ابزارهای تبلیغاتی و ردیاب‌های مورد استفاده از سوی بازاریاب‌ها اجازه نمی‌دهد فعالیت‌های شما را ضبط کنند. برنامه‌هایی که روی این توزیع قرار دارند همگی با وسواس زیادی انتخاب شده‌اند تا به مقوله امنیت در این توزیع آسیبی وارد نشود. این توزیع را می‌توانید از روی خود دی‌وی‌دی در محیط Live نیز اجرا کنید. در این حالت کل توزیع درون حافظه اصلی سیستم قرار می‌گیرد و هیچ‌گونه فعالیتی روی هارددیسک ضبط نمی‌شود.

BlackArch

 BlackArch بیشتر به منظور آزمایش رخنه‌های امنیتی و آسیب‌پذیری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این توزیع بر پایه توزیع آرچ طراحی شده است. در حالی که توزیع فوق در مقایسه با سایرین جدید هست، اما طیف گسترده‌ای (نزدیک به 1900 مورد)  از ابزارهای امنیتی را به منظور شناسایی مشکلات و رخنه‌های امنیتی در خود جای داده است. این توزیع را می‌توانید از روی فلش یا دی‌وی‌دی اجرا کنید.

Kali

Kali یکی از قدیمی‌ترین توزیع‌های لینوکس است که در زمینه امنیت و بررسی مشکلات امنیتی به کار گرفته می‌شود. این توزیع که قادر است از دستگاه‌های مبتنی بر آرم همچون رزبری پای پشتیبانی کند، به‌طور هفتگی به‌روزرسانی‌های مختلف را دریافت می‌کند. در نتیجه شما همیشه یک توزیع به‌روز روی سیستم خود خواهید داشت. توسعه‌دهندگان این توزیع از طریق Kali Linux Dojo آموزش‌هایی در ارتباط با سفارشی‌سازی این توزیع و نحوه شناسایی مشکلات امنیتی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

IprediaOS

 IprediaOS این توزیع که بر پایه فدورا ساخته شده است، به شکل خاص روی مبحث حریم خصوصی متمرکز است. توزیعی که هم به شکل نصب دائمی و هم از روی دی‌وی‌دی قابل اجرا است. این توزیع نیز در زمان اتصال به اینترنت از شبکه I2P به منظور ارسال و دریافت داده‌ها استفاده می‌کند. ارسال ایمیل‌های ناشناس، دسترسی به کلاینت‌هایی در ارتباط با شبکه‌های به اشتراک‌گذار داده‌ها و امنیت بالای ارتباطات اینترنتی از مزایای این توزیع است.

Whonix

 Whonix توزیعی است که به شما اجازه می‌دهد به شکل کاملا لایو از آن استفاده کنید این توزیع به قابلیتی موسوم به WorkStation تجهیز شده است. این توزیع از دو بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول Gateway است که همه ارتباطات را به یک شبکه ایمن که بخشی از ایستگاه کاری است ارسال می‌کند. همین مسئله باعث می‌شود تا DNS Leak کاهش پیدا کرده و سایت‌هایی که بازدید کرده‌‌اید شناسایی نشوند. با توجه به این‌که توزیع فوق روی سیستم مجازی اجرا می‌شود،  Whonix با همه سیستم‌عامل‌هایی که ماشین مجازی Virtual Box را اجرا می‌کنند سازگاری دارد.

Discreete Linux

Discreete  در ادامه راه موفقیت‌آمیز اوبونتو Privacy Remix گام برداشته است. جالب آن‌که توزیع فوق از کارت‌های شبکه و هاردیسک‌ها پشتیبانی به عمل نمی‌آورد. به عبارت دیگر همه داده‌ها در حافظه اصلی یا حافظه فلش بارگذاری می‌شوند. دومین نکته حائز اهمیت در ارتباط با این توزیع در ارتباط با کرنل است. تنها کرنل‌هایی در این توزیع قابل استفاده هستند که از سوی سازندگان مورد تایید قرار گرفته باشند. همین مسئله آلودگی توزیع فوق به بدافزارها را کاهش می‌دهد.

Parrot Security Os

Parrot Security  توزیعی است که درون آن ابزارهای مختلفی برای محافظت از امنیت کاربران قرار گرفته است. این توزیع که بر پایه دبیان 10 طراحی شده است، در مقایسه با آن از رابط کاربری روان‌تری استفاده می‌کند. همچنین در مقایسه با از دبیان به سخت‌افزارهای حداقلی برای انجام کارهایی همچون آزمایش رخنه‌های امنیتی نیاز دارد. دسته‌بندی ابزارها به منظور دسترسی ساده‌تر به آن‌ها یکی از نقاط شاخص این توزیع است. این توزیع برای انجام کارهای خود به 4 گیگابایت رم نیاز دارد.

SubgraphOS

 SubgraphOS این توزیع نیز بر پایه دبیان طراحی شده و سعی کرده است برای دستیابی به امنیت بیشتر از بهترین الگوها استفاده کند. در نتیجه کرنل این توزیع نیز برای این منظور به دقت مورد بررسی قرار گرفته است. این توزیع از جعبه‌های شنی مجازی برای برنامه‌هایی که ممکن است امنیت سیستم را در خطر قرار دارند همچون مرورگرهای وب استفاده می‌کند. همین مسئله باعث شده است تا برنامه‌های آلوده به راحتی نتوانند سیستم را آلوده کنند. همچنین دیوارآتش درون این توزیع از همه ارتباطات درون شبکه محافظت می‌کند. برنامه‌ها تنها وقتی می‌توانند به شبکه متصل شوند که کاربر اجازه آن‌را بدهد.

TENS

 TENS که در گذشته با نام LPS شناخته می‌شد یکی دیگر از توزیع‌های ایمن لینوکس است. نسخه عمومی این توزیع به گونه‌ای طراحی شده است که به شکل زنده اجرا شده و اگر سیستم به بدافزاری آلوده شده باشد با خاموش کردن سیستم بدافزار نیز پاک خواهد شد. در این نسخه شما تنها تعداد محدودی برنامه کاربردی در اختیار دارید، اما در نسخه Public Deluxe نرم‌افزارهایی همچون ادوبی ریدر و LibreOffice را در اختیار خواهید داشت. همه این توزیع‌ها به دیوارآتش تجهیز شده‌اند و از SmartCard نیز پشتیبانی می‌کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟