نقاط قوت و ضعف شارژرهای بی سیم
راهنمای خرید شارژر بی‌سیم
شارژ بی‌سیم یکی از جذاب‌ترین فناوری‌های چند سال اخیر در حوزه دستگاه‌های همراه به ویژه گوشی‌های هوشمند است. شرکت‌های بزرگی همچون اپل که تا همین چند سال قبل اعتقادی به شارژ بی‌سیم نداشتند، امروزه یکی از طرف‌داران جدی این فناوری هستند و برای آی‌فون‌ 8 و آی‌فون ایکس قابلیت شارژ بی‌سیم را ارائه کردند. استاندارد شارژ بی‌سیم Qi یکی از اصلی‌ترین فناوری‌هایی است که در شارژرهای بی‌سیم بازار استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم به‌طور اجمالی خوانندگان را با مزایا و معایب این فناوری جذاب آشنا کنیم.

1606683296_1_0.gif

استاندارد شارژ Qi اولین بار در سال 2008 میلادی معرفی شد، اما نزدیک به 8 زمان زمان برد تا سازندگان دستگاه‌ها به‌شکل عملیاتی و کامل از آن استفاده کنند. تا پیش از ارائه فناوری فوق، نمونه‌های مفهومی مختلفی ابداع شده بودند که هریک به دلایل مختلف کنار گذاشته شدند. موفقیت فناوری فوق به اندازه‌ای بود که اپل تصمیم گرفت سرمایه‌گذاری قابل توجهی در ارتباط با شارژ بی‌سیم انجام دهد. امروزه بیشتر پرچم‌داران بزرگی که به بازار عرضه می‌شوند با قابلیت شارژ بی‌سیم در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. شارژ بی‌سیم محدود به گوشی‌های هوشمند نیست و حتا شرکت‌های خودروسازی نیز صفحات شارژ بی‌سیم را روی داشبورد خودروهای مطرح خود قرار داده‌اند و دستگاه‌های مختلفی بر پایه این فناوری کار می‌کنند.

شارژ بی‌سیم چیست؟

Qi یک تساندارد بین‌اللمللی برای ارسال انرژی برق بدون نیاز به سیم به دستگاه‌های همراهی است که از فناوری فوق پشتیبانی می‌کنند. در این روش انرژی برق از طریق القای الکترومغناطیسی (inductive coupling) ارسال می‌شود. فناوری فوق از سوی کنسرسیوم نیروی الکتریکی بی‌سیم (Wireless Power Consortium) ابداع شده و هر تولیدکننده‌ای به شکل رایگان قادر به استفاده از فناوری فوق است.

شارژ بی‌سیم

در فرآیند فوق ایستگاه اصلی (شارژر)، نیروی الکتریکی را به شکل امواج الکترومغناطیس غیرتابشی برای دستگاه گیرنده که قرار است انرژی را دریافت کند هدایت می‌کند. امواج فوق از طریق سیم‌پیچ‌های دستگاه گیرنده که در پشت دستگاه قرار گرفته‌اند دریافت می‌شوند و در یک تغییر به انرژی الکتریسیته که باید باتری دستگاه را شارژ کنند تبدیل می‌شوند. دیاگرام زیر نحوه انجام این‌کار را نشان می‌دهد.

شارژ بی‌سیم

عاملی که باعث می‌شود استاندارد فوق در مقایسه با روش‌های دیگر، برتری مطلق داشته باشد به ترکیب شدید امواج الکترومغناطیس باز می‌گردد، اگر فرآیند القای الکترومغناطیس در شارژرهای مبتنی بر استاندارد Qi وجود نداشت، دستگاه شارژکننده و دستگاهی که قرار است شارژ را دریافت کند باید در فاصله بسیار نزدیک به یکدیگر قرار گیرند یا به عبارت دقیق‌تر باید به یکدیگر چسبیده باشند.

شارژ بی‌سیم

در این حالت عملکرد شارژر حتا از اشعه مادون قرمز هم کمتر می‌شد. در استاندارد Qi بدون آن‌که انرژی بیهوده‌ای هدر برود، کافی است دو دستگاه در فاصله چند سانتی‌متری از یکدیگر قرار بگیرند.

در شارژ القایی همان‌گونه که در شکل زیر مشاهده می‌کنید دو سطح شارژر و دستگاه دریافت کننده باید به یکدیگر بچسبند.

شارژ بی‌سیم

شارژ القایی با ویژگی تشدید امکان نصب شارژر در سطح زیر میز وجود دارد، در این حالت گوشی در زمان شارژ روی سطح میز قرار می‌گیرد تا فرآیند شارژ آغاز شود. درست است که فناوری فوق در سال‌های گذشته تغییر نداشته، اما استاندارد Qi عملکرد هوشمندانه‌ای دارد. شارژرهایی که بر مبنای استاندارد qi کار می‌کنند به خوبی می‌توانند دستگاه‌هایی که استاندارد فوق روی آن‌ها نصب شده و در اطراف آن‌ها قرار دارد را تشخیص دهند و به درستی زمانی که باید شارژ آغاز و خاتمه پیدا کند را محاسبه کنند.

نقاط قوت و ضعف شارژ بی‌سیم

اکنون که تا حدودی با استاندارد qi و نحوه کارکرد آن آشنا شدید، زمان آن رسیده است تا نقاط قوت و ضعف این فناوری را بهتر بشناسیم.

نقاط قوت:

1.عدم شلوغ شدن محیط:زمانی که از شارژر بی‌سیم استفاده می‌کنید، تنها به یک رشته سیم برق نیاز دارید و به همین دلیل میز کار خلوات خواهد بود. اگر از یک پاوربانک سازگار با استاندارد qi استفاده کنید حتا به رشته سیم اضافی نیازی ندارید. پس اگر به دنبال خرید شارژرهای بی‌سیم هستید باید در زمان خرید دقت کنید.

2. امنیت: همان‌گونه که اشار شد، شارژرهای بی‌سیم به سمت امنیت کامل گام بر می‌دارند و عملکرد هوشمندانه‌تر پیدا می‌کنند. شارژرهای بی‌سیم به‌طور مستمر اطراف خود را بررسی می‌کنند و تنها فرآیند شارژردهی در ارتباط با دستگاه‌هایی اجرا می‌کنند که نیازمند شارژ باشند. همچنین، زمانی که باتری دستگاه به‌طور کامل شارژ شد، فرآیند شارژردهی را متوقف کرده و خود را خاموش می‌کنند، مشابه با حالتی که پاوربانک‌های سنتی بر مبنای آن کار می‌کنند. به علت عدم وجود سیم و سوکت و احتمال آسیب‌دیدگی کابل‌ها یا بروز مشکل اتصال کوتاه که باعث آتش‌سوزی می‌شود وجود ندارد.

شارژ بی‌سیم

3. کاربرد گسترده: با توجه به این‌که استاندارد Qi به شکل باز و منعطف طراحی شده است، امکان به‌کارگیری آن در تمامی دستگاه‌های اندرویدی و iOS وجود دارد و حتا دستگاه‌های دیگر نیز قادر به استفاده از شارژرهای فوق هستند. پیش شرط دستیابی به چنین فاکتوری پشتیبانی دستگاه همراه از استاندارد Qi است. شما می‌توانید از یک ایستگاه شارژ بزرگ استفاده کنید تا دستگاه‌های مختلفی را بتوانید توسط شارژر بی‌سیم شارژ کنید. حتا در زمان مسافرت نیز می‌توان دستگاه را در نزدیکی ایستگاه‌های شارژی که سازگار با دستگاه‌تان هستند قرار دهید.

نقاط ضعف:

1. هنوز هم گران هستند: درست است که شارژرهای بی‌سیم همراه با دستگاه‌های مختلفی ارائه شده‌اند، اما هنوز هم یک فناوری گران‌قیمت هستند و در مقایسه با شارژرهای سیمی معمولی قیمتی به مراتب بالاتر دارند. به‌طور مثال، شارژر اصلی گلکسی نوت 8 همراه با پد شارژر بی‌سیم به قیمت 350 هزار تومان فروخته می‌شود.

2. کاربری نسبتا سخت: این‌گونه به نظر می‌رسد که به‌کارگیری شارژ بی‌سیم در مقایسه شارژرهای سیمی راحت‌تر است، اما واقعیت به گونه دیگری است. پیشرفت فناوری شارژ بی‌سیم به کندی انجام می‌شود و ما هنوز شارژرهایی که در ارتفاع چند متری قرار داشته باشند و فرآیند شارژ را مدیریت کنند را با قیمت‌های ارزان در اختیار نداریم. به همین دلیل گوشی همراه باید همراه با شارژر در کنار پریز برق قرار بگیرند که در عمل محدودیت زیادی به وجود می‌آورند. در حال حاضر به‌روزرسانی‌های این فناوری و دستگاه‌های مرتبط در ارتباط با شکل ظاهر و نشان دادن میزان درصد شارژ انجام شده و باقی‌مانده هستند.

شارژ بی‌سیم

البته این مشکلات به سرعت برطرف خواهند شد و در آینده نزدیک شارژرهای بی‌سیم به یکی از ملزومات ارزان‌قیمت دستگاه‌های همراه تبدیل می‌شوند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟