نبرد دو اژدها از خاور دور
مقایسه میان Galaxy S9 و Xperia XZ2
بالاخره گوشی‌های جدید شرکت‌های سامسونگ و سونی معرفی شدند و به زودی هم روانه بازار خواهند شد. اما این دو گوشی در برابر هم چگونه ارزیابی می‌شوند؟ کدام گزینه ارزش خرید بیشتری دارد؟ Galaxy S9 یا Xperia XZ2؟

1606683296_1_0.gif

از سال‌ها قبل، پیش از آن که داشتن گوشی همراه به امری طبیعی بدل شود، مردم در زمینه خرید لوازم خانگی‌ای مثل تلوزیون به مقایسه محصولات شرکت‌های سامسونگ و سونی می‌پرداختند. بعد از رایج شدن گوشی‌ موبایل در بین مردم، بازار کاملا در اختیار نوکیا بود و مردم به محصول مشترک شرکت‌های سونی و اریکسون به عنوان گزینه دوم نگاه می‌کردند. اما سامسونگ به زمان زیادی نیاز نداشت تا تبدیل به پرفروش‌ترین گوشی ایران و یکی از پرفروش‌ترین برندهای گوشی جهان شود. حدود نیمی از بازار ایران تنها در اختیار سامسونگ است و سایر شرکت‌ها پنجاه درصد باقی مانده را بین خودشان تقسیم کرده‌اند. البته، این مسئله به معنای ضعیف بودن رقبای سامسونگ نیست. مسئله تبلیغات گسترده سامسونگ است. در همین رویداد MWC هم دیدید که سامسونگ چه هیاهویی به پا کرد و سونی چقدر ساده آمد، حرفش را زد و رفت. 

از این حرف‌ها بگذریم. تنها لازم بود یادآوری کنیم که پرفروش بودن سامسونگ، الزاما به معنای برتری این برند نسبت به سایرین نیست. هر دوی این شرکت‌ها روزهای پرفروغی داشته‌اند؛ اما در زمینه گوشی‌های هوشمند، حالا دور، دور سامسونگ است. 

به مقایسه پرچم‌داران جدید شرکت‌های سونی و سامسونگ، یعنی Xperia XZ2 و Galaxy S9 می‌پردازیم. همراه شبکه باشید.

طراحی

بر خلاف گلکسی اس 9 که از زبان طراحی سال گذشته خود پیروی کرده، سونی در اکسپریا XZ2  از الفبای طراحی کاملا متفاوتی نسبت به سال قبل استفاده کرده است. گوشی‌های جدید این شرکت کمی خمیده شده‌اند تا ارگونومی بهتری در دست کاربر داشته باشند. دیگر خبری از گوشه‌های تیز در این گوشی‌ها نیست و حاشیه نمایشگر هم در آن‌ها کاهش چشمگیری پیدا کرده است. پشت دستگاه هم تغییر کرده است و هم چینش اجزای آن و هم درخشش متریال آن به گوشی HTC U11 شبیه شده است. جنس این گوشی هم نسبت به نسل قبل دستخوش تغییر شده است و به جای فلز و پلاستیک، شاهد استفاده از شیشه هستیم. با این وجود، نمی‌توان گفت که این بهبودها محصول سونی را از لحاظ زیباشناسی در جایگاهی بهتر از گوشی سامسونگ قرار داده است. سامسونگ در طراحی Galaxy S9 نیازی به انقلاب ندیده است، زیرا S8 هم طراحی بسیار زیبا و فوچورستیکی داشت؛ درست برعکس سونی که گوشی‌هایش سال‌ها بود دچار تغییری اساسی نشده بودند و لازم بود مطابق نیاز بازار طراحی شوند.

با وجود تغییرات مثبتی که سونی روی XZ2 پیاده سازی کرده است، ما کماکان طراحی Galaxy S9 را به لحاظ عناصر زیبایی‌شناختی و نیز راحتی کارکردن با آن نمره بالاتری می‌دهیم. 

صفحه نمایش

تقریبا همه بر این باورند که در زمینه صفحه نمایش، در حال حاضر هیچ شرکتی یارای مقابله با پنل‌های Super AMOLED سامسونگ را ندارد؛ با این وجود، در پنل‌های LCD هم سونی و برند Bravia یکی از بهترین تولیدکنندگان هستند. نمایشگر Galaxy S9 نسبت به نسل قبل خود شاهد هیچ گونه تغییری نیست و انگار عینا همان نمایشگرها روی نسل جدید به کار گرفته شده‌اند. اما سونی روی Xperia XZ2 برای اولین بار از نمایشگری با نسبت طول به عرض 18 به 9 استفاده کرده است. هر دوی این نمایشگرها از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کنند و تنها در ابعاد و رزولوشن است که با هم تفاوت دارند. در حالی که XZ2 دارای یک نمایشگر 5.7 اینچی است، Galaxy S9 از یک نمایشگر 5.8 اینچی بهره می‌برد. در زمینه رزولوشن هم برتری بی چون و چرا با سامسونگ است، زیرا روی این نمایشگر از رزولوشن QHD+ استفاده کرده است و سونی به Full HD+ بسنده کرده است. هرچند چشم غیر مسلح نمی‌تواند تفاوت این دو نمایشگر را تشخیص دهد، اما هدست‌های واقعیت مجازی این تفاوت را تا حدی آشکار می‌کنند. 

هر دو نمایشگر از نظر نمایش جزئیات و طبیعی بودن رنگ‌ها دارای کیفیت بسیار بالایی هستند؛ اما روی کاغذ، Galaxy S9 یک سر و گردن بالاتر از XZ2 قرار می‌گیرد. 

دوربین

سامسونگ در این بخش دست به حرکتی انقلابی زده است و قابلیت تغییر اندازه دریچه دیافراگم را برای اولین بار به دنیای گوشی‌های هوشمند آورده است. در کنار این قابلیت، این شرکت فناوری سوپر اسلوموشن را هم بر روی گوشی‌های خود پیاده کرده است؛ هرچند سونی یک سال زودتر از سامسونگ به این فناوری دست پیدا کرده بود. 

دوربین 12 مگاپیکسلی سامسونگ با داشتن f متغیر میان 1.5 و 2.4 توانسته است توجه زیادی را به خود جلب کند. اما باید منتظر نمونه تصاویر واقعی این گوشی بود ببینیم در عمل چه تاثیری بر روی عکاسی کاربران خواهد داشت. با این وجود، حتی اگر نسبت به S8 هم شاهد هیچ پیشرفتی نباشیم، باز هم با یکی از بهترین دوربین‌های بازار مواجه خواهیم بود. 

مطلب پیشنهادی

سونی  از گوشی‌های اکسپریا XZ2 و XZ2 کامپکت رونمایی کرد
تازه واردهای سونی در کنگره جهانی موبایل 2018

سونی هم روی Xperia XZ2 از همان دوربین 19 مگاپیکسلی نسل قبل خود استفاده کرده است و تنها تفاوتی که ایجاد شده است، مربوط به بخش فیلمبرداری است؛ جایی که قابلیت سوپر اسلوموشن 960 فریم بر ثانیه‌ای این شرکت، حالا از کیفیت Full HD هم پشتیبانی می‌کند، در حالی که سامسونگ در این زمینه تنها می‌تواند از کیفیت HD پشتیبانی کند. مسئله بعدی در زمینه فیلمبرداری Super Slo-mo این است که محدودیت آن برای پرچم‌دار سونی تنها 3 و برای پرچمدار سامسونگ برابر با 6 ثانیه است. 

زود است که درباره این بخش قضاوت کنیم؛ اما می‌توانیم با خیالی آسوده بگوییم که هرچند عملکرد سونی هم قابل قبول بوده است؛ اما دوربین انقلابی سامسونگ جایی برای هیچ شک و تردیدی باقی نگذاشته است و نمی‌توان سایر گوشی‌ها را فعلا رقیبی جدی برای پرچمدار جدید سامسونگ در نظر گرفت.

سخت افزار

سونی بر روی گوشی پرچمدار جدید خود از قوی‌ترین تراشه شرکت مطرح کوالکام استفاده کرده است. اسنپدراگون 845 نه تنها از پردازنده‌هایی قوی تشکیل شده است، بلکه در زمینه اتصال به اینترنت پرسرعت هم بسیار قدرتمند است و شما را در هر زمینه‌ای سربلند خواهد کرد. این تراشه 8 هسته‌ای قابلیت پردازش تا 2.6 گیگاهرتز را دارد و در کنار آن 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی وجود دارد تا خیال کاربر را از هر جهت راحت کند.

اما سامسونگ به جای استفاده از تراه اسنپدراگون، از تراشه ساخت خود یعنی Exynos 9810 استفاده کرده است. این تراشه در آزمون‌های فنی کمی از تراشه Snapdragon 845 قوی‌تر ظاهر شده است؛ اما با این وجود این تفاوت‌ها چندان در عمل به چشم نمی‌آیند. این گوشی هم به 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده است تا پا به پای سونی پیش آمده باشد.

از یک گوشی پرچمدار چه انتظاری دارید؟ هر دوی این گوشی‌ها انتظار شما را برآورده خواهند کرد.

مطلب پیشنهادی

آیا Galaxy S9 و +Galaxy S9 ارزش خرید دارند؟

باتری

گوشی Sony Xperia XZ2 از یک باتری 3180 و Samsung Galaxy S9 از یک باتری 3000 میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کنند. هر دوی این باتری‌ها برای یک روز استفاده متوسط و نیمه سنگین کافی هستند و جای هیچ نگرانی‌ای در این بخش وجود ندارد. 

نرم افزار

هر دوی این گوشی‌ها از اندروید 8.0 بهره می‌برندو برای دریافت اندروید 9.0 هم برنامه دارند. محیط کاربری هر دو گوشی دارای یک طراحی منطقی و روان است و امکانات متنوعی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. با این وجود، شاید دستیار صوتی بیکسبی سامسونگ برای برخی از کاربران یک نکته مثبت به حساب بیاید؛ البته برای خیلی‌ از افراد هم تنها یک مزاحم است!

موارد ویژه

اکسپریا XZ2 سونی می‌تواند از سر شما یک اسکن سه بعدی تهیه کند. این ویژگی خوب و بی‌همتایی است، اما قرار نیست خیلی به کارتان بیاید.

نکته بعدی، قابلیت شارژ بیسیم است که به لطف بدنه شیشه‌ای این نسل از پرچمداران سونی ممکن شده است.

گلکسی اس 9 سامسونگ از شما یک ایموجی شخصی‌سازی شده می‌سازد. هرچند اکثر کارشناسان این قابلیت را یکی کپی ضعیف از قابلیت انیموجی اپل می‌دانند؛ اما به نظر من این ویژگی خیلی هم جذاب است؛ حتی اگر کپی باشد.

سامسونگ همچنین یک داک در اختیار خریداران خود قرار می‌دهد که به وسیله آن می‌توانند گوشی خود را به یک کیس کامپوتر بدل کنند. 

هر دو گوشی امکانات جذابی دارند؛ اما در این زمینه هم سامسونگ کمی بهتر عمل کرده است.

قیمت

گوشی Galaxy S9 با قیمت 720 دلار و گوشی Xperia XZ2 با قیمت 700 یورو روانه بازار خواهند شد. تفاوت قیمت میان این دو گوشی آن‌قدرها هم تعیین‌کننده نیست؛ اما پرچم‌دار سونی به خاطر قیمت پایین‌تری که دارد، می‌تواند یک گزینه اقتصادی‌تر به حساب بیاید. البته برای ما در ایران ممکن است اوضاع تغییر کند و قیمت نهایی این دو محصول دستخوش تغییرات عجیبی شود.

به هر حال، هرچند اختلاف کمی میان قیمت این دو گوشی وجود دارد، اما سونی در مبحث ارزش‌گذاری برنده این مقایسه است.

نتیجه‌ گیری

سونی اقدامات خوبی برای بازگشت به بازار انجام داده است، اما این تلاش‌ها کافی نیستند. ما خیلی تلاش کردیم که پرچمدار جدید سونی را در حد و اندازه‌های S9 سامسونگ ببینیم؛ اما حقیقت امر این است که سونی هرچند از تراشه‌ قدرتمندی بهره می‌برد، هرچند طراحی جدیدی دارد، هرچند دوربین فوق‌العاده‌ای دارد و هرچند از آخرین نسخه اندروید بهره می‌برد؛ اما به خاطر قیمت بالایی که دارد، نمی‌تواند پیشنهاد ما برای خرید باشد. شاید بگویید قیمت سامسونگ که از سونی بیشتر است! بله؛ اما با توجه به دوربین باکیفیت‌تر، تراشه قدرتمندتر، طراحی بهتر و امکانات جانبی متنوع‌تر، گزینه مناسب‌تری برای خرید به حساب می‌آید. 

نظر شما در ارتباط با پرچمداران جدید این دو شرکت چیست؟ 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر Walkman23 عباسی
Walkman23 عباسی

با سلام من واقعا متحیر شدم از بی طرفی نویسنده عزیز و جا داره تشکر ویژه کنم از این بی طرفی که هرجا که مربوط به برتری سونی میشد نویسنده انگار دچار آرتروز مفاصل شده و هیچ حرفی به میان نمی آورد و هرجا که مربوط به سامسونگ میشد نویسنده گرامی با چنان لذتی انگشتان مبارک را به حرکت وا داشته و شروع به تعریف و تمجید میکند، حداقل نویسنده گرامی به خود زحمت نداده تا حتی از تجربیات سایت های دیگر در این زمینه استفاده کند و ببیند که محصول جدید سونی از لحاظ قدرت پردازشی از محصول جدید سامسونگ در بنچمارک های گوناگون برتری دارد فقط نمیدانم چرا سامسونگ در زمینه اسلوموشن نسبت به سونی برتری دارد واقعا جای تعجب دارد فکر کنم این موضوع برای عالم واضح است که سونی در زمینه اسلوموشن واقعا نسبت به سامسونگ برتری دارد

از نویسنده گرامی خواهش دارم که لطفا اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل و بعد شروع به تمجدید کنید و بی طرف نقد کنید نه بر اساس احساسات و تعصب. ممنون