تقویت سیگنال‌ها برای انتقال روی مسافت‌های دورتر
10/04/1394 - 13:39
افزایش حیرت‌انگیز سرعت کابل‌های فیبر نوری
گروهی از مهندسان دانشگاه کالیفرنیا در سان‌دیاگو، گزارش دادند موفق شدند محدودیت‌های سرعت روی کابل‌های فیبر نوری را از میان بردارند.

1606683296_1_0.gif

همیشه پهنای‌باند و انتقال اطلاعات روی مسافت‌های زیاد یک دغدغه جدی در صنعت شبکه بوده است. کابل‌های فیبر نوری اگرچه سرعت انتقال اطلاعات بیشتری نسبت به کابل‌های مسی دارند ولی نمی‌توانند اطلاعات را روی مسافت‌های بسیار زیاد به خوبی منتقل کنند و با افت سیگنال روبرو هستند. 

اما ظاهراً یافته‌های جدید مهندسان محقق دانشگاه کالیفرنیا که نتایج‌شان در نشریه UC San Diego News Center به چاپ رسیده است، می‌تواند یک جهش رو به جلو باشد. در این گزارش آمده است: «به طور بالقوه می‌توان نرخ انتقال اطلاعات روی فیبر نوری را برای مراکزداده، شالکه اینترنت، شبکه‌های بی‌سیم و حتا شبکه‌های تلفن ثابت افزایش داد.» به طور واضح‌تر، می‌توان سیگنال‌های نوری را روی مسافت‌های بسیار دورتر از موجود بدون نیاز به تکنیک‌های جداسازی ارسال کرد. 

این مهندسان سیگنال‌های نوری عبوری از کابل‌های فیبر نوری را در حدود دو هزار برابر تقویت کردند. یعنی می‌توان اطلاعات را روی این سیگنال‌ها در فاصله 7456 مایلی (12 هزار کیلومتر) بدون افت کیفیت یا تضعیف سیگنال ارسال کنند. این یک رکورد بزرگ محسوب می‌شود و می‌تواند صنعت شبکه را دچار تحول کند. روی کابل‌های فیبر نوری معمولی عوامل زیادی هستند که موجب افت سیگنال می‌شوند و به crosstalk معروف‌اند. اکنون، یافته‌های جدید با پیش‌بینی این عوامل تداخلی سعی در حذف آن‌ها دارند تا بتوانند قدرت سیگنال‌ها را برای مسافت‌های زیاد حفظ کنند. 

در گزارش چاپ شده از این گروه تحقیقاتی هنوز جزئیات زیادی منتشر نشده و حتا اشاره‌ای هم به سرعت انتقال اطلاعات روی فیبر نوری صورت نگرفته است. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟