سردرگمی بلک‌بری
بلک‌بری اسمارت‌فون‌ آندرویدی عرضه می‌کند!
بلک‌بری در نظر دارد تا برای اولین بار تلفن هوشمندی مجهز به سیستم‌عامل آندروید شرکت گوگل عرضه کند. بنا به اظهارات منابع آشنا با این موضوع، چنین اقدامی خود اذعان به این موضوع است که تغییرات داخلی شرکت و بهبود دستگاه‌ها کمکی به جلب نظر عمومی نکرده است.

1606683296_1_0.gif

این حرکت یک چرخش 180 درجه‌ای از مواضع این شرکت است که اطمینان داشت تا سهم بازاری که به آیفون اپل و دستگاه‌های آندرویدی باخته بود را دوباره به چنگ آورد. این منابع که خواسته‌اند نامی از آن‌ها برده نشود، چون اجازه بحث در این مورد بصورت عمومی را ندارند، گفته‌اند که این اقدام در جهت استفاده از آندروید بخشی از استراتژی بلک‌بری برای تمرکز بیشتر روی مدیریت دستگاه و نرم‌افزار است. بلک‌بری که زمانی بر بازار تلفن‌های هوشمند سلطه داشت حالا سهمی کمتر از یک درصد بازار را در اختیار دارد.

هنوز روشن نیست که آیا این اقدام در جهت استفاده از آندروید به پایان یافتن تولید دستگاه‌های مجهز به سیستم عامل بلک‌بری 10 این شرکت منجر می‌شود یا خیر. بعد از بررسی های مثبت اولیه، دستگاه‌های بلک‌بری رقابت خوبی با آندروید و اپل نداشتند و دلیل آن هم عموما فقدان اپ‌های معروف بر روی بلک‌بری بود.

این شرکت در ایمیلی گفت: "ما در مورد شایعات و گمانه‌زنی‌ها اظهارنظر نمی‌کنیم اما به سیستم‌عامل بلک‌بری 10 که مزایای امنیتی و عملکردی آن بی‌همتا است متعهد می‌مانیم."

سخنگوی گوگل هم از اظهار نظر سر باز زد. جان چن، مدیر ارشد بلک‌بری، درحال سرمایه‌گذاری روی سیستم مدیریت دستگاه این شرکت یعنی BES12 است که به مشتری‌های دولتی و شرکتی اجازه می‌دهد تا نه‌تنها دستگاه‌های بلک‌بری، بلکه دستگاه‌های آندرویدی، پلتفرم iOS اپل و سیستم‌عامل ویندوز شرکت مایکروسافت را هم روی شبکه‌های داخلی‌شان مدیریت کنند.

یکی از موانعی که با آن روبرو هستند قانع کردن مشتریان بزرگ از این موضوع است که نرم‌افزار مدیریت دستگاه‌شان بر روی چندین پلتفورم متفاوت کار می‌کند. دو منبع می‌گویند که بلک‌بری با عرضه دستگاه‌های آندروید-بنیان، این سیگنال را به شرکت‌های شکاک می‌فرستند که این شرکت مطمئن است که سیستم BES12 نه تنها از پس مدیریت پلتفورم‌ها بر می‌آید بلکه تلفن‌های هوشمند و تبلت‌هایی با سیستم‌عامل‌های رقیب را ایمن می‌کند. این دو منبع اظهار داشته اند که بلک‌بری احتمالا از آندروید روی دستگاه کشویی پیش روی خود استفاده می‌کند که به احتمال زیاد همین پاییز عرضه خواهد شد. این دستگاه کشویی یک صفحه لمسی را با یک صفحه‌کلید فیزیکی ادغام می‌کند.

بلک‌بری بطور خیلی مختصر این دستگاه کشویی را در کنگره جهانی موبایل در ماه مارچ به نمایش گذاشت و از آن پس جزئیات زیادی از آن ارائه نشده است.

بلک‌بری با ساخت یک دستگاه اندرویدی که یک صفحه لمسی بزرگ و یک صفحه‌کلید فیزیکی را در خود جای داده امیدوار است که تغییراتی در بازاری که توسط دستگاه‌های صفحه لمسی آندرویدی تسخیر شده ایجاد کند. این دستگاه می‌تواند آن کاربرانی که هنوز از صفحه‌کلیدهای قدیمی بلک‌بری استفاده می‌کنند اما می‌خواهند به قابلیت‌های بیشتری که اپ‌های آندروید ارائه می‌کنند دسترسی داشته باشند به خود جذب کند.

معمای سخت‌افزاری

این دو منبع می‌گویند اگر بلک‌بری به سوی برنامه عرضه دستگاه آندرویدی پیش برود، این دستگاه ممکن است با برخی ویژگی‌های انحصاری سیستم‌عامل بلک‌بری 10 همراه باشد. در ماه مارچ بلک‌بری اعلام کرد که قصد دارد تا ابزارهای انحصاری و ارتباطی خود را به تمام دستگاه‌های مبایل iOS، آندروید و ویندوزی ارسال کند. این شرکت که مدتی قبل دسترسی به اپلیکیشن محبوب پیام‌رسان بلک‌بری را برای کاربران سیستم‌عامل‌های رقیب آزاد کرد گفته است که قصد دارد قابلیت‌های بیشتری از جمله BlackBerry Hub و قابلیت پیش‌بینی متن در صفحه‌کلید مجازی‌اش را روی دستگاه‌های رقیب ارائه کند.

جان چن در ماه مارس گذشته گفت این شرکت هنوز به تجارت بخش تولید گوشی خود متعهد است. اما از آن زمان بلک‌بری از کارکنان بخش سخت‌افزار خود کاسته است. این شرکت که در سال 2011 میلادی 17500 کارمند داشته است در ماه فوریه به 6225 کارمند نزول کرده است و گفته می‌شود که کارمندان این شرکت در ماه قبل حتی از این هم کمتر شده‌اند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟