فناوری NRAM
رویای ذخيره‌سازهای فوق سریع با طول عمر بی‌نهایت
در حالی که هر روز به محبوبیت درایوهای حالت جامد (SSD) افزوده شده و فروش آنها در بازار رونق می‎گیرد، این نگرانی جدی هم بیشتر می‎شود که تا چه حد می‎توان به دوام این درایوهای فوق سریع دل خوش کرد و آنها تا چه اندازه قابل اطمینان هستند؟

1606683296_1_0.gif

در حقيقت ثابت شده است که درایوهای SSD بیشتر از آنچه به نظر می‎رسد قابل اطمینان هستند و اکثر کاربران بیشتر از یک دهه است که بدون مشکل از آنها استفاده می‎کنند. اما این واقعیت همچنان بر جای خود باقی است که حافظه NAND به کار رفته درون آنها سرانجام فرسوده و غیر قابل استفاده خواهد شد.

این ایراد به چگونگی طراحی یک NAND مربوط می‎شود. داده‎ها با استفاده از یک بار الکترون که مشخص می‎کند یک بخش خاص از حافظه 0 یا 1 را در خود نگهداری می‎کند، ذخیره می‎شوند. هر چه استفاده از یکی از این بخش‎ها بیشتر می‎شود، لایه عایقی که الکترون را نگهداری می‎کند به مرور زمان فرسوده می‎شود. و همین امر سرانجام باعث کاهش دقت شناسایی مقدار ذخیره شده در یک سلول خاص حافظه شده و آن را غیر قابل استفاده می‎کند.

اما روش کار فناوری جدید NRAM متفاوت است و از لایه‎های نانو لوله‎های کربنی ساخته می‎شود. هر جا که این نانو لوله‎ها به هم نزدیک‌تر می‎شوند، مقاومت الکتریکی در آنها پایین‎تر است و در جاهایی که این فاصله بیشتر می‎شود، مقاومت الکتریکی نیز بیشتر می‎شود. ولتاژ باعث می‎شود تا این نانو لوله‎ها بین این دو وضعیت جابجا شوند که به NRAM این امکان را می‎دهد تا 0 و 1 ها را ذخيره کند.

نانو لوله‎ها به شدت پایدار هستند و به همین دلیل عملا می‎توانند تعداد نامحدودی از چرخه خواندن – نوشتن را مدیریت کنند. از مزایای دیگر آنها این است که می‎توانند در برابر گرما، سرما، مغناطيس و تشعشعاتی که می‎تواند باعث نابودی حافظه NAND (یا سایر روش‎های ذخيره‌سازی اطلاعات) شود، مقاومت کنند. سرعت تبادل اطلاعات در NRAMها نیز به حدی زیاد است که می‎توان از آنها برای پوشش یک کانال DDR4 استفاده کرد.

اگر این فناوری وارد بازار شود، احتمالا تاثیر آشکار فوری روی درایوهای حالت جامد فعلی نخواهد داشت و بیشتر مورد استقبال مرکزداده و تولیدکنندگان ابر کامپیوترها قرار خواهد گرفت. طبق گزارش The Tech Report، شرکت Nantero که مسئولیت تولید این‎گونه از حافظه‎ها را برعهده دارد می‎گوید: «در حال حاضر مشغول كار روی دو نمونه از پنج روش برتر ساخت نیمه هادی است.»

هنوز تاریخ عرضه اولین محصولاتی که با فناوری NRAM تولید خواهند شد مشخص نشده است، اما شرکت Nantero می‎گوید اولین تولیدات این محصول با ساختار 20 نانومتری خواهد بود و به نظر می‎رسد این به این معنا است که تولید چنین محصولاتی در آینده‎ای نزدیک صورت خواهد گرفت.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟