چیپ‌ست‌های 3D NAND توشیبا و اینتل
پیش به سوی SSD ده ترابایتی
انگار همین دیروز بود که فناوری SSD معرفی شد و با آمدن‌اش جان تازه‌ای به دنیای ذخیره‌سازها داد. حالا به لطف پیشرفتی دیگر به زودی شاهد درایوهای SSD ده ترابایتی خواهیم بود.

با اعلان اینتل و توشیبا باید منتظر باشیم تا SSDها و حافظه‌های فلش به زودی ارزان‌تر و جادارتر شوند. هر دو شرکت از چیپ‌ست‌های حافظه "3D NAND" جدیدی رونمایی کرده‌اند که به صورت لایه لایه تجمیع می‌شوند و برخلاف چیپ‌‌ست‌های تک صفحه‌ای فعلی، داده‌ بیشتری در خود جای می‌دهند. توشیبا می‌گوید که اولین NAND چهل و هشت لایه‌ای دنیا را ساخته است که ثمر آن یک چیپ‌ست 16 گیگابایتی با سرعت و اتکاپذیری بالاتر است. این شرکت ژاپنی خود مخترع حافظه فلش است و کوچک‌ترین سلول‌های NAND دنیا با فناوری ساخت 15 نانومتری را در اختیار دارد. توشیبا در حال ارائه نمونه‌های مهندسی به شرکت‌ها است اما محصولاتی با این چیپ‌ست تا یک سال دیگر به بازار نخواهند آمد.

همزمان اینتل و شریکش Micron اعلام کرده‌اند که مشغول ساخت چیپ‌ست NAND سی و دو لایه‌ای هستند و همین امسال در ساخت SSD استفاده می‌شوند. حجم نمونه‌های موجود حافظه NAND آن‌ها 32 گیگابایت است و نسخه 48 گیگابایتی آن به زودی ارائه می‌شود. میکرون می‌گوید می‌توان از این چیپ‌‌ست‌ها در ساخت SSDهای M.2 PCIe به اندازه یک آدامس و تا ظرفیت 3.5 ترابایت استفاده کرد، یا SSD‌های 2.5 اینچی با ظرفیت 10 ترابایت ساخت. این یعنی توشیبا و اینتل/میکرون با استفاده از این چیپ‌ست به زودی وارد رقابتی سخت‌تر با سامسونگ خواهند شد که درحال استفاده از فناوری 3D NAND است. نتیجه این رقابت به نفع مشتری‌ها است. SSDهایی با ظرفیت بالاتر و قیمتی ارزان‌تر دنیا را برای هارد‌دیسک‌ها جهنم خواهند کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟