تمرینات قبل از عمل جراحی با استفاده از اندام شبیه سازی شده
تولید اندام انسان با چاپ سه‌بعدی و اطلاعات MRI
هر چند ما هنوز به مرحله‎ای از پیشرفت در زمینه چاپ سه بعدی برای تولید کامل اندام‎های زیستی که بتوان از آن در عمل‎های جراحی استفاده کرد نرسیده‎ایم، اما موضوع چاپ سه بعدی زیستی را مرتب در خبرها مشاهده می‎کنیم. حالا یک استارت آپ فرانسوی فعال در زمینه چاپ سه بعدی به نام Biomodex هدف دیگری را دنبال می‎کند. این شرکت قصد دارد با استفاده از اطلاعات پزشکی به دست آمده از اسکن بیماران، برای کمک به تمرینات قبل از عمل جراحی، اندامی‎ کاملا مشابه با اندام واقعی را شبیه سازی کند.

1606683296_1_0.gif

موسس استارت آپ Biomodex، توماس مرچند به دیجیتال ترندز گفت: « در واقع کار ما تنها چاپ اندام زیستی نیست، موضوع فعالیت ما کاملا متفاوت بوده و ما یک شرکت شبیه سازی هستیم.»

مطلب پیشنهادی

مردگان نیز از دست چاپگرهای سه بعدی در امان نیستند

یکی از زمینه‎های فعالیت Biomodex استفاده از از فناوری اختصاصی خود برای کمک به آموزش است: «دانشگاه‎های پزشکی می‎توانند به جای استفاده از اجساد از اندام پلاستیکی که به صورت سه بعدی چاپ می‎شوند استفاده کنند تا کار آموزش در کلاس‎های آسیب شناسی خاص راحت‎تر شود. اما جالب‎تر از آن این است که این استارت آپ همچنین می‎تواند عضو خاصی از یک بیمار را عینا طراحی و کپی برداری کند تا جراحان بتوانند آمادگی بیشتری برای جراحی روی یک بیمار خاص داشته باشند.»

مرچند در ادامه اضافه می‎کند: «جراحان می‎توانند روی یک عضو کاملا شبیه سازی شده از فردی که روز آینده قصد عمل جراحی روی آن را دارند تمرین کنند. با این کار میزان خطرات احتمالی در زمان جراحی کاهش پیدا می‎کند و به متخصصان این امکان را می‎دهد تا شیوه‎ها و فرآیندهای مختلفی را برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن امتحان کنند. بعد از رسیدن به نتیجه، جراح با اطمینان خاطر و آمادگی بیشتری کار خود را آغاز خواهد کرد، زیرا به خوبی می‎داند که چطور باید مراحل جراحی روی یک بیمار خاص را انجام دهد. این تحولی در علم پزشکی است که ما قصد پیاده سازی آن را داریم.»

همان طور که مرچند اشاره می‎کند حتی با وجودی که ممکن است اندام انسان‎ها بسیار شبیه به هم باشند، اما جزئیات ساختاری (از الگوی ساختاری رگ‎ها و شریان‎ها تا جزئیات شکستگی یک استخوان یا یک تومور) می‎تواند تا اندازه زیادی متفاوت باشد. همان گونه که او در سخنرانی اخیر خود به آن اشاره کرد، سالانه بیش از 400,000 مرگ در ایالات متحده تنها به دلیل خطاهای پزشکی اجتناب ناپذیر رخ می‎دهد و بروز چنین اشتباهاتی در پزشکی سومین عامل مرگ و میر در این کشور است. مرچند امیدوار است فناوری‎هایی مثل چاپ سه بعدی بتوانند به تغییر این رویه کمک کنند.

فناوری Biomodex تنها مختص به چاپ سه بعدی نیست. این فناوری قادر است تا اطلاعات پزشکی را به طور منظم از MRIها و فراصوت‎ها دریافت کرده و از آنها برای تبدیل به جزئیات ساخت مدل‎های سه بعدی از طریق الگوریتم‎های اختصاصی استفاده ‎کند. مرچند می‎گوید: «در این روش نیازی نیست که از جراح یا خود بیمار اطلاعاتی در مورد آسیب‎ها و مشکلات پرسیده شود، ما دقیقا می‎توانیم تمام اطلاعات مورد نیاز را از اسکن‎های موجود به دست آوریم.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟