از این پس دو پادشاه در یک اقلیم می‌گنجند
DirectX 12 می‌تواند کارت‌های Nvidia و AMD را ادغام کند
مایکروسافت در شرف اعلام پیشرفتی جدید در GDC است. کارت‌های GeForce و Radeon می‌توانند تحت یک کامپیوتر واحد متحد شده و VRAM را ادغام کنند.

1606683296_1_0.gif

در حال حاضر کاربران کامپیوترهای شخصی که می‌خواهند تعداد کارت‌های گرافیک متصل شده به مادربوردشان را دو برابر کنند، به یک شرکت سازنده محدود شده‌اند. یعنی دو کارت Nvidia GeForce از یک نوع از طریق SLI کار می‌کند و دو کارت AMD Radeon می‌توانند از طریق Crossfire متحد شوند، اما این‌ها نمی توانند با هم ادغام شوند.

البته مایکروسافت در حال آماده شدن برای یک اعلان بزرگ در کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی است که پیش‌بینی می‌شود در مورد امکان ادغام منابع گرافیکی کاملاً متفاوت در یک سیستم توسط DirectX 12 باشد؛ به طوری که انگار با یک کارت واحد سروکار دارید.

این شایعه برای اولین بار هفته قبل در سایت TomsHardware مطرح شد. بعد منبعی آگاه که خواسته نامش فاش نشود به گیم اسپات می‌گوید که این قابلیت صحت دارد. نکته کلیدی این پروسه جدید این است که DirectX 12 چگونه چند GPU را به هم وصل می‌کند. به گفته تامز هاردور، این فناروی به گونه‌ای است که تمام سیستم‌های گرافیکی زیرمجموعه را به چشم یک کارت گرافیک قدرتمندتر می‌بیند. بدین ترتیب کاربر توان یک GPU واحد را در اختیار دارد اما با چند کارت گرافیکی.

چنین پیشرفتی می‌تواند سطح جدیدی از قابلیت‌ها را برای مشتاقان کامپیوتری و توسعه‌دهندگان به ارمغان بیاورد. برای اولین بار، این بدین معنی است که چند GPU می‌توانند حافظه‌شان روی هم بریزند. در تئوری، این یعنی اینکه با نصب دو GPU دو گیگابایتی  روی یک سیستم، کاربر چهار گیگابایت حافظه قابل استفاده در دسترس دارد.

تامزهاردور اشاره می‌کند که این API شامل یک شیوه رندر فریم با نام SFR است که مخفف Split Frame Rendering است.  توسعه‌دهندگان با این API می‌توانند به صورت دستی و یا خودکار تصاویر متنی و هندسی داده را میان GPU‌ها تقسیم کنند و سپس تمام GPU‌ها می‌توانند با هم روی هر فریم کار کنند. سپس هر GPU روی یک بخش مشخص از صفحه کار می‌کند که تعداد بخش‌ها هم به تعداد GPU‌های نصب شده مرتبط است.

Mantle API شرکت AMD همین حالا هم این قابلیت را دارد و Civilization: Beyond Earth یکی از آخرین بازی‌هایی ست که از آن بهره می‌برد. محقق بازی‌های AMD، ریچارد هودی در گفتگویی با گیم اسپات تائید کرد که این فناوری "احتمالا" تاخیر (latency) را به شدت کاهش داده و امکان تجمیع حافظه را فراهم می‌کند، اما تاکید کرد که بار استفاده از آن بر دوش توسعه‌دهندگان است.

مایکروسافت DirectX 12 را در ژانویه معرفی کرد و با گفتن اینکه برای بهره بردن از API نیازی به کارت‌های گرافیک جدید نیست، همه را شگفت‌زده کرد. همین قابلیت دو GPU دلیلی است بر اینکه کارت‌های قدیمی هم می‌توانند پرقدرت عمل کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟