اگر از ویندوز سرور 2008 استفاده می‌کنید به سرور 2016 یا 2019 مهاجرت کنید
مایکروسافت پشتیبانی از ویندوز سرور 2008 را قطع می‌کند
مایکروسافت توصیه می‌کند کارهای خود را از ویندوز سرور 2008 به سرویس‌های ابری آژور منتقل کنید. هم‌چنین مایکروسافت توصیه می‌کند شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ نیز اپ‌های خود را برای استفاده در ویندوزهای سرور 2016 و 2019 به‌روزرسانی کنند.

1606683296_1_0.gif

بالاخره هر دو ویندوز 7 و ویندوز سرور 2008 (و 2008R2) به آخر خط رسیدند. از این به بعد هیچ بسته به‌روزرسانی و اصلاح برای این دو سیستم‌عامل پا به‌سن گذاشته منتشر نخواهد شد، مگر اینکه پیش از این لایسنس گران‌تر برای خدمات اضافه‌تر را تهیه کرده باشید.

عملکرد تهاجمی مایکروسافت در خصوص ارتقای ویندوز 7 به ویندوز 10 بسیار خوب بوده است، بطوری که به‌گفته StatCounter، هم‌اکنون سهم ویندوز 10 از بازار بین‌المللی دسکتاپ‌های ویندوز 65 درصد است و سهم ویندوز 7 به عدد 27 درصد سقوط کرده است.

با اینکه ویندوز 7 همه توجهات را به‌خود جلب کرده، اما ویندوز سرور 2008 سهم بیشتری را به‌خود اختصاص داده و از همین رو، رسیدن این ویندوز به آخر خط از اهمیت خیلی بیشتری برخوردار است. یکی از مدیران مایکروسافت در همایش Inspire که در ماه جولای سال گذشته میلادی برگزار شد عنوان نمود که زیربنای نصب شده در 60 درصد از سرورهای ویندوزی از آن ویندوز سرور 2008 است، یعنی چیزی در حدود 24 میلیون.

تیم کرافورد، تحلیلگر شرکت تحقیقاتی مشاوره‌ای AVOA می‌گوید: "هنوز خیلی از مشتریان از سرور 2008 استفاده می‌کنند. می‌توان آنها را به دو گروه الف) کسانی که از فانکشن‌هایی استفاده می‌کنند که مخصوص ویندوز سرور 2008 است، و ب) کسانی که از نسخه‌ای از نرم‌افزارهای مورد نیاز خود استفاده می‌کنند که فقط با ویندوز سرور 2008 سازگار است، تقسیم کرد. اکثر اوقات گفتن ارتقاء خیلی ساده‌تر از انجام آن است. به‌خصوص اگر که اپلیکیشن مورد استفاده اپ سفارشی باشد که شاخ و برگ‌های زیادی دارد."

مایکروسافت پشتیبانی از ویندوز سرور 2008 را قطع می‌کند

مبنای کد ویندوز سرور 2008 همان ویندوز ویستا است و همین مسئله خود می‌تواند دلیلی بر پایان آن باشد. اما ویندوز سرور 2016 و ویندوز سرور 2019 بر پایه ویندوز 10 ساخته شده‌اند، یعنی اینکه اپ‌ها به‌شدت به اکوسیستم سیستم‌عامل وابسته هستند.

کرافورد در ادامه می‌گوید: "من هم‌چنان با دوستانی کار می‌کنم که هنوز از ویندوز سرور 2008 استفاده می‌کنند. همه آنها معنی پایان پشتیبانی از این ویندوز را متوجه می‌شوند. اما بیشتر آنها در شرایطی قرار دارند که نمی‌توانند اپلیکیشن‌های خود را به چند دلیل مختلف از جمله موارد سازگاری اپلیکیشن، مکان و ... منتقل کنند."

وی برای آن دسته از اپ‌هایی که با چالش انتقال روبرو هستند توصیه می‌کند تا جایی که امکان دارد سیستم را ایزوله کنید تا بتوانید هرچه سریع‌تر شرایط انتقال را فراهم کنید.

مایکروسافت برای این منظور مهاجرت به آژور را پیشنهاد می‌کند، در نتیجه اپ‌های سرور 2008 می‌توانند در آژور اجرا شوند و در همین حال برای استفاده در ویندوز سرور 2019 مدرنیزه شوند.

مهاجرت یک تلاش سخت و دشوار است، زیرا اگر از سرور 2008 استفاده می‌کنید از عمر سخت‌افزار دستگاه شما حداقل 8 سال می‌گذرد حتی ممکن است دستگاه‌تان 12 ساله باشد. این عدد از بعد فناوری یعنی دوران عصر حجر و به‌احتمال زیاد سخت‌افزار به‌زودی از کار می‌افتد.

اما یکی از دردسرهای بزرگ برای ادمین‌ها آن است که مهاجرت مستقیم از سرور 2008 به سرور 2016 یا سرور 2019 امکان‌پذیر نیست. خیلی سریع باید سیستم‌عامل را به سرور 2012 ارتقاء دهید. حالا راحت‌تر می‌توانید به سرور 2019 مهاجرت کنید.

مایکروسافت برای این منظور منابعی را برای کاربران ویندوز سرور 2008 تهیه کرده تا با استفاده از آنها راحت‌تر به آژور مهاجرت کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟